on
door onrust73 Oct 17, 2022 om 12:51
Huishouden & energie

Energie

Is het niet zinvol om de Elektriciteit los te koppelen van het Gas
Nu is het gewoon stelen.

1278 9 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 17, 2022 om 13:00
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Onrust73,

Her grootste probleem is de marktwerking  van de energiebedrijven.

ne
door neodutchio Oct 17, 2022 om 14:44
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Tussen de kale prijs en wat de klant moet betalen zit een heel verschil tussen. Zolang er zoveel belasting betaald moet worden werkt de marktwerking niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2022 om 23:12
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Bent u het eindelijk een keertje met mij eens?

rj
door rjw Oct 18, 2022 om 07:35
3294 Antwoorden / 5 Vragen

@ga: onderbouw dat eens. In landen waar het in handen is van de staat is de energie ook duur.

ne
door neodutchio Oct 18, 2022 om 08:02
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Nee Amsterdammer, ik ben het zeker niet met u eens. Mijn huidige inclusief gasprijs is €1,80 per m3. Daarvan is bijna 50 cent aan belastingen en andere kosten. Bijna 28% van de gaskosten bestaat dus niet uit gas. Het verschil tussen de diverse aanbieders is niet zo gek groot waardoor je geen voordeel haalt uit de marktwerking. De marktwerking is dus niet de boosdoener van de hoge prijzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 18, 2022 om 12:23
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en RJW,

Ik heb in de volgende link een goed ,maar wel wat ouder artikel gevonden :

https://c3am.nl/marktwerking-lessen-uit-de-energiesector/

ne
door neodutchio Oct 18, 2022 om 13:14
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als de marktwerking had gewerkt, dan waren de prijzen wel anders geweest. Het merendeel van de prijzen liggen vast vanuit de overheid. Enkel op de kale prijs kan geconcurreerd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 18, 2022 om 22:54
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Misschien is een vergelijking met supermarkten duidelijker hoe martkwerking zorgt voor hogere prijzen op langere termijn:

Er zijn nu in Nederland nog maar 3 grote partijen bij de supermarkten : Albert Heijn , Jumbo en Lidl.

De kleinere supermarkten zijn overgenomen of weggeconcurreerd....

Nu merk je dat het vrijwel niet meer uitmaakt bij welke van deze 3 je je boodschappen doet : het is bijna overal even duur.

Maar er is een steeds grotere groep Nederlanders,die hun boodschappen niet meer kunnen betalen: deze mensen zijn afhankelijk van de voedselbank of het Leger des Heils.

Zo'n soort situatie is nu ook ontstaan bij de energiebedrijven helaas......

ne
door neodutchio Oct 19, 2022 om 08:12
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Een energiebedrijf is geen supermarkt. Supermarkten mogen hun eigen prijzen bepalen, energiebedrijven bepalen maar voor een klein deel van het geheel hun prijs zelf.
Ik weet hoe marktwerking werkt, dat hoeft u niet uit te leggen. Ook uw uitleg over de prijzen in de supermarkten slaat nergens op. Ja, de boodschappen zijn een stuk duurder geworden, maar ik zie absoluut nog prijsverschil tussen de verschillende supers. De prijs van €2,90 voor een pot pindakaas bij de gele super of €2,99 bij de blauwe lijkt maar een klein verschil van €0,09, maar is wel dik 3% verschil. Op kleinere bedragen lijkt het verschil in uw ogen schijnbaar niets, maar op jaarbasis telt dit aan. €100,- per week bij de gele geeft €5.200,- op jaarbasis. 3% erbij bij de blauwe is bijna 15 kratjes bier verschil.

De marktwerking zorgt er ook voor dat de Aldi en Lidl goedkoper kunnen blijven concurreren. En vergeet ook vooral Dirk niet die nu flink adverteert met lagere prijzen.

Er zijn veel meer supermarktketens die u nu laat voorkomen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 19, 2022 om 12:18
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Wat ik u probeer duidelijk te maken ,is dat marktwerking zorgt voor kartelvorming.

Bij energie is dit gevaarlijk voor de consument.

sira
door sira - Oct 17, 2022 om 13:02
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Loskoppelen zal weinig zin hebben, "stelen" doen ze allemaal en de grootste dief is de overheid.

rj
door rjw Oct 18, 2022 om 07:36
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een dom antwoord. Heet je Calimero of zo? De overheid investeert al het geld in de samenleving. Je zult raar opkijken als de overheid alle belastingen fors verlaagd en daarmee ook alle uitgaven die gedaan worden.

sira
door sira Oct 18, 2022 om 09:41
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Jij mag het een dom antwoord vinden, maar dat wil niet zeggen dat je beledigend hoeft te worden.

Je zult maar als gezin naar de voedselbank moeten of in de kou moeten zitten van de winter en dat zijn er nu al meer dan wij denken en er zullen nog velen volgen. Had ik het over belastingverlaging?
Ik voorspel dat de prijzen van voedsel en energie niet meer zullen dalen, want die stegen al lang voor iemand kon weten dat Rusland een oorlog zou beginnen.

Maar droom lekker verder, maar houd altijd hoop.

justmeagain
door justmeagain Oct 19, 2022 om 00:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

@sira.
Vanavond in hart van Nederland een dame die al haar uitgaven op papier had gezet. Daar zie ik dan 67 euro per maand staan voor 2 telefoon abonnementen. Dat vind ik hele domme keuzes om toestellen op afbetaling te kopen.
Ik heb hier 3 abonnementen voor precies 30 euro per maand.
Wat ik wil zeggen is dat ontzettend veel mensen door domme en foute keuzes in de shit komen.

sira
door sira Oct 19, 2022 om 08:14
2380 Antwoorden / 24 Vragen

@justmeagain
Mensen die verkeerde keuzes maken, zullen er zeker zijn en veel ook. Diezelfde mensen kopen ook bij postorderbedrijven op afbetaling. Als ze eenmaal een "luxe" leven gewend zijn, is heet heel moeilijk om stappen terug te moeten doen.
Ik heb mijn mobieltjes altijd zelf gekocht en ik maak gebruik van een sim-only abonnement van € 10,- per maand.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 17, 2022 om 13:47
2120 Antwoorden / Vragen

Ik weet er nog een, laten we de prijzen van huizen verlagen, dan kan iedereen een huis kopen. Maar er zijn toch niet genoeg huizen? Precies, prijzen reflecteren vraag en aanbod en worden niet gestuurd. Die gasprijs is sterk van invloed op de elektriciteitsprijs en dat noem je een koppeling, maar de elektriciteitsprijs fluctueert dagelijks afhankelijk van vraag en aanbod en gaat zelfs naar nul (en nog verder, geld toe). Denk u dat dit komt omdat de gasprijs tijdelijk nul is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 17, 2022 om 14:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, en u bent niet de enige die dat zou willen, ik ook. Kent u deze info als bewijs daarvoor: https://www.warmte365.nl/nieuws/europese-commissie-overweegt-gasprijsplafond-en-ontkoppeling-gas-en-stroomprijs-64A9B5B0.html? Hoever het hiermee staat is nog niet bekend. Wel dat hierover ook in ons parlement discussie is. Zie daarover deze: https://www.omgevingsweb.nl/beleid/kamerbrief-mogelijkheden-loskoppelen-warmtetarieven-van-aardgasprijzen/

Iv
door Ivo W - Oct 17, 2022 om 15:12
737 Antwoorden / Vragen

Weer dezelfde suggestie, dus ook nog maar weer het enige juiste antwoord:

Er is geen koppeling tussen de gasprijs en de elektriciteitsprijs.

Wel is het zo dat met name in Nederland gas een hele belangrijke rol heeft in de elektriciteitsvoorziening. Als de belangrijkste grondstof voor elektriciteit fors duurder wordt, dan wordt elektriciteit dat automatisch ook. Want de gasgestookte elektriciteitscentrale wordt uiteraard uitgezet als elektriciteit niet genoeg oplevert om de gasprijs te dekken.
En dan ontstaat er een enorm tekort aan elektriciteit, waardoor de prijs omhoog schiet. Totdat het voor de eigenaar van de gasgestookte centrale weer rendabel wordt om te produceren. En dan ontstaat er dus, zonder prijskoppeling, een nieuwe prijsbalans voor elektriciteit die indirect gebaseerd is op de hoge gasprijzen.

Dat kunnen we pas loslaten zodra de gasgestookte elektriciteitscentrales minder dan 10% van onze elektriciteitsvoorziening voor hun rekening nemen. En dat duurt nog wel een aantal decennia.

rj
door rjw - Oct 18, 2022 om 07:33
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je die vraag ook hebt gesteld toen gas nog heel goedkoop was en bijvoorbeeld windenergie onder de kostprijs werd geleverd (omdat het gekoppeld was aan de gasprijs). Toen had je vast de echte prijs van die elektriciteit willen betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 19, 2022 om 12:21
1795 Antwoorden / 31 Vragen

De huidige hoge energieprijzen zorgen ervoor dat arme mensen gekke dingen gaan doen om zich te verwarmen ,klik op de volgende link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5339531/belgie-wilrijk-deborah-louise-moeder-dochter-dood-barbecue