li
door linette Oct 29, 2008 om 14:55
Geldzaken & recht

Zorgverzekering VGZ

Hallo,

Zorgverzekering VGZ schijnt in hun administratie een achterstand te hebben van minimaal 2 maanden. Ik denk dat het erger is.

Mijn zoon die zelfstandig woont en zijn eigen zaakjes regelt (normaal gesproken dan) heeft kennelijk geschoven met zijn premie nota's. Niet zo verwonderlijk als je een klein inkomen hebt. In elk geval heeft hij dus niet altijd tijdig zijn nota's betaald.

Nu begint de ellende. Hij weet niet meer wat waarvoor betaald is en tracht dat via het VGZ te achterhalen.

Die sturen hem door naar het incassobureau. Het incassobureau weet hem te melden, verschillende maanden achter elkaar, dat er geen premie's meer open staan.

Terug naar VGZ, daar blijven ze volhouden dat hij een ruim aantal maanden achterstand heeft en dat deze nota's bij het incassobureau liggen. Weer terug naar het incassobureau, nee hoor daar staat niets open. Uiteindelijk heb ik zijn papieren overgenomen en ben met VGZ gaan bellen. Ik wordt ook doorgestuurd naar dit incassobureau, maar die willen mij geen informatie verstrekken. Dus zoonlief opgevorderd om te bellen met dat incassobureau waar ik bij sta. Nee hoor hij heeft alles betaald en het incassobureau heeft niets meer open staan. Na nog een aantal maal bellen, het verzenden van een overzicht van alle betalingen aan VGZ, krijg ik eindelijk iemand aan de lijn die mij weet te vertellen dat er bij het incassobureau een bedrag van ruim 500 euro open staat en dat er bij VGZ iets van 200 euro open staat. Indien dit klopt dan zou dat laatste bedrag inderdaad kunnen zijn van de laaste 2 maanden. Nadat ik te kennen geef dat het incassobureau geen vorderingen meer heeft op mijn zoon, gaat deze persoon bellen met de administratie en ja dan komt hij met de melding dat VGZ nog het totale bedrag op mijn zoon te vorderen heeft. Navraag wanneer mijn overzicht in behandeling wordt genomen, geeft als antwoord dat dat nog wel 2 weken duren. Ik geef aan dat mij gezegd is dat het twee weken zou duren nadat VGZ mijn overzicht heeft ontvangen en dat die termijn verstreken is, zonder dat ik iets heb gehoord. De jongeman gaat wederom informatie vragen en geeft aan dat mijn overzicht op 9 oktober pas in behandeling is genomen. Dus 9 dagen nadat ik het overzicht heb verzonden. Okee dan nog maar 2 weken wachten. Na 2 weken weer gebeld, de dame die ik dan aan de lijn krijgt, noteert mijn verhaal en geeft aan dat er binnen 3 dagen terug gebeld zal worden. Ook geeft ze aan dat het bedrag inmiddels nog verder is opgelopen. Om te voorkomen dat mijn zoon problemen krijgt met de zorg zelf, vraag ik het volgens VGZ totaal openstaande bedrag op en maak dat over, onder een nummer dat ik van deze dame ontvang. Na 3 dagen wordt ik inderdaad terug gebeld. In eerste instantie heel behulpzaam, dat wil zeggen ik kan de hele riedel eerst weer aan deze persoon vertellen. Waarna zij contact opneemt met de administratie en mij mede deelt dat zij geen idee heeft wanneer men mijn overzicht in behandeling kan nemen, aangezien men nog bezig is met klachten die begin september zijn ontvangen.

Hoe maakt ik een eind aan deze ellende. Uit de gegevens die ik van mijn zoon heb, blijkt dat hij nog bijna 250 euro te vorderen heeft van VGZ, ik kan met zijn papieren erbij er niets anders van maken. Doordat ik de achterstanden van hem, volgens VGZ, naderhand heb betaald 720 euro, om eventueele problemen te voorkomen, heb ik naar mijn mening een vordering van ongeveer 970 euro op VGZ.

Zij kunnen en willen mij verder geen enkele medeling doen. Ik kan waarschijnlijk niets anders doen dan ze blijven bellen.

784 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2008 om 15:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dien n.a.v. hetgeen ik lees uw klacht in bij:

http://www.cvz.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2008 om 15:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ik gaf u helaas een foutieve link, het moet zijn :

http://www.skgz.nl/ geschillen ziektekosten

li
door linette - Oct 29, 2008 om 15:24
12 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Gerrit Althena

Deze link had ik ook al gevonden. Als ik een en ander door lees, lijkt her erop dat ik daar pas terecht kan als ik een uitspraak heb van VGZ. En dat is nu precies het probleem. In elk gesprek krijg je weer een andere uitleg en als ik daar dan tegen in ga, dan passen ze het verhaaltje aan. Ik krijg dus geen duidelijkheid. Ik denk dat ik dmv een overzicht heb aangetoond niets verschuldigd te zijn, maar zij geven daar dus gewoon geen commentaar op en houden vast aan het bedrag van de achterstand. Ik vermoed zelf dat de problemen liggen in de communicatie tussen VGZ en het incassobureau.

stacey
door stacey - Oct 29, 2008 om 15:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Heel verhaal.

Als ze achterstand hebben met de verwerking is dat vervelend, zelf zomaar acties gaan ondernemen maakt de zaak helaas veelal nog gecompiceerder. Bovendien is het gerommel waarschijnlijk ontstaan doordat betalingen uit bleven dus beetje eigen schuld dat ze de weg kwijt zijn helaas.

Je zoon heeft E 250,- van ze te goed ? Heb je daar eigen bijdrage van E 150,- al vanaf getrokken ?

Je kunt nu beter even wachten tot ze de zaak helemaal uitgezocht en op papier hebben en dan controleren of alles klopt en wat er eventueel nog gecorrigeerd moet.

Succes,

li
door linette - Oct 29, 2008 om 15:29
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Stacey,

Het lijkt er inderdaad op dat ik moet wachten. De vraag is alleen hoe lang mogen ze dat uitstellen. Uit de papieren die ik van mijn zoon heb gekregen blijkt dat hij er al maanden mee bezig is geweest. Ik ben er zelf nu al 2 maanden mee bezig. Hoe lang mag een zorgverzekering erover doen om hun administratie op orde te krijgen?

Als client van een zorgverzekering krijg je al snel genoeg aanmaningen en anders sturen ze een incassobureau op je af, hetgeen ook nog eens kosten verhogend werkt. Dit terwijl iemand die achterstand krijgt in zijn premiebetaling dus als een geldprobleem heeft.

stacey
door stacey - Oct 29, 2008 om 16:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Volgens mij staat er voor terugbetaling van gedeclareerde rekeningen een termijn van 30 dagen, maar indien je een betalingsachterstand hebt met de premie dan kun je dat verwacht ik niet meer van ze verwachten/eisen.

Bovendien moet alles dan verrekend of via incassoburo en wordt het al gauw een rommeltje ;-( en bij mijn weten bestaat er dan niet echt een termijn meer.

Als je contact met ze opneemt is dat altijd het beste dat via mail of brief te doen, dan heb je ook gelijk alles zwart op wit maar dan is het ook overzichtelijker, telefonisch werkt het dan meestal ook niet echt, iedereen weet er dan maar de helft van.......

Succes,

stacey
door stacey - Oct 29, 2008 om 16:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ik vermoed zelf dat de problemen liggen in de communicatie tussen VGZ en het incassobureau --

Dat kan ook het probleem zijn, als er al een incassoburo ingeschakeld was voor de vordering kan dat wellicht niet kostenloos geannuleerd worden, de kosten zul je dan alsnog moeten voldoen (aan incassoburo) en weten ze daardoor wellicht nog niet hoe of wat.

li
door linette - Oct 29, 2008 om 19:11
12 Antwoorden / 1 Vragen

Tja , dat het probleem onstaan is door (niet) tijdig de premie te betalen, dat heb ik reeds vermeld.

Toch denk ik dat een bedrijf en zeker een zorgverzekering moet kunnen zeggen wat ze nou precies door gesluist hebben naar het incassobureau.

Nu lijkt het erop alsof ze dat niet weten. In elk geval krijg ik steeds een ander antwoord en het incassobureau blijft volhouden dat zij geen enkele vordering meer hebben. Ik weet zeker dat mijn zoon al in april gereageerd heeft, door gespreksaantekeningen. Ikzelf heb een specificatie van gedane betalingen schriftelijk gefaxt, maar dat alles mag (tot nog toe) niet baten.

Ik blijf het vreemd vinden, dat burgers die fout zitten meteen gestraft worden (extra incassokosten bijvoorbeeld) en dat een bedrijf of organisatie maanden lang zich van de domme mogen houden. Je zou denken dat het in aller belang is (zowel voor de zorgverzekering als voor de client) om in dit soort omstandigheden snel duidelijkheid te scheppen.