fl
door flw Feb 26, 2011 om 21:46
Geldzaken & recht

WOZ waarde

Hallo,

Vandaag WOZ weer ontvangen van de gemeente.

Mijn woning schijnt iets bijzonders te zijn, ondanks de crisis blijft hij in waarde stijgen.

Mijn vraag: Wat is een reele waarde?

Op de site van het Kadaster.nl kan men het aankoop bedrag van een woning invullen en dan wordt er berekend wat de waarde een x aantal jaar verder is gestegen.
Kan alleen van woningen die na 1995 zijn gekocht.

Als ik invul;
januari 2004 - bedrag 430000(toenmalige WOZ waarde)
en dan een berekening doe naar januari 2011.

Dan is de uitkomst 494.000 Euro. Voor mij ook een reele waarde.

Echter de gemeente komt nu uit op 592.000 Euro.
Toch een verschil van 100.000 Euro.

Kan ik hier iets mee in mijn bezwaarschrift?

Frans

2558 18 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Feb 26, 2011 om 22:49
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, i u kunt u direct niet veel mee.
Ga in ieder geval in bezwaar binnen de wettelijke termijn.
Uw bezwaarschrift zal na 3 - 6 maanden door uw gemeente worden beantwoord en eventueel worden aangepast.
De gemeente zal dit doen door 3 "gelijkwaardige" woningen in uw directe buurt met uw woning te vergelijken. Dit zal met grote waarschijnlijk door een gemeentelijke afdeling ( Afd. onroerend goed of vastgoed of grondbedrijf ) worden uitgevoerd. Sommige gemeentes laten dit uitvoeren door een beeindigd makelaar of taxatiebureau. Verzamel zoveel mogelijk informatie bij uw directe buren en of gelijke woningen als die van u. Ga eventueel bij een herwaardering weer in beroep als u wederom niet acoord bent met de herziene waarde. Er kan een rechtszaak uit volgen, maar zoals u in de uitzending van Vara Kassa van enkele weken kunt zien haken de meeste gemeentes af vlak voor de rechtszaak begint omdat ze weten dat ze zeer vaak buitensporig hoof de OZB hebben verhoogd.

De OZB belasting wordt veelal door de gemeente - zonder enige reden of onderzoek - automatisch met een bepaald % verhoogd en is nergens op gebaseerd. Bedenk wel dat de de vastgestelde OZB van invloed is op uw jaarlijkse belastingaangifte (OZB verlaagd uw aftrek aan hypotheekrente) en dat kan in de loop van jaren u veel geld kosten.

Succes !!

pino123
door pino123 - Feb 27, 2011 om 00:36
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad hier precies hetzelfde, 2009 stijging 30000, 2010 terwijl alle huizen in waarde gedaald zijn, is de mijne nog eens 6000 gestegen. Heb nu eerst de waardebepaling opgevraagd, daarna ga ik zeker bezwaar indienen.

nb
door nbw - Feb 27, 2011 om 01:19
521 Antwoorden / 24 Vragen

Het probleem is niet dat de waardebepaling WOZ vaak heel schandalig verkeerd is. maar dat er niemand politiek of ambtelijk zich ook maar afvraagt of het eerlijk is.

Heb tot in de rechtbank de moeite genomen mijn WOZ-beschikking 2007 aan te vechten. Heb zelfs de rechter destijds aangeboden mijn huis voor deze vastgestelde waarde te kopen. Echter de gemeente heeft binnen de haar daartoe bevoegde kaders voldoende aangetoond en uw bezwaar is afgewezen. Mijn huis is nog getaxeerd door een ingehuurde taxateur namens de Gemeente omdat dit procedureel vereist is. Binnen 5 minuten en met 2 foto's was de taxatie klaar. Schat een declaratie van 400 euro gemeensschapsgeld.Uitkomst de taxatie wijkt niet significant af van de vastgestelde waarde.Tja dan is strijden zinloos.

De rechtbank in kwestie toets niet de reden maar het geldige systeem.

1 ding weet ik wel. Een makelaarstaxatie helpt. Echter deze is zo kostbaar dat bezwaar maken meestal zinloos is.

marcel75
door marcel75 - Feb 27, 2011 om 12:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De site van het kadaster maakt gebruik van algemene prijsindexcijfers. De landelijke cijfers dus. En die geven een vertekend beeld. Die cijfers zou ik dus niet gebruiken. Een taxatierapport laten opstellen wil nog wel eens helpen. Voor € 300,-- kun je al klaar zijn.

fl
door flw - Mar 3, 2011 om 21:19
13 Antwoorden / 7 Vragen

Is het dan verstandig om gewoon bezwaar te maken, met daarin:

1) Te verwijzen naar de sit van het Kadaster, met een voorbeeld van de berekening van het Kadaster voor de prov. Gelderland.

2) Omschrijving van achterstallig onderhoud.

Dan afwachten wat het resultaat wordt.

Bij een afgewezen bezwaar als nog een taxatierapport te laten opmaken en bij een te groot verschil beroep aantekenen?

Frans

ridder_1
door ridder_1 - Mar 3, 2011 om 21:38
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, ten eerste moet u binnen de wettelijke termijn formeel bezwaar maken.
U hoeft dit met geen enkele reden te omkleden, een bezwaar is een bezwaar ( achterstallig onderhoud is subjectief en men zal dit niet zwaar meewegen in de taxatie men vergelijkt uw type woning gelijk met een gelijkwaardige andere woning).
Doe uw huiswerk en informeer bij de directe buren in uw directe woonomgeving.
Als de gemeentelijke taxatie wederom wordt vastgesteld en u opnieuw niet tevreden bent, kunt u alsnog een "maatwerk" taxatie van uw woning laten maken.
Ik zou dit pas doen als er eventueel een rechtszaak aan gaat komen, Als de waarde echt te hoog is vastgesteld zal de gemeente nog net de rechtzaak willen afdoen.

ru
door ruitenheer - Mar 3, 2011 om 22:43
120 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag eerst het taxatieverslag op bij de gemeente, dan kun je zien met welke verkoopcijfers de gemeente de waarde van je woning heeft vastgesteld. Als de referenties niet kloppen of je weet betere, heb je een goed argument. Een verwijzing naar algemene percentages zoals bijvoorbeeld van het kadaster worden direct van tafel geveegd.

fl
door flw - Mar 5, 2011 om 14:55
13 Antwoorden / 7 Vragen

Het betreft een woning uit circa 1900, vergelijken in de buurt gaat moeilijk.

Allemaal vrijstaande woningen met naar verhouding veel of minder grond erbij.

Inhoud woning ook of veel groter of veel kleiner.

Gemeente geeft ieder jaar meestal 2 andere referentie woningen op.
Dit jaar slechts 1 woning met dezelfde inhoud maar waarvan het grondoppervlak de helft kleiner is.

Ridder schrijft dat ik formeel bezwaar kan maken, zonder opgaaf van redenen.

Ik lees het als: Ik maak bezwaar tegen de vastgestelde WOZ waarde van mijn woning.
Ik krijg vervolgens bericht van de gemeente, die heeft er wat vanaf gedaan of niets.
Ik ben daar tevreden mee en doe niets meer.
Of ik zorg dat ik met een onderbouwd taxatierapport kom en ga alsnog in beroep, zoiets?

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2011 om 15:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet als je een bezwaarschrift indienen altijd de redenen van je bezwaar aangeven. Een briefje met alleen: "Ik maak bezwaar tegen de beschikking" is niet voldoende om ook daadwerkelijk in behandeling te worden genomen. Dat zou je alleen kunnen doen als je een pro-forma bezwaarschrift wilt indienen. Daarmee rek je de tijd dat je je bezwaargronden kunt formuleren alleen maar op. De gemeente moet je namelijk in de gelegenheid stellen je gronden alsnog aan te geven.

fl
door flw - Mar 5, 2011 om 16:37
13 Antwoorden / 7 Vragen

Was ik al bang voor.

Frans

ru
door ruitenheer - Mar 6, 2011 om 23:28
120 Antwoorden / 0 Vragen

Als je bezwaar maakt zonder opgaaf van redenen, zal de gemeente dit als een pro forma bezwaarschrift opvatten. Ook als die term niet in het bezwaar genoemd wordt.

pino123
door pino123 - Mar 7, 2011 om 08:30
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf heb ik ook bezwaar gemaakt, daarin heb ik aangehaald dat de woningen die als referentie dienen in een andere wijk liggen, verder heb ik de gemiddelde daling prijzen tussenwoningen van de NVM toegevoegd. Hier staat per regio aangegeven of de prijzen gestegen of gedaald zijn. Hieruit bleek dat een tussenwoning meer dan 1% gedaald was in de periode 2009-2010.
Ook heb ik het kadaster aangehaald, welke ook aangaf dat de prijzen gedaald.
Verder heb ik direct aangegeven dat indien de prijs niet wordt aangepast ik in beroep ga.
Succes ermee!

ru
door ruitenheer - Mar 8, 2011 om 23:24
120 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft maar 1 steekhoudend argument, namelijk dat de referenties in een andere wijk liggen. Algemene percentages van het NVM of het Kadaster zijn niet relevant.

pino123
door pino123 - Mar 9, 2011 om 08:27
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ruitenheer schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 23:24]Je geeft maar 1 steekhoudend argument, namelijk dat de referenties in een andere wijk liggen. Algemene percentages van het NVM of het Kadaster zijn niet relevant.

Dat ben ik met je eens, daarnaast heb ik ook aangegeven dat er 3 woningen op dit moment in de verkoop staan (2011) waarvan er 2 hetzelfde zijn als mijn woning. Deze staan te koop voor 275.000. Indien ik deze verkoopprijs wegzet tegen de prijzen in 2010, zie ik zeker geen waardeverhoging van 6000. Dit heb ik ook in mijn bezwaarschrift vermeld. Dus nog een toevoeging gemaakt in het bezwaarschrift.

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pino,
Maar woningen die nu te koop staan zijn geen graadmeter voor de WOZ-beschikking. Daarvoor gekeken naar de gegevens van het Kadaster. Daar staan immers de werkelijke koopprijzen vermeld.

pino123
door pino123 - Mar 9, 2011 om 10:07
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 9 mrt 2011, 08:42]Pino,
Maar woningen die nu te koop staan zijn geen graadmeter voor de WOZ-beschikking. Daarvoor gekeken naar de gegevens van het Kadaster. Daar staan immers de werkelijke koopprijzen vermeld.

Dat begrijp ik, maar indien van 2008-2009 de waarde van mijn woning €30.000 is gestegen, de waarde van een huis in het algemeen in de periode 2009-2010 met 1% gedaald is, nu de woningen voor 275.000 te koop staan, lijkt mij toch een vreemde prijsontwikkeling in de gemeente Purmerend, maar ja..... Heb zo goed mogelijk mijn bezwaar proberen te onderbouwen, vreemde is ook dat de woningen die als referentie zijn gebruikt, bijv. een zolder hebben (deze heb ik niet). Terwijl dit type woning langs het gehele spoor in de nieuwbouwwijk staan (en ook te koop geweest zijn in periode).

Indien zij met goede referentie woningen aankomen, leg ik mij er heus wel bij neer, maar nu niet.

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 10:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Maar dan moet er wel een referentiewoning verkocht zijn in 2010! En geloof me: als ze een referentiewoning hebben met een zolder en jij hebt die niet, dan is de WOZ-waarde van jouw woning lager dan die met zolder. Zo gaat het ook bij dakkapellen, garages, uitbouwen, erkers etc. Daar zijn allemaal correctiefactoren voor. Andersom kan natuurlijk ook: een referentiewoning heeft geen zolder en de jouwe wel. Dan is jouw woning hoger getaxeerd dan de referentiewoning.

pino123
door pino123 - Mar 9, 2011 om 10:35
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 9 mrt 2011, 10:15]Maar dan moet er wel een referentiewoning verkocht zijn in 2010! En geloof me: als ze een referentiewoning hebben met een zolder en jij hebt die niet, dan is de WOZ-waarde van jouw woning lager dan die met zolder. Zo gaat het ook bij dakkapellen, garages, uitbouwen, erkers etc. Daar zijn allemaal correctiefactoren voor. Andersom kan natuurlijk ook: een referentiewoning heeft geen zolder en de jouwe wel. Dan is jouw woning hoger getaxeerd dan de referentiewoning.

Helaas is hier geen sprake van aangezien mijn woning dus op 286000 wordt getaxeerd, en de hoogste referentie woning op 236.000.
Daarnaast heb ik helaas wel een stuk meer grond rond mijn huis, is ik deze meeneem in de waarde kom ik op een WOZ waarde van 275.000. Dit heb ik nu ook aangegeven als WOZ-waarde waar ik op uitkom. We wachten af, vorige keer ook bezwaar ingediend, voordat ik een antwoord krijg op het bezwaar, zijn we wel weer een flink aantal weken verder....