be
door bertusvang May 1, 2018 om 13:01
Geldzaken & recht

WOZ punten Huurverhoging

Klopt de berekeing van het aantal WOZ punten voor de huurverhoging?
Deze huurverhoging wordt mede bepaalt door de WOZ waarde van de woning.
Wat mij opvalt in deze berekening is dat hoe groter het woonoppervlak van de woning hoe lager het aantal punten wordt.
Volgens site van rijksoverheid worden de punten als volgt berekend.
a. WOZ waarde/8747.
b. WOZ waarde/oppervalkte woning/135.
aantal punten is som a+b.
Rekenvoorbeeld punten over de WOZ-waarde huurwoning volgens Rijksoverheid.nl

Stel: de WOZ-waarde van uw huurwoning is € 166.250  en de oppervlakte van uw woning is 70 m2. U berekent de punten bij uw WOZ-waarde in 3 stappen:

Berekening Punten
€ 166.250 / 8.748  = 19,00
€ 166.250/ 70 / € 135  = 17,59

Totaal: 36,59 punten

Na afronding: 37 punten

735 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2018 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is uw huurverhoging onjuist vastgesteld dan?

Die puntentelling is van belang voor de totale huurprijs die u betaalt, niet voor de huurverhoging.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurprijs-en-puntentelling/vraag-en-antwoord/woz-waarde-woning-en-huurprijs

panter22
door panter22 - May 1, 2018 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Er zijn nog meer zaken die van invloed zijn op de puntentelling.
Kijk op de site van de huurcommissie. Daar kun je de huurprijscheck doen.
https://www.huurcommissie.nl/webformulieren/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/huurprijscheck-zelfstandige-woonruimte/

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2018 om 13:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Idere m2 is geen volle punt maar (ik heb de exacte rekenwijze even niet paraat) 3/4e punt.)