jo
door jorina Feb 23, 2007 om 14:13
Geldzaken & recht

Wet walvis en ziektewetuitkering

Om duidelijk te maken waar mijn vraag precies om gaat moet ik eerst even de situatie uitleggen.

Ik ben begin november 2006 in de ziektewet gekomen. Normaal gesproken krijg je dan binnen 4 weken je ziektewetuitkering van het UWV. In mijn geval kreeg ik de eerste betaling(plus achterstallige uitbetalingen) pas op 27 december 2006, dit was dus een redelijk groot bedrag in een keer. Nu kreeg ik vorige week ineens een paar euro minder uitbetaald en deze week weer iets minder. Omdat ik hier niets van begreep heb ik het UWV gebeld. Zij konden mij vertellen dat dit te maken heeft met dat bedrag dat ik op 27 december heb gekregen en de wet walvis, maar verder konden ze me het hoe en waarom niet uitleggen. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Alvast bedankt.

563 3 Rapporteer

lexus1979
door lexus1979 - Feb 23, 2007 om 14:17
13 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.st-ab.nl/wetwalvismvt.htm

Misschien kan je daar iets mee.

Daar staan alle antwoorden op de vragen die je kan hebben

succes!

stacey
door stacey - Feb 23, 2007 om 16:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Heb je geen maand specificatie van je uitkering gekregen?

Het zal te maken hebben met premies en inhoudingen die ze nu corrigeren wellicht.

Op de specificatie zou je het verschil moeten kunnen zien.

Groetjes,

fr
door fransieh - Feb 23, 2007 om 20:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

hoi Jorina

nav de wet walvis gebruikt het uwv een programma (ook genaamd walivs)  om de hoogte van een dagloon vast te stellen. alle loongegevens over een referteperiode worden in walvis ingevoerd en gedeeld door werkbare dagen in die periode.  Op zich kan de wet niets te maken hebben met een lager bedrag aangezien de wet niet is veranderd. Het is wel mogelijk dat het dagloon in eerste instantie onjuist is vastgesteld (meestal doordat niet alle gegevens aanwezig zijn). Om te voorkomen dat mensen helemaal zonder inkomen zitten wordt dan een dagloon vastgesteld aan de hand van de aanwezige gegevens.  Op het moment dat de ontbrekende gegevens binnenkomen worden de gegevens in walvis aangepast en dit kan tot gevolg hebben dat een uitkering lager (of hoger) uitvalt. Hier zou je normaal gesproken een herzieningsbrief over moeten ontvangen.

In dit geval lijkt het mij het makkelijkst als je bij het uwv een specificatie van de weekbetalingen opvraagt zodat je per week kunt bekijken welke bedragen op je uitkering zijn ingehouden.

hoop dat je hier wat aan hebt

groetjes fransje