ev
door eva080 Jul 19, 2012 om 19:00
Geldzaken & recht

Welke rechten heeft de hoofdhuurder bij een mondelinge overeenkomst met huisgenoot?

Hallo,

Een vriendin heeft 2 jaar geleden een mooi huisje betrokken wat ze huurt van een particuliere verhuurder. Toen is een vriendin van haar bij haar gaan wonen als huisgenoot. Ze hebben afgesproken dat als deze huisgenoot weg wilde, ze een maand opzeg termijn had.

Nu gaat het huisgenootje verhuizen. In eerste instantie gaf ze in mei aan weg te willen, later heeft ze gezegd dat ze nog wat langer wilde blijven. Eind juni heeft ze de knoop doorgehakt en zou ze weggaan.

Ze heeft begin juli haar spullen uit het huis gehaald. Nu wil ze echter haar huur voor de maand juli (dus de afgesproken opzegtermijn) niet meer betalen. Ze zegt dat ze in mei heeft opgezegd en dus dat juni haar laatste maand huur was. Maar ze heeft natuurlijk eind juni pas definitief opgezegd.

Daarbij komt dat ze begin juli nog (in een berichtje) heeft gezegd dat ze het bedrag had overgemaakt maar 'dat de bank problemen had'. Tevens heeft ze de sleutel nog niet terug gegeven.

Nu is de vraag; wie staat er in haar recht: mijns inziens de hoofdhuurder aangezien ze A. in eerste instantie de huur wilde verlengen. B. Haar spullen pas in juli heeft weggehaald. C. ze eerst toegegeven heeft het geld al overgemaakt te hebben (was dus blijkbaar gelogen). En D. de sleutel nog niet heeft geretourneerd.

Maar kan de hoofdhuurder hier rechten aan ontlenen? En zo ja, wat kun je doen om ervoor te zorgen dat huisgenoot de laatste maand huur nog betaald?

Alvast bedankt voor het advies!

1350 2 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 19, 2012 om 19:18
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op de topic titel: "Mondelinge afspraak" zal er weinig hoop zijn om het gevraagde, de maand huur, nog te ontvangen.

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2012 om 19:26
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad mondeling. Fijne vriendin en huisgenote. Vriendin moet wel zo spoedig mogelijk haar sleutel weer in bezit zien te krijgen. De vriendschap zal wel "op" zijn als zij op haar strepen (terecht) blijft staan en het geld krijgen is dan het volgende obstakel. Ik zie hier helaas, zonder papieren of contract, geen rechten.