bl
door bloempje123 Jan 5, 2014 om 21:44
Geldzaken & recht

Winkelier aansprakelijk voor afgeven kleur pyjama op beddengoed?

Ik heb onlangs een nieuwe pyjamabroek gekocht, die ik eerst gewassen heb voordat ik hem ging dragen. Ondanks het wassen, heeft de blauwe pyjamabroek erg afgegeven op mijn hoeslakens en dekbedovertrek. Aangezien dit beddengoed vrij nieuw en erg duur is, en ik de blauwe vlekken er niet goed uit krijg, denk ik erover om te proberen de winkelier hiervoor aansprakelijk te stellen. Maak ik hiermee een kans op een vergoeding?

6876 24 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2014 om 22:00
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u inmiddels al contact met uw verkoper gehad hierover?[b] Àls , Als er een vergoeding komt is dat niet méér als de werkelijke geleden schade. Probeer het eerst op een vriendelijke manier op te lossen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 5, 2014 om 22:02
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Waarom gaat u met deze kwestie niet gelijk naar de verkoper? Dat is de gewone gang van zaken.

bl
door bloempje123 - Jan 5, 2014 om 22:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog geen contact met de winkelier gehad, ik wilde eerst uitzoeken wat mijn rechten zijn.
De werkelijke geleden schade is naar mijn mening de aankoopwaarde van mijn hoeslakens en dekbedovertrekset, deze zijn eigenlijk zo verpest dat ik ze niet meer kan gebruiken.

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2014 om 22:05
11571 Antwoorden / 51 Vragen

De werkelijke geleden schade is naar mijn mening de aankoopwaarde van mijn hoeslakens en dekbedovertrekset, deze zijn eigenlijk zo verpest dat ik ze niet meer kan gebruiken.

U krijgt natuurlijk wel (als er schade vergoeding komt) de realistische waarde en niet méér als dat. Houdt dus rekening met afschrijving.

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2014 om 22:09
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Het is overigens zeer wel denkbaar dat de winkelier de "schade zaken" en de "boosdoender" ter controle naar zijn verzekering/leverancier zal willen sturen. Zorg er wel voor dat u de "beschadigde zaken" met aankoopbewijzen/bonnen ook kunt afgeven.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2014 om 22:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Stond er niet in de pyjamabroek dat hij de eerste tijd met gelijksoortige kleuren moest worden gewassen? En heeft u op de juiste temperatuur gewassen?

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2014 om 23:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb het verkeerd gelezen, sorry. De broek heeft 'droog' afgegeven, begrijp ik nu uit uw vraag, ik dacht tijdens het wassen in de machine samen met het beddengoed.
Dat is nogal wonderlijk zo enorm afgeven, bij onderhoeslakens kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar bij een dekbed dat op u ligt? Dan moet de broek al afgeven als je ermee over bijv. een wit kussensloop wrijft.
Dat moet wel een erg slechte kwaliteit pyjamabroek zijn.

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2014 om 23:30
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me alleen maar bedenken dat de pyjamabroek nat is aangetrokken bij het naar bed gaan, wat natuurlijk nietwaarkanzijn. Dat ik nog nooit zoiets heb meegemaakt (ook niet van horen zeggen) wil niet zeggen dat het ook niet zou kunnen, maar een droge pyjama broek die afgeeft op én dekbedhoes én hoeslaken: zou zeggen: hoe bestaat het.

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2014 om 23:32
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Theoretisch zou Topic Starter (TS) mogelijk heel erg kunnen transpireren ?

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2014 om 23:42
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 5 jan 2014, 23:32]Theoretisch zou Topic Starter (TS) mogelijk heel erg kunnen transpireren ?

Dan zou ik alle kleuren van de regenboog moeten hebben! :-D

mahadma
door mahadma - Jan 5, 2014 om 23:53
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Is de pyamabroek tegelijk gewassen, de eerste keer, met het onderhoeslaken en dekbed overtrek tegelijk in de wasmachine ??? Dit komt mij als enige redelijke wijze over dat dit zo mogelijk is.

Gekleurde lingerie en of onderkleding moet je de eerste keren ook vaker als één keer los en of met de hand wassen. En niet in combinatie met andere kledingstukken.

bl
door bloempje123 - Jan 6, 2014 om 09:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

De broek heeft inderdaad 'droog' afgegeven. Niet het gehele onderhoeslagen is blauw, maar in het midden waar ik heb gelegen met de broek.
De broek is de eerste keer apart gewassen op 30 of 40 graden (weet ik niet meer precies) en was helemaal droog toen ik ermee het bed in ging.
Vond het zelf ook al erg bizar dat een broek zó erg kan afgeven.

Heeft er iemand toevallig nog tips hoe ik de blauwe vlekken er toch uit kan krijgen? :-)

mahadma
door mahadma - Jan 6, 2014 om 09:54
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Is het blauwe vaag of diep blauw?

bl
door bloempje123 - Jan 6, 2014 om 09:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Op de hoeslakens is het echt behoorlijk blauw.
Op de dekbedovertrek is het een soort blauwe waas op de witte delen, maar de dekbedovertrek heeft ook andere kleuren, waarvan ik bang ben dat ze vervagen bij het gebruik van bepaalde middelen.
Ik las ergens laten weken in azijn... iemand hier ervaring mee?

zoekster
door zoekster - Jan 6, 2014 om 10:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met azijn licht je de kleuren op, maar het blauw van de broek zal er niet mee weggaan.

Die pyjamabroek moet echt van baggerkwaliteit zijn dat hij zo afgeeft, ik zou er mee teruggaan naar de winkel en geld terugvragen. En je kunt altijd een vergoeding vragen voor het aangetaste beddengoed. Nieuwwaarde zul je er niet voor krijgen en je hebt kans dat je het beddengoed moet inleveren. Daar moet je dan maar even over nadenken.
Maar geld voor die pyjamabroek daar heb je zeker recht op, als je bon nog hebt.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2014 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De hoeslakens zullen van één kleur zijn, die kunt u dus bleken, als ze wit zijn, of verven. Misschien de overtrekken nog een keer of twee wassen, zeker op 60 graden.

bl
door bloempje123 - Jan 6, 2014 om 13:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ontdekt dat ook de bekleding van de (beige) bank helemaal een blauwe gloed heeft op de plek waar ik met de pyjamabroek een avond heb gezeten... :|
Het was me nog niet opgevallen omdat ik de bank meestal in kunstlicht zie, maar nu kwam ik vanmiddag uit mijn werk en ik zag het direct.
Ik heb al geprobeerd om het bedrijf waar de broek gekocht is te bellen, maar krijg geen gehoor. Heb ze een mail gestuurd met het verhaal en de vraag of ze mij terug willen bellen...

pi
door pieterwolters - Jan 6, 2014 om 13:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bloempje123 schreef op zondag 5 jan 2014, 22:03]Ik heb nog geen contact met de winkelier gehad, ik wilde eerst uitzoeken wat mijn rechten zijn.

Dat begint een nieuwe nationale ziekte te worden. I.p.v. gewoon zaken in goed overleg op te lossen gaan we eerst kijken naar onze rechten (en verliezen daarbij vaak de plichten uit het oog), en gaan het liefst gelijk eisen. Ik hoop dat deze trend gauw stopt en we weer gewoon met elkaar om kunnen gaan.

bl
door bloempje123 - Jan 6, 2014 om 13:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch logisch dat ik nadenk over wat ik aan deze situatie kan doen? Ik koop een broek, was hem netjes voor gebruik, en nu heb ik blijvende 'schade' aan mijn dure bank en mijn beddengoed.
Natuurlijk ga ik eerst naar de winkelier om hierover te praten, maar dan is het toch handig om te weten wat hier voor oplossing uit zou kunnen komen?

Redacteur
door Redacteur - Jan 6, 2014 om 16:30
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele bijdragen zijn verwijderd. Graag inhoudelijk en op normale toon reageren.

De redactie

di
door difograaf - Jan 6, 2014 om 17:00
32 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht was het verstandiger geweest om niet alleen een dure bank en duur beddengoed te kopen maar ook een dure pyjama.

ja
door janneke23 - Jan 6, 2014 om 17:08
1 Antwoorden / 4 Vragen

Nieuw textiel, maakt niet uit wat en welke kleur, zet ik altijd een nacht in koud water met veel witte azijn. Daarna wassen met weinig zeep. Als het aflaat, dat zie je altijd meteen aan het water waar het in staat, let ik de eerste keren nog goed op waar ik het bij in doe. Gebruik tegen woordig ook vaak uit voorzorg een colour catcher doekje.

di
door digioma - Jan 6, 2014 om 18:31
646 Antwoorden / 29 Vragen

Verhaal komt mij niet onbekend voor. Ooit, in een heel ver verleden, hebben we bij de firma die met een W begint, al jaren een postorderbedrijf heeft en in Zwolle zit een pyama voor mijn toenmalige verloofde/thans al 49 jaar m'n echtgenoot gekocht.
Op de Zundapp naar een soort boerenschuur ergens op het platteland waar je overtollige/afgeprijsde artikelen bij deze firma kon kopen; het fenomeen postorder/webwinkel kenden we nog niet. Een mooie donkergroene herenpyama dus.
De volgende dag alles groen en dan ook echt GROEN. Onderlaken, bovenlaken en zelfs m'n verloofde had een groenige waas op zijn huid. Direct pyama weggegooid en het beddengoed (gelukkig had je toen alleen nog gewone witte onder- en bovenlakens) na het wassen een tijdje in wat bleekwater gezet. Heeft wel geholpen. Verloofde is vanzelf weer bijgekleurd. We hebben 't er nog wel eens over!

ma
door manwijf - Jan 9, 2014 om 13:06
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een keer een rood pyjama gekocht bij Zeeman. Die bleef afgeven zelfs na diverse keren wassen. Vreselijk! Zelfs het wit houten schot aan het hoofdeinde werd deels rood. Gelukkig had ik ook een rode dekbedhoes. Ben niet teruggegaan naar Zeeman, maar dat had misschien beter wel kunnen doen.

Het is echter zeker niet zo dat alleen dure kledingstukken kunnen afgeven. Denk maar aan een spijkerbroek op een lichte bank.