co
door conair Dec 10, 2015 om 09:09
Geldzaken & recht

Ziekengeld

Hoi,

Enkele weken terug heeft mijn vrouw zich ziek gemeld bij haar werkgever. Aangezien er in ons huwelijk wat problemen zijn kon zij dat niet goed verwerken om zo naar haar werk te gaan. Zij is een dikke week thuis geweest.

Nu komt het mooiste, toen zij weer aan de slag wilde gaan moest zij bij haar werkgever komen, deze zij dat de verzekering haar ziek melding (dus al die dagen) niet zouden betalen. De verzekering van de werkgever zei er nog bij, als wij wel betalen halen wij dat geld terug bij de dader, dat ben ik dus??

Als voorbeeld: Het kan toch niet zo zijn dat, mocht er binnen de familie een sterfgeval zijn en de achterblijvers zijn op dat moment niet in staat om te werken dat de verzekering van de betreffende werkgever het geld gaat verhalen op een overleden persoon.

Graag een reactie vanuit jullie zijde,

6820 10 Rapporteer

marita567
door marita567 - Dec 10, 2015 om 09:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo conair ,

lees dit eens goed door klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2015 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stelling van de werkgever en ook van de verzekering van de werkgever is volkomen onjuist. Dus uw vrouw heeft recht op dat ziekengeld. En die opmerking van het verhalen op u, is helemaal krankzinnig. Sorry dat ik dat zeg.

Mocht de werkgever echt niet tot betaling overgaan, laat uw vrouw zich dan tot de bond wenden. Is zij daar geen lid van, laat haar dan naar het Juridisch Loket gaan in haar gemeente, die helpen haar wel met het schrijven van een brief.

U kunt uw vraag ook nog stellen op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord. Die kunnen ook helpen.

il
door iljaha - Dec 11, 2015 om 17:27
179 Antwoorden / 3 Vragen

De werknemer heeft er niets mee te maken of en hoe de werkgever zich verzekert tegen ziekteverlof. Waarom zou u de dader zijn? Omdat uw huwelijk in zwaar weer verkeert/verkeerde? Onzin. Dan zou je ook geen ziektegeld moeten krijgen als je bij het sporten een blessure oploopt. Moet je maar niet sporten. In uw geval: had je maar niet moeten trouwen. Onzin dus. Ik zou zeggen: "kom maar op met je claim"! Maar dat uw vrouw ook snel op zoek moet naar een andere werkgever lijkt me duidelijk.

h.
door h.terpstra - Dec 11, 2015 om 23:57
203 Antwoorden / 1 Vragen

Conair, wees verstandig. Ziek is ziek. Ga nimmer vermelden waarom je ziek bent. Uw openheid mag u prijzen. Maar daar wordt misbruik van gemaakt. Door foute verzekering mij.`n. en andere foute instanties die u en ons geld beheren.Kijk eens naar De TV. Dat hoeft niet kritisch. Dat is overduidelijk. Welke zool opent zijn deur voor een dief.? Wij allen omdat we stemmen.!!!

De vvd is èèn corpsbal minkukels. Ze belazeren de burgers . Geven ons ,door velen zuur verdiend; geld uit  om criminelen te sponseren.

"Ik heb die zaak maar mooi opgelost. In landsbelang".! ???

Ik ben al tien jaar gepensioneerd. Mijn broek kan niet meer afzakken. Ik heb er geen meer.

Het trieste is, dat de werkenden de studie van die minkukels heeft betaald.( ik heb na werktijd mijn studie gedaan en betaald)

Feit. Mijn studenten ( je kunt een leerling boven de twintig naast zijn beroep in opleiding geen leerling meer noemen.) .MBO ;HBO.

De mensen klaagden over de verhoging van het schoolgeld.Wat betaal je dan.?!  Feit 2.De helft maakte ik over voor mijn dochter voor 5 dagen hoger onderwijs. Deze mensen betaalden 10/ tien maal meer  voor onderwijs. 1 dag of twee avonden.

Let wel, overdag betaalden ze de kosten van de overheid door hun nuttig /praktisch en uitvoerend werkwerk..

Lees ook goed de andere adviezen.. Sterkte, en sucses.

pe
door pebk - Dec 12, 2015 om 05:26
590 Antwoorden / 0 Vragen

Beste conair,

Voor sterfgevallen ligt het natuurlijk anders. In de (bedrijfs-)CAO of arbeidsovereenkomst (o.i.d) staan de regelingen als het goed is duidelijk vermeld. Is dit niet het geval, dan gelden er wettelijke minima.

Voor ziektegevallen geldt dat eigenlijk ook. In geval van ziekte moet de werknemer ten minste 70% betalen, de eerste twee jaar. De werkgever mag niet vragen waarom een werknemer ziek is. De werkgever mag wel een bedrijfsarts of arboarts vragen of de werknemer terecht ziekteverlof opneemt. De verzekeraar van de werkgever gaat het al helemaal niets aan waarom de werknemer ziek is.

Het UWV kan misschien helpen. Op hun site staat wel een aardige lijdraad. Het is niet uw probleem dat de werkgever zich niet goed verzekerd heeft. Hier worden kosten bespaard en wordt dus een risico genomen. Bij mijn vrouw heeft de werkgever bewust geen zwangerschapsverlofverzekering afgesloten. Deze werkgever heeft hier een 'potje' voor.

ha
door halex - Dec 12, 2015 om 11:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij ontbreekt de nuance in de antwoorden. De vraag is of uw vrouw ziek was. Heeft de werkgever de bedrijfsarts ingeschakeld en heeft ze daar mee gesproken?

Als één van mijn medewerkers bij mij zou komen en een ziekmelding wil doen om huwelijksproblemen te verwerken, dan zal ik dat ook niet zomaar accepteren. Mijn advies zou in eerste instantie zijn: neem een paar dagen verlof en kom tot rust. En als dat niet voldoende is, schakelen we de bedrijfsarts in zodat die kan bepalen of er sprake is van ziekte.

Als je geestelijk niet in staat bent om te werken, wil dat nog niet zeggen dat je ziek bent. Je hebt juist verlofdagen om geestelijk even te kunnen bijtanken. En uiteindelijk kan alleen een arts bepalen of er sprake is van ziekte. Noch de werkgever, noch de werknemer kunnen dat.

gerbera
door gerbera Dec 12, 2015 om 14:27
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Leuk verhaal natuurlijk maar als we het over een arts hebben bedoeld u hopenlijk wel de huisarts. De praktijk leert dat de bedrijfsarts er in de eerste plaats is voor het bedrijf en er belang bij heeft dat de patiënt zo snel mogelijk aan het werk gaat. Soms tegen het advies van de huisarts en/of specialist.

alfatrion
door alfatrion Dec 12, 2015 om 16:38
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Arbeidsongeschiktheid is gedefinieerd als het niet in staat zijn om te werken. Het maakt daarbij niet uit of de reden geestelijk of lichamelijk is. Iemand met een burnout heeft net zo goed recht op loondoorbetaling.

ro
door ronny530 - Dec 12, 2015 om 15:47
2804 Antwoorden / 41 Vragen

De werkgever zal bij een ziekmelding altijd vragen naar de aard van de ziekte en of er een huisarts is gecontacteerd. De verzekeraar wil natuurlijk wel weten waarom er aanspraak op die verzekering wordt gedaan. Thuis blijven omdat het in het huwelijk even niet lekker loopt is niet echt een reden voor een ziekmelding maar meer iets waar werkgever en werknemer in een gesprek wel uitkomen. In mijn optiek heeft de werknemer altijd het voordeel van de twijfel maar als er herhaaldelijk om duistere redenen wordt ziek gemeld gaat er een melding naar de verzekeraar omdat de werkgever het niet meer vertrouwd. Het niet uitbetalen van het loon tijdens ziekte is een zeer zware maatregel en wordt niet zomaar toegepast.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2015 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een werkgever mag helemaal niet vragen naar de aard van de ziekte. Het enige wat hij mag vragen is, of de werknemer weet wanneer hij het werk weer denkt te kunnen hervatten.

ko
door koningsjpc - Dec 14, 2015 om 16:56
68 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is van de kant van de werkgever gewoon een broodje aap verhaal. Hij is voor de werknemer wel verzekerd voor ziekte, maar meestal

begint de verzekeringsmaatschappij pas na een bepaalde periode uit te betalen, maar hier heeft de werknemer dus HELEMAAL NIETS MEE TE MAKEN.

Werkgever moet werknemer zeker 52 weken 100% uit betalen, daarna kan het zijn 70%.

pi
door pieterwolters - Dec 14, 2015 om 20:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is jouw vrouw bij de huisarts (of andere arts) geweest met de klachten? Zo ja, dan kan je dat inbrengen in de discussie.