hv
door hvm May 23, 2017 om 18:54
Geldzaken & recht

Ww vs pensioen

Ik krijg binnenkort ww.

Al jaren ontvang ik een deel ouderdomspensioen van mijn ex. Mijn vraag: wordt dit gekort op mijn ww uitkering? Je moet bij het UWV je totale inkomen opgeven. Dit is toch inkomen?

11372 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 23, 2017 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat wordt niet gekort.

U zult bedoelen dat u een deel van zijn oudedagspensioen krijgt. Of wellicht bijzonder nabestaandenpensioen. Maar dat wordt dus niet gekort.

hv
door hvm - May 23, 2017 om 19:00
1 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb talloze items op internet nagekeken. De één zegt wel en de andere niet. Je moet je totale inkomen opgeven. Dit is ook inkomen

boppe1943
door boppe1943 - May 23, 2017 om 20:13
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Herstel: welke inkomsten u Wel en welke u Niet hoeft aan te geven.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2017 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een verschil tussen "opgeven" en "gekort worden".

Maar het UWV reageert hier ook vaak en dan hoort u het van de bron.:-))

uwv_webcare
door uwv_webcare - May 24, 2017 om 09:52
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hvm,
Als je een vorm van pensioen ontvangt zal dit waarschijnlijk automatisch op het Formulier Inkomstengave opduiken. Dat is namelijk een geautomatiseerd proces. Het is ook de bedoeling dat je ieder pensioen opgeeft bij je inkomsten.
Of het ook verrekend wordt met de WW is een ander verhaal: als het gaat om een ouderdomspensioen dat je krijgt van een ex-partner zal dit waarschijnlijk niet worden gekort. Wat namelijk in de meeste gevallen gekort wordt is een pensioen vanuit de laatste baan waaruit je werkloos werd of uit een andere baan die je daarvoor had.
Hier lees je er meer over: http://bit.ly/2os0wLY .
Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team

Da
door DaanZb Jul 3, 2017 om 20:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag UWV Webcare Team,

Ik heb nog een aanvullende vraag hierover. Het pensioen van mijn overleden man verschijnt inderdaad in beeld op het Formulier Inkomstenopgave. Het pensioen dat ik krijg is een nabestaandenpensioen welke betrekking heeft op het arbeidsverleden van mijn overleden man, die mijn man zijn hele leven heeft gespaard.

Op de UWV website staat dat inkomsten uit een nabestaandenpensioen niet hoeven te worden doorgegeven (https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/inkomsten-doorgeven-met-de-inkomstenopgave/welke-inkomsten-hoef-ik-niet-door-te-geven/overige-inkomsten-die-u-niet-hoeft-door-te-geven) Dan is het toch correct om 0 euro door te geven in mijn Inkomstenopgave? En betekent dat dat ik voor elke maand het weer moet corrigeren (aangezien het formulier automatisch wordt ingevuld)? Ik ontvang overigens geen enkele toeslag van het UWV, alleen WW op basis van mijn vorige salaris.

Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Daan

khitha
door khitha - May 24, 2017 om 12:12
8 Antwoorden / 0 Vragen

U ontvangt een bijzonder nabestaandenpensioen, u dient dit wel bij UWV te melden echter als u geen toeslag van UWV ontvangt (als u onder de voor u geldende bijstandsnorm zit met uw inkomsten) wordt uw bijzonder nabestaandenpensioen niet op de WW gekort. Bijzonder nabestaandenpensioen is namelijk géén inkomen uit (uw) arbeid.
Ontvangt u wel een toeslag dan ontstaat er een andere situatie.
Veel succes gewenst.

ma
door malie May 24, 2017 om 14:10
29 Antwoorden / 3 Vragen

Een bijzonder nabestaandenpensioen is iets anders dan een deel van het ouderdomspensioen. In het eerste geval is je ex-partner ná zijn pensioenleeftijd overleden. In het tweede geval is de ex-partner nog in leven en heb je recht op een deel van zijn pensioen over de jaren dat je getrouwd was. Daar moet je dus een duidelijk onderscheid in maken. Ts spreekt hier van ouderdomspensioen en dat heeft dus niks met bijzonder nabestaandenpensioen te maken. Ik weet niet of dat verschil ook nog uitmaakt bij een ww-uitkering. Maar dit even voor de duidelijkheid.

ja
door janvis - May 24, 2017 om 12:41
8 Antwoorden / 1 Vragen

Met dezelfde vraag liep ik in 1994 rond. Maar, hoe het heet weet ik niet meer, echter een goede werkgever al moet hij U ontslaan zal U zeker inlichte en anders vragen. Er was toen een overkoepelende regeling die dat opving deels door extra premiebetaling en een kleine eigen bijdrage. Ik neem aan dat het nog bestaat, ik heb dat tot mijn pensieon gaan (2003) gehad.

Jan

se
door senzoe - May 24, 2017 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Niet op een WW uitkering. Het wordt wel gekort op een bijstandsuitkering (IOAW). Bruto zelfs. Dus dat kost je veel geld.Dat is tenminste in Emmen het geval.

tijger1
door tijger1 May 24, 2017 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De IOAW wordt in het hele land volgens dezelfde regels toegepast. En uiteraard wordt het bruto op  bruto gekort. En of het je verl geld kost, hangt maar af van de hoogte van dat pensioen.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Jul 4, 2017 om 13:52
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DaanZB, Een nabestaanden pensioen zal inderdaad niet verrekend worden als je geen toeslag krijgt op de WW. Het kan wel - geautomatiseerd - iedere maand opduiken in het formulier. Of je het vervolgens wel of niet veranderd naar "0" mag geen invloed hebben op of het nu wel of niet verrekend wordt. Je kan het dus net zo goed laten staan. Met vriendelijke groeten, Harold UWV Webcare Team