re
door rewico Nov 22, 2011 om 07:46
Geldzaken & recht

Zogenaamd tanken zonder betalen

Ik zet hieronder even de volledig tekst naar een incasso bureau om de vraag te verduidelijken.
Antwoord gekregen met voorstel om 50,- te betalen.
Lijkt mij toch wat vreemd.
Op zondag 13 november 2011 heb ik van een goede vriend, dHr. R. S, zijn auto mogen lenen om mijn kersverse kleindochter in Almere te bezoeken.
Deze auto met het kenteken xx-xx-xx heb ik die zondagochtend even na 11.00 uur bij hem opgehaald.
Met de auto ben ik naar het Total station naast het Okura hotel in Amsterdam gereden om de auto te laten wassen. (zie bijlage)
Na afloop van mijn bezoek aan mijn dochter en kleindochter heb ik eerst mijn echtgenote en zoon thuis afgezet. Dit was even na 16.00 uur.
Hierna ben ik naar het nabijgelegen Shell tankstation aan de Hobbemakade gereden om brandstof te tanken, sigaretten en een blikje katten eten te kopen.
Na het tanken voor een bedrag van € 25,- ben ik naar binnen gegaan om de andere boodschappen te pakken en af te rekenen.
Na het melden van het pompnummer en het neer zetten van het blikje katten eten raakte ik in gesprek met de uiterst vriendelijke meneer achter de kassa.
Hij vroeg mij grappend, wijzend naar het blikje, of ik vanavond lekker ging eten?
Mijn antwoord dat mijn schoonmoeder kwam eten vond hij erg amusant.
De meneer heeft mij ook nog uitgelegd waarom zij geen Camel sigaretten zonder filter meer verkochten. Daar was te weinig vraag naar.
Vervolgens heb ik met pin betaling afgerekend en de auto terug gebracht.

Achteraf blijkt nu dat de medewerker van het pompstation vermoedelijk het bedrag van € 25,- voor de brandstof is vergeten aan te slaan.
De pin betaling die is gedaan bedroeg na controle op mijn rekening overzicht de kosten van het blikje, € 1.49. (zie bijlage)
Ik wil u mededelen dat ik eigenlijk, slordig en stom van mijn kant, zelden tot nooit bij het in toetsen van mijn pincode naar het bedrag kijk. Had ik dat wel gedaan dan was de vergissing direct opgevallen en door mij gecorrigeerd.

Vandaag ben ik na het bericht van mijn vriend direct naar het tankstation gegaan om te vertellen hoe het in elkaar heeft gezeten en het verschuldigde bedrag alsnog te betalen.
Zij begrepen de eventuele vergissing maar konden zij er helaas niets meer aan doen omdat het al aan uw bureau in handen was gegeven.

Uiteraard wil ik de kosten van de brandstof zo snel mogelijk betalen maar de extra bijkomende kosten van € 57,01 lijken mij in deze niet terecht.
Immers, als de medewerker de € 25,- had aangeslagen en ik oplettender was geweest zou dit misverstand nooit zijn ontstaan .

7514 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 22, 2011 om 10:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je aan het incassobureau betaalt, trekken zij dat eerst de incassokosten vanaf. Dan blijft de hoofdschuld open staan. Dat is dus niet de goede weg.

Bovendien ben je voor de 1e aanmaning geen incassokosten verschuldigd volgens de richtlijn, die de kantonrechters aanhouden. Zie hiervoor onder:
Tips ..... Geldzaken en Recht ........... Schulden ............. 4e item: aanmaning.

Je moet dus alsnog proberen het geld rechtstreeks aan het tankstation te betalen. Schrijf een brief aan het betreffende tankstation, dat je bereid bent alsnog gewoon de fout van de pompbediende te herstellen. Dat je geen "zwarttanker" bent, omdat je gewoon bent komen afrekenen. Dat je gaarne verneemt hoe het tankstation de te vergeten door te berekenen € 25,-- wil ontvangen en je hun antwoord in deze afwacht. Dat je dat al lang gedaan had, als het tankstation rechtstreeks contact met jou of de eigenaar van de auto had opgenomen en daarom het incassobureau verder zult negeren. Dat het verder hun zaak is hoe ze dat met het incassobureau onderling regelen, maar dat jij daar verder buiten staat. Dat het tankstation nu aan zet is en dat je met belangstelling hun berichten afwacht.

Verwijs ze naar de uitzending van de rijdende rechter (met duidelijke aanwijzingen) en beschrijf in het kort het contact met de pompbediende. Stuur een kopie aan het incassobureau met vermelding van hun zaaknummer en de mededeling: Ter info.

Wat je allemaal gedaan hebt die dag is niet relevant in deze zaak en heeft geen toegevoegde waarde.

Vladja

re
door rewico - Nov 23, 2011 om 13:01
16 Antwoorden / 17 Vragen

Dank voor het antwoord.
Als ik het goed begrijp dus verder het incasso bureau negeren en een brief naar het pompstation/
het laatste stukje over de rijdende rechter begrijp ik niet zo goed.

brainless
door brainless - Nov 23, 2011 om 13:56
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja
Maar voor "zwarttanken" gelden de regels van aanmaningen toch niet?

Zover ik begrepen heb mag de pompstation wel direct een incassobureau inschakelen om het bedrag (+kosten) te incasseren.

th
door theostek - Nov 23, 2011 om 14:03
22 Antwoorden / 0 Vragen

Moest ik nu in jouw schoenen hebben gestaan i.v.m de vordering van het incassobureau ? daar veeg ik mijn schoenen of r**t mee af.
Een incassobureau heeft geen wettelijke status en kan door iedereen worden opgericht, een incassobureau mag helemaal geen dwangmiddelen gebruiken om jou aan te sporen tot betalen, die eventueel verhoogd is met de incasso kosten.

Het incassobureau mag alleen brieven sturen met het verzoek tot betaling en als dat niet helpt mag het incassobureau een deurwaarder inschakelen.

Jij hoeft voor die kosten niet op te draaien die Shell maakt door een incassobureau in te schakelen, ze hadden eerst moeten verder kijken en informeren waar de fout is geslopen.
De kosten van het incassobureau liggen bij Shell (uitbater) en is een fout van de medewerker.

Spoel het incassobureau gewoon door het riool en betaal dat wat nodig is.

re
door rewico - Nov 23, 2011 om 14:14
16 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=brainless schreef op woensdag 23 nov 2011, 13:56]@Vladja
Maar voor "zwarttanken" gelden de regels van aanmaningen toch niet?
Mogelijk kan dat zijn (lijkt mij wel sterk) maar ik ben geen 'zwarttanker'

th
door theostek - Nov 23, 2011 om 14:15
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brainless schreef op woensdag 23 nov 2011, 13:56]@Vladja
Maar voor "zwarttanken" gelden de regels van aanmaningen toch niet?

Zover ik begrepen heb mag de pompstation wel direct een incassobureau inschakelen om het bedrag (+kosten) te incasseren.

Er is niets bewezen dat de TS zwart getankt heeft ! is toch binnen geweest om af te rekenen.
De incassobureau's hebben niets in te brengen..de enige die dat heeft is het Centraal Justitieel Incasso Bureau oftewel het CJIB

tdehond
door tdehond - Nov 23, 2011 om 14:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rewico schreef op woensdag 23 nov 2011, 14:14][quote=brainless schreef op woensdag 23 nov 2011, 13:56]@Vladja
Maar voor "zwarttanken" gelden de regels van aanmaningen toch niet?
Mogelijk kan dat zijn (lijkt mij wel sterk) maar ik ben geen 'zwarttanker'

U kunt aantonen dat u binnen geweest bent om te betalen. Door een fout bij de Kassa is abusievelijk het getankte bedrag niet afgerekend.

Ik zou dus het bedrag wat u verschuldigd bent afrekenen en niet de incassokosten omdat de kassamedewerker in gebreke is gebleven het bedrag voor het tanken aan te slaan.

tdehond
door tdehond - Nov 23, 2011 om 14:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Toevoeging

Tankstation kan m.i. de incasso opdracht intrekken bij incassobureau.

th
door theostek - Nov 23, 2011 om 14:57
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 23 nov 2011, 14:26]Toevoeging

Tankstation kan m.i. de incasso opdracht intrekken bij incassobureau.

Dat kunnen ze inderdaad, maar het incassobureau wat is ingeschakeld leeft niet van de lucht, dus zal het TANKSTATION de kosten moeten betalen die in rekening zijn gebracht bij de TS.

En laten we welzijn/leven, als de TS zijn/haar verschuldigde bedrag heeft betaalt zonder bijkomstige kosten welvaart er iedereen bij.
De TS hoeft niet meer gebukt te gaan, door een fout van een shell medewerker en de franchisenemer van desbetreffend tankstation zal eerst moeten controleren waar de fout ligt.
Nou heeft die kloojoo, kosten gemaakt en zullen onterecht zijn, dan schrijft die dat maar af op zijn boekhouding, of zal een broodje gezond meer moeten verkopen.
Vergissen is menselijk, verbeteren is wenselijk!

Maar door een fout van een shell medewerker, wordt de TS op kosten gejaagt..
Pfff, ontslag aanvragen voor zo'n onbekwaam persoon, die zich verschuilt achter het fenomeen: heb echt niets verkeerd gedaan ?