ha
door hanswanders Sep 14, 2013 om 19:46
Geldzaken & recht

Wonen voor studenten

Beste mensen,

Volgens mij is het vragen van een borgsom helemaal niet toegestaan, sinds ruim dertig jaar!

816 14 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Sep 14, 2013 om 20:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hanswanders schreef op zaterdag 14 sep 2013, 19:46]Beste mensen,

Volgens mij is het vragen van een borgsom helemaal niet toegestaan, sinds ruim dertig jaar!
Beste hanswanders.
Als je simpel Googled op de woorden "is het vragen borgsom toegestaan", kun je o.a. het volgende vinden.
Quote:
Waarborgsom (borg)

Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom.

Bron, klik hier-> Wat is de betekenis van sleutelgeld, overnamekosten, waarborgsom en verhuurkosten?

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2013 om 20:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@hanswanders. bedoel je misschien de bemiddelingskosten van makelaars? Dat is nl net in de uitzending van Kassa geweest.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 14, 2013 om 20:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Beter een borgsom dan administratiekosten want daar zie je nooit meer iets van terug. Als via een makelaar iets huurt.

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2013 om 20:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Daarover trouwens het volgende

Wetgeving
Het vragen van bemiddelingskosten is aan regels gebonden. Bij de verhuur van zelfstandige woonruimte is het in rekening brengen van dienstverlening aan zowel de verhuurder als de huurder niet toegestaan. Volgens de wet (BW art 7:417) mogen makelaars en bemiddelaars maar voor één van de partijen werken. Voor onzelfstandige woonruimte ligt dit anders. In de wet is een uitzondering gemaakt voor kamers. Daar mogen wel aan twee zijden kosten, dus bij zowel de verhuurder als de huurder, in rekening gebracht worden voor bemiddeling. Deze uitzondering is destijds gemaakt om de niet-commerciële kamerbureaus te kunnen laten voortbestaan. Zij rekenen namelijk een kleine vergoeding aan huurders, naast een bedrag dat zij van de huurder krijgen. Wat wel van toepassing is op kamers is dat bemiddelaars niet strijdig mogen handelen met de belangen van de huurder en dat het bedrag in verhouding moet staan tot de geleverde diensten.

bron Kassa site ;-)

ha
door hanswanders - Sep 14, 2013 om 21:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

Toen ik op kamer woonde heb ik ook een borgsom betaald maar na een proefproces in Eindhoven heeft mijn huurbaas die borgsom direkt terug moeten betalen!!

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2013 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan was de rechter dus een beetje in de war.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2013 om 22:16
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, borgsommen zijn nog steeds van deze tijd, hoor. En volgens jou sinds 30 jaar? Echt niet. Alleen kan de prijs van borgsom verschillen: 1,2 of maximaal 3 maanden huur, in de Sociale Woningbouw dan.

@gompy2, in mijn huurderscontract staat wel dat het met rente terugbetaald zal worden als ik alles "netjes achterlaat". †

ha
door hanswanders - Sep 14, 2013 om 22:22
5 Antwoorden / 3 Vragen

Een borgsom houdt een wantrouwen in van de / betreffende de huurder en daarom is hij niet toegestaan!

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2013 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hanswanders

U bent vast geen student.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2013 om 22:49
16859 Antwoorden / 108 Vragen

borgsom en ik heb in geen van alle andere verwijzingen het woord wantrouwen naar de verhuurder gelezen. Ik ben wel op een site tegengekomen dat sommige WBV 's geen borg meer vragen. En daar waar bewoners ooit borg betaald hebben dat gewoon, 'bij goed gedrag' met rente terugkrijgen. Dus, conclusie: borg bestaat echt nog.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2013 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat : wantrouwen in van de / betreffende de HUURDER.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2013 om 23:12
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 sep 2013, 22:57]Er staat : wantrouwen in van de / betreffende de HUURDER.

ja..

gompy2
door gompy2 - Sep 15, 2013 om 08:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hanswanders schreef op zaterdag 14 sep 2013, 21:25]Toen ik op kamer woonde heb ik ook een borgsom betaald maar na een proefproces in Eindhoven heeft mijn huurbaas die borgsom direkt terug moeten betalen!!
Volgens mij ben je in de war met "sleutelgeld".
Het vragen van sleutelgeld is al heel lang verboden.

gompy2
door gompy2 - Sep 17, 2013 om 09:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[offtopic reactie verwijderd - redactie]