HE
door HEWIVALO Mar 27, 2024 om 10:39
Huishouden & energie

Al die middelen die koud ook schoon wassen, hoe slecht zijn die voor het milieu?

Ik herinner me nog de fosfaat ellende: wasmiddelen met fosfaat zorgden voor enorme problemen in het buitenwater. Moesten er dus uit.
Nu de energie duur is, gooien ze ons plat met reclame voor (af)wasmiddelen die in koud water ook schoon wassen.
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzocht op veiligheid voordat het massaal wordt gebruikt?
Leren we dan niks van DDT, dioxine, PFAS enz. enz.?

3606 8 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Mar 27, 2024 om 11:44
854 Antwoorden / 3 Vragen

quote
Daar moeten dan wel haast sterke chemicaliën in zitten toch?
unquote

Waarom denk je dat? Ik ken wasmiddelen die uit natuurlijk grondstoffen bestaan en die prima wassen bij lage temperaturen.

quote
Wanneer leren we eens dat een nieuwe stof eerst echt goed moet worden onderzocht op veiligheid voordat het massaal wordt gebruikt?
unquote

Denk je nu echt dat de wasmiddelfabrikanten zomaar een nieuwe samenstellling op de markt gooien zonder dat deze getest is op allergieën, gevaar voor de volksgezondheid, klimaat en dergelijke?

De fabrikanten zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van middelen zonder gevaarlijke stoffen en gaan daar gewoon mee verder. Voordat ze een nieuw/aangepast middel op de markt brengen worden die gecontroleerd door een of ander instituut.

Je zou natuurlijk weer gewoon kunnen gaan wassen met de ouderwetse groene - of ossengalzeep. ;-))

Analoog
door Analoog - Mar 27, 2024 om 12:17
137 Antwoorden / Vragen

Ik ben van mening dat als je de was goed schoon en fris wilt hebben je op de "gebruikelijke" temperaturen moet wassen, die beweringen van koud wassen gaan er bij mij niet in....

sira
door sira Mar 27, 2024 om 14:22
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Met je eens. Bacterieën worden niet gedood op lage temperatuur. Altijd lage temperatuur is niet goed voor je wasmachine.
Sterker nog, ik draaide ooit een fijne was (30 graden) en zag toen een lieveheersbeestje achter het ruitje voorbijkomen. Hij heeft de hele was meegedraaid en leefde nog toen de machine klaar was.

rj
door rjw Mar 27, 2024 om 17:58
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Tsja, waarom zou je open staan voor nieuwe ontwikkelingen....

sira
door sira Mar 28, 2024 om 11:54
2337 Antwoorden / 24 Vragen

RJW als het je uitsluitend gaat om zuinigheid en milieu dan was je alle wasgoed op lage temperatuur.

Wanneer je hygiëne ook belangrijk vindt, dan sorteer je de was op temperatuur.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=op+welke+temperaturen+wassen#ip=1

Kosten volgens het Nibud:

Voor een wasbeurt betaal je water, wasmiddel en de afschrijving en onderhoud van de wasmachine. Vooral de energiekosten maken een wasbeurt duurder. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer energie er wordt verbruikt.

Zo betaal je voor een was op 90 graden € 1,69, een was op 60 graden € 1,31, bij 40 graden € 1,14 en bij 30 graden ben je € 1,02 aan totale kosten kwijt.

Bij de berekening hiervan zijn we uitgegaan van de energietarieven die gelden onder het prijsplafond. Heb je een hoger verbruik dan 2.900 kWh per jaar dan kunnen ook de kosten van wassen hoger liggen.

Ik was de ene week een volle machine witgoed op 60 graden, bestaande uit beddengoed, hand- thee- en vaatdoeken en de andere week een volle machine bonte of fijne was op lage temperatuur en kort programma. Ik ga die ene keer per week niet beknibbelen op de kosten die het Nibud aangeeft. Ik wil niet alleen een hygiënisch schone was, maar ook dat mijn wasmachine lang meegaat, want, alles heeft een keerzijde.

pe
door pebk - Mar 27, 2024 om 12:56
581 Antwoorden / 0 Vragen

In moderne wasmiddelen zitten meer en beter geselceteerde enzymen dan vroeger. Deze zijn per definitie biologisch afbreekbaar (wat niet betekent dat ze allemaal onschadelijk zijn). Waar je wel op zou moeten letten zijn de polymeren die er in zitten. Die kunnen wel biologisch afbreekbaar zijn, maar zijn dat niet per definitie. Op hogere temperaturen wassen met zo'n wasmiddel maakt het niet beter overigens.

We hebben juist heel veel geleerd van DDT, PFAS enz. Een wasmiddel voor lage temperaturen met ecolabel zou geen schadelijke polymeren mogen bevatten, of de hoeveelheid er van moet lager zijn dan een bepaalde grenswaarde..

Ja
door JannyBoe - Mar 27, 2024 om 13:02
515 Antwoorden / Vragen

Dit gaat van een vraag via een aanname naar een conclusie over hele nare stoffen....

Begin eerst eens met onderzoeken.

ro
door ronny530 - Mar 27, 2024 om 15:38
2780 Antwoorden / 41 Vragen

U gelooft direct dat een wasmiddel die met kouder water ook schoon wast slechter voor het milieu zou zijn terwijl dat niet het geval is.
In een grijs verleden toen er enkel nog waspoeder te verkrijgen was loste dat poeder in koud water niet op en wist men niet beter dan hoe hoger de temperatuur des te schoner de was werd.
Overdosering van wasmiddel was normaal want de aanname van toen en bij sommigen nu nog is dat de was dan nog schoner zal worden.
De huidige wasmiddelen zijn bij lage temperaturen ook al staat het niet op de verpakking net zo effectief als de wasmiddelen waar het wel op vermeldt staat en is het eigenlijk meer een soort van bewust maken dat door kouder te gaan wassen energie bespaard kan worden.
Als in de wasmiddelen reclame's ook nog eens de slogan 'was gerust maar doseer bewust' opgenomen wordt zijn we al mileuvriendelijker bezig want dan komt overtollig wasmiddel niet meer in het riool terecht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 27, 2024 om 19:25
2055 Antwoorden / Vragen

Goede vraag alleen jammer dat u zonder enige chemische kennis alvast een aanname doet over het antwoord. Vervolgens neemt u aan dat nieuwe stoffen niet goed worden onderzocht waarna u vervolgens wat stoffen noemt, waaronder het botulus gif, volgens mijn prof organisch het zwaarste gif ooit, dat notabene een natuurproduct is.

gerbera
door gerbera - Mar 28, 2024 om 10:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wordt een beetje moe van die milieufiguren die maar wat roepen zonder dat ze zelf weten waar ze het over hebben. Waarom moeten er volgens u sterke chemicaliën zijn  toegevoegd om de boel schoon te krijgen. Vanwaar steeds die onzin die door dergelijke activisten verspreid wordt en alleeen maar onrust zaaien. Een paar jaar geleden wist ook u nog niet van het bestaan van PFAS en hoorde je er niemand over. Ga u eerst eens verdiepen in de (was)middelen alvorens onzin uit te kramen.

sira
door sira Mar 28, 2024 om 12:01
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik word er ook moe van en wij zijn niet de enige.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 11:50
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Kort: waarom zoekkt u niet zelf even iets verder, u zult dan met zoekvraag ónderzoek veiligheid wasmiddelen o.a. dit vinden, resp. bewijs dat er wel degelijk onderzoek plaats vindt: https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/interventie/waarzitwatin-alles-over-chemische-stoffen-producten

en https://waarzitwatin.nl/categorieen/was-en-reinigingsmiddelen