ca
door callous Jun 11, 2019 om 12:10
Huishouden & energie

Eneco Toon werkt niet meer na update

Hallo,

ik heb, bij een 3-jarig contract bij Eneco, Toon gekregen. Nu werkt Toon op geen enkele manier meer door een firmware update. Tijdens updaten is iets misgegaan (en wie mag weten wat) en nu blijft ie hangen in de boot.

Eneco beweert dat de vorige firmware versie te oud was om deze nieuwe te installeren.
als dat waar is, waarom bieden ze dan mij die nieuwste versie aan en niet eerst een tussen versie? Blijkbaar weten ze dat Toon dat niet aan kan. Maar voor mij is het de grootste onzin dat oude firmware ervoor zorgt dat Toon de nieuwe niet kan installeren.
Het is immers niet de firmware die de installatie uitvoert.

Eneco zegt dat het mijn hardware is en dat de garantie voorbij is. De 3 jaar is overigens nog niet voorbij, dat is in september.

wat zijn mijn rechten? Heb ik gewoon pech en geldt economische levensduur niet? Heb ik gewoon pech ondanks dat Eneco mij niet de juiste firmware heeft aangeboden die Toon wel had aangekund? Heb ik gewoon pech dat de hardware niet kapot is, maar alleen de software?

ik snap hier werkelijk niets van dan Eneco haar verantwoordelijkheid niet neemt. Graag jullie advies.

Groet
Edgar

11423 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2019 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens hebt u niets aan dat dure ding. Maar Eneco heeft een forum. Zet daar uw klacht eens neer, dan schijnt u vlugger geholpen te worden,

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 11, 2019 om 12:39
7225 Antwoorden / 3 Vragen
ca
door callous - Jun 11, 2019 om 13:03
16 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Ik krijg geen foutmelding. Hij hangt gewoon in de boot.
dus de zelfhulp pagina helpt me niet. Het is de klantenservice ook niet gelukt om het op te lossen.

ik heb het via de webcare nogmaals gemeld.
Storing verhelpen lukt niet aangezien alle opties al geprobeerd zijn, het gaat mij om mijn rechten.
ik ben van mening dan Eneco verantwoordelijk is. Is de hardware kapot, is het een andere kwestie in mijn ogen.
hoewel de economische levensduur natuurlijk er nog is. Binnen 3 jaar echt kapot vind ik ook te snel.

ik moest maar een nieuw contract afsluiten om een nieuwe toon te krijgen. Nou ja, met zo’n houding naar haar klanten toe, ben ik niet lang klant in ieder geval.

ma
door malty Jun 11, 2019 om 14:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal de software zijn die zich ‘verslikt’ heeft in die update.
Er zal wel een oplossing zijn om de update alsnog te installeren, ik denk dat u maar moet wachten op een oplossing via het Eneco forum.
Op het forum staan wel wat suggesties die u alvast kunt proberen.
Garantierechten zult u niet meer hebben na 2 jaar.

panter22
door panter22 - Jun 11, 2019 om 13:28
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt die Toon gratis bij een abonnement gekregen. Dan heb je recht op de fabrieksgarantie. Die is 2 jaar.
Je hebt geen verkopersgarantie, de economische levensduur is in jouw geval niet van toepassing.
https://www.eneco.nl/klantenservice/producten-diensten/toon/garantie/

ro
door ron503 - Jun 11, 2019 om 14:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een abonnement voor de Toon heeft afgesloten dan krijgt u als er een software update beschikbaar is een melding met de bedoeling dat die update ook uitgevoerd gaat worden. Maar toch de nieuwste versie zou de basis software bevatten met daarbij de verbeteringen en zou als het downloaden goed is verlopen de update op moeten starten. Ik las wel ergens dat de laatste update een vrij grote is en zou het kunnen zijn en dat het rebooten veel langer duurt dan u wenst als u het reboot proces voortijdig afbreekt dan is de sofware nog niet compleet geinstalleerd en kan met wat pech corrupt zijn geworden. Het blijkt ook te kunnen dat u het abonnement tijdens de loopttijd van het contract op kan zeggen en als u voor die optie heeft gekozen dan krijgt u geen extra service meer.

ca
door callous - Jun 11, 2019 om 17:33
16 Antwoorden / 7 Vragen

@ron, niets daarvan is sprake. Er kwam een foutmelding dat de installatie mislukt was. Niet mijn schuld.

Als een firmware, aangeboden door Eneco, niet geschikt is om geinstalleerd te worden door de firmware die op dat moment geinstalleed is, waarom bieden ze mij die dan aan? Dan hadden ze me een firmware moeten aanbieden die wel geschikt is.

Nog nooit heb ik meegemaakt dat oude firmware nieuwe firmware installeert. Windows wordt ook niet door Windows geinstalleerd. De schijf wordt eerst gewist en de nieuwe software wordt geinstalleerd. Dit is hoe op elk apparaat de nieuwe software geinstalleerd wordt.

Ik heb niet 1x een melding gehad dat er een update beschikbaar is. Dat kastje hangt in een hoek en ik kom daar nooit. Ik gebruik alleen de app van mijn telefoon. Hoe kan men mij de schuld in de schoenen schuiven dat de software op mijn Toon te oud is? Te oud waarvoor? Hij deed het gewoon.

dit klopt van geen kant. Ik kreeg zojuist de reactie van webcare team en zij zeggen ook dat zij niets voor mij kunnen betekenen.

Dat voor een gratis product de economische levensduur niet geldt, is dan spijtig. Maar ik ben nog steeds wel van mening dat zij hem stuk hebben gemaakt en niet ik.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2019 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet niet uw abonnement op te zeggen van dat ding

ca
door callous Jun 11, 2019 om 18:49
16 Antwoorden / 7 Vragen

Dank je wel!
ik heb inderdaad al opgezegd, oftewel, aangemeld bij de concurent.

Echt een schande hoe Eneco met haar klanten omgaan. Vooral met de wetenschap dat mijn contract bijna afgelopen is.
maar goed. Ik heb nu een andere leverancier gevonden en die levert mij €200 besparing op op jaarbasis en dat is de prijs (bijna) van een nieuwe thermostaat.

jammer dat het zo moet. Mijn lijstje met energiemaatschappijen waar ik rusie mee heb, wordt steeds groter... Essent, Nuon en nu Eneco... pfff... gelukkig zijn er nog meer. Maar wat bizar dat dit soort bedrijven zich juist zo opstellen.

ondanks mijn verlies, sluit ik toch maar dit hoofdstuk af. Bedankt voor jullie reacties. Hoewel ik nog steeds niet weet wat mijn rechten zijn. Nou ja, Eneco schijnt zichzelf te hebben ingedekt, dat als zij jouw Toon kapotmaken dat het je eigen schuld is. Nu weet ik ook de opdracht van de programmeurs. Toon heeft dus geen lang leven beschoren.

bedankt!

Topantwoord

br
door brui0929 - Jun 11, 2019 om 22:40
639 Antwoorden / 10 Vragen

kijk eens op de site van de fabrikant of daar alle beschikbare firmware opstaat. Zo ja download dan de voorlaatste versie installeer deze als nieuwe firmware.

ca
door callous Jun 12, 2019 om 09:12
16 Antwoorden / 7 Vragen

Helaas kan dat niet. De Toon hangt in de boot. Dus iets nieuws installeren kan dan niet meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2019 om 09:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@CALLOUS, deze zin in een reactie van u roept bij mij toch de vraag op of u zelf niet iets foutiefs doet. Hetgeen u hier meldt: Windows wordt ook niet door Windows geinstalleerd. De schijf wordt eerst gewist en de nieuwe software wordt geinstalleerd. Dit is hoe op elk apparaat de nieuwe software geinstalleerd wordt. Is hoe dan ook onjuist. Bij een upgrade van windows wordt nooit de HDD of SDD gewist.!

TheHogNL
door TheHogNL - Oct 12, 2019 om 16:40
1 Antwoorden / Vragen

Hoi,
Dit is een bekende euvel. Eneco (eigenlijk Quby) heeft een update gemaakt die vastloopt (eigenlijk, de interne 'schijf' loopt vol tijdens de update) als jouw Toon vanaf een te oude versie komt. Zij roepen 'dan had je maar altijd moeten updaten'. Maar ik vind dat dat niet op gaat. Ze hebben het nooit goed getest en toen bleek dat er allerlei Toons vastliepen kwam ineens dat als excuus naar boven en hebben ze een 'intermediate update versie 5.0.6' verplicht gemaakt. Maar alle Toons die dus zijn geupdate nog voordat deze intermediate verplichte versie 5.0.6 bestond zijn dus vastgelopen.

Laten repareren door hun kan maar dat kost als snel meer dan 125 euro (voorrijkosten en materiaal) plus je bent al je instellingen plus geschiedenis van je stroom/gas verbruik kwijt.

[edit-redactie]

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2019 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb uw bericht maar even gemeld als spam.

lo
door lovewinnie - Oct 13, 2019 om 10:21
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een van de eerste toon. Hangt nu al 5 jaar aan de muur en werkt nog . Heb je tussendoor updates overgeslagen? Dat kan het namelijk verklaren.
Dan is de stap te groot en loopt hij vast. Blijkt vaker voor te komen. In kijk dagelijks op de toon en daar zie je om de zoveel tijd een nieuwe update staan en tot nu toe nooit problemen gehad.
Ik zou wnr hun kapot gaat en ze niet gratis een nieuwe  geven per direct overstappen. Boete wordt in 99% van de gevallen vergoed door andere leverancier. Vraag dit wel na.
Heb dat voorheen met essent gehad dat hun thermostaat stuk ging. Belde op voor nieuwe, kreeg ik niet en dus bij eneco uitgekomen. Ze belde me nog terug en bode me alsnog nieuwe thermostaat aan als ik bleef maar nee alles was al in gang gezet.
Eneco wilde wel slimme meters laten plaatsen maar had daarvoor stopcontact nodig bij cv ketel. En een bij meterkast. Had deze niet. Moest dat zelf betalen. Uhh nee jullie willen slimme meter niet ik. Dan ga ik wel terug naar essent :).
En ja hoor zowel boven als beneden stopcontact gekregen en geen rekening.
Er zijn tig leveranciers en ze vechten om klanten. Maak daar gebruik van