zo
door zonnig01 Sep 15, 2013 om 11:28
Huishouden & energie

Angst om over te stappen van energieleverancier door ervaringen verleden. Wie kan advies geven ?

Dag allemaal,

Ik zit al zo'n 13 a 14 jaar bij Essent. Dit is eigenlijk automatisch zo gegaan, omdat de vorige bewoners al bij Essent zaten.

Toch is er 2 keer iets fors misgegaan door toedoen van Essent. Hierdoor bleef het ook maanden fout gaan en hier heb ik zeer veel stress van gehad.

Het blijkt dat ze bij Essent met meerdere computersystemen werken en dat deze systemen niet goed met elkaar samenwerken en zij de facturen vervolgens niet controleren. Bijvooreeld: handmatig passen zij het e.e.a. aan, maar hun andere systeem blijft dan wel automatisch nota's sturen, gebaseerd op de 'oude bedragen'. Zo werden er in mijn geval ten onrechte agressieve betalingsherinneringen gestuurd, terwijl ik al mijn nota's reeds had betaald en ook alles tijdig had betaald. Ook gingen er veel meer andere zaken mis. Ik vind het ook wel bijzonder; Essent vertelde mij dat een nieuw computersysteem wel nodig is, maar veel te duur, maar ze kunnen wel nieuwe centrales bouwen. M.a.w.: de klanttevredenheid vinden zij minder belangrijk.

Doordat het aan het eind van 2012 en begin 2013, zo fors misging, besloot ik om dit jaar echt definitief over te stappen. Toch, ik merk dat ik hier als een berg tegenop zie, door alles wat ik reeds heb meegemaakt bij Essent.

Nu wil ik graag op de 1e van de maand ( 1 oktober 2013 ) een nieuwe energieleverancier hebben, maar nu vraag ik mij het volgende af; hoe ver van te voren moet ik dit aangeven en kan ik ook handmatig aangeven dat ik op de eerste van de maand over wil stappen op een nieuwe energieleverancier ? Hoeveel dagen zitten er tussen ? Waar moet ik vanuit gaan ?

Eigenlijk zal ik nu wel over willen stappen, maar voel ik mij onder druk gezet door Essent. Immers, op 11 september ontving ik reeds mijn factuur voor de maand oktober ( bijna 3 weken te vroeg ). Als ik deze week over zal stappen, dan gaat er op administratief vlak bij Essent direct al het e.e.a. mis, omdat de nieuwe factuur nu al in mijn Finbox staat. ( Ik vind het ook heel dwingend en beklemmend, als bedrijven al 3 weken van te voren nota's gaan sturen naar je Finbox, zoals bij Essent. ) Ga ik nu alvast overstappen, dan weet ik uit ervaring, dat hun computersystemen dit niet kunnen 'handelen' en dat ik dus direct al dubbel moet betalen, want zo'n Finbox factuur, die gaan ze niet aanpassen. )

Door bovenstaande, voel ik mij genoodzaakt om maar direct op de 1e van de maand over te stappen en vóór de 10 van de maand, ter voorkoming van wederom een nieuwe Finboxfactuur voor de maand november. Mijn angst is dat ik nu direct 3 nota's moet betalen ( voor Essent 2 en 1 voor mijn nieuwe leverancier ).

Ze hadden mij er vorig jaar reeds op gewezen, dat ik wellicht 2 keer moet betalen, maar dat dit pas in een later stadium wordt verrekend.

Wie kan de angst iets weghalen en wie kan antwoord geven op mijn vragen ? Ik ben op zoek naar constructieve antwoorden en mensen die begrijpen waarom ik hier tegenop zie.

Dank u wel.

5351 39 Rapporteer

zo
door zonnig01 - Sep 15, 2013 om 12:29
40 Antwoorden / 22 Vragen

'Zoekster'; wat vind ik uw antwoord fijn ! Ik ben hier écht blij mee.
Lief dat u dit voor mij wilde doen.

Ik merk wel dat ik zenuwachtig word van het opzegtermijn, omdat dit dus wisselend kan zijn en ik ook niet zo goed weet hoe dit bij Essent geregeld is. Ik ga er vanuit, dat Essent er zoveel mogelijk uit probeert te slepen en dat het wel 30 dagen zal zijn.

Ik baal ervan, dat ik dit niet eerder wist van het opzegtermijn van 30 dagen (, maar je kan ook niet alles weten ). Essent had mij verteld, dat je het beste kort na de zomer over kan stappen, omdat de zomermaanden, de wintermaanden compenseren. Doordat ik nu een opzegtermijn heb van 30 dagen en het weer steeds kouder wordt, heb ik nu de angst dat ik weer fors bij moet betalen. Essent gaf aan dat de kans bestaat dat ik dan fors bij moet betalen. ( 20 september - 20 oktober, valt dan toch nog wel mee ? )

Misschien is het ook wel tactiek van hun, om zoiets te zeggen. Hierdoor merk ik immers ook, dat ik bijna niet over durf te stappen en er met tegenzin zo'n beetje een jaar aan vast wil plakken.

Ik denk dat ik die dubbele factuur maar voor lief moet nemen en er vanuit moet gaan, dat het allemaal wel bijtijds wordt verrekend ?

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2013 om 12:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met de nazomer die we hebben gehad, zal het wel meevallen met het bijbetalen. Ik heb vandaag pas voor het eerst weer de verwarming aan. Natuurlijk zegt Essent dat u fors moet bijbetalen, die gaan u echt niet wijzer maken.

Ja, het zal ongetwijfeld 30 dagen zijn en ik denk dat dat bij andere bedrijven ook zo zal zijn.

Als de verrekening te lang duurt, dan gaat u hier gewoon lopen klagen en ook op andere sites zoals de klachtenkompas.nl dan snelt een webcare medewerker van Essent u wel tegemoet.

zo
door zonnig01 - Sep 15, 2013 om 12:51
40 Antwoorden / 22 Vragen

Lieve zoekster, wederom een heel fijn antwoord.

Ik heb besloten om toch over te stappen en mijn angst zo veel mogelijk te negeren. Alleen in het voordeel gebruiken, door de komende week alles zo goed mogelijk te vergelijken ( vorig jaar gemerkt dat dit niet eens zo moeilijk was ), niks overhaaast te doen en door iedere dag een uurtje uit te trekken om alles te vergelijken. Dan hoop ik a.s. vrijdag over te kunnen stappen.

En inderdaad; ze kunnen je daar heel angstig maken. En als ik nu iets bij moet betalen, dan zal het hopelijk nog wel meevallen, omdat het nog niet extreem koud is buiten. ( En anders zou niemand over kunnen stappen. ) En..............dan scheelt het volgend jaar weer iets als ik nu iets bij moet betalen.

Gelukkig ben ik doorgaans niet iemand die ergens qua acties, snel intuint. Ik ben dan meestal vrij sceptisch !

Ik ben dankbaar voor uw tips. Ik heb op het forum van Essent nu de vraag gesteld of ik de factuur in mag zien, want via de Finbox lukt dit niet. Helaas weet ik niet, op welke datum ik ooit ben begonnen bij Essent, was dit ergens aan het begin van de maand of ergens halverwege etc. ? Hier heb ik geen weet van. Ik kan dit soort dingen dus niet checken. Ze zouden dan immers niet een hele maand kunnen berekenen als ik ergens eens halverwege de maand ben begonnen, is mijn gedachte.

ro
door ron530 - Sep 15, 2013 om 13:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u overstapt dan ook direct doen. Toch zijn er een paar punten waar u op moet letten. Omdat u net voor het stookseizoen overstapt heeft u een laag verbruik gehad en de nieuwe energieboer past daar het voorschot op aan, die dient u naar boven bij te stellen om nabetaling in de toekomst te voorkomen. Het voorschotbedrag dat u bij Essent betaalde is het meest reële bedrag. Kies bij het afsluiten van het nieuwe contract een variabel tarief met een looptijd van één jaar. Zoekster gaf het al aan maar de energieprijzen zijn nu op de top en zullen eerder dalen dan stijgen.

zo
door zonnig01 - Sep 15, 2013 om 13:18
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag Ron,

Dank je wel voor je fijne antwoord.
Ik was dit inderdaad ook van plan; kijken naar de bedragen die ik betaal, sinds mijn jaarafrekening van eind november 2012 ( laatste jaarnota ).
Hopelijk is dit ook wat u bedoelt. Het is ook goed dat u dit zegt, want ik heb zojuist Essent om inzage gevraagd van mijn Finbox factuur en dit kan verwarring geven, als ik hier vanuit zal gaan ).

Ik kies idd voor een variabel tarief. Een doorlooptijd van één jaar is volgens mij het meest gunstigst, alhoewel het op het 'oog' soms beter lijkt om het voor langere termijn vast te zetten, is dit in de praktijk soms niet zo handig ( volgens mij ).

ro
door ron530 - Sep 15, 2013 om 13:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat bedoel ik ook, u kunt per 1 november overstappen dus heeft u al 11 termijnen betaald want de eindafrekening 2012 was eind november. Pas wel op met welkomst bonussen want die betaald u uiteindelijk zelf.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2013 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u de factuur in willen zien, want u betaalt toch elke maand hetzelfde voorschotbedrag? Dus gewoon kijken naar wie u wilt overstappen en aan die leverancier doorgeven dat u dat per 1 november as wilt doen. Die regelt verder alles.

la
door ladydaisy - Sep 15, 2013 om 16:01
13 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste moment om over te stappen is altijd 1 of 2 maanden na uw jaarnota, ongeacht of die in de zomer of winter komt.
Dan weet u meteen wat uw verbruik was het jaar dat net afgerond is, en de jaren ervoor (die staan ook op de nota).
Hiermee voorkomt u dat uw maandbedrag teveel afwijkt van hetgeen u gemiddeld genomen daadwerkelijk verbruikt in een jaar.
Een laag maandbedrag klinkt leuk, maar dan betaald u op de jaarnota (meestal) een flink bedrag bij.

Bij overstappen van leverancier zal er altijd een overlap zijn van 1 à 2 maanden, het afsluiten van uw contract bij uw vorige leverancier (en de daarbij behorende eindnota, niet te verwarren met uw jaarnota) en uw nieuwe leverancier.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 16, 2013 om 10:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vergeet niet in het vervolg om hierna jaarlijks over te stappen, anders ben je na het jaar fors duurder uit.

fo
door forumessent - Sep 16, 2013 om 11:10
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zonnig01,

Ik vind het erg jammer dat het zo is gelopen, zoals u hierboven omschrijft en dat u ontevreden bent over de service van Essent. Ik wil u graag toelichten wat u kunt verwachten bij een overstap naar een andere leverancier. Indien u interesse heeft stuur dan in een e-mail naar webcare@essent.nl uw klantnummer, postcode/huisnummer en een kopie van uw klacht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Richard
Essent Klantenservice
Webcare

zo
door zonnig01 - Sep 19, 2013 om 16:28
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag allemaal,

Ik zal nog reageren op alle berichten.

Richard van Essent; waar haal je het fatsoen vandaan om zonder mijn toestemming mij aan te melden voor 'Mijn Essent', nadat hier zoveel mis is gegaan.

Ik ben weet niet hoe lang bezig geweest, om de door Essent veroorzaakte troep weer op te ruimen en nu begint alle gedonder weer opnieuw. Ik kon immers de jaarnota niet inzien, omdat ik mij af had gemeld bij Mijn Essent en Essent niet wist hoe ze dit moesten verwerken, waardoor ik GEEN nota via de post ontving en ook niet in kon lezen via de Finbox.

U logt in met mijn gegevens. Hier heb ik u NOOIT toestemming voor gegeven ? Hoe kunt u in hemelsnaam zomaar een profiel voor mij, MET MIJN gegevens aanmaken.

Ik wil dat u mij afmeld voor 'Mijn Essent'. U zit illegaal bij mijn privégegevens.

Ik wil dat u mijn hele emailadres ook uit 'Mijn Essent' gooit, want daar ging het de vorige keer ook al mis. Ik bleef allerlei rotzooi via mijn mailbox ontvangen.

Overigens is dit een forum voor andere consumenten die mij mogelijkerwijs kunnen helpen en wil ik Essent hier niet tussen hebben staan, waardoor mensen de indruk krijgen dat u een bedrijf bent die voor mensen klaar staat, want het is en blijft een uiterst cliëntonvriendelijke organisatie met een waardeloos administratiesysteem en een zeer slechte reputatie bij Vara Kassa.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2013 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent door Essent aangemeld voor "Mijn Essent"?

U kunt niet bepalen wie hier reageren. Het is meestal juist prettig als een bedrijf reageert, dan worden de problemen vaak per omgaande opgelost.

zo
door zonnig01 - Sep 19, 2013 om 16:37
40 Antwoorden / 22 Vragen

Ja, Essent heeft mij ongevraagd aangemeld voor 'Mijn Essent'. Je moet eens weten hoe kwaad ik ben. Zonder mijn toestemming heeft Richard van Essent, voor mij mijn gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt, met dan ook nog mijn emailadres en dit terwijl ik van niks wist.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2013 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel wonderlijk dat dat kan, want meestal krijg je, als je een account aanmaakt een mail, die je eerst moet bevestigen, voordat het account werkt.

Ik weet natuurlijk niet of u naar aanleiding van de reactie van Essent van maandag contact met hen gehad hebt en wat daarin besproken is, maar u wilt toch al opzeggen en overstappen? Dat gewoon doen.

zo
door zonnig01 - Sep 19, 2013 om 16:51
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag Tijger,

Ik had nog helemaal geen contact met ze gehad, maar ik had al wel een email gestuurd. Ze hadden mij de inloggegevens toegestuurd via de mail, maar de aanmelding hadden ze ook al voor mij geregeld. In beide gevallen wist ik hier niks van.
Nu maar hopen dat ze mijn emailadres verwijderen, want daar was alle ellende mee begonnen. Immers, als je je afmeldt voor Mijn Essent en ze verwijderen je emailadres niet, dan ontvang je je nota niet. Je kunt hem dan ook niet inzien via je Finbox. Ook snappen ze nog steeds niet dat het ook met de post kan.

Fijn dat je even naar mij wilde luisteren ! Uiteindelijk ben ik 45 minuten bezig met het oplossen van bovenstaande en heb ik deze tijd niet effectief kunnen gebruiken voor waar ik op dit moment mee bezig ben; 'het zoeken van een nieuwe leverancier.' Hopelijk ben ik maandag klaar.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2013 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan u Eneco aanbevelen, al meer dan 50 jaar klant. (Lol)

zo
door zonnig01 - Sep 19, 2013 om 19:29
40 Antwoorden / 22 Vragen

Ik neem aan dat dit een grapje is ? Of is het echt een aanrader ? :)

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2013 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zet er lol achter, want ik mag natuurlijk geen reclame maken, maar ik ben echt mijn heel zelfstandige leven, afgezien van anderhalf jaar wonend in een andere provincie, klant van Eneco en ik heb geen klachten.

zo
door zonnig01 - Sep 19, 2013 om 20:05
40 Antwoorden / 22 Vragen

Oh dank je wel ! Klinkt iets hoopgevender dan Essent. Ik moet mij natuurlijk inhouden op deze site, maar ik was vanmiddag echt boos.
Essent is echt dramatisch. Gaat het 1 keer fout, dan blijft het ook fout gaan.
Nu ook. Nog steeds geen bericht dat ze mijn emailadres hebben verwijderd. Dat zij zomaar met mijn emailadres een account aanmaken, zonder dat ik hier iets van weet, is werkelijk ongelooflijk.

Overigens lieten zij vandaag wel weten dat zij 6 weken de tijd hebben, alvorens ze de eindafrekening sturen. Dit houdt dus ook in, dat ik wel 3 nota's moet betalen. 2 aan Essent en één aan de nieuwe leverancier. Ben nu al bang dat het e.e.a. niet goed verrekend gaat worden, want Essent kennende...............

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 13:02
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag allemaal,

Heeft iemand een idee, welke vergelijkingssite het meest betrouwbaar is of welke ik überhaupt moet hebben ?

Ik kan helaas ook niet bij iedere website het variabele tarief vinden voor een looptijd van 1 jaar.

Alvast bedankt.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de vergelijkingssites kunt u, meestal, kiezen voor 1jaar en variabel tarief. U hoeft dat niet te zoeken op de sites van de leveranciers.

U vult u eigen situatie en gebruik in en er wordt vergeleken.

Als u op Google intikt vergelijingssites energie, krijgt u er verschillende te zien..

Bv deze klik hier

Zelf vind ik gaslicht..com prettig

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 13:31
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dank je wel !!!

Om eerlijk te zijn word ik er wel wat moedeloos van. Ik zie dat de jaarprijzen vrij hoog zijn, maar dat het pas door de korting weer net zo wordt als mijn voorgaande jaarnota.
M.a.w.: korting bestaat dus niet.

Ik begin wel lichtelijk te twijfelen of ik er goed aan doe om over te stappen, maar door de ellende met Essent, voel ik mij hier wel wat toe genoodzaakt.

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 13:38
40 Antwoorden / 22 Vragen

Even een korte toevoeging; ik hoorde vanmorgen dat de energieprijzen weer omhoog gaan, omdat er een nieuw akkoord wordt ondertekend. Er komt meer subsidie voor 'schone energie' en hierdoor gaan de energieprijzen voor de consumenten weer omhoog.

Ik weet niet of ik het zo goed uitleg.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk kan je er van uit gaan dat de tarieven niet zo veel schelen. Pas als men erg veel gebruikt of juist erg weinig, wegens de vaste kosten zwaarder mee.

Dus het is belangrijk de eigen verbruiken goed in te vullen.

En ja, het voordeel zit overwegend in de bonus.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken natuurlijk uw verbruiken niet, maar voor 1 persoon zal dat niet zo veel uitmaken. En dan neemt u toch 1 jaar vast?
Hoeft u zich daar ook geen kopzorgen om te maken.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 14:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zonnig01 schreef op vrijdag 20 sep 2013, 13:38]Even een korte toevoeging; ik hoorde vanmorgen dat de energieprijzen weer omhoog gaan, omdat er een nieuw akkoord wordt ondertekend. Er komt meer subsidie voor 'schone energie' en hierdoor gaan de energieprijzen voor de consumenten weer omhoog.

Ik weet niet of ik het zo goed uitleg.
Die milieubelasting betaalt iedereen of je nu een vaste energieprijs hebt of een variabele. Dat is het geniepige. Als je de belastingen kon 'vastzetten' dan was het wel een echte aanrader;-)

Bovendien wordt de vaste prijs altijd eerst hoger gezet dan de variabele. Bijv. de variabele prijs is nu 60 cent voor een kuub gas. Men verwacht dat dat wel eens 65 cent zou kunnen worden, dus dan zetten ze de vaste prijs op 62 cent. En dan maar zien of die verwachting uitkomt........

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 14:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens was dat voorbeeld over die verwachting uit de lucht gegrepen en alleen om aan te tonen hoe die 'verwachtingen' op je energierekening uitwerken.
De echte verwachting is dat de prijzen van gas en elektriciteit naar beneden gaan en de belastingen erom heen flink omhoog. Dus de rekening wordt zo toch weer hoger.
.
Komt nog bij dat ze de 'milieubelasting' alleen doorberekenen aan consumenten en niet aan het bedrijfsleven.

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 14:32
40 Antwoorden / 22 Vragen

Echt waar ? Maar dit is toch schandalig ! Waarom betaalt het bedrijfsleven hier niet voor ? Zal eigenlijk wat aan gedaan moeten worden. Bedrijven dat zijn pas grote vervuilers.

Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar ik ben een tijd ziek geweest en ik was het afgelopen jaar dus veel thuis. Daarom moest ik fors bijbetalen. Ook was ik totaal niet prijsbewust en wastte ik op allerlei verschillende tijdstippen, zonder er bij stil te staan, dat 's nachts goedkoper was. Dit jaar heb ik dit wel gedaan en ook heb ik de temperatuur in huis een half graadje teruggedraaid. Benieuwd of dit ook iets van verschil maakt.

Nu ben ik het e.e.a. aan het checken, maar weet ik niet tot in hoeverre alles geloofwaardig is. Dit komt omdat ik niet weet, waar ze de prijzen op gebaseerd hebben; op de laatste tarieven ( de zomermaanden ) of de winter- en zomertarieven. Kortom: nu moet ik nog verder graven.

Als laatste; ik woon in Groningen. Sommige leveranciers, zo merk ik, leveren hier dus niet. Best jammer.

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 16:29
40 Antwoorden / 22 Vragen

Inmiddels ben ik hier al een paar uur zoet mee en ik moet zeggen; het is een doolhof. Ik kom wel steeds bij één uit, die voor mij het goedkoopst 'schijnt' te zijn.

Toch ben ik niet zo happy.
Bij drie sites die ik heb bezocht, kan ik niet aangeven per waneer ik over wil stappen. Ook zit ik vast aan automatische incasso's. Wil ik dit niet, dan moet ik per wijziging tussen de 1,50 en 2,- betalen. Een heel gedoe.

Weet je wat het is ? Ik had ook altijd een automatische incasso bij Essent, totdat er op administratief gebied van alles misging. Op dat moment behandelde Vara Kassa ook deze gevallen. Sindsdien ben ik echt gestopt met automatische incasso's als het om energieleveranciers gaat.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn geen winter of zomer tarieven. De tarieven van de variabele contracten worden per 1januari en 1 juli van elk jaar gewijzigd. Dus de tarieven die u nu ziet bij variabele contracten zijn geldig tot 1 januari 2014.

Er is helemaal niets mis met automatische incasso's. Tot 56 dagen na een incasso kan simpelweg via internet bankieren gestorneerd worden, als er iets fout is gegaan.

Ik denk dat elke maatschappij extra kosten rekent voor een acceptgirokaart.

Als u op drie vergelijkingssites steeds bij dezelfde leverancier als goedkoopste uitkomt, moet dat haast wel kloppen. Tenminste als u op elke site van de zelfde gegevens bent uitgegaan.

U ziet het mijns inziens allemaal een beetje te moeilijk in.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 20, 2013 om 16:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Incasso's kun je altijd laten storneren (loterijen uitgezonderd), welk risico loop je dan eigenlijk nog?

zo
door zonnig01 - Sep 20, 2013 om 17:16
40 Antwoorden / 22 Vragen

Ik denk dat ik het mezelf ook te ingewikkeld maak. ;)

Heeft wel te maken met de drama's die ik met Essent heb meegemaakt.
Maar ik vind het ook fijn om regie te houden over de betalingen. M.a.w.: ik wil wel baas blijven over mijn portemonnaie. Je hebt tegenwoordig al zo weinig te vertellen. Een beetje regie vind ik toch wel fijn, want het is en blijft wel mijn geld en ik moet er niet aan denken, dat er onverwachts een jaarnota van mijn rekening wordt geschreven.

Ik betaal altijd netjes op tijd, dat is het probleem niet, alleen bij sommige bedrijven ontvang je een nota en direct wordt het van je rekening geschreven, voordat je het in kon zien. Dit laatste wil ik voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij Eneco nog nooit meegemaakt. Na ontvangst jaarnota staat duidelijk de datum, meestal 14 dagen later vermeld, dat hij geïncasseerd wordt. Maar wilt u het anders dan kost dat extra geld. Simpel.

zo
door zonnig01 - Sep 26, 2013 om 18:20
40 Antwoorden / 22 Vragen

Dag allemaal,

Na bijna een weekje afwezig te zijn geweest, nu wel even wat tijd ingepland voor het uitzoekwerk.

Door al die welkomspakketten etc. vond ik het uiteindelijk zo'n doolhof ! Er zaten zoveel haken en ogen aan.........

Ik heb mij gewoon te druk gemaakt. Komt echt door mijn Essent-trauma. ;) Sindsdien ben ik wat panisch als het gaat om energieleveranciers. Ik denk dat veel mensen gestrest zijn voor zoiets, want anders zouden veel meer mensen overstappen.

Ik dacht dat ik wel heel veel vergelijkingssites af moest struinen, maar ik ben eigenlijk bij Gaslicht.com blijven hangen. Ook kom ik steeds op Greenchoice uit. Wel vaste tarieven, maar wel lagere tarieven dan de bedrijven die welkomspremies geven. M.a.w.: het komt zo'n beetje op hetzelfde neer.

Voor de zekerheid kijk ik nog bij 2 andere vergelijkingssites, want dan weet ik het in ieder geval zeker.

Ook gebeld met Greenchoice. Je hebt nog steeds de keuze tussen handmatig overmaken of dat ze het automatisch van je rekening halen. Ik vraag mij wel af of ik die keuze nog heb als ik het via een vergelijkingssite doe.
Bij Greenchoice krijg je dan geen extra kosten, als je voor een andere betalingsmethode kiest ( hoewel ik niet weet wat de kosten zijn als ik dit via een vergelijkingssite ga doen. )

Wat ik fijn vind, is dat ze geen duur 0900-nummer hebben. Als je het zelf overmaakt dan moet het voor de 20ste en via de automatische incasso wordt het op de 6e van de maand van je rekening gehaald. Bij de jaarafrekening wordt het niet direct van je rekening gehaald en heb je dus even wat tijd.

Gisteren de jaarafrekening van vorig jaar per post ontvangen. Dit lukte hun om technische redenen niet eerder. Nu zag ik dus voor het eerst de hele uitleg en ik was onaangenaam verrast. Ik moest 20,50 betalen voor service- en administratiekosten. Kreeg een kleine korting omdat ik digitaal betaal en het bedrag wat ik uiteindelijk moest betalen a € 13,-, moest ik betalen voor het verwerken van HUN betalingsverkeer. Te absurd voor woorden, dat ik voor hun het betalingsverkeer moet betalen, terwijl alles digitaal gaat. Ook moest ik voor 13 maanden betalen, terwijl er toch echt 12 maanden zitten in een jaar.

Ik moet staks 3 nota's betalen, omdat Essent dit administratief niet kan handelen. Hier maak ik mij boos over, want waarom moet ik ( als ik op 31 september overstap ), ook nog voor de maand november betalen, terwijl ik dan al geen klant meer van Essent ben ? Het wordt in een later stadium pas verrekend.

Allemaal heel erg bedankt ! Ik laat nog wel even weten hoe het gegaan is. Nog 2 sites en dan moet het klaar zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2013 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo te lezen, ziet u door de bomen het bos niet meer en dat allemaal op 31 september? (Lol)

zo
door zonnig01 - Sep 26, 2013 om 19:24
40 Antwoorden / 22 Vragen

Haha; nou inmiddels wel hoor ! Ik maak het mezelf veel te moeilijk. :)

Ik heb besloten om het maar bij 2 vergelijkingssites te houden. Mijn gevoel zegt immers dat ik de juiste al gevonden heb. Ook zie je bij alle vergelijkingssites zo'n beetje hetzelfde staan.

Dus.........morgen voorwaarden etc. doornemen en nog wat zaken vragen en dan is het wat mij betreft klaar.

Maar even niet drukmaken over Essent. Het is nog niet zover.

Overigens kwam ik er achter, dat mijn Essent tarieven heel hoog zijn in tegenstelling tot de huidige aanbieders. Het is dus maar goed dat ik nu toch echt overstap. :) :) :) ( Had ik eerder moeten doen. ) Kennelijk beloont Essent geen mensen die al heel lang klant zijn.

zo
door zonnig01 - Sep 27, 2013 om 13:36
40 Antwoorden / 22 Vragen

Zo, eindelijk overgestapt.

Wel balen. Ik kwam er achter, dat het wel 7 weken kan duren voordat ik van Essent verlost ben.

Gelukkig heb ik een contract voor onbepaalde tijd. Na ontvangst van het contract, heb ik nog bedenktijd. Dit kan ik annuleren, waardoor het e.e.a. misschien ook nog wel sneller kan.

Dus ook wel balen, vanwege de kosten. Ik kwam tot de conclusie, dat Essent 240,- duurder is dan mijn nieuwe energieleverancier. Ook is mijn contract korter bij mijn nieuwe leverancier, omdat het maar een 'aanbieding' is tot 1 oktober 2014.
Achteraf, had ik direct aan het einde van de zomer over moeten stappen.
Het was dat stukje onwetendheid, waardoor ik mij hierin heb vergist. Ik had er geen weet van, dat het wel 7 weken kan duren.

Dus...........nog 2 maanden lang teveel betalen bij Essent; denk wel dat ik het overleef. :) :) :) Volgend jaar dus mooi weer overstappen. Het loont dus niet om heel lang bij één leverancier te blijven. :) De komende 7 weken probeer ik toch zo zuinig mogelijk te doen met energie, omdat we nu alweer een koude periode tegemoet gaan. Volgens Essent moet ik niet in deze maanden overstappen, want dan moet ik volgens hun honderden euro's bijbetalen.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 27, 2013 om 14:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Van al dat overstappen van de een naar de ander is vragen om ellende en slapeloze nachten .En zolang als het echt niet veel scheelt bij een gewone huid gebtuik is het niet dat waart. Wel als men groor gebruiker is dan is het de moeite om eens goed tekijk en het op papier de winst werkelijk de moeite waart is en dat is vaak niet zo.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2013 om 15:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft een dertig dagen opzegtermijn, dus per 1 oktober overstappen kan sowieso niet, tenzij er een kortere termijn staat in de algemene voorwaarden.
Lees dit even hier KLIK
en dit KLIK

Overstappen is voor de rest niet zo moeilijk de nieuwe leverancier regelt alles, die regelt dus ook de opzegging bij uw vorige energieleverancier.
U krijgt een eindafrekening van Essent en begint dat opnieuw bij een ander. U kunt wel googelen voor mooie instapkortingen bij andere bedrijven.
Voor een ding wil ik u waarschuwen, zet niet uw gas en elektriciteit vast voor een vaste prijs, men verwacht dat de komende tijd de prijzen zullen dalen. Laat u daar dus niet toe verleiden, want velen zullen doen alsof u dan beter uit bent.

Zie hier mijn tip KLIK

En laat u ook niet een oor aannaaien met zogenaamde lage maandbedragen, die zeggen immers niets. Het gaat om het eigenlijke gebruik. Kijk eens bij vergelijkingssites of u iets aantrekkelijks kunt vinden.