ri
door richard35 Jan 24, 2014 om 15:03
Geldzaken & recht

Zoekgeraakt product op marktplaats

Vorige week heb ik een playstation 3 spel verkocht via Marktplaats.
Voor een bedrag van 10 euro, vorige week vrijdag heb ik op het postkantoor dit spel netjes verpakt opgestuurd echter doordat het gewoon in de brievenbus kon geen verzendbon met de track and trace code.
Afgelopen woensdag kreeg ik mail van de koper dat het pakket nog niet binnen was gekomen en maakte mij al direct uit van oplichting.

Ik heb aangeboden dat als het pakket in het weekend nog niet aangekomen is de helft van het geld terug te betalen(5 euro dus) maar daar ging de koper niet mee akkoord.
Nu heeft de koper al via de mail 'gedreigt' aangifte te doen van oplichting als ik de volledige aankoop bedrag van 10 euro niet aan hem overmaak. Ik weiger het gehele bedrag over te maken omdat het zoekraken buiten mijn schuld om is en wie zegt mij dat deze het spel al niet binnen heeft en nu ook de kosten terug wil(dubbele beloning.
Ik heb Marktplaats zelf al een mail gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd.

Wat kan ik nu het beste doen?? Het uit laten komen op een aangifte vanuit deze koper of gewoon 5 euro terug betalen?
Gezien de taalgebruik in zijn mailberichten pas ik voor dat laatste omdat het nogal warrig taalgebruik is en daar boven op ik mezelf niet laat bedreigen.

Wat kan ik in dit geval het beste doen??

2726 68 Rapporteer

door 14peter - Jan 24, 2014 om 18:04
567 Antwoorden / 2 Vragen

En dat moeten wij nu voor u bepalen?

Juridisch gezien bent u als verkoper verplicht de verkochte producten te leveren. Hoe u dat doet maakt niet uit, maar in deze heeft u dat kennelijk niet gedaan. Als u had gekozen voor aangetekend verzenden oid had u wellicht wel een bewijs gehad. Zo gezien staat de ander dus sterk en heeft hij in principe recht op het product of z'n geld terug. Maar om een tientje gaat hij vast geen deurwaarder inschakelen dunkt me.

Voor een aangifte zou ik niet zo bang zijn. Als alles zo is gegaan zoals u zegt is er niet perse sprake van oplichting. Dat zou anders zijn als het "slachtoffer" of justitie kan aantonen dat u helemaal niet van plan was om het product te leveren en bijvoorbeeld een valse naam gebruikte. Ook als u vaker van dit soort toevallig zoekrakende pakketjes verstuurt moet u zich toch eens achter de oren moeten krabben en voortaan dus aangetekend versturen. Overigens komt men doorgaans het politiebureau niet eerder uit dan na een aangifte of 3 of 4.

De keus is aan uzelf natuurlijk...

ri
door richard35 - Jan 24, 2014 om 19:16
204 Antwoorden / 37 Vragen

Het is niet dat ik u laat bepalen over zoiets het was meer een vraag of iemand ook zoiets gelijks had meegemaakt en hoe dan te handelen in zulke situaties.

Wat betreft dat eerste: dat ik geen produkt geleverd heb dat klopt niet want als ik iets op postkantoor laat frankeren en opsturen mag je toch ter goeder trouw zijn dat TNT het pakket ook levert lijkt mij?
Dat deze tussen mij en de koper blijkbaar is zoekgeraakt daar heeft koper als verkoper lijkt me part nog deel schuld aan??

Echter dat de koper niet akkoord gaat met een tegemoetkoming van de helft van het bedrag en perse het volledige bedrag terug wil vond ik persoonlijk wat 'vreemd'overkomen.

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2014 om 20:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind dat niet zo vreemd, de koper heeft tenslotte niets ontvangen (als dat echt waar is), dus waarom zou die betalen daarvoor. Helaas zitten er op Marktplaats oplichters aan beide kanten, verkopers en kopers dus. Daarnaast is de post allang niet meer te vertrouwen (vandaag kreeg ik nog de post van de buren in mijn bus). Dit is nu eenmaal het risico van handelen via Marktplaats. Ik heb een paar keer een DVD verkocht en gewoon via de post verzonden. Ging gelukkig goed, maar ik had van te voren al het risico ingecalculeerd dat het niet zou aankomen en dat ik dan terug moest betalen. Duurdere artikelen verstuur ik altijd met handtekening voor ontvangst, ook als de koper daar niet voor wenst te betalen.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2014 om 21:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Helaas zitten er op Marktplaats oplichters aan beide kanten, verkopers en kopers dus........

Inderdaad, genoeg kopers die ook de boel besodemieteren. Gezien de toon van de mailtjes die hij stuurt, zou het me niks verbazen als je zo iemand hebt getroffen.

Spullen die ik zonder track en trace verzend, zet ik altijd in de mail dat het risico van verzenden voor koper is. Anders mag hij/zij het op komen halen of gaat de koop niet door.

mahadma
door mahadma - Jan 24, 2014 om 23:13
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Overleg met jezelf of het volgende niet een goede keuze zou kunnen zijn. Het gaat om totaal € 10,00. Neem je "verlies", al of niet eerlijk van de koper, geef hem/haar de € 10,00 en verstuur vanaf nu alles aangetekend (met handtekening dus) met kosten verzending koper. En maak daar geen uitzondering op. Laten we eerlijk zijn, Postnl is niet betrouwbaar, en helaas sommige klanten ook niet.

door 14peter - Jan 24, 2014 om 23:36
567 Antwoorden / 2 Vragen

@richard35; U heeft daar wellicht ook geen schuld aan, maar dat ontslaat u niet van de plicht om het door verkochte product te leveren.

En voor wat betreft dat halve bedrag; stel dat u morgen naar de groenteman gaat en een tros bananen bestelt, betaalt u daar dan toch de helft van als hij door z'n voorraad heen is?

de eelco
door de eelco - Jan 25, 2014 om 10:03
607 Antwoorden / 92 Vragen

richard35,,.... heeft u geen bonnetje gekregen dat u op een bepaalde tijd een pakketje heeft verstuurd via post.nl..misschien als u die heeft u die kan copieren en versturen naar de koper van het spelletje..

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 11:32
204 Antwoorden / 37 Vragen

@de eelco: helaas heb ik de bon niet meer bewaard omdat het pakket gewoon in de brievenbus kon en niet zozeer bij de pakketpost verstuurd hoefde te worden.

Ondertussen heeft deze koper mij vanmorgen een dreigende mail gestuurd dat deze aangifte heeft gedaan bij internet politie.
Ik heb gelijk zijn mail opgeslagen en ben van plan aangifte te doen voor bedreiging.
En 14 Peter het product heb ik opgestuurd echter is dat niet aangekomen en het is nou niet dat ik dat product in voorraad heb.
Was particuliere deal nl.
En als de koper nou ook niet flexibel is om tegemoet te komen door de helft van de kosten te accepteren houdt het voor mij ook eens op

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2014 om 11:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat staat er in die dreigende mail? Maakt hij je uit voor rotte vis? Komt hij bij je langs om je in elkaar te timmeren?

Ondanks dat heeft hij wel een punt. Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper. Zo flexibel hoeft de verkoper dus helemaal niet te zijn om met die 50% genoegen te nemen. Tenslotte gaat hij voor 5 euro het schip in, want hij heeft betaald en niets ontvangen.
Hoe zou jij het vinden als ik jou iets verkoop op Marktplaats, jij maakt het bedrag aan me over en het wordt nooit geleverd. En dat ik dan aankom met de oplossing, je krijgt de helft van je geld terug?

Door het dreiging verhaal heb je nu een stok om mee te slaan en geef je het verhaal een bepaalde kleur die in jouw richting werkt, maar wat als de verkoper nu eens heel netjes om zijn geld had gevraagd, de totale som? Had je daar dan aan meegewerkt? Of was je op je strepen blijven staan en bij een halve terugbetaling gebleven?

Het was wat anders als je in je advertentie had gezet dat de verzending voor risico van de koper is. Dat kun je voortaan beter doen.

jo
door joentje1978 - Jan 25, 2014 om 12:13
367 Antwoorden / 6 Vragen

Is een lastig gevalletje.

Als je zeker zou weten dat de koper niks ontvangen heeft dan zou je het gehele bedrag naar hem terug kunnen storten maar dat is nou net het probleem, je weet niet of het echt waar is of de koper je loopt te flessen.

Ook vind ik het belachelijk dat je als verkoper aansprakelijk bent als brievenbuspost/pakketje zoek raakt.
Je betaald het postbedrijf voor het bezorgen van het product maar ze zijn blijkbaar niet aansprakelijk als het niet/stuk aankomt.

En ook kopers willen het product vaak zo goedkoop mogelijk via brievenbuspost verzonden hebben en bij schade/zoekraken dan trekken ze bij jou aan de bel.

Bij de wat duurdere dingen die ik verkoop vermeld ik er altijd bij dat verzenden via brievenbuspost op eigen risico is.
Niet dat ik dan juridisch niet meer aansprakelijk ben maar vaak kiezen de kopers alsnog voor verzending in een pakketje.

Ik zal me verder niet zoveel aantrekken van de koper zijn dreigementen met z'n aangifte's enzo.
Marktplaats en De Politie doen daar toch helemaal niks mee.

En de koper zou eens bij zichzelf te raden moeten gaan of hij voor dat schamele bedrag van € 10,00 wel is opgelicht of niet.
Lijkt me niet dat een oplichter eerst geld incasseert en naderhand aanbied om de helft terug te betalen, die betalen meestal niets terug en dan hoor je nooit meer wat van ze.

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:19
204 Antwoorden / 37 Vragen

Wat er in deze mailing staat is gelukkig niet letterlijk van: ik kom je opzoeken of ik sla je in elkaar maar vanaf het eerste moment was duidelijk dat het deze meneer puur om het geld ging.
Stel ik geef deze man het geld terug dus het volledige bedrag en het blijkt dat deze wel het spel gekregen heeft dan ga ik de boot in. Dan heb ik nl 10 euro betaald, de eerder gemaakte verzendkosten en ik heb het product niet meer in bezit wat ik kan verkopen. Ik zou als verkoper mezelf 3 dubbel benadelen.

Dat het product niet geleverd wordt is niet mijn fout lijkt me en zal ergens bij TNT liggen.
Maar wie zegt mij dat deze koper niet het spel reeds in bezit heeft en nu ook gewoon zijn kosten terug wilt?
En dat de verkoper altijd verantwoordelijk is dat het product geleverd wordt lijkt me onmogelijk.
Dan zou je nooit iets met de post kunnen versturen.

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2014 om 12:21
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals eerder gezegd, betaal die "aardige meneer" zijn 10 euro. Neem je verlies. Zet in je volgende advertenties: Verzenden (aangetekend) kosten koper of afhalen. Einde problemen.

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:23
204 Antwoorden / 37 Vragen

Ik wil best betalen maar niet het volle pond, moet niet gekker worden ik betaal verzendkosten om een product op te sturen en ga naderhand ook nog het volledige bedrag terug betalen.
Ik ben wel goed maar niet gek..

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2014 om 12:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=richard35 schreef op zaterdag 25 jan 2014, 12:19]Stel ik geef deze man het geld terug dus het volledige bedrag en het blijkt dat deze wel het spel gekregen heeft dan ga ik de boot in. Dan heb ik nl 10 euro betaald, de eerder gemaakte verzendkosten en ik heb het product niet meer in bezit wat ik kan verkopen. Ik zou als verkoper mezelf 3 dubbel benadelen.

Dat klopt natuurlijk niet, je gaat het schip in voor het spel én de verzendkosten. Het geld heb je ontvangen, dus als je dat volledig terugbetaald is het saldo nul.

Zou ik de koper zijn en het pakketje niet ontvangen hebben zou ik ook alles doen om mijn geld terug te krijgen, of ik nu met winkel of een particulier te maken heb dat maakt mij niet uit dan.

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2014 om 12:32
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Je wil kennelijk wel 5 euri geven, maar 10 gaat je te ver om van het gez**k af te zijn. Wees wijs aub. Ga je voor die 5 euri's risico lopen voor problemen?

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:33
204 Antwoorden / 37 Vragen

oke dat klopt maar het blijft lastig aangezien ik niet weet of deze het spel heeft ontvangen of niet.
De schuldvraag ligt wat mij betreft in het midden en daarom was mijn aanbod ook om het bedrag te splitsen.
Echter ging deze vanaf direct niet akkoord en eiste enkel het gehele bedrag terug.

Maar ik had vernomen dat als je TNT belt en je geeft je adres op waar het pakket moet zijn dat ze kunnen natrekken waar het pakket is??
Of dat het geleverd is of niet of is dat enkel met een track and trace code??

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:35
204 Antwoorden / 37 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 25 jan 2014, 12:32]Je wil kennelijk wel 5 euri geven, maar 10 gaat je te ver om van het gez**k af te zijn. Wees wijs aub. Ga je voor die 5 euri's risico lopen voor problemen?

Ja idd omdat het naar mijn inziens niet mijn fout is dat het spel niet aangekomen is, ik betaal verzendkosten aan TNT en mag toch wel verwachten dat zij het dan ook posten?

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2014 om 12:36
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Van TNT heb je als niet aangetekend geen ene moer van te verwachten. Doe nu als ik eerder geschreven heb, dan ben je er van af. Voor € 5 minder geld maak je nu € 500 extra moeilijkheden en je goede naam?

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2014 om 12:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dien een klacht in bij PostNL, kom je niet veel verder mee, maar zet je ze in ieder geval even aan het werk en laat je aan de koper zien dat je serieus bent. Goede kans dat je daadwerkelijk opgelicht wordt door de koper, maar dat is het grote nadeel van Marktplaats. Ik zou mahadma's advies maar opvolgen, ook al druist dat tegen je rechtsgevoel in.

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2014 om 12:43
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@Ricard 35,

er is je denk ik genoeg uitgelegd, elke nederlander weet dat de post NIET TE VETROUWEN IS, als je het nu nog niet snapt, jammer, ik gooi de handdoek in de ring. Ik zet er voor dit topic een punt achter. Fijn weekend.

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:45
204 Antwoorden / 37 Vragen

Wat betreft dat laatste wil ik nog wel over nadenken maar wil eerst de reactie vanuit Marktplaats zelf afwachten. Ik heb deze gister gemaild en het voorval uitgelegd.

Het gehele berag terugbetalen zou echt de laatste optie zijn omdat dan in mijn ogen iemand die rer goede trouw iets verkoopt moet boeten ervoor en de koper er misschien mee wegkomt.

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:47
204 Antwoorden / 37 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 25 jan 2014, 12:43]@Ricard 35,

er is je denk ik genoeg uitgelegd, elke nederlander weet dat de post NIET TE VETROUWEN IS, als je het nu nog niet snapt, jammer, ik gooi de handdoek in de ring. Ik zet er voor dit topic een punt achter. Fijn weekend.

Als de post niet te vertrouwen is waarom bestaat het bedrijf dan nog? Ik doe al 8 jaar lang zaken via marktplaats en nooit eerder is een pakket niet aangekomen bij mij of bij een koper.
Dus dat is totale onzin.

door 14peter - Jan 25, 2014 om 12:47
567 Antwoorden / 2 Vragen

Ow Richard35, een particuliere deal? Ja nee, dan hoef je idd je afspraken niet na te komen. Ik begin de koper zo langzamerhand steeds meer te begrijpen...

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 12:50
204 Antwoorden / 37 Vragen

14 Peter......wie zegt dat ik de afspraken niet ben nagekomen??
Als een bedrijf iets opstuurt en het komt niet aan bij de koper is het makkelijker om hetzelfde product nog eens op te sturen.
Als particulier zet je meestal maar 1 product op marktplaats en komt het niet aan kun je niet zeggen: ok ik zal u het zelfde product nog eens sturen.

Erg jammer dat u de koper steeds meer gaat begrijpen....

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 25, 2014 om 13:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je de porto kosten had gevraagd had je de koper kunnen laten kiezen...

Ik koos gister voor grote doos (2825 gram) voor normale pakketpost €6,75
Maar voor €8,05 kon het ook aangetekend en gezien het risico gezien het aantal klachten heb ik maar voor Aangetekend gekozen.

Voor de ontvanger iets lastiger, niet bij buren maar hij moet tekenen of afhalen,
maar wel veiliger.
Ik heb geen ervaring in brievenbus post maar ook dat kan aangetekend...

Als de koper zegt dat hij het zo goedkoop mogelijk wil en niets extra wil betalen is het zijn keuze dus risico als er niets bezorgd word.
Wel een bewijs van inleveren pakket of brief bewaren als bewijs!

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 13:24
204 Antwoorden / 37 Vragen

Bij deze had ik aangeboden om eerst de reactie vanuit marktplaats af te wachten en als deze adviseren om 10 euro terug te betalen zal ik zelf maar de meest verstandige zijn.
Dat had ik de koper ook gemaild echter kreeg ik deze mail terug

Beste

Hierbij mijn aangifte die ik gisteren gedaan heb

U heeft gewoon helemaal niks aan mij verzonden! U wilt alleen uw gestolen geld terug en dat kan ik begrijpen je kan gewoon bij iemand anders proberen want bij mij kan je problemen krijgen die ik zelf niet aan u wilt gaan doen mocht u mijn geld terugboeken dan zal ik mijn aangifte intrekken.

Groeten

De dikgedrukte zin kwam nogal over als bedreiging....

zoekster
door zoekster - Jan 25, 2014 om 14:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die zinnen zijn lastig te ontcijferen. Maar het komt er m.i. op neer dat hij denkt dat je de boel hebt belazerd, dat je denkt ermee weg te komen en dat hij zegt, dat lukt je niet bij mij, want ik zorg voor problemen. Ik heb aangifte gedaan en dat trek ik terug als je me dat geld teruggeeft. Ik denk hij met de problemen die hij je aan zal doen, de politie bedoelt.
Hij is volledig van de rel en fraai is het allemaal niet, maar ik zou gewoon die 10 euro terugboeken en dan ajuparaplu.
Op zich heeft hij een punt dat er niet geleverd is. Dat blijft staan.

Ik geloof niet dat de koper je belazert, ik denk dat hij echt niets heeft ontvangen. Mensen die oplichten/wanbetalen zorgen er doorgaans voor dat ze zonder vooraf te betalen de spullen in huis krijgen en dan kun je fluiten naar je centen.

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 14:11
204 Antwoorden / 37 Vragen

Zelf ben ik van: ik stuur iets pas op als ik zie dat de betaling binnen is, puur om het feit dat het helaas te vaak gebeurt dat mensen wel het pakket dan in bezit hebben en dan vervolgens niet betalen.

Ik heb marktplaats wederom hierover gemaild(gister ook gedaan) en voorgesteld aan de koper om eerst de reactie van MP af te wachten. Geeft deze advies om het gehele bedrag over te maken wil ikdaar best over nadenken. Echter was meneer daar niet tevreden mee en moest het bedrag zo snel mogelijk terug.

Ik snap zijn punt ook wel maar wat ik belangrijk vind is dat de communicatie wel netjes blijft, ik ben bereid om mee te denken en te helpen maar als de communicatie niet netjes is dan wordt het al gauw een ander verhaal.

jo
door joentje1978 - Jan 25, 2014 om 14:21
367 Antwoorden / 6 Vragen

Staat er weer in z'n Goetste Neterlants, aan zijn van manier van communiceren kan je al zien dat je met een Tokkie te maken hebt.

Als ik dat mailtje zo lees dan lijkt het eerder op een mailtje van de verkoper aan de koper i.p.v. andersom.
Wat mij opvalt is dat het dikgedrukte "Goetste Neterlants" is en het dungedrukte wel gewoon is.

Raar mailtje!

ri
door richard35 - Jan 25, 2014 om 14:26
204 Antwoorden / 37 Vragen

Tja Jeroen geloof me dit was nog zo'n beetje het beste Nederlands van al deze mailtjes

jo
door joentje1978 - Jan 25, 2014 om 15:07
367 Antwoorden / 6 Vragen

Vind zijn manier van reageren gewoon erg verdacht.

Normaal gesproken sta je iemand gewoon normaal te woord en wacht je ruim af of het artikel alsnog bezorgd wordt.
Zal niet de eerste keer zijn dat er iets bij PostNL blijft hangen.

Maar deze man staat je vanaf het begin af aan al niet fatsoenlijk te woord, wil meteen geld zien en uit bedreigingen om zo zijn zin door te drijven.

En wat wil hij doen met z'n bedreigingen?
Waarschijnlijk woont hij ver bij jou vandaan, heeft hij jouw adresgegevens nieteens en wie gaat er nou voor € 10,00 het halve land afreizen?
Misschien wordt je wel in de maling genomen door een 14-jarige snotneus met een grote waffel.

Als hij doorgaat met dreigen dan zou je ook tegen hem kunnen zeggen dat JIJ aangifte gaat doen tegen hem wegens bedreiging, misschien dat hij daar van onder de indruk is.
Of je dreigt terug en deel je hem mede dat je wel even met een knokploeg bij hem langs gaat, je heb immers zijn adres.

Ik zou in ieder geval nog eventjes afwachten met terugbetalen.
Misschien wordt het spelletje alsnog bezorgt of hoor je er wel helemaal niks meer van.
En anders kan je altijd nog die € 10,00 terugstorten om er van af te zijn en dat moet je dan maar zien als leergeld.
En als hij blijft dreigen dan zou ik niets terugstorten en aan hem mededelen dat als hij jou normaal behandeld had en fatsoenlijk te woord gestaan had je die € 10,00 wel naar hem teruggestort had, is leergeld voor hem.

Ik probeer zelf bij calamiteiten zo lang mogelijk geduldig en zo vriendelijk mogelijk te blijven (ook al staat mijn kop op onweer), daar heb ik tot nu aan toe altijd nog het meeste mee bereikt.
In tegenstelling tot mijn broer die altijd meteen vol in de aanval gaat en het raar vind dat hij telkens nul op het rekest krijgt.

ri
door richard35 - Jan 26, 2014 om 15:47
204 Antwoorden / 37 Vragen

De laatse update van het verhaal: naar aanleiding van mijn melding van de situatie bij de hepdesk van marktplaats kreeg ik vandaag bericht terug.
Zowel de koper als ik werden nagecheckt op evt eerdere voorvallen op marktplaats en er kon nits gevonden worden.
Als ik zeker wist dat het spel verstuurd was werd mij geadviseerd het bedrag NIET terug te storten en het zo te laten als het is.
Wat betreft de aangifte vd koper: wanneer deze aangifte doet van oplichting via marktplaats dan komt er automatisch ook bericht naar marktplaats zelf toe daarover.
Echter is er nog geen aangifte vanuit de koper binnen gekomen bij marktplaats.

Dat houdt dus in dat de koper min of meer blufpoker heeft gespeeld en 'gedreigt'heeft met een aangifte maar dat daadwerkelijk niet gedaan heeft.
Heb zijn melding van aangifte doorgestuurd naar marktplaats om uit te zoeken of deze echt is of niet.
Maar vanuit marktplaats hebben zij ook sterk het vermoeden dat deze koper onrechtmatig het geld terug wilt hebben en min of meer een oplichter is.

mahadma
door mahadma - Jan 26, 2014 om 15:50
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Toch maar in vervolge situaties ALTIJD of afhalen of aangetekend (kosten koper) verzenden, en dat bij je advertenties ook vermelden.

ri
door richard35 - Jan 26, 2014 om 15:51
204 Antwoorden / 37 Vragen

ja inderdaad.....

le
door lexie44 - Feb 3, 2014 om 13:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Richard,

Heb jij aangeboden om het verzekerd te versturen? want als hij kiest om te kiezen voor post die door de brievenbus past heeft hij die keus zelf gemaakt en is dan zelf verantwoordelijk.

le
door lexie44 - Feb 3, 2014 om 13:20
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 26 jan 2014, 15:50]Toch maar in vervolge situaties ALTIJD of afhalen of aangetekend (kosten koper) verzenden, en dat bij je advertenties ook vermelden.

Als de koper kiest voor gewone verzending is dat de keus voor de koper en dus ook het risico.

zet het wel bij de advertentie of mail contact.
hiermee kun je later bij problemen is rechtsgeldig in de op terug verwijzen en is in de rechtbank rechtsgeldig.( gebaseerd op ervaring)

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 14:53
204 Antwoorden / 37 Vragen

kleine update, ik heb sinds een week of 2 antwoord vanuit Marktplaats zelf...deze geeft mij op alle fronten gelijk doordat er in verleden ook problemen waren met deze koper.
Zij adviseerden mij om geen mail meer te beantwoorden van deze.
De koper heeft mij nog 1 of 2 keer gemaild, mijn reactie op de eerste mail was dat ik enkel nog terug reageer wanneer ik een mail krijg vanuit MP of de politie als deze aan zijn kant staat.
Zijn tweede mail gelijk verwijderd.

Heb ook al zijn mail en de reactie van marktplaats bewaard in mijn mailbox en bij naspeuren bleek dat het adres wat deze persoon opgaf niet eens zijn eigen adres is.

Kortom dat bloedt vanzelf dood ga ik van uit.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rare bedoening van u. De koper staat in zijn recht en u wilt dat eerst de politie, die hebben wel wat beters te doen en marktplaats aan zijn kant gaan staan voordat u het geld teruggeeft.

En waarom zou het zijn eigen adres moeten zijn? U probeert zich met smoesjes er onder uit te wurmen.

Verkoop dan niets of stuur het niet op die manier.

le
door lexie44 - Feb 3, 2014 om 18:20
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 3 feb 2014, 17:37]Rare bedoening van u. De koper staat in zijn recht en u wilt dat eerst de politie, die hebben wel wat beters te doen en marktplaats aan zijn kant gaan staan voordat u het geld teruggeeft.

En waarom zou het zijn eigen adres moeten zijn? U probeert zich met smoesjes er onder uit te wurmen.

Verkoop dan niets of stuur het niet op die manier.

Beste tijger1,

In dit geval zijn er 2 de dupe zowel verkoper als koper (als het allemaal klopt) want de verkoper heeft het product opgestuurd, vanaf het moment dat de postnl het in ontvangst neemt heb je er geen controle meer op.
En de rechter oordeelt ( in mijn geval ) dat je ervan uit mag gaan dat ze hun werk doen. Dus is het aangekomen.

Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.

De verkoper is nu niet de dupe, want hij heeft zijn geld.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 19:15
204 Antwoorden / 37 Vragen

Misschien moet u dan eens het hele verhaal lezen, want ik heb meerdere malen aangeboden de helft terug te betalen. Echter wilde deze alleen maar het volledige bedrag terug.
Wie zegt mij dat deze persoon het pakket het pakket allang in bezit heeft en nu ook nog eens het geld terug wil??
En dat het de verantwoordelijkheid vd verkoper is slaat natuurlijk als een tang op een varken want je betaalt verzendkosten aan de post zodat je verwacht dat het goed aankomt.
Gebeurt dat niet ligt de fout en verantwoordelijkheid dus bij de post.

Wilde de koper het pakket aangetekend of via DHL dan zouden er meer kosten bijgekomen zijn en dat wilde meneer ook niet betalen.
Uiteraard is ook de verkoper de dupe want als deze het geld zou terugstorten heeft de verkoper A: het geld niet en B: kan deze het product niet meer verkopen.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb zeker het hele verhaal gelezen.

Voor het zelfde geld kan men stellen: Wie zegt mij dat deze verkoper het pakket verstuurd heeft?

Dus alleen de koper is de dupe, u hebt het geld.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 19:51
204 Antwoorden / 37 Vragen

Dat ik het verstuurd heb kon ik de man aantonen door een copy van mijn bankafschrift te sturen(want had het bedrag aan verzendkosten gepind) maar dat wilde de beste man niet althans hij vond dat niet voldoende bewijs.

Zojuist weer een bedreigende en intimiderende mail gekregen van hem(als u wil kan ik deze gehele mailwisseling naar u toesturen).
Maar ja ik had allang besloten niet meer te reageren op zijn mail.

le
door lexie44 - Feb 3, 2014 om 19:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 3 feb 2014, 19:39]Ik heb zeker het hele verhaal gelezen.

Voor het zelfde geld kan men stellen: Wie zegt mij dat deze verkoper het pakket verstuurd heeft?

Dus alleen de koper is de dupe, u hebt het geld.

Beste tijger1,

Stel... dat ze allebei gelijk hebben. De verkoper heeft hem opgestuurd maar de koper heeft hem niet ontvangen.
Dan zegt u dat de verkoper aansprakelijk is???
Wat is postnl dan? Lijkt mij dat postnl in gebreke blijft. Natuurlijk ervan uitgaand dat er niet gelogen wordt.

Wat wel verdacht is, dat koper dit verhaal vaker heeft aangekaart bij mp. Wil niet zeggen dat hij nu liegt,...maar is wel verdacht.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 20:28
204 Antwoorden / 37 Vragen

Zojuist een mail gekregen waarin de koper dreigt mijn rekening wel even leeg te halen om alsnog aan zijn geld te komen.
Lijkt me sterk dat zoiets kan...maar morgen ga ik wel aangifte doen voor laster.
Ik heb veel geslikt van deze persoon maar als deze mij in een kwaad daglicht wil stellen en gaat dreigen terwijl deze zelf geen extra kosten voor aangetekend of via DHL wilde betalen dan is bij mij de maat vol.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heeft niets met "laster" te maken.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 21:20
204 Antwoorden / 37 Vragen

Wat is het dan?? Moet je je dan zomaar laten intimideren door iemand??

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Definitie van laster volgens Wikipedia

Laster
Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar te beschuldigen van zaken waarvan degene die de beschuldiging uit weet of had moeten weten dat deze onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer. De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak of frustratie na het beëindigen van een relatie.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het wel wonderlijk dat u op 26-1 schrijft dat MP zowel over u als over de koper niets bijzonders gevonden heeft en dan volgt op 3-2 uw reactie dat u al 14 dagen in het bezit bent van een bericht van MP dat er eerder met koper problemen zouden zijn geweest.

Maar afgezien van dat alles, u kunt niet bewijzen dat koper iets heeft ontvangen, maar hij heeft wel betaald. U bent verantwoordelijk voor de verzending, of Post.nl nu faalt of niet. Dus geef gewoon het geld terug, daar heeft de koper recht op.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 21:41
204 Antwoorden / 37 Vragen

Met alle respect maar het bleek dat deze koper onder een andere naam/account reeds eerder problemen gaf bij marktplaats.
Marktplaats geeft zelf aan/adviseert zelf ook om het bedrag niet terug te storten.
Ik heb al meerdere keren aangeboden de helft te betalen, daar ging de koper niet mee akkoord. Toen heb ik aangeboden om eerst marktplaats in te lichten ter advies.
Had deze gezegd: u kunt het beste terugbetalen had ik het ook gedaan, echter adviseerde MP dus om niet terug te betalen. En als derde is de toon van deze koper vanaf het eerste moment op zo'n agressieve toon geweest dat ik zoiets heb van: zoe k jij het lekker uit. Had je het normaal gevraagd had ik er op zijn minst over nagedacht.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw laatste zin in uw vraag was:

"Wat kan ik in dit geval het beste doen?".

U wilt helemaal geen ander antwoord dan:

"Houd dat geld maar."

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft op 3-2 ik heb sinds een week of 2 antwoord van MP. u opent dit topic op 24-1. Wonderlijk.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 22:00
204 Antwoorden / 37 Vragen

tussen 3-2 en 24-1 zit toch ook een week....en wat betreft dat antwoord....dat was mijn vraag toen ik het onderwerp opende. Maar nu ik lees wat deze persoon mij allemaal verwijt weet ik inderdaad nu het antwoord wel.
Vanaf het begin was het al in de trant van: u bent een oplichter, u heeft niks gestuurd etc.
Toen twijfelde ik nog maar nu een paar weken verder heb ik wel iets van: tja als je niet gelijk geroepen had dat ik een oplichter was en niet meteen gedreigt had met aangifte(en deze ook had gedaan) en mij de tijd had gegeven dit op te lossen waren we allang tot een oplossing gekomen.
Als ik nl echt een oplichter was had ik ook niet aangeboden de helft terug te betalen lijkt me.
En dan zou ik ook niet tot een week terug geprobeerd hebben tot een oplossing te komen.

Zoals ik al zei: ik ben best bereid terug te betalen als deze persoon niet gelijk was gaan beledigen en een aangifte had gedaan.

Maar goed ik had u graag deze hele mailwisseling willen sturen dan had u wellicht anders geoordeeld.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt nog steeds niet waar het om gast. Als men iets koopt en betaalt is de verzender verantwoordelijk dat het gekochte bij de koper aankomt.

De koper heeft niets gekregen en is niet vriendelijk of beschaafd en wordt meteen pissig en wil zijn geld terug, maar dat betekent niet per se dat hij een oplichter is.

Net zo min als dat u kunt bewijzen dat het pakje verstuurd is, kunt u bewijzen dat de koper het ontvangen heeft. En daardoor bent u verplicht het geld terug te geven.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 22:54
204 Antwoorden / 37 Vragen

Ik heb toch de bankafschrift waarop staat dat ik het bedrag gepind heb op dat moment van versturen...of is dat niet genoeg?
En mocht het zo zijn dat de verkoper de schade altijd moet vergoeden is het voor een koper wel erg makkelijk om de boel op te lichten.
Het pakket ontvangen, zeggen dat het er niet is en dan ook nog het geld krijgen.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus met track en trace versturen, dan weet u of het bezorgd is. En iets pinnen? Voor wat? Kan voor van alles zijn.

Het is voor een koper niet makkelijk om de boel op te lichten. Als u het met track en trace verstuurd moet hij tekenen voor ontvangst. Dan kan het nog zoek raken bij de post, maar dan kunt u, dus niet de koper, de schade claimen bij de post.

Als u zo redeneert is het ook voor een verkoper makkelijk de boel op te lichten. Geld ontvangen, pakje niet versturen, zeggen van wel en dan klaar.

Het werkt natuurlijk wel twee kanten op.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 23:15
204 Antwoorden / 37 Vragen

ja natuurlijk maar daarom stelde ik destijds ook voor om het bedrag te delen...het ging om 10 euro en ik zou dan 5 euro terug storten.
Dan zou ik dus 5 euro + 2 euro zoveel verzendkosten en het pakket kwijt zijn en de koper enkel 5 euro.
Echter ging deze daar vanaf begin niet mee akkoord en dat maakt het jammer want dan had het zonder problemen allang opgelost geweest.

Ik had aangeboden het pakket aangetekend te versturen maar omdat er dan extra kosten bij zouden komen(dan zou ik het niet voor 10 euro maar voor een paar euro hoger verkocht hebben) maar dat hoefde volgens de koper niet omdat het om een klein pakketje ging dat gewoon in de brievenbus ging.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vraagt: Wat kan ik in dit geval het beste doen? Ik zou zeggen, bekijk het.

ri
door richard35 - Feb 3, 2014 om 23:32
204 Antwoorden / 37 Vragen

dank u

jo
door joentje1978 - Feb 4, 2014 om 12:52
367 Antwoorden / 6 Vragen

@ Tijger1:
Als ik pakketjes met een track&trace-nummer in ontvangst neem dan hoef ik daar nooit voor te tekenen.
Dan is het "ik heb een pakketje voor u, alstublieft, fijne dag verder" en weg is de pakketbezorger.
Heb het altijd raar gevonden dat als ze het pakketje dan toch aan de deur afleveren ze je er niet voor laten tekenen, dan kunnen mensen achteraf nooit beweren dat ze het niet ontvangen hebben.

@ richard35:
Die praatjesmaker kan jouw rekening helemaal niet leegmaken dus daar zal ik me niet druk om maken.
En als ik in jouw schoenen stond zou ik die € 10,00 helemaal niet meer terugstorten.
Laat hem maar lekker aan het gas gaan met zijn beschuldigingen, beledigingen en bedreigingen.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kan je op track en trace zien dat het is afgeleverd.

pino123
door pino123 - Feb 4, 2014 om 15:45
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Even los van het taalgebruik van de ontvanger.... Ik heb hetzelfde meegemaakt, alleen was ik de betaler. Ook iemand van Marktplaats claimt het te hebben opgestuurd, alleen niets binnen gekregen.

Je bent als verkoper aansprakelijk voor het aankomen van het pakketje. Dat heeft geheel niets te doen met €5,00 terug betalen. Je bent als verkoper zeer dom geweest door het het pakketje niet aangetekend te versturen (ik op dat moment ook geweest, om het niet aangetekend te laten versturen). Ook deze verkoper wilde van niets weten.

Het gaat om een tientje..... Maar het gaat ook om het principe en het principe wat jij naleeft klopt niet! Je had de kosten van aangetekend versturen moeten laten betalen door de koper. Je bent van het hele gezeur af.

stel je nu in het uiterste geval voor dat de koper wel doorzet.... Wat dan? Jij zit met de gebakken peren aangezien jij niet hebt geleverd wat je zou moeten leveren en je niet kan aantonen dat het ontvangen is.

Je bent wettelijk verplicht om het bedrag terug te betalen! Punt uit. Ik zou jou weleens willen zien reageren indien je iets duurders koopt op internet en jouw spullen worden niet geleverd. Dat accepteer jij toch ook niet?

Dit wel even los van het taalgebruik en de achtergrond van TS.

Je zit gewoonweg structureel fout!

Verder het 'bewijs' dat je een verzending hebt betaald is geen bewijs. Je kan namelijk niet aantonen dat je dit hebt ingezet om het pakket te versturen.

@Joentje,

Wat je even vergeet is dat het pakket van te voren wordt gescand. Verder is je advies slecht. Slaat nergens op en is nergens op gegrond.

TS zit in dit geval fout. TS had het anders moeten regelen. Gezien de taal die de koper uitslaat hoop ik dat het daarbij blijft.

ri
door richard35 - Feb 4, 2014 om 16:04
204 Antwoorden / 37 Vragen

Hitchcock had dit niet kunnen bedenken....zojuist een mail gehad...dat ie eindelijk het pakket over de post heeft gehad.
Erg jammer dat er vanuit hem geen excuses af konden maar goed het is opgelost en heb ook niet terug gereageerd

jo
door joentje1978 - Feb 5, 2014 om 00:02
367 Antwoorden / 6 Vragen

@ Tijger1:
Als er op de track&trace staat dat het pakket is afgeleverd dan wil dat niet altijd zeggen dat het ook is afgeleverd.
Een pakketbezorger kan ook het pakketje achterover drukken en doen alsof hij deze heeft bezorgt.
Als er voor een pakketje getekend wordt dan is dat waterdicht, tenzij de pakketbezorger weet hoe jouw handtekening eruit ziet en zelf de krabbel zet.

@ Pino123:
Vaak kiezen de kopers er zelf voor om iets op de allergoedkoopste manier te laten verzenden.
Je kan iets voor een leuke prijs kopen maar de hogere verzendkosten van een pakketje maken het dan toch onaantrekkelijk dus laat je het in een bubbeltjesenvelop verzenden.

Je zou als koper ook zelf in moeten kunnen schatten hoe je iets het beste kunt laten versturen.

Als jij als koper er voor kiest om iets breekbaars in een bubbeltjesenvelop te laten verzenden dan vind ik dat je ook niet moet klagen als het ook daadwerkelijk in stukken aan komt.
Dan had je beter moeten weten en het gewoon in een pakketje moeten laten versturen.

Ook als je iets duurs koopt wat in een bubbeltjesenvelop kan dan kan je dat beter in een pakketje laten versturen want dan is er een track&trace-code.
Komt je pakketje niet aan dan kan er in ieder geval aangetoond worden dat het wel verstuurd is.

En je kunt als verkoper zeggen dat je een spelletje van €10,00 alleen aangetekend a € 8,05 wilt versturen maar niemand doet dat omdat de verzendkosten bijna net zo hoog zijn als de prijs van het spel zelf en het uiteindelijk te duur wordt
En de koper raakt het spel aan de straatstenen niet kwijt.

Wettelijk zal het gerust wel zo zijn dat een verkoper altijd aansprakelijk is als het item niet aan komt.

Maar mensen gaan voor het goedkoopste verzendtarief omdat de verkoper toch altijd aansprakelijk is, lekker makkelijk.

Zelfde als fietsers in het donker geen verlichting voeren, op een smartphone zitten te turen i.p.v. op de weg te letten, afslaan zonder een vinger uit te steken.
We hoeven zelf nergens rekening mee te houden want de automobilist is toch altijd schuldig, lekker makkelijk.

Je mag mijn advies slecht vinden maar als iemand zich zo tegen mij opsteld dan zoekt hij het maar lekker uit.
Dan gaat de koper maar voor € 10,00 een rechtzaak opstarten en dan mag hij aan de rechter bewijzen dat hij het echt niet ontvangen heeft.

Staat diegene mij gewoon normaal te woord dan geef ik diegene de voordeel van de twijffel en dan krijgt hij z'n geld gewoon terug.

ri
door richard35 - Feb 5, 2014 om 00:16
204 Antwoorden / 37 Vragen

@Pino: wellicht kunt u uitleggen wat ik als verkoper fout heb gedaan?
De koper wilde zelf niet het pakket als pakketpost of aangetekend krijgen omdat er dan meer kosten bij zouden komen.
Ik vind nl dat als een koper het als pakket verstuurd wil hebben deze een hoger bedrag mag betalen omdat ik als verkoper dan bijna net zoveel kosten kwijt ben dan ik ervoor krijg.
Dat het kwijt raakte voor 2 weken geeft dus aan dat het bij de post ergens fout gegaan is.

En net wat Joentje zegt...als deze persoon gelijk begint met: u bent een oplichter en ik eis mijn geld terug tja dan heb ik op gegeven moment zoiets van: bekijk het maar.
En dat de verkoper altijd verantwoordelijk is is de grootste kul natuurlijk....dat maakt het voor kopers wel erg makkelijk om de boel te belazeren.
Gewoon lekker je pakket ontvangen en dan ook je geld terug willen.

jo
door joentje1978 - Feb 5, 2014 om 01:56
367 Antwoorden / 6 Vragen

@ richard35:
Ben in ieder geval voor zowel jou als voor de koper blij dat het alsnog is aangekomen.
Had ik eigenlijk niet verwacht, heeft wel heel erg lang geduurd.
Vind het van de koper wel erg zwak dat hij zijn excuses niet heeft aangeboden.

Als jij iets verkoopt en het moet verstuurd worden dan zijn de verzendkosten in principe voor de koper tenzij je iets anders afspreekt.

Als je op de mail hebt staan dat de koper af heeft gezien van verzending in een pakket of via aangetekende post dan vind ik, ongeacht wat er in die kromme wet staat, dat jij je handen er vanaf mag trekken als je dat wilt.

Is geen enkele malloot die voor € 10,00 een rechtzaak tegen je aan gaat spannen en ik vermoed dat de rechter hier ook weinig mee kan.
Jij kan niet aantonen dat je het verzonden hebt maar de koper kan niet aantonen dat hij het niet ontvangen heeft.

Zelf onlangs iets verkocht en had de koper 2 opties gegeven voor verzending.
In bubbeltjesenvelop geheel op eigen risico of in een pakketje wat volgbaar is.
Koper heeft gekozen voor verzending in bubbeltjesenvelop en item kwam uiteindelijk beschadigd dus onbruikbaar aan.
Omdat de koper aangaf dat hij niets van mij verwachtte daar hij er zelf voor gekozen had om het in een bubbeltjesenvelop te laten verzenden maar verder vriendelijk was heb ik hem het item (waar ik nog een paar exemplaren van had liggen) kosteloos opnieuw toegestuurd.
Had hij mij bedreigd of beledigd dan had ik niets meer voor hem gedaan.

Dus ik raad je aan (maar zo heb jij het gedaan) om de koper voortaan een keuze te laten maken hoe hij het item verzonden wil hebben en je vermeld erbij dat versturen per brievenbuspost op eigen risico is (bewaar deze mail waarin hij de keuze maakt).
Gaan ze daarna klagen dat iets stuk of helemaal niet aangekomen is dan verwijs je ze terug naar hun mailtje waarin hun eigen keuze staat en dan zijn ze meestal uitgepraat.
Ook als je wat duurders of iets breekbaars verkoopt dan kan je er ook zelf voor kiezen om het item alleen in een pakketje te versturen.
Wil de koper dat niet dan houd het gewoon op en dan verkoop je het item aan iemand anders.

sa
door sannetje - Mar 17, 2014 om 09:31
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet in hoeverre de koper contactgegevens van je heeft, maar zolang er geen adres bekend is zou ik ook niet bang zijn voor aangifte omdat jij als persoon niet echt geidentificeerd kan worden. Dan doet diegene aangifte tegen een virtueel persoon. Ik vind het al heel schappelijk dat je hebt aangeboden de helft van het geld terug te betalen! Dat geeft aan de koper al aan dat je geen oplichter bent, want dan zou je er zelf maar liefst 5 euro rijker van zijn geworden...jackpot!

Een vriendin van mij is een keer écht opgelicht maar kon helaas via een aangifte niet zoveel bereiken. De politie doet er alleen iets mee als er een aantal aangiften van oplichting jouw richting op wijzen.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2014 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sannetje

Misschien beter eerst even het topic lezen? Het probleem is al opgelost.