oc
door oct1975 Oct 19, 2011 om 12:37
Geldzaken & recht

Vruchtgebruik door stiefmoeder

Mijn vriendin en ik willen gaan trouwen, maar er houden ons een paar zaken tegen.
Haar moeder is overleden en haar vader is hertrouwd.
Hij heeft aangegeven, dat mijn vriendin het huis erft, nadat hij overlijd, maar dat haar stiefmoeder er nog 20 jaar vruchtgebruik van mag maken.

Wij vragen ons af, hoe het nu zit met:
1. Belastingen?
2. Kosten onderhoud binnenshuis (keuken/badkamer etc)?
3. Kosten onderhoud buitenshuis (tuin/ramen/kozijnen etc)?
4. Kosten OZB-belasting/waterschapsbelasting?

Kan iemand ons hierover meer vertellen of weet een site waar dit allemaal uitgelegd staat.

4899 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 12:42
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Vader heeft aangegeven dat dochter huis erft. Notarieel? Dus vastgelegd?

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2011 om 12:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Je kunt ook zonder notaris zaken vastleggen.

Oct1975,
Vader leeft nog, dus er is helemaal niets zeker. Pas op het moment dat vader overleden is, weet je wat in zijn testament opgenomen is.

Er van uitgaande dat hij voor 20 jaar een vruchtgebruik heeft gelegateerd aan zijn nieuwe vrouw, dan zal naar alle waarschijnlijkheid in dat testament ook bepaald zijn dat de lasten voor rekening van de gebruiker van de woning, zijnde stiefmoeder, komen.Onder de lasten worden dan verstaan: de zakelijke lasten, klein/normaal onderhoud en verzekering. Het groot onderhoud komt wel voor rekening van dochter.

Ook kan er bepaald zijn in het testament dat wanneer dochter de bloot-eigendom van de woning moet opgeven in Box 3, en daar dus Inkomstenbelasting over moet betalen, stiefmoeder die belasting aan dochter moet vergoeden.

Het kan ook heel goed zijn dat er helemaal geen vruchtgebruik is, maar een andere langstlevende constructie waarbij stiefmoeder eigenaar van de woning wordt.

Alles staat en valt bij de tekst van het testament dat vader al dan niet heeft.

graaiers
door graaiers - Oct 19, 2011 om 12:52
14 Antwoorden / 0 Vragen

en wat heeft, dat jullie willen gaan trouwen met deze vraag te maken?

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2011 om 13:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

graaiers,
Als je in gemeenschap van goederen trouwt, dan kan dat ook een aanslag op het gemeenschappelijke vermogen betekenen als je die kosten voor je rekening moet nemen.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 13:26
16859 Antwoorden / 108 Vragen

oct1975, vruchtgebruik gaat naar, bij testamentaire bepaling. Men kan iemand bij testament vruchtgebruik nalaten, maar moet er wel rekening mee gehouden worden met de minimum rechten van bepaalde personen (ouders en kinderen hebben een "reserve" die niet door vruchtgebruik mag worden aangetast. De vruchtgebruiker moet het onroerend goed gebruiken als een goed "huisvader", er de kleine herstellingen aan doen (zoals de huurdersherstellingen) en brandverzekeringspremies en onroerende voorheffing (de zogenaamde grondlasten) van betalen. De blote eigenaar staat in voor de grote herstellingen (of eigenaarsherstellingen) tenzij beide daar een andere overeenkomst over sluiten. De vruchtgebruiker heeft dus niet het recht de goederen, waarover hij vruchtgebruik heeft, te verkopen zonder het akkoord van de blote eigenaar(s).

oc
door oct1975 - Oct 19, 2011 om 13:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Graaiers,
Als wij ineens moeten opdraaien voor de kosten van onderhoud, nieuwe keuken/badkamer en dergelijke, dat betekent dat wij daarvoor ook een lening moeten gaan afsluiten.

Op dit moment leven ze allebei nog, maar mijn vriendin wordt geen inzagen gegaan in testament en/of huwelijks akte, want ze zijn niet getrouwd in gemeenschap van goederen.

graaiers
door graaiers - Oct 19, 2011 om 14:00
14 Antwoorden / 0 Vragen

dus als jullie willen/kunnen trouwen.
moet de erfenis veranderd worden?
okay

zw
door zwartjes - Oct 19, 2011 om 14:06
30 Antwoorden / 5 Vragen

oct 1975
Volgens mij moet ze ook groot onderhoud aan huis laten verrichten.
Ze kan haar keuken of douche wel niet mooi meer vinden en een nieuwe willen maar het lijkt me sterk dat jullie daar voor op moeten draaien.
Maar zolang je niets weet is het een probleem misschien een goed gesprek tussen beide partijen kan misschien ook tot een beter inzicht komen.
Het is nu koffiedik kijken.
Groetjes.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 14:09
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=graaiers schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:00]dus als jullie willen/kunnen trouwen.
moet de erfenis veranderd worden?
okay

oct1975 schrijft niet dat de erfenis veranderd moet worden. Hij wil alleen weten waar hij staat als hij gaat trouwen, wat heel prijzenswaardig is en geen onvoorziene beslissingen wil nemen. Hij weet nu dat grootherstel tegen die tijd voor zijn/haar rekening kan komen.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 14:13
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nee zwartjes, het grootonderhoud komt dan voor hun rekening, als ze getrouwd zouden zijn. Je kunt het koffiedik kijken noemen; ik noem het verstandig denken; daar is niets mis mee.

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2011 om 14:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Als iemand het vruchtgebruik over zijn hele nalatenschap aan iemand wil nalaten, dan heeft hij nergens verder rekening mee te houden. Er is geen enkele reserve waarop geen vruchtgebruik zou mogen worden gevestigd.

Daarnaast kan vruchtgebruik of recht van gebruik en bewoning ook op andere wijzen ontstaan. Het kan ook heel goed zijn dat er al een recht van gebruik en bewoning is verstrekt aan de stiefmoeder bij akte van levering. Na het overlijden van vader kan stiefmoeder ook op grond van het erfrecht een vruchtgebruik van de woning afdwingen.

Als er sprake is van een testamentair vruchtgebruik, heeft de gebruiker tegenwoordig juist wel het recht om de woning te verkopen zonder dat de bloot-eigenaren hoeven in te stemmen. Is op grond van de wet ook al jaren mogelijk.

Alles staat en valt dus met de regeling die getroffen is en wat de inhoud daarvan is.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 14:53
16859 Antwoorden / 108 Vragen

marcel75, je begrijpt dat ik dit niet zelf weet. Heb het van Wilsrechten via Google overgenomen. Kan niet het beroemde klik hier doen, omdat ik dit (ook al) niet weet hoe dit te doen.

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2011 om 14:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

tenormin,
Als het zelf niet weet, waarom geef je het hier dan weer in eigen bewoordingen. Als Google de waarheid zou zijn, dan zou je geen rechtenstudie met aanvullende opleiding meer te hoeven volgen om notaris te worden.

Moet helaas constateren dat ook het vernieuwde puntensysteem het chat-gedrag niet vermindert heeft.

zw
door zwartjes - Oct 19, 2011 om 15:01
30 Antwoorden / 5 Vragen

Het is en blijft koffiedik kijken de vader leeft nog en ik hoop nog lang en dan nog 20 jaar later dan zijn er misschien weer veranderingen ik denk dat een goed gesprek een hoop ellende kan besparen, en wat op papier zetten.
Wanneer je goed met elkaar omgaat dat moet dat mogelijk zijn.
Groetjes

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2011 om 15:06
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:59]tenormin,
Als het zelf niet weet, waarom geef je het hier dan weer in eigen bewoordingen. Als Google de waarheid zou zijn, dan zou je geen rechtenstudie met aanvullende opleiding meer te hoeven volgen om notaris te worden.

Moet helaas constateren dat ook het vernieuwde puntensysteem het chat-gedrag niet vermindert heeft.

Geen eigen bewoordingen, geen chat gedrag, overgeschreven van wat er stond, zoals anderen doen met klik hier; die ook geen universitaire achtergrond hebben.

vladja
door vladja - Oct 19, 2011 om 15:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:53]marcel75, je begrijpt dat ik dit niet zelf weet. Heb het van Wilsrechten via Google overgenomen. Kan niet het beroemde klik hier doen, omdat ik dit (ook al) niet weet hoe dit te doen.

A little Google-knowledge is a dangerous thing.= A small amount of knowledge can mislead people into thinking that they are more expert than they really are.

Moet je bekend voorkomen na een tijdje in Groot Britttanië te hebben gewoond.

Vladja

eva369
door eva369 - Oct 19, 2011 om 15:09
308 Antwoorden / 2 Vragen

misschien is het in dit geval verstandig om voor de zekerheid voor het huwelijk huwelijkse voorwaarden op te stellen. dan kun je, je alvast "beschermen" tegen wat er mogelijk komen gaat. een goede notaris zal advies kunnen geven wat in zo een situatie handig is.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Oct 19, 2011 om 15:32
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 19 okt 2011, 15:06][quote=marcel75 schreef op woensdag 19 okt 2011, 14:59]tenormin,
Als het zelf niet weet, waarom geef je het hier dan weer in eigen bewoordingen. Als Google de waarheid zou zijn, dan zou je geen rechtenstudie met aanvullende opleiding meer te hoeven volgen om notaris te worden.

Moet helaas constateren dat ook het vernieuwde puntensysteem het chat-gedrag niet vermindert heeft.

Geen eigen bewoordingen, geen chat gedrag, overgeschreven van wat er stond, zoals anderen doen met klik hier; die ook geen universitaire achtergrond hebben.

Daar gaan we weer!