Da
door Davidotjuh Feb 1, 2018 om 18:08
Huishouden & energie

Conflict met brugman keuken over de inductieplaat

We hebben een keuken gekocht bij brugman keukens. Bij levering bleek de inductie plaat 3 fases waar wij nooit over zijn ingelicht.
De meterkast moet hiervoor aangepast worden en dat zijn aanzienlijke kosten.

Ik vind dat ik slecht ben voorgelicht over de wattage en aansluiting van de inductie plaat. Het lijkt alsof het ging om zoveel mogelijk winst te maken en het ze verder niet interesseert.

Ik heb voorgesteld om de kosten door de helft te doen maar hier willen ze niet aan meewerken. In het leidingschema wat ik van hun heb ontvangen staat niks over wattage of aansluitingen. Wat kan ik hiermee doen?

3727 17 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 1, 2018 om 18:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, je moet je natuurlijk ook wel zélf informeren voordat je zoiets aanschaft.
Neemt niet weg dat ze je beter hadden moeten/kunnen voorlichten.
Je voorstel om de kosten te delen lijkt me dan ook niet zo gek.
Dat wordt dus praten als brugman.
Volgens hun site hanteren ze de CBW-voorwaarden.
Je zou eventueel naar de geschillencommissie kunnen stappen als jullie het niet eens kunnen worden.

Suc6

marita5
door marita5 - Feb 1, 2018 om 18:20
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Davidotjuh ,

Bij mij is ook geen 3 fases , meterkast aanpassen is inderdaad een duur liefhebberij .
Is het geen optie om een keramische kookplaat te nemen , dan hoeft u de meterkast niet aan te passen

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2018 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn ook (inbouw) inductie kookplaten te koop die op een normaal stopcontact zijn aan te sluiten. Andere kookplaat uitzoeken?

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2018 om 18:29
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Dat wordt inderdaad een duur geintje, indien mogelijk toch een alternatief zoeken?
http://keuken.inforaam.nl/keuken-apparatuur/inductie-kookplaat-op-een-enkele-groep/

ne
door neodutchio - Feb 1, 2018 om 18:30
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wie heeft voor de inductieplaat gekozen? Hebt u zelf gezegd dat u dat wilde hebben, of kwam de verkoper daarmee? Als de verkoper het geadviseerd heeft had hij er naar moeten vragen wat u nu heeft. Als u zelf gezegd heeft dat u inductie wilde hebben zou de verkoper er van uit kunnen gaan dat u weet waarover u sprak.

Da
door Davidotjuh Feb 5, 2018 om 10:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper zei dat een 5 pits altijd kan. Blijkbaar wel met krachtstroom. Alleen we hebben een 5 pits inductie plaat dus dat gaat sowieso niet op 2 fase. De verkoper heeft dit aan ons voorgesteld en wist dus goed dat er krachtstroom voor nodig is. Dit wisten wij zelf niet

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2018 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u voorheen al elektrisch kookte en toentertijd zult u zich toch ook wel verdiept hebben in het verbruik aan elektra van die platen? En als men dan overstapt op wat anders informeer je daar toch ook naar.

panter22
door panter22 - Feb 1, 2018 om 18:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je had ook zelf kunnen informeren of  voor een inductiekookplaat de meterkast moet worden aangepast. Voor gewoon elektrisch koken moet dat ook. Sterker nog, een deskundige vertelde mij dat je. als je het goed wilt doen, voor een elektrische oven al een aparte groep nodig hebt.
Wil je alles op een groep hebben, dan kun je niet alle keukenapparatuur tegelijk gebruiken.
Dat is onhandig. Dus pas het elektrisch aan, dan doe je het in een keer goed.
En kook anders weer op gas. Dat is goedkoper ook.

gerbera
door gerbera - Feb 1, 2018 om 22:47
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als het werkelijk om een 3 fase plaat gaat bent u er niet om alleen de meterkast aan te passen. U dient dan ook een 3 fase (krachtstroom) 400 volt hoofd aansluiting, en zwaardere hoofdzekeringen te hebben. Daar heeft u de netbeheerder voor nodig.
Er zal dan ook vanaf de meterkast een 5 aderige kabel naar de kookplaat moeten waarop een pirilex stopcontact wordt aangesloten.
Al met al een kostbare zaak dus zou er alles op gooien om de plaat te ruilen.
In het leidingschema wat ik van hun heb ontvangen staat niks over wattage of aansluitingen.
Als u hiermee het aansluitschema bedoeld moet u 5 draden zien en dat geeft al aan dat het meer dan 230 volt is. Wattage is hierin niet zo van belang zolang u 16 Amp. zekeringen gebruikt.

costnix
door costnix Feb 2, 2018 om 00:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk heeft het wattage er wat mee te maken. Weet u nog wel: Watt  = Volt x Ampère.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 2, 2018 om 00:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je kunt ook 2 draden met elk 3 aders trekken en aansluiten op een perilex stekker, Zo heb ik jaren op inductie gekookt zonder aanpassingen aan mijn meterkast of hoofdzekering. Uiteraard 1 kabel op 1 groep.

gerbera
door gerbera Feb 2, 2018 om 11:52
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Als het werkelijk om een 3 fase plaat gaat. Heeft met aan 2 x 3 aders te weinig, u heeft het over een 2x 230 volt aansluiting.

Wattage is hierin niet zo van belang zolang u 16 Amp. zekeringen gebruikt. Dit heeft niets met de aansluiting op zich te maken als het om een 3 fase plaat gaat, zolang er per groep maar voldoende gezekerd is..

jo
door jorisw - Feb 2, 2018 om 00:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor kookplaat is het? Er zijn kookplaten waarbij je kunt instellen of je echt 3-fasen wilt hebben, of traditioneel 240V/2 groepen. Hangt af van hoe je het bedraad.

Da
door Davidotjuh Feb 5, 2018 om 10:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een 5 pits inductie met krachtstroom. Dit apparaat kan niet anders bedraad worden op het apparaat zelf. Er zijn idd ook inductie platen met 2 fase alleen niet in 5 pits. Aangezien de afmetingen niet in een 4 pits te krijgen is word het lastig.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2018 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toen wij in 1975 overgingen op elektrisch koken, bleek de gekochte kookplaat ook voor 3 fasen te zijn. Ik normale woonhuizen kon je dat in Rotterdam helemaal niet geleverd krijgen door het energie bedrijf, dus de kookplaat moest omgebouwd worden, de bedrading, naar  een perilex aansluiting voor twee groepen.

Maar dat is in principe voor een electricien een eenvoudige klus.

ro
door ron503 - Feb 2, 2018 om 12:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een inductiekookplaat voor huishoudelijk gebruik wordt af fabriek op 2 fasen 230 volt gelevert maar kan naar bijna elke elektrische installatie worden aangepast. Het wordt een ander verhaal als u voor een industriéle kookplaat heeft gekozen want die zijn ingericht voor 400 volt 3 fasen omdat er van die platen meer rendement wordt verwacht. Als een inductiekookplaat voor huishoudelijk gebruik heeft aangeschaft en er is een perilex aansluiting aanwezig dan kan een installateur de inductiekookplaat middels het bijgeleverde schema geschikt maken voor 2 fasen 230 volt die al in de meest perilex aansluitingen aanwezig is. Mocht het zo zijn dat er in de keuken geen perilex aansluiting aanwezig is dan dient u zelf voor de aansluiting te zorgen en daarvoor is aanpassing in de meterkast en het trekken van de bedrading voor nodig.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:04
20 Antwoorden / 0 Vragen

Veel elektrische  kookplaten kunnen op 1, 2 of 3 fase worden aangesloten.
Met 1 fase dan 40A maar die mogen in nederland niet, wel in België b.v.

Franske1958
door Franske1958 - Feb 2, 2018 om 12:59
435 Antwoorden / 2 Vragen

Dit soort dingen gebeurd steeds vaker, dat een klant in de winkel iets koopt, waarvan vervolgens de verkoper denkt van:  De klant vraagt zelf om dit product, dus hij zal wel weten hoe het aangesloten moet worden. Terwijl de klant er van uit gaat dat de verkoper met een hele uitleg komt wat wel en niet kan. Echter dit kan weer zeer frustrerend zijn als een klant wel goed op de hoogte is van alle technishe zaken van een product.
Het is voor een verkoper erg lastig om in te schatten hoe groot de technische kennis van een klant is. Zeker als een klant bewust kiest voor een product, gaat een verkoper er terecht van uit dat de benodigde kennis hiervan aanwezig is.  Voor een klant met kennis van zaken is niets zo frustrerend als een verkoper die blijft praten (zeuren?)  over voor hem overbekende technische zaken.  Dit kan voor iemand met kennis van zaken reden zijn om terstond de zaak te verlaten en het ding ergens anders te halen, en dan in een zaak zonder zeur verhalen.

jo
door jorisw Feb 2, 2018 om 13:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens. Ik denk zelfs dat het nog verder gaat: een klant die heel bewust om een bepaald type product vraagt weet er vaak meer vanaf dan een verkoper die iets van alle producten moet weten. Die klant heeft misschien al tig folders en technische beschrijvingen doorgespit voordat hij naar de winkel gaat. Alle relevante informatie is tegenwoordig immers voor iedereen beschikbaar.

Da
door Davidotjuh Feb 5, 2018 om 10:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt alleen de verkoper kwam ermee om een 5 pits inductie plaat te kiezen. Dat vonden wij een mooie optie  alleen hebben wij geen kaas gegeten van elektra. Een kleine vraag of de meterkast hier geschikt voor is had wel op zijn plaats geweest. Op goed vertrouwen van de verkoper dus.

krezie
door krezie - Feb 2, 2018 om 13:00
20 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn zeer zeker ook inductiekookplaten op 1 fase, dus op 1 gewoon stopcontact.
Alleen kun je dan niet alle kookzones tegelijk op hoog vermogen gebruiken.
En dat regelen ze zelf.
Dus 1 groep van 16A is dan voldoende.

Da
door Davidotjuh Feb 5, 2018 om 10:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt en heb er ook naar gevraagd. Alleen we hebben een 5 pits inductie plaat dus dat gaat sowieso niet op 2 fase. De verkoper heeft dit aan ons voorgesteld en wist dus goed dat er krachtstroom voor nodig is.

ca
door captain slow - Feb 5, 2018 om 10:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

U bent inderdaad slecht voorgelicht, toen wij onze keuken kochten (niet bij Brugman)  is nadrukkelijk gesteld dat leidingwerk en groepen in orde moesten zijn vóór de plaatsing, de door ons ingehuurde installateur heeft vervolgens contact gehad met de keukenboer over het een en ander en alles aangepast.
Overigens lijkt mij een leidingschema zonder waarden wel bijzonder, maar ik ben geen installateur.
Het lijkt mij dat u bij een geschillencommissie terecht zou moeten kunnen om dit te schikken, ik vind uw voorstel billijk, maar wie ben ik......................

panter22
door panter22 Feb 5, 2018 om 12:51
6599 Antwoorden / Vragen

Hij gaat die keuken zelf plaatsen of voorbereiden. Een installatereur redt zich wel.

Da
door Davidotjuh - Feb 5, 2018 om 10:24
1 Antwoorden / 1 Vragen
edrick3
door edrick3 Feb 5, 2018 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

?????

costnix
door costnix Feb 5, 2018 om 12:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Witte inkt ;-)

Ge
door Genee - Feb 5, 2018 om 11:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al een offerte wat de aanpassingen in de electrische installatie zullen gaan kosten?

Neem aan dat er al een 3 fasen kabel ligt tot aan de hoofdzekering.
Na de nodige veranderingen door een installateur aan de electrische installatie is het een kwestie van 2 extra draden van hoofdzekering naar meter en van meter naar groepenkast, andere meter en 2 extra hoofdzekeringen plaatsen door de netwerkbeheerder.
Voor een 1x35A of 3x25A aansluiting betaalt u hetzelfde bedrag aan netbeheerkosten.