si
door silvergold Nov 15, 2011 om 20:39
Huishouden & energie

Aansprakelijkheid gebrek aan riool

Een tweetal maanden geleden kreeg ik als verkoper van een woning een klacht van de kopers dat er een verstopping is opgetreden aan het riool. Erg vervelend natuurlijk voor de huidige bewoners, maar een veel voorkomend probleem voor veel huizenbezitters. De woning is ongeveer 7 maanden geleden overgedragen. Tijdens de verkoop is schriftelijk aangegeven dat zich een aantal maal een verstopping aan het riool heeft voorgedaan. Het huis is ongeveer 70 jaar oud en ik heb de woning 5 jaar bewoond.

Het zou kunnen zijn dat de constructie van het riool niet naar behoren werkt zodat zich regelmatig verstoppingen voordoen. Ik heb hier nooit onderzoek naar laten doen, met het doorspuiten van het riool was het euvel weer geruime tijd opgelost.

Ben ik als verkoper, nadat de officiele meldingstermij van 3 maanden al lang is verstreken, en met schriftelijke kennisgeving van eerdere verstoppingen toch nog verantwoordelijk. En ben ik eventueel zelfs nog aansprakelijk voor de constructie van deze riolering, al heb ik zelf nooit hieraan werk laten verrichten, nog controle laten doen.

Bij voorbaat dank voor uw advies en reacties.

909 3 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 16, 2011 om 23:45
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, aangezien u aan de kopers gemeld hebt dat er regelmatig verstoppingen waren aan het riool, hadden zij dienen te onderzoeken of dit gebrek van invloed kon zijn op de bruikbaarheid van het huis en/of de afgesproken prijs. Nu zij dit niet gedaan hebben kunt u niet aansprakelijk gesteld worden voor het ontstaan van de nieuwe verstopping.

pino123
door pino123 - Nov 17, 2011 om 09:03
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Hebben de aankopers een bouwkundigonderzoek laten doen? Gewoon even een vraag, daarnaast sluit ik mij geheel aan bij swat1500

si
door silvergold - Nov 17, 2011 om 10:31
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb als verkoper zelf een bouwkundig rapport laten opmaken. Dit juist om er zeker van te zijn dat alles wat er niet goed zou zijn aan mijn te verkopen woning bekend was (bouwkundig gezien). Nu zal een bouwkundige het riool niet inspecteren maar ik heb zelf in ieder geval laten onderzoeken wat de staat van mijn woning is.