eg
door egmond_1 Aug 17, 2011 om 15:11
Huishouden & energie

Bloedvlekken in kleding

Hoe krijg ik bloedvlekken uit mijn overhemd? Het kan gaan om:
a) bloedvlekken die al enkele dagen oud zijn ;
b) verse bloedvlekken.

Ik hoop dat iemand een goede oplossing voor mij weet!

31249 43 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk hier eens... Genoeg dingen te proberen!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier enkele goede tips voor het verwijderen van bloedvlekken

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo egmond, alle **hier** adviezen helpen, ook mijn Biotex OXI effect. Lekker op de vlek deppen, beetje veel en bij de rest van de was op 60 graden. Heb veel ervaring, door de trombosedienst, haha. Het bloed was soms zo dun dat mijn man het niet in de gaten had dat het lang doorsijpelde, door het pleistertje heen. Altijd eruit gekregen, na dagen zelfs.
Succes.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd eerst alleen in koud water zetten. En dat langere tijd laten staan, veelal trekt het verse bloed er dan uit.

Als je bv iets van wol hebt en je gaat dat met bloedvlek wassen, wordt de plek waar dat bloed zat een gat.
Als je gewone kleding eerst wast, wordt de bloedvlek een roerstplek.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

inekel1953 schreef op woensdag 17 aug 2011, 16:32: Altijd eerst alleen in koud water zetten. En dat langere tijd laten staan, veelal trekt het verse bloed er dan uit.

Als je bv iets van wol hebt en je gaat dat met bloedvlek wassen, wordt de plek waar dat bloed zat een gat.
Als je gewone kleding eerst wast, wordt de bloedvlek een roerstplek.

Lieve Inekel1953, ik heb sinds 1988 alle bloedvlekken uit overhemden, truien en hemden van mijn man gekregen, vaak onvermijdelijk wekelijks door de al genoemde reden. En ik blijf bij de Biotex Oxi effect, wat me nooit in de steek heeft gelaten.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenorin,

U heeft ook gelijk met uw tip.

De reden dat ik mijn tip heb gegeven is, omdat veel mensen niet meer op 60 og 95 graden (willen) wassen i.v.m. de hogere energiekosten van water en electra.

off-line,
Ik weet nu wie u eerst was en nu bent :-)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zet het altijd meteen in koud water
en doe er dan flink wat zout bij
en dan meteen wassen

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

was ik vergeten te zeggen dit is een tip van de kraam verzorgster vroeger
en het gaat er echt uit

ve
door verwijderd - Aug 17, 2011 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

inekel1953 schreef op woensdag 17 aug 2011, 17:12: Tenorin,

U heeft ook gelijk met uw tip.

De reden dat ik mijn tip heb gegeven is, omdat veel mensen niet meer op 60 og 95 graden (willen) wassen i.v.m. de hogere energiekosten van water en electra.

off-line,
Ik weet nu wie u eerst was en nu bent :-)

Dat begrijp ik, die energiekosten maar ik waste de truien van mijn man toch ook niet op 60 graden hoor; ik liet gewoon Biotex Oxi effect gewoon gedrenkt op de vlekken in de trui inwerken; trouwens, in 1988 gebruikte ik de gewone Biotex groen voor de vlekken, want toen bestond deze flacon nog niet, maar het werkt ook op lagere temperaturen met synthetische blouses b.v. En ik denk dat, als je met succes met wat voor middel dan ook, je vlek uit wat dan ook krijgt, je daar bij blijft. Andere middelen zullen net zo best werken als "de mijne". U was toch door de "spionnen" al op de hoogte gebracht van naam? Wat die vogel doet is bijna "stalking".

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tip die al eerder viel, om direct met ruim koud water te spoelen is het beste.
Bloed is namelijk een eiwit, en dit coaguleert zodra je het warm maakt!. oftewel dan fixeer je het en gaat het er nooit meer uit.
Dus : alleen koud water zonder toevoegingen!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Egmond,

Een ouderwets middel is de bloedvlek deppen met amoniac ( je ziet de vlek verdwijnen) en daarna goed uitspoelen.
Dit heeft geen invloed op de stof/kleur van de kleding en bij oudere bloedvlekken de kleding laten weken in water met amoniac en daarna gewoon wassen zoals je altijd doet. Succes.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat bloedvlekken er met warm water niet uitgaan is onzin.
Alle bloedvlekken (ook oude) haal ik er als volgt uit:
Bloedvlek inspuiten met Dasty (eigen merk Wibra- de gele fles van 1.99), inwrijven en even laten intrekken, dan de vlek met heet water uitspoelen, nog een keertje Dasty erop en in de wasmachine stoppen. (gewoon op 40 gr. wassen) Het is het goedkoopste middel en helpt veel beter dan al die ''speciale'' anti vlekmiddelen.
Helpt ook als je bijv. olievlekken of denimvlekken op een T-shirt hebt. Ik had alle middelen op een denimvlek geprobeerd en niets hielp, toen ik dacht: kan mij het schelen ik smeer er gewoon Dasty op. En de vlek was weg! (en het T-shirt nog heel) Succes!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bloedvlekken die al enkele weken oud waren kunnen verwijderen met Vanish,
Eerst met Vanish voorbehandelen, dus de vlekken insmeren.
Daarna in de wasmachine op 60 gr. ook weer vanish toegevoegd.
Alle bloedvlekken waren verdwenen.
Succes.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Julian473
Vooral oude bloedvlekken zijn lastig.Zelfs als ze al roest zijn geworden druppel je er diverse malen citroensap op gedurende een etmaal.
Even nawaasen en weg is de vlek. Een verse verwijder ik door gewoon op 40 graden te wassen met Ariël. Veel Succes

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verse bloedvlekken: kleding strak trekken en onder de KOUDE kraan. Zodat onder enige druk het bloed er meteen uit spoelt. Geen warm water, dat brand in!
Oude bloedvlekken = moeilijk. Sommigen zeggen: inwrijven met zout en dan in koud water laten weken. Vervolgens gewoon mee wassen (niet te warm max 40°C) eventueel met toevoeging van een apart, industrieel, vlekkenmiddel voor (tegen) bloed/roest vlekken. Want in bloed zit veel ijzer...

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

soepkiep schreef op woensdag 17 aug 2011, 17:14: ik zet het altijd meteen in koud water
en doe er dan flink wat zout bij
en dan meteen wassen

dit helpt echt zo heb ik eens een jurk waar bloedvlekken opzaten, eigenlijk al opgegeven, totdat ik deze tip kreeg, hij lag eigenlijk al in de vuilnis zak, toch nog proberen en jahoor na 2 dagen alles weg

s6

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verse bloedvlekken: kleding strak trekken en onder de KOUDE kraan. Zodat onder enige druk het bloed er meteen uit spoelt. Geen warm water, dat brandt in!
Oude bloedvlekken = moeilijk. Sommigen zeggen: inwrijven met zout en dan in koud water laten weken. Vervolgens gewoon mee wassen (niet te warm max 40°C) eventueel met toevoeging van een apart, industrieel, vlekkenmiddel voor (tegen) bloed/roest vlekken. Want in bloed zit veel ijzer...

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook last van diverse vlekken die er in de gewone was niet uit gingen. Sinds ik een stukje ossegalzeep heb gekocht à €1,29 is dit probleem getackled. Vlek natmaken, insmeren met de zeep, 15 tot 25 minuten laten inwerken en dan uitspoelen met een wrijvende beweging. Indien nodig één of meerdere keren herhalen en daarna in de was mee laten draaien. Als ik deze zeep ruik moet ik weer aan mijn oma zaliger denken. Ik heb op deze manier zelfs vlekken verwijderd die al een keer in de was waren meegedraaid. Succes, Martin.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

steekt de boel in de fik, dan ben je van alle ellende af

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Egmond,

Heb je het al geprobeert met zachte of vloeibare groenenzeep?
Insmeren met zeep een paar uur laten liggen uitspoelen en wassen niet warmer dan 40 graden.

Of insmeren met afwasmiddel met citoen een paar laten rusten en dan wassen .

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al eerder gezien en ook uit eigen ervaring;

Los een beetje keukenzout op in water en gebruik dit om de vlek te behandelen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met koud water, bloedvlek gaat er vanzelf uit.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

aquamarijne schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:43: Hallo Egmond,

Een ouderwets middel is de bloedvlek deppen met amoniac ( je ziet de vlek verdwijnen) en daarna goed uitspoelen.
Dit heeft geen invloed op de stof/kleur van de kleding en bij oudere bloedvlekken de kleding laten weken in water met amoniac en daarna gewoon wassen zoals je altijd doet. Succes.

Mij maakt ammoniak letterlijk en figuurlijk "ademloos". Kan er absoluut niet tegen. Ik durf zoiets dan niet te proberen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

een klein vlekje het best met verse spuug

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nooit met warm of heet water ,altijd zo koud mogelijk en als de vlek al wat ouder is een ijsblokje erover heen halen en dan met een ruwe doek met zo koud mogelijk water zachtjes wegwrijven.Succes!!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

heel goedkoop en zeer goed ga naar de Wibra en koop daar DASTY ontvetter.
werkt prima en dan bijna alles. Heeft hier natuurlijk niets mee te maken,maar zelfs mijn velgen van de auto worden als nieuw.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

zout op de bloedvlek strooien en daarna direct wassen

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verse bloedvlekken: uitspoelen met koud water, insmeren met ossengalzeep, half uurtje in laten trekken, in de wasmachine.

Oude bloedvlekken: deppen met verdunde ammonia of verdunde waterstofperoxide, dan in de wasmachine.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na in een ziekenhuis te zijn geprikt voelde ik even later het bloed langs mijn arm naar beneden lopen. Bij het restaurant twee zakjes zout gehaald, op de vlek in mijn overhemd gegooid, op het toilet met overvloedig water gespoeld en weg was'tie! Ik hoefde het hemd niet eens uit te trekken. Soepkiep heeft gelijk!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op vrijdag 19 aug 2011, 16:03: Na in een ziekenhuis te zijn geprikt voelde ik even later het bloed langs mijn arm naar beneden lopen. Bij het restaurant twee zakjes zout gehaald, op de vlek in mijn overhemd gegooid, op het toilet met overvloedig water gespoeld en weg was'tie! Ik hoefde het hemd niet eens uit te trekken. Soepkiep heeft gelijk!

Maar jij had nog "lekker vers bloed" haha. Dan is het er inderdaad zo uit, zelfs zonder zout. Heb je niet je overhemd gedroogd gelijk, onder de handwas droogmachine of was dat daar niet? Nee hoor, ik maak even een geintje, dat begrijp je. Was de uitslag goed? Van je bloed dan. Maar mijn tip is ook goed hoor, alleen loop je natuurlijk niet over straat met Biotex Oxi effect! (off topic: Alles goed met vrijwilligerswerk?"

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik heb ervaring met het bestrijden van (oude) bloedvlekken, maar ook nieuwe vlekken kunt U zo behandelen:
Koop een flesje waterstof-peroxyde bij de drogist en verdeelt hiervan over de vlek en laat intrekken. Daarna kunt U het behandelen met een sopje van b.v. biotex of ossegalzeep o.i.d. Maar waterstofperoxyde gebruiken ze op een laboratorium of in het ziekenhuis.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb veel jaren geleden een tip gekregen van een textieltechnicus.
Neem rijgdraad, naaisters weten wel wat ik bedoel, maak daar een propje van en maak dit vochtig met speeksel.
Wrijf daarmee over de bloedvlek en die verdwijnt. Voor oude bloedvlekken is het resultaat niet denderend.
Jan Snepvangers

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

een pak houdbare melk kopen. dit in een emmer oid doen en het kledingstuk erbij. een nachtje laten staan in de melk en vervolgens de andere ochtend zo in het wasmachine doen en op de gebruikelijke wijze wassen zoals je altijd doet. gegarandeerd dat de vlekken eruit zijn!!!! je kan het bij de rest van de was doen, maar dan moet je het even uitspoelen voordat het de wasmachine ingaat.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Heb dank voor alle reacties / antwoorden op mijn vraag:

"Hoe krijg ik bloedvlekken uit mijn overhemd? Het kan gaan om:
a) bloedvlekken die al enkele dagen oud zijn ;
b) verse bloedvlekken".

Ik heb er mijn voordeel meegedaan:
a) Ik heb hiervoor Biotex OXY gebruikt. Alle vlekken zijn volledig weg!
b) Vooral niet wassen, maar zo snel mogelijk uitspoelen met KOUD water. Anders een tijdje laten weken in koud water met zout. Het resultaat is ook goed!

Heb veel dank nogmaals !

EINDE DISCUSSIE !!

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

egmond, u bedoelde: einde vraag? Fijn dat Biotex Oxi u heeft geholpen. Zoals ik al stelde: ieder heeft zijn eigen methode en als dat helpt is dat alleen maar fijn!

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

jannyholtrop schreef op vrijdag 19 aug 2011, 12:07: De tip die al eerder viel, om direct met ruim koud water te spoelen is het beste.
Bloed is namelijk een eiwit, en dit coaguleert zodra je het warm maakt!. oftewel dan fixeer je het en gaat het er nooit meer uit.
Dus : alleen koud water zonder toevoegingen!!!!!

En vandaar, omdat je speeksel hetzelfde eiwit bevat ,een zeer oude en GRATIS remedie:
Spuug erop !!!!!( of degene van wie het bloed was natuurlijk,!! ) en U zult zien........De bloedvlek verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Waar is toch al die oude kennis gebleven bij de mensheid? Men wil alleen maar geld verdienen aan de meeste middelen die niet eens helpen....

WAT ZIT DE NATUUR TOCH INGENIEUS IN ELKAAR!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kenner,
TS had weliswaar al geschreven dat de vraag was gesloten, maar toch wil ik graag nog iets met u delen: spuug zal best helpen, als u het zegt, maar als u had gelezen op het forum had IK, b.v. absoluut niet zo'n hoeveelheid "spuug" kunnen produceren omdat in mijn geval er altijd sprake was van veel bloed, wat mijn echtgenoot (bijna) altijd had na zijn wekelijkse trombose prik. Wat ik ook heb gezegd; als iemand baat heeft bij iets moet men daar vooral mee doorgaan. Nu moet u niet dwingend gaan voorschrijven dat mensen uw advies moeten opvolgen en over vroeger praten met "waar is toch die oude kennis gebleven bij de mensheid". Bij een druppeltje bloed zal uw ervaring helpen; ik ben blij in het heden te leven en "mijn middeltje te gebruiken" omdat het er is en omdat ik geen idee zou hebben zoveel "spuug" te hebben om een hele doordrenkte mouw schoon te krijgen. Trouwens, TS gaf ook aan dat én zout en mijn Biotex Oxi effect voor haar een prima oplossing was.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 03:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom bij de expert van lichaamsextracties op elke vorm van kleding.Ik gebruik Luminoltester na goedkoop wassen met Lidl producten al het lichaamsvocht te verwijderen uit mijn kleding. Ook niet voorziene maandelijkse ongemakken op intieme kleding. Heb na de was op 30 nog nooit resten van bloedvlekken met mijn tester gevonden op de gewassen kleding.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 04:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Die ene ,ik zal geen namen noemen...
A. Dit forum is er niet voor U alleen........
B. Wat bent u snel geprikkeld.....teveel bloedverlies?
C.Ik dwing u nergens toe. U mij wel als U meent dat het topic gesloten kan worden.
D.van Dominant?
E.Weleens van Google gehoord?
F.....
...
S.Slaapverwekkend.

Z.....zzzzzz zzzzzz

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen allemaal,
Wie beschuldigt nu wie??? Men kan toch wel een beetje respect opbrengen voor elkaar???
De laatste berichtjes vertellen mij dat er niet 1 maar meerderen korte lontjes hebben.
Als je meedoet aan zo'n forum, moet je je wel kunnen gedragen!!

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bloedzuigers?

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik leg het betreffende kledingstuk eerst in koud water, daarna wrijf ik het in met Wipp, gewoon bij de drogist te koop in een tube met borsteltje, daarna was ik het op 40o en de vlek is verdwenen. Vroeger nam ik zo'n tube ook mee op vakantie, toen heette het geloof ik Wipp expresse, je kan er ook grasvlekken mee wegkrijgen en kleine handwasjes doen.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

kenner schreef op zondag 21 aug 2011, 04:22: @Die ene ,ik zal geen namen noemen...
A. Dit forum is er niet voor U alleen........
B. Wat bent u snel geprikkeld.....teveel bloedverlies?
C.Ik dwing u nergens toe. U mij wel als U meent dat het topic gesloten kan worden.
D.van Dominant?
E.Weleens van Google gehoord?
F.....
...
S.Slaapverwekkend.

Z.....zzzzzz zzzzzz

Dat hoeft ook niet...A. Cryptogrammen zijn niet zo moeilijk. U blijft lekker NN, veilig en zónder enig respect. TS had haar discussie afgesloten en A had nog een toevoeging, erg hè?