ca
door carla1959 May 22, 2007 om 11:04
Huishouden & energie

Constructiefout in de uitverkoop

Vorig jaar februari heb ik 6 nieuwe eettafelstoelen gekocht in de uitverkoop bij de firma Jencikova. Deze stoelen wilden we al eerder kopen en waren hiervoor aan het sparen toen we zagen dat ze 50% waren afgeprijsd. We zijn toen gaan vragen waarom ze waren afgeprijsd, want een showroommodel wilden we niet! De verkoper vertelde dat de stoelen uit de collectie zouden gaan omdat het een oud model was, maar dat het kwalitatief prima stoelen waren en dat we er geen spijt van zouden krijgen. De koop was snel gesloten en een paar weken later kregen we de stoelen. Direct zag ik al dat de stoelen niet helemaal recht op de vloer stonden maar de chauffeur zei dat dat bij deze stoelen vaker het geval was bij een parketvloer die waarschijnlijk niet helemaal waterpas ligt? Nou ja, dacht ik dat zal wel. Na een aantal weken begonnen de stoelen wel erg te kraken en wiebelen maar ik dacht dat dat nieuwigheid was. In november was ik dat gekraak en gewiebel zat en ben gaan bellen naar Jencikova. Heel vriendelijk waren ze en er zou een servicemonteur langskomen om de stoelen te beoordelen. Nou, daar zit ik nu dus nog op te wachten. Inmiddels heb ik wel tig keer gebeld, zonder resultaat. De ene keer is de servicemonteur met vakantie, de andere keer geopereerd aan zijn knie. Toen 2 van de 6 stoelen het uiteindelijk begaven, waarschijnlijk is de stang in het zitgedeelt gebroken op de lasnaad of zoiets heb ik een adres van het hoofdkantoor gekregen en heb daar naar een klachtenbrief geschreven met mijn grieven en ze een termijn gesteld dat er een servicemonteur langs komt. Hierop kreeg ik een email terug met excuses en ik zou 2 nieuwe stoelen krijgen. Hierop heb ik een email teruggestuurd waarom ik 2 nieuwe stoelen krijg zonder dat deze door een expert zijn gezien en wat er met de andere 4 stoelen zou gebeuren. Volgens Jencikova zouden deze door de chauffeur nagekeken en beoordeeld worden. De chauffeur kwam met 2 "nieuwe stoelen" en zei dat ie alleen verstand hadden van chauffeurswerk en niets van meubels en ging weg. Toen we het plastic van de stoelen afhaalden (hadden we gelijk moeten doen natuurlijk) conculdeerden we tot onze grote verbazing dat de stoelen onder een grote laag stof zaten en beiden waren geheel beschadigd. Natuurlijk weer een email gestuurd en nu beroepen zij zich op het feit dat nu de garantietermijn van 1 jaar is verlopen en dat de stoelen in de uitverkoop zijn gekocht. Pech dus voor ons, maar we krijgen geen nieuwe stoelen en er wordt niets meer geregeld! De garantietermijn was nog wel geldig op het moment dat ik de 1e keer belde in november, dus deze blijft toch nog steeds van kracht? Zeker is, dat de stoelen een constructiefout hebben en dat straks alle lasstangen van het zitgedeelte zullen loslaten want de stoelen staan helemaal scheef. Ookal koop je stoelen in de uitverkoop, garantie heb je hier toch wel op. Ik hoop dat er iemand weet wat ik nu nog kan doen.

309 1 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - May 23, 2007 om 00:14
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het is en blijft een consumentenaankoop waarvoor de wetgeving van BW Boek 7 geldt en met de beperkte garantie van de fabrikant heeft u niets te maken. De leverancier dient het probleem te verhelpen en voor klachten die zich na 1 jaar geopenbaard hebben zou het redelijk zijn om u een kleine bijdrage (afschrijving) te laten betalen van circa 10-15%.