Angst om over te stappen van energieleverancier door ervaringen verleden. Wie kan advies geven ?
Dag allemaal,
Ik zit al zo'n 13 a 14 jaar bij Essent. Dit is eigenlijk automatisch zo gegaan, omdat de vorige bewoners al bij Essent zaten.
Toch is er 2 keer iets fors misgegaan door toedoen van Essent. Hierdoor bleef het ook maanden fout gaan en hier heb ik zeer veel stress van gehad.
Het blijkt dat ze bij Essent met meerdere computersystemen werken en dat deze systemen niet goed met elkaar samenwerken en zij de facturen vervolgens niet controleren. Bijvooreeld: handmatig passen zij het e.e.a. aan, maar hun andere systeem blijft dan wel automatisch nota's sturen, gebaseerd op de 'oude bedragen'. Zo werden er in mijn geval ten onrechte agressieve betalingsherinneringen gestuurd, terwijl ik al mijn nota's reeds had betaald en ook alles tijdig had betaald. Ook gingen er veel meer andere zaken mis. Ik vind het ook wel bijzonder; Essent vertelde mij dat een nieuw computersysteem wel nodig is, maar veel te duur, maar ze kunnen wel nieuwe centrales bouwen. M.a.w.: de klanttevredenheid vinden zij minder belangrijk.
Doordat het aan het eind van 2012 en begin 2013, zo fors misging, besloot ik om dit jaar echt definitief over te stappen. Toch, ik merk dat ik hier als een berg tegenop zie, door alles wat ik reeds heb meegemaakt bij Essent.
Nu wil ik graag op de 1e van de maand ( 1 oktober 2013 ) een nieuwe energieleverancier hebben, maar nu vraag ik mij het volgende af; hoe ver van te voren moet ik dit aangeven en kan ik ook handmatig aangeven dat ik op de eerste van de maand over wil stappen op een nieuwe energieleverancier ? Hoeveel dagen zitten er tussen ? Waar moet ik vanuit gaan ?
Eigenlijk zal ik nu wel over willen stappen, maar voel ik mij onder druk gezet door Essent. Immers, op 11 september ontving ik reeds mijn factuur voor de maand oktober ( bijna 3 weken te vroeg ). Als ik deze week over zal stappen, dan gaat er op administratief vlak bij Essent direct al het e.e.a. mis, omdat de nieuwe factuur nu al in mijn Finbox staat. ( Ik vind het ook heel dwingend en beklemmend, als bedrijven al 3 weken van te voren nota's gaan sturen naar je Finbox, zoals bij Essent. ) Ga ik nu alvast overstappen, dan weet ik uit ervaring, dat hun computersystemen dit niet kunnen 'handelen' en dat ik dus direct al dubbel moet betalen, want zo'n Finbox factuur, die gaan ze niet aanpassen. )
Door bovenstaande, voel ik mij genoodzaakt om maar direct op de 1e van de maand over te stappen en vóór de 10 van de maand, ter voorkoming van wederom een nieuwe Finboxfactuur voor de maand november. Mijn angst is dat ik nu direct 3 nota's moet betalen ( voor Essent 2 en 1 voor mijn nieuwe leverancier ).
Ze hadden mij er vorig jaar reeds op gewezen, dat ik wellicht 2 keer moet betalen, maar dat dit pas in een later stadium wordt verrekend.
Wie kan de angst iets weghalen en wie kan antwoord geven op mijn vragen ? Ik ben op zoek naar constructieve antwoorden en mensen die begrijpen waarom ik hier tegenop zie.
Dank u wel.
'Zoekster'; wat vind ik uw antwoord fijn ! Ik ben hier écht blij mee.
Lief dat u dit voor mij wilde doen.
Ik merk wel dat ik zenuwachtig word van het opzegtermijn, omdat dit dus wisselend kan zijn en ik ook niet zo goed weet hoe dit bij Essent geregeld is. Ik ga er vanuit, dat Essent er zoveel mogelijk uit probeert te slepen en dat het wel 30 dagen zal zijn.
Ik baal ervan, dat ik dit niet eerder wist van het opzegtermijn van 30 dagen (, maar je kan ook niet alles weten ). Essent had mij verteld, dat je het beste kort na de zomer over kan stappen, omdat de zomermaanden, de wintermaanden compenseren. Doordat ik nu een opzegtermijn heb van 30 dagen en het weer steeds kouder wordt, heb ik nu de angst dat ik weer fors bij moet betalen. Essent gaf aan dat de kans bestaat dat ik dan fors bij moet betalen. ( 20 september - 20 oktober, valt dan toch nog wel mee ? )
Misschien is het ook wel tactiek van hun, om zoiets te zeggen. Hierdoor merk ik immers ook, dat ik bijna niet over durf te stappen en er met tegenzin zo'n beetje een jaar aan vast wil plakken.
Ik denk dat ik die dubbele factuur maar voor lief moet nemen en er vanuit moet gaan, dat het allemaal wel bijtijds wordt verrekend ?
Met de nazomer die we hebben gehad, zal het wel meevallen met het bijbetalen. Ik heb vandaag pas voor het eerst weer de verwarming aan. Natuurlijk zegt Essent dat u fors moet bijbetalen, die gaan u echt niet wijzer maken.
Ja, het zal ongetwijfeld 30 dagen zijn en ik denk dat dat bij andere bedrijven ook zo zal zijn.
Als de verrekening te lang duurt, dan gaat u hier gewoon lopen klagen en ook op andere sites zoals de klachtenkompas.nl dan snelt een webcare medewerker van Essent u wel tegemoet.
Lieve zoekster, wederom een heel fijn antwoord.
Ik heb besloten om toch over te stappen en mijn angst zo veel mogelijk te negeren. Alleen in het voordeel gebruiken, door de komende week alles zo goed mogelijk te vergelijken ( vorig jaar gemerkt dat dit niet eens zo moeilijk was ), niks overhaaast te doen en door iedere dag een uurtje uit te trekken om alles te vergelijken. Dan hoop ik a.s. vrijdag over te kunnen stappen.
En inderdaad; ze kunnen je daar heel angstig maken. En als ik nu iets bij moet betalen, dan zal het hopelijk nog wel meevallen, omdat het nog niet extreem koud is buiten. ( En anders zou niemand over kunnen stappen. ) En..............dan scheelt het volgend jaar weer iets als ik nu iets bij moet betalen.
Gelukkig ben ik doorgaans niet iemand die ergens qua acties, snel intuint. Ik ben dan meestal vrij sceptisch !
Ik ben dankbaar voor uw tips. Ik heb op het forum van Essent nu de vraag gesteld of ik de factuur in mag zien, want via de Finbox lukt dit niet. Helaas weet ik niet, op welke datum ik ooit ben begonnen bij Essent, was dit ergens aan het begin van de maand of ergens halverwege etc. ? Hier heb ik geen weet van. Ik kan dit soort dingen dus niet checken. Ze zouden dan immers niet een hele maand kunnen berekenen als ik ergens eens halverwege de maand ben begonnen, is mijn gedachte.
Als u overstapt dan ook direct doen. Toch zijn er een paar punten waar u op moet letten. Omdat u net voor het stookseizoen overstapt heeft u een laag verbruik gehad en de nieuwe energieboer past daar het voorschot op aan, die dient u naar boven bij te stellen om nabetaling in de toekomst te voorkomen. Het voorschotbedrag dat u bij Essent betaalde is het meest reële bedrag. Kies bij het afsluiten van het nieuwe contract een variabel tarief met een looptijd van één jaar. Zoekster gaf het al aan maar de energieprijzen zijn nu op de top en zullen eerder dalen dan stijgen.
Dag Ron,
Dank je wel voor je fijne antwoord.
Ik was dit inderdaad ook van plan; kijken naar de bedragen die ik betaal, sinds mijn jaarafrekening van eind november 2012 ( laatste jaarnota ).
Hopelijk is dit ook wat u bedoelt. Het is ook goed dat u dit zegt, want ik heb zojuist Essent om inzage gevraagd van mijn Finbox factuur en dit kan verwarring geven, als ik hier vanuit zal gaan ).
Ik kies idd voor een variabel tarief. Een doorlooptijd van één jaar is volgens mij het meest gunstigst, alhoewel het op het 'oog' soms beter lijkt om het voor langere termijn vast te zetten, is dit in de praktijk soms niet zo handig ( volgens mij ).
Dat bedoel ik ook, u kunt per 1 november overstappen dus heeft u al 11 termijnen betaald want de eindafrekening 2012 was eind november. Pas wel op met welkomst bonussen want die betaald u uiteindelijk zelf.
Waarom zou u de factuur in willen zien, want u betaalt toch elke maand hetzelfde voorschotbedrag? Dus gewoon kijken naar wie u wilt overstappen en aan die leverancier doorgeven dat u dat per 1 november as wilt doen. Die regelt verder alles.
Het beste moment om over te stappen is altijd 1 of 2 maanden na uw jaarnota, ongeacht of die in de zomer of winter komt.
Dan weet u meteen wat uw verbruik was het jaar dat net afgerond is, en de jaren ervoor (die staan ook op de nota).
Hiermee voorkomt u dat uw maandbedrag teveel afwijkt van hetgeen u gemiddeld genomen daadwerkelijk verbruikt in een jaar.
Een laag maandbedrag klinkt leuk, maar dan betaald u op de jaarnota (meestal) een flink bedrag bij.
Bij overstappen van leverancier zal er altijd een overlap zijn van 1 à 2 maanden, het afsluiten van uw contract bij uw vorige leverancier (en de daarbij behorende eindnota, niet te verwarren met uw jaarnota) en uw nieuwe leverancier.
Vergeet niet in het vervolg om hierna jaarlijks over te stappen, anders ben je na het jaar fors duurder uit.
Beste zonnig01,
Ik vind het erg jammer dat het zo is gelopen, zoals u hierboven omschrijft en dat u ontevreden bent over de service van Essent. Ik wil u graag toelichten wat u kunt verwachten bij een overstap naar een andere leverancier. Indien u interesse heeft stuur dan in een e-mail naar webcare@essent.nl uw klantnummer, postcode/huisnummer en een kopie van uw klacht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Richard
Essent Klantenservice
Webcare
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer