carolyn
door carolyn Jan 3, 2016 om 13:07
Huishouden & energie

Condensdroger waar de was fogtig blijft

Ben verhuisd naar een appartement ,waar mijn condenswasdroger in de badkamer staat op het wasmaschien , maar mijn was blijft fogtig , hij is niet kapot , kan het zijn dat hij in een te gesloten ruimte staat , heb wel de deur open en er is ook een centrale afzuiging . Voorheen stond hij in de garage, alleen dunne kleding zoals nylon word wel droog, wie heeft er een oplossing.

7935 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2016 om 13:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vrees dat u er vanuit moet gaan dat uw droger wel een defect vertoont waardoor uw was vochtig blijft. Mogelijk iets met de tijdschakelaar. Een niet defecte condensdroger functioneert normaliter altijd goed, ongeacht waar die staat.

Echter kan het ook zo zijn dat uw condensor vervuild/verstopt is geraakt.  De condensor is normaliter een 'dossachtig' iets dat onderin (meestal links) in de droger zit achter een deur. Is eenvoudig los te halen en door te spoelen met een doucheslang/kop. Zie uw gebruiksaanwijzing.

tenormin
door tenormin - Jan 3, 2016 om 13:41
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Maakt inderdaad niet uit waar een condensdroger staat. Maar het zou zomaar kunnen dat de meetribben in de trommel vervuild zijn. Die "toetsen" of de was al droog is. Mocht dit het geval zijn, dan schoonmaken met schoonmaakazijn, ook binnenzijde en deur kunt u daarmee schoonmaken. Maar de ribben zijn het belangrijkst. Succes.

marita567
door marita567 - Jan 3, 2016 om 13:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo carolyn ,

welk merk condensdroger hebt uw ?

ph
door philip36 - Jan 3, 2016 om 14:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Meestal heeft de droogtrommel ribben waarin sensoren zitten die de droogte van het wasgoed meten.
De vochtmeting wordt gedaan tussen de trommel en de ribben.

Sop eerst deze ribben eens goed af en als dat te weinig helpt de hele binnentrommel.

pi
door pieterwolters - Jan 3, 2016 om 15:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Mistachtig?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 4, 2016 om 01:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin, het maakt wel degelijk uit waar een droger staat. Zeker als deze geen afvoerslang naar buiten heeft zoals hier het geval lijkt.

De droger blaast warme vochtige lucht de badkamer in maar onttrekt zijn lucht om te drogen/condenseren dus uit dezelfde ruimte. Op een gegeven moment zuigt de droger gewoon vochtige lucht aan waardoor deze niet goed droogt. Omdat condenseren nu eenmaal niet werkt als de aangezogen lucht te warm Is. Voldoende verse lucht is een must om goed te drogen. Kortom zoveel als mogelijk ventileren tijdens het drogen.
Diewilik

marita567
door marita567 Jan 4, 2016 om 08:07
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@diewilik ,

dat de was vochtig blijft kan veel oorzaken hebben , zoals een verstopt filter onderin  , er teveel was in doen , onderhoud van de droger ( schoonmaken )  droger is defect enz .
Mijn condensdroger staat al jaren op de wasmachine in de badkamer en draait met de deur dicht , mijn was is niet vochtig.
Het lijkt mij dat het probleem de condensdroger is en niet de ruimte , Ts laat al de deur open staan en nog is de was vochtig dan is het toch duidelijk dat het probleem de condensdroger is . de stelling van u het maakt wel degelijk uit waar de droger staat geld niet voor mij .

tenormin
door tenormin Jan 4, 2016 om 11:36
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, dat is dan misschien uw ervaring; vochtige lucht in de badkamer tijdens drogen; ik kan dit niet met u delen, integendeel. Ik denk toch stellig dat het probleem word veroorzaakt door de meetribben (de sensor zo u wilt). En ikzelf heb niet eens een raampje in de badkamer, maar mechanische afzuiginstallatie. Altijd een droge badkamer, zelfs met douchen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 4, 2016 om 22:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin, ikzelf ben geen droger expert maar mijn broer werkt voor een van de grootste Duitse witgoedfabrikanten als monteur. Het probleem zoals ik omschreven heb komt hij regelmatig tegen. Zie het als een airco waarvan je de afvoerslang in dezelfde ruimte laat uitblazen. Dan krijg je een soortgelijke circel qua werking. Het kan aan 50 dingen liggen maar dit kwam bij me op omdat ik meermalen zo'n verhaal  heb aangehoord. Het Is misschien nu niet de oplossing maar zeker wel een tip. Niet iedere badkamer wordt even goed afgezogen, de grootte van de badkamer heeft ook invloed.
Diewilik

tenormin
door tenormin Jan 5, 2016 om 14:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me er misschien iets bij voorstellen als het een droger is die met "slurf" ergens uithangt. Heb al 40 jaar condensdrogers en in niet 1 van mijn onderkomens heb ik met een condensdroger problemen, zoals word omschreven, gehad. Zelfs al werkt uw broer bij een van de grootste Duitse witgoedfabrikanten als monteur.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2016 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist met een "slurf" naar buiten, heb je helemaal geen vocht of warme lucht binnen.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2016 om 12:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik bedoelde met de "slurf" die ergens uithangt (buiten): heb er velen gezien waar gaten in zaten/zitten.

ro
door ronny530 - Jan 5, 2016 om 15:03
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Als een condensdroger de was niet naar behoren droogt is er iets defect en heeft niets van doen met de omgevingstemperatuur. Wat vaak gebeurt is dat de koolstof stift in de achteras van de trommel geen goed kontakt met de behuizing van de droger kan maken waardoor de besturingseenheid verkeerde informatie krijgt. De recente verhuizing kan er wel iets mee van doen hebben want drogers zijn niet zo stevig gebouwd zoals een wasmachine dat is. Afhankelijk van merk en type droger is het vervangen/ gangbaar maken van die stift zelf te doen.

redrose
door redrose - Jan 6, 2016 om 21:23
64 Antwoorden / 12 Vragen

Is het filter onderaan de droger helemaal schoon, moet toch minstens elke 2 weken met water doorgespoeld worden, ook het zg. nijlon filter goed schoonhouden en de afzuiger altijd op hoogste stand zetten, als de droger vochtige lucht aanzuigt blijft de was ook vochtig, de omgevingstemperatuur moet zo goed als stofvrij zijn en droog.