st
door stargazertje Feb 26, 2010 om 20:35
Geldzaken & recht

Ziektewet in aangifte 2008

Ik heb in 2009 een deel van te veel ontvangen ZW van 2008 terug moeten betalen. Ik heb echter al de aangifte van 2008 gedaan en in 2009 mag/kan ik het niet aangeven. Kan/moet ik nog iets doen met de terugbetaling?

1533 6 Rapporteer

ma
door maxdamage - Feb 27, 2010 om 11:07
60 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet het bedrag wat je in 2009 hebt terugbetaald. invullen als negatief loon in de aangifte 2009. Dit kun je doen door het bedrag in te vullen met een - ervoor. Loonheffing hoef je niet in te vullen die heb je al in 2008 afgedragen.

st
door stargazertje - Feb 28, 2010 om 22:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

Oh help. Ik krijg van de mensen van het belastingspreekuur:

We nemen aan dat u de Zorgverzekeringswet bedoelt?
Als u voor het jaar 2008 een terugbetaling Zorgverzekeringswet, loonheffing, premie volksverzekeringen moest doen, dan kunt u dit niet in de aangifte 2009 aangeven.
Dit geldt namelijk voor het jaar 2008 en niet voor 2009.
Als er blijkt uit de aangifte voor het jaar 2009 dat u een bedrag terugkrijgt of moet betalen, dan kunt u dit niet op de een of andere manier verwerken in de aangifte van het jaar daarop.
Ieder jaar staat op zichzelf en wordt afgerekend.

Zie ik het verkeerd of geven zij een tegenovergesteld advies?

stacey
door stacey - Feb 28, 2010 om 22:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=stargazertje schreef op zondag 28 feb 2010, 22:12]

We nemen aan dat u de Zorgverzekeringswet bedoelt?

Zie ik het verkeerd of geven zij een tegenovergesteld advies?[/quote]

Wat denk je zelf ?!

Heeft niets te maken met ZVW - ZorgVerzekeringsWet ......
het betreft ZW - ZiekteWet uitkering

stacey
door stacey - Feb 28, 2010 om 22:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Wat terugbetalen
De uitkeringsinstantie heeft te veel uitbetaald. Wat moet ik terugbetalen?
Als het UWV, de SVB of de gemeente te veel aan u heeft betaald, moet u meestal het bruto bedrag terugbetalen. Via de belastingaangifte of met een T-biljet kunt u het bedrag dat u terugbetaalt later als negatief inkomen bij de Belastingdienst opgeven en zo (een deel van) de loonheffing terugkrijgen.

(Kunt u het bedrag terugbetalen in het kalenderjaar dat de betaling is gedaan, dan hoeft u alleen maar het netto bedrag te betalen. Let op: in de praktijk moet u dan vaak voor half december terugbetalen! Het bedrag wordt dan op de jaaropgave van dat jaar verrekend, zodat u het niet als negatief inkomen voor de inkomstenbelasting hoeft op te geven.)Info

st
door stargazertje - Feb 28, 2010 om 23:26
2 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 28 feb 2010, 22:55][quote=stargazertje schreef op zondag 28 feb 2010, 22:12]

We nemen aan dat u de Zorgverzekeringswet bedoelt?

Zie ik het verkeerd of geven zij een tegenovergesteld advies?[/quote]

Wat denk je zelf ?!

Heeft niets te maken met ZVW - ZorgVerzekeringsWet ......
het betreft ZW - ZiekteWet uitkering

ah, ok dit had ik gemist. Thankx. Dus kan het dus gewoon negatief invullen op de IB aangifte. Heb wel brief gekregen van UWV dat het negatieve loon op de jaaropgaaf van 2009 is verrekend. Maar aangezien ik zowel een deel van 2008 als 2009 moest terug betalen denk ik dat ze alleen het deel van 2009 hebben verrekend. Zal het morgen toch nog even voor de zekerheid navragen. Wie wil nu niet het vage UWV bellen?

stacey
door stacey - Feb 28, 2010 om 23:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Heb wel brief gekregen van UWV dat het negatieve loon op de jaaropgaaf van 2009 is verrekend--

Als jij het negatief aftrek en zij het feitelijk ook al verrekenen gaat het niet goed verwacht ik.........

Dus overleg even met UWV en als het niet duidelijk wordt dan nog een keer met belastingtelefoon maar spreek dan niet meer in afkortingen maar spel het even duidelijk voor ze uit om misverstanden te voorkomen ;-)