ro
door roelfs Mar 16, 2012 om 18:14
Huishouden & energie

GAMMA actie "Geen BTW"

Vandaag had de GAMMA de actie "geen BTW" Velen met mij dachten dat je dan 19 % korting krijgt. Maar helaas kwam ook ik bedrogen uit. Er is een bepaald tot de werkelijke korting. Tot komt ongeveer om een 15,8 % uit ipv 19%. Met deze actie suggereren ze wel dat je 19% korting krijgt. Heb voor 913 euro bij de GAMMA gekocht dus best een behoorlijk bedrag. Heb al gebeld met het filiaal en daar zeiden ze ook dat je geen 19% krijgt maar 15,8%. Staat nergen vermeld in de winkel. Ze hebben in alle paden een bordje hangen met bedragen inclusief btw en als de korting er af is. Helaas lopen die prijzen tot 499 euro en ik had bijna het dubbele. Erg jammer van de GAMMA.

7138 22 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:23
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Stel je koop iets voor € 100,00 inclusief 19% btw.

Dan is het bedrag van het artikel € 84,03. 19 % btw over € 84,03 is € 15,97.
Het totaal is € 100,00.

Gamma haoudt zich keurig aan de voorwaarden.

Off topic: vandaag zelf ook geconstateerd.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:26
11590 Antwoorden / 51 Vragen

In het geval van TS:

Aankoop inclusief 19% btw € 913,00, bedrag exclusief de 19% btw is € 767,23,
19 % btw over € 767,23 is € 145,77, Totaal € 913,00.

ro
door roelfs - Mar 16, 2012 om 18:28
10 Antwoorden / 2 Vragen

=mahadma schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 18:23: Stel je koop iets voor € 100,00 inclusief 19% btw.

Dan is het bedrag van het artikel € 84,03. 19 % btw over € 84,03 is € 15,97.
Het totaal is € 100,00.

Gamma haoudt zich keurig aan de voorwaarden.

Off topic: vandaag zelf ook geconstateerd.

Ik weet ook wel dat ze in hun recht staat maar ze suggereren nu gewoon dat je 19% korting krijgt. En ik sta daar echt niet alleen in.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:30
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Het exacte "kortingbedrag" is omgerekend 15,9663865%.

Berekening? 100 gedeeld door 119 = 0,840336134 x het bruto aankoopbedrag is het bedrag van de aankopen zonder de btw, 1 - 0,840336134 is het 19% btw bedrag over de betaalde aankoop.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:31
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat duidelijk vermeld 19 % BTW korting, en die moet je even berekenen. En lezen is in alle reclame's een kunst, en ik bedoel dit zeker niet hatelijk of vervelend.

ro
door roelfs - Mar 16, 2012 om 18:33
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 18:30]Het exacte "kortingbedrag" is omgerekend 15,9663865%.

Berekening? 100 gedeeld door 119 = 0,840336134 x het bruto aankoopbedrag is het bedrag van de aankopen zonder de btw, 1 - 0,840336134 is het 19% btw bedrag over de betaalde aankoop.

Laten ze dan gewoon neerzetten"Geen BTW' daadwerkelijke korting is 15,99 %. Dan ben je wel eerlijk naar je klanten toe.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:33
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat duidelijk, ook op de site: "Pak mee, geen 19% BTW." Er staat nergens 19% korting.Klik hier.

ro
door roelfs - Mar 16, 2012 om 18:35
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 18:33]Er staat duidelijk, ook op de site: "Pak mee, geen 19% BTW." Er staat nergens 19% korting.Klik hier.

Er staat "GEEN BTW" Ik weet niet beter (en ik denk ik niet alleen) dat je op artikelen 19% BTW zit.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 18:46
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Geen BTW betekend eenvoudigweg dat als een artikel normaal € 119,00 kost inclusief btw, kost dat exclusief btw € 100,00, uitgaande van het 19% tarief.

Een korting van 19% over € 119,00 is € 22,61.
Een artikel zonder btw (en dat staat er) over € 119,00 is € 19,00

En dat is het verschil.

freya
door freya - Mar 16, 2012 om 19:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, het is maar net wat de mensen willen lezen.....
Zoals gezegd, als de winkel 19% korting had willen geven, dan hadden ze wel geadverteerd met '19% KORTING!' en niet met 'GEEN 19% BTW'. En als je dat niet wil begrijpen, dan ligt dat toch echt aan jou.....

En er zijn zoveel winkels die hiermee adverteren en ze doen het allemaal op dezelfde manier. Heb je dan nooit eerder begrepen hoe die kortingsregel in elkaar steekt?

Freya

ro
door roelfs - Mar 16, 2012 om 19:08
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 19:05]
Tja, het is maar net wat de mensen willen lezen.....
Zoals gezegd, als de winkel 19% korting had willen geven, dan hadden ze wel geadverteerd met '19% KORTING!' en niet met 'GEEN 19% BTW'. En als je dat niet wil begrijpen, dan ligt dat toch echt aan jou.....

En er zijn zoveel winkels die hiermee adverteren en ze doen het allemaal op dezelfde manier. Heb je dan nooit eerder begrepen hoe die kortingsregel in elkaar steekt?

Freya

Nee Freya, Blijkbaar is niet iedereen zo van de BTW regeltjes. Maar goed. heb even op de site hier gekeken en er is onlangs ook hetzelfde geweest bij de Mediamarkt. Ben dus echt niet de enige die dit dacht. En het slaat nergens op om te zeggen dat ik het niet wil begrijpen. Vind de reclame gewoon misleidend. PUNT!! Heb de consumentenbond gebeld en zelf die zeiden dat de reclame vragen kan opwekken.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 19:16
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Als je een aktie niet begrijpt, dan kun je natuurlijk ook aan de leverancier uitleg vragen. En de aktie geen btw lijkt op 19% korting, alleen het staat er niet. En dat reclame maken.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 19:17
11590 Antwoorden / 51 Vragen

En dat reclame maken, moet zijn: en dat is reclame maken.

freya
door freya - Mar 16, 2012 om 19:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@roelfs:

Dat mensen het wellicht niet goed hebben begrepen, kan ik mij best voorstellen hoor. Wat ik echter niet begrijp is, dat wanneer het je wordt uitgelegd, je er dan niet gewoon bij neerlegt met de gedachte 'Goh, dat is waar, zo had ik het nog niet bekeken', maar dat je er ook nog eens tegen gaat protesteren.....
Zoek de vergissing bij jezelf en leg de schuld niet bij de ander..... Simpel toch?

Freya

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2012 om 21:41
11590 Antwoorden / 51 Vragen

roelfs,

is het je nu duidelijk wat je vraag betreft?

ro
door roelfs - Mar 16, 2012 om 21:46
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 21:41]roelfs,

is het je nu duidelijk wat je vraag betreft?

Ja hoor ben helemaal uit, al ben ik het er nog steeds niet mee eens, maar dat is mijn probleem.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 16, 2012 om 22:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Neem eens les in rekenen altijd makkelijk.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 16, 2012 om 22:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij voorbeeld u koopt iets voor 100 euro inc.u kan het verkopen voor 120 euroincl, de wins is dus 20%.
Maar de persoon wil er 20 conting hebben, dat is dan 24 euro, u verlies dan 4 euro dat is toch niet zo moeilijk? Dus 205% op de inkoopsprijs, is antijd anders dan op de verkoop prijs als er dus toeslag bij komt.

ikbenik
door ikbenik - Mar 17, 2012 om 09:03
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=roelfs schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 19:08]
Nee Freya, Blijkbaar is niet iedereen zo van de BTW regeltjes. Maar goed. heb even op de site hier gekeken en er is onlangs ook hetzelfde geweest bij de Mediamarkt. Ben dus echt niet de enige die dit dacht. En het slaat nergens op om te zeggen dat ik het niet wil begrijpen. Vind de reclame gewoon misleidend. PUNT!! Heb de consumentenbond gebeld en zelf die zeiden dat de reclame vragen kan opwekken.

Die mensen begrijpen het werkelijk niet en zullen het ook nooit kunnen begrijpen.

Waar het om gaat:

Een bedrag zonder btw waar btw over wordt berekent is dat bedrag x 1,19 (dus 19%).
Het terugrekenen denken veel mensen: het bedrag inclusief btw vermenigvuldigen met 0,19. En dat is dus verkeerde redenatie! De juiste berekening is: 19/119 vermenigvuldigen met het bedrag. Dat is dus het juiste kortingsbedrag.

De fout die de meeste mensen maken is te beredeneren dat de 19% btw berekend wordt over het gehele bedrag inclusief btw, wat juist een verkeerde redenatie is. De 19% btw wordt over het bedrag ex btw berekend.

Komt ook nog bij (en dat is ook al diverse keren aangegeven) dat de winkel geen 19% korting geeft, maar de 19% btw voor de klant betaald. En om het juiste BTW bedrag te verkrijgen dient het bedrag te vermenigvuldigd te worden met "(19/119)x100" wat dus inderdaad 15,96% is.

drevil
door drevil - Mar 17, 2012 om 14:55
223 Antwoorden / 14 Vragen

" Komt ook nog bij (en dat is ook al diverse keren aangegeven) dat de winkel geen 19% korting geeft, maar de 19% btw voor de klant betaald. En om het juiste BTW bedrag te verkrijgen dient het bedrag te vermenigvuldigd te worden met "(19/119)x100" wat dus inderdaad 15,96% is. "

De misleiding is dat er uiteindelijk wel degelijk BTW wordt betaald door de klant en dat de winkelier wel degelijk 15,96 % korting geeft.

Immers, op de kassabon komt uiteindelijk gewoon een nieuw BTW bedrag te staan, namelijk 19% over het bedrag dat na aftrek van de korting voldaan moet worden :-)

Stel je moet 100 Euro betalen. de BTW van 15,96 % van dit bedrag word voldaan door de Gamma. Jij moet nog 84,04 Euro voldoen. Over dit bedrag wordt weer vrolijk BTW berekend. Als u met uw kassabon terug gaat naar de gamma, en laat zien dat u weer btw heeft betaald, heeft u een punt. Doe dit een aantal keer achter elkaar en krijg het artikel gratis!

Waar ook voordeel uit te halen valt: Ga plantjes, snickers en marsen kopen bij de Gamma. Ze hoeven hier slechts 6% BTW over af te dragen, maar ik wed dat u ook op deze artikelen 15,96 % korting krijgt.

agaat77
door agaat77 - Mar 19, 2012 om 18:36
82 Antwoorden / 7 Vragen

Jeetje.. Wat reageren sommige 'mensen' onnodig zuur en verbittert! en wat zetten ze hiermee de TS, als zijnde 'dom' weg.. dat valt enorm op. En ik vind dit niet netjes.

Het kan zeer goed voorkomen, dat mensen zich hierin vergissen! Niet iedereen heeft een een wiskundige knobbel. En hoe vaak staat het onvoldoende aangegeven? Trekt de Gamma veel klanten, en wanneer er dan uitleg gevraagd word, kan de Gamma vaak zelf niet eens, de regels ergens vandaan toveren, en moet men het navragen aan Sjaak van de Spijkers --> Die weet het niet, dan aan Frist van de Verf ( mengmachine) Weet het ook niet, en dan word je verwezen naar Zacharias van de Zaag, die dan uiteindelijk zijn Senior belt ( en die zit op kantoor) om uiteindelijk een rekensommetje aan de klanten te vertellen, op een moeilijke manier. En dan nog gefrustreerd raken, dat iemand het onduidelijk vind? Nou..dat kan ik me goed voorstellen, vaak heel vaak zijn deze acties onduidelijk aangegeven!

Ik kan me wel de frustratie van de TS voorstellen, en naast het feit dat ik ook prima kan rekenen, weet ik gelukkig ook nog eens hoe je genuanceerd kunt reageren, waar kennelijk sommige moeite mee hebben.

ro
door roelfs - Mar 19, 2012 om 18:56
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=agaat77 schreef op maandag 19 mrt 2012, 18:36]Jeetje.. Wat reageren sommige 'mensen' onnodig zuur en verbittert! en wat zetten ze hiermee de TS, als zijnde 'dom' weg.. dat valt enorm op. En ik vind dit niet netjes.

Het kan zeer goed voorkomen, dat mensen zich hierin vergissen! Niet iedereen heeft een een wiskundige knobbel. En hoe vaak staat het onvoldoende aangegeven? Trekt de Gamma veel klanten, en wanneer er dan uitleg gevraagd word, kan de Gamma vaak zelf niet eens, de regels ergens vandaan toveren, en moet men het navragen aan Sjaak van de Spijkers --> Die weet het niet, dan aan Frist van de Verf ( mengmachine) Weet het ook niet, en dan word je verwezen naar Zacharias van de Zaag, die dan uiteindelijk zijn Senior belt ( en die zit op kantoor) om uiteindelijk een rekensommetje aan de klanten te vertellen, op een moeilijke manier. En dan nog gefrustreerd raken, dat iemand het onduidelijk vind? Nou..dat kan ik me goed voorstellen, vaak heel vaak zijn deze acties onduidelijk aangegeven!

Ik kan me wel de frustratie van de TS voorstellen, en naast het feit dat ik ook prima kan rekenen, weet ik gelukkig ook nog eens hoe je genuanceerd kunt reageren, waar kennelijk sommige moeite mee hebben.

Dank je wel Agaat 77. Inderaad kunnen sommige mensen heel bot uit de hoek komen. Daar is dit forum toch niet voor de doen. Die is er om antwoorden te geven en eventueel advies. Ik ben echt niet achterlijk of zo hoor maar was mij van deze rekensom echt niet bewust. Gelukkig zijn er ook nog nette mensen op dit forum. Mijn dank,