to
door toosweet Mar 23, 2007 om 23:58
Huishouden & energie

FIFAX

Ik heb afgelopen donderdag fifax over mijn handen gekregen toen ik bij een klant de afvoer was aan het onstoppen ik doe dit bij een riool onstoppings bedrijf

wij vraagen altijd aan de klant of ze al een onstoppings middel hebben gebruik als dat zo is gaan wij direct weg.

nu vertelde de klant dat hij niks had gebruikt wat achter af wel zo was

mijn handen en vinger zijn verbrand?

ik heb gekeken op internet onder fifax en kwam niks tegen over deze troep.

nu is mijn vraag wat zit er in? ik kan dat negens terug vinden kan u mijn een beschrijving geven over fifax keukenonstopper wat er in zit

957 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo toosweet,

In fifax zit natriumhydroxide.

Advies op de verpakking o.a:
Gebruik handschoenen en beschermende bril.
Bij ongeluk direct arts raadplegen!
Afspoelen met veel water!

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ook doen wat GSM u aanraadde.
Direct naar de Eerste hulp van het dichtstbijzijnde ziekenhuis!

De V.V.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 01:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u beroepsmatig werkzaam bent als rioolontstopper en u beschikt niet over de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen zoals kleding, veiligheidsbril en handschoenen (alle zuurbestendig) dan kunt u voor het opgelopen letsel uw werkgever aansprakelijk houden als het letsel leidt tot arbeidsongeschiktheid.
In het kader van uw werk wordt aan klanten wel gevraagd of zij zelf al een ontstoppingsmiddel hebben gebruikt en als dat het geval is dan gaat u weer weg. Dat wijst erop dat er kennelijk wel veiligheidsinstructies op de een of andere manier zijn verstrekt door de werkgever. Alle bekende onstoppingsmiddelen bevatten voor de huid en ogen bijtende stoffen zoals natronloog (NaOH) of natriumhydroxide danwel een 96% zwavelzuuroplossing. Beide stoffen zijn agressief bijtend of etsend. Eerste is sterk alkalisch en de tweede een sterk zuur.
Overigens veronderstel ik dat de gevolgde werkwijze met hoge druk doorspuiten van riolering leidt tot het probleem. Bij veilig gebruik van een roterende veer of met een vacuumpomp zullen zich geen risico's voordoen .

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 07:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik bij een ontstoppingsbedrijf werkte, ging ik zelden af op de antwoorden van klanten in zo'n geval als de uwe.

Ik droeg trouwens ALTIJD zuur werende handschoenen.

Die rioolontstopeprs die wel een sop het programma"MilieuPolitie kwamen, deden dat ook vaak niet(volgens mij eigenlijk nooit), en dan maar overal met je handen aan gaan zitten.

Belachelijk!