pe
door peus33 Jun 16, 2010 om 13:13
Geldzaken & recht

Wie vraagt pgb aan bij bewindvoering

Voor mijn zoon probeer ik erachter te komen wie verantwoordelijk is voor het aanvragen en verlengen van zijn PGB (Persoonsgebonden Budget).
Hij heeft bewindvoering bij een Kredietbank (GKB) in zijn woonplaats vanwege zijn problematiek. De GKB beheert al zijn geld, waaronder het PGB budget. Afgelopen jaar is het mis gegaan met het opnieuw aanvragen hiervan, dat is niet gebeurd en met dat gevolg zit hij al een tijd zonder begeleiding.
Mijn vraag is nu: Was het niet een taak van de GKB dit te verzorgen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

2257 3 Rapporteer

kr
door krieties - Jun 16, 2010 om 17:27
442 Antwoorden / 0 Vragen

De kredietbank is de bewindvoerder, dus die heeft verzuimd de pgb te vragen.
Een bank als bewindvoerder lijkt me niet zo taktisch. Prive-zaken zoals pgb en aangiften ink.bel. gaan dan vaak de mist in. Dat kun je beter zelf doen of in ieder geval de bank waarschuwen als er iets moet gebeuren.

getty
door getty - Jun 16, 2010 om 18:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het een bewindvoerder is aangesteld i.v.m. een wsnp (schuldenregeling) dan is het niet te taak van deze bewindvoerder om dit te doen. Natuurlijk wel signaleren en informeren, maar niet aan vragen. Ze doen bv ook zelf geen belastingaangifte en vragen geen toeslagen aan. Mogelijk als het bv beschermingsbewind is, dan zou dit wel tot een verplichting kunnen horen. In de wsnp blijft het de plicht van de persoon zelf, hij staat namelijk niet onder curatele

pe
door peus33 - Jun 17, 2010 om 10:15
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft geen schulden en heeft zelf om deze bewindvoering gevraagd omdat hij veel moeite heeft met geldzaken. Het gaat dan inderdaad ook om een beschermingsbewind. Ze verzorgen zijn belastingaangifte en vragen ook de diverse toeslagen aan.
Het is een speciale afdeling van de bank die dit werk doet.