de
door deffie Jan 6, 2006 om 09:37
Huishouden & energie

Garantie bij constructiefout

Wij hebben 1,5 jaar geleden o.a. een 3 zits bank gekocht welke op maar 4 poten staat. Nu is de bank doormidden gezakt. De balk constructie is door midden gebroken. Er is niet wild met de bank omgesprongen. Er zit dagelijks maar 1 persoon op de bank en met visite hooguit maar 2. Kan de verkoper cq fabrikant nu eisen dat je 1/3 van de kosten betaald terwijl de constructie eigenlijk niet deugt want had je dagelijks met 3 personen opgezeten dat had het feit zich al veel eerder voor gedaan. Graag hoor ik jullie reactie.

1105 4 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jan 6, 2006 om 10:25
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Deffie,

Je mag ervan uitgaan dat bij normaal gebruik een bank vele malen langer mee gaat dan 1,5 jaar, ongeacht het kwaliteitsniveau of de prijs van de bank. Ik weet niet hoeveel garantie er op uw bank zit, maar CBW-erkende winkels hanteren standaard een aflopende garantie van 3 jaar. In het tweede jaar betaalt u zelf dan 2/3 van de reparatiekosten.

Bij welke winkel heeft u de bank gekocht of weet u of deze CBW -erkend is?

Brynnar

de
door deffie - Jan 6, 2006 om 10:29
1 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Brynnar,

Je antwoord had ik al in mijn vraag gezet dat de verkoper 1/3 kan vragen. Maar mijn vraag is of dit bij constructiefouten ook kan. De bank staat namelijk op 4 poten waardoor er veel gewicht op de constructie komt te staan. Als men onder de bank 6 poten had gezet (dit zij de servicemedewerker ook bij zijn bezoek aan ons) dan had het euvel zich niet voorgedaan. Men heeft dus een bank in elkaar gezet waarvan van te voren al vast stond dat deze een hele grote kans had om in elkaar te zakken.

brynnar
door brynnar - Jan 6, 2006 om 10:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Garantie heeft doorgaans betrekking op fouten in het product zelf. Bij een televisie kan dit een fout zijn op een printkaart, bij een bank een fout in de constructie. Beiden zijn productiefouten, die volgens de garantiebepalingen hersteld moeten worden.

Brynnar

user123
door user123 - Jan 6, 2006 om 12:58
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Een bank met 4 poten is eerder regel dan uitzondering. Wanneer de plint van de bank ten opzichte van de breedte van de bank te dun wordt moeten extra maatregelen worden genomen.

Overigens kan het ook gaan om een materiaalfout. Een noest op de verkeerde plaats kan ook zo'n breuk veroorzaken.