Al
door Aliekruik Mar 16, 2018 om 11:35
Geldzaken & recht

VvE bijdrage met terugwerkende kracht verhoogt

Goedemorgen,

Afgelopen week heb ik een brief gekregen van mijn VvE waaruit blijkt dat de bijdrage wordt verhoogd. Opzich prima maar dit wordt dus met terugwerkende kracht doorgevoerd vanaf 1 juli 2017. Discutabel maar uit andere soortgelijke vragen hier blijkt dit vrij normaal te zijn en dit mag ook.

Ik ben eigenaar van mijn appartement sinds 23 november 2017 maar toch wordt gezegd dat ik vanaf 1 juli de verhoging moet gaan betalen. Dat betekend dat ik extra bijdrage moet betalen over een periode (1 juli tot 23 nov) terwijl ik nog geen eigenaar was. Dit is blijkbaar besloten in de ALV waar ik niet bij kon zijn.
Hier ben ik het niet mee eens. Mijn inziens zou de vorige eigenaar (huurcoorporatie Rochdale) over deze periode de verhoging moeten betalen. Rochdale heeft overigens verreweg het grootste aandeel in deze VvE met zo'n 80% van de woningen in bezit.
Kunnen ze zomaar van mij verwachten dat ik betaal over de periode dat ik geen eigenaar was?

9542 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2018 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een soortgelijke vraag, dus verhoging bijdrage VvE met terugwerkende kracht, heb ik hier nog niet gezien.

En hoe hoog is die verhoging en hoe wordt de verhoging gemotiveerd?

En stond dat onderwerp aangekondigd voor die vergadering?

Persoonlijk ben ik van mening dat niet met terugwerkende kracht die bijdrage verhoogd mag worden. Mijns inziens zou ook de vorige eigenaar, dus Rochdale dit moeten betalen.

Het is een groot nadeel als één eigenaar de meeste stemmen heeft in een VvE, zoals u gemerkt hebt.

jo
door jorisw Mar 16, 2018 om 14:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maakt niet uit. De vorige eigenaar zou dan een extra bijdrage storten die vervolgens door de nieuwe eigenaar wordt overgenomen bij de aankoop. Het deel in de VvE spaarpot zit bij de koopprijs van een appartement inbegrepen (staat ook als zodanig gespecifeerd op de rekening van de notaris).

Ik heb 2 jaar geleden een appartement gekocht voor 210.000 euro, en op de rekening stond dit opgesplits in 204.000 euro voor het appartementsrecht en 6000 Euro VvE.

Maar los daarvan: de extra bijdrage voor de VvE is nodig om het vermogen van de VvE op peil te houden voor toekomstig onderhoud. Dat is alleen maar relevant voor de huidige eigenaren. Nieuwe eigenaren zouden ook niet kunnen betalen maar dan moet er volgens jaar (of later) nog een keer een extra prijsverhoging worden doorgevoerd.

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2018 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Ja, dat is ook weer zo.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2018 om 14:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Naar mijn mening moet de vorige eigenaar dit betalen. Lees ook nog eens de reglementen e.d. door.

hansje klein
door hansje klein - Mar 16, 2018 om 15:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gevoelsmatig een nogal dubieuse beslissing t.a.v. nieuwkomers ...

Werden financiële problemen (te lage reservering) misschien al eerder in notulen gerapporteerd en u heeft de notuulen niet ingezien?
Ook geen informatie bij de koop van de vorige bezitter hieromtrent gekregen?

ro
door ron503 - Mar 16, 2018 om 15:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mag niet want u bent pas op 23 november 2017 verplicht lid van de VVE geworden. Rochdale was tot de overdracht eigenaar van de woning en mag de extra bijdrage niet op u afwentelen. Rochdale heeft in de VVE maar één stem want zij vertegenwoorden de namens de huurders de belangen. Wel een tip voor de toekomst, als de VVE een vergadering belegd maak dan tijd vrij want u als lid wordt op de hoogte gehouden van eventuele aanpassingen en kunt met de stemrondes mee beslissen.

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2018 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rochdale heeft net zoveel stemmen als verhuurde woningen.

Th
door Theawaalen Mar 16, 2018 om 17:09
113 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1  Je hebt helemaal gelijk. Rochdale heeft inderdaad net zoveel stemmen als appartementen Als de appartementen niet allemaal even groot zijn dan kan de stemverhouding nog anders liggen.

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2018 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea. Uiteraard kan dat ook nog meetellen. En ze vertegenwoordigen natuurlijk helemaal niet de huurders. Ze zitten daar voor zichzelf.:-)) Dat is de ellende in die gemixte flatgebouwen.

ro
door ron503 Mar 16, 2018 om 17:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wel een misverstand want als Rochdale zeg 80 huurders vertegenwoordigd tegenover 20 kopers die verplicht lid zijn van de VVE dan telt de VVE 21 leden waarbij Rochdale de belangen voor de huurders beharticht.

nala1
door nala1 - Mar 16, 2018 om 17:15
25 Antwoorden / 1 Vragen

Bij koop neemt u de lusten en lasten over. Bij een overschot had u het teveelbetaalde door de vorige eigenaar ook teruggekregen.

Nu is er besloten met terugwerkende kracht de VvE bijdrage te verhogen, de vergadering had ook kunnen beslissen eenmalig bij te storten, dan had u het ook moeten betalen.

De VvE vergadering is er voor om uw stem te laten horen, dus belangrijk om te gaan.

u heeft na ontvangst van de notulen een maand te tijd om naar de rechter te stappen als u het met besluiten niet eens bent, succes!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 16:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals hiervoor al een keer gemeld maar dan anders: ga na of er sprake is van een rechtsgeldig beslui ofwel een besluit dat conform statuten tijdens een rechtmatige vergadering met voldoende aanwezig quorum en rechtmatige leden is genomen.
Doe eventueel ook na vraag bij de Vereniging Eigen Huis'.