fr
door freddie48 Apr 1, 2011 om 16:24
Huishouden & energie

C.v economy of eco stand

Ik ben een alleen staande en een full time baan.
In mijn huis heb ik een cv ketel met een economy en een comfort stand.
In de comfort stand word het water in een tankje op 60 graden gehouden, om snel warm water te krijgen
nu is mijn vraag wat is in mijn situatie beter en is het een groot of een klein verschil in energie verbruik en kosten per jaar, tussen comfort of eco stand.
Ik woon nog maar pas in dit huis, dus vandaar de vraag

12429 4 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 1, 2011 om 17:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon uitproberen voor allebei de stand een week proberen en dan kijken via de gasmeter wat het verschil dus, wat voor u dus de goedkoopste mogelijkheid is

poltol
door poltol - Apr 1, 2011 om 19:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het wordt mooi weer de komende week.
Zet de thermostaat op permanent 15 graden.
De CV komt dan niet in bedrijf.
Laat de CV drie dagen op comfort staan, en lees de meterstand af.
Zet hem dan op ECO en hou dat ook drie dagen vol.
Meterstand opnemen en u bent alweer een beetje wijzer.
Maar ............... logisch geredeneerd zal de ECO stand het voordeligste zijn.
Afijn, u zult het wel zien.

Succes, poltol

mi
door miraltje - Apr 3, 2011 om 18:07
462 Antwoorden / 0 Vragen

de comfort stand is voordeliger omdat.

het water direct op temperatuur is en gelijk gebruiksklaar,je gooit niet onnodig water weg

bij de eco stand gaat het toestel pas branden op moment dat de kraan geopent wordt.

het water wordt verwarmt echter dit kun je nog niet gebruiken omdat dit te koud is en je laat dit direct in het riool lopen, behalve dat dit onnodig water verbruik is gebruik je in de opwarm fase van het water ook gas wat ook direct het riool ingaat.

in beide gevallen moet je altijd even wachten voordat het water heet is ivm de leiding lengte en diameter van de warmwaterleiding,echter dit is voor de vergelijking niet van belang

ra
door ralph69 - Apr 5, 2011 om 13:26
14 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd voordeliger om de Comfort stand uit te zetten (dus het tapwater niet op temperatuur te houden). Het extra water dat je gebruikt voor het op temperatuur is is altijd goedkoper dan het gas dat je gebruikt om het op temperatuur te houden. Het is alleen comfortabel dat je niet lang hoeft te wachten.