ni
door nicole71_1 Dec 11, 2013 om 10:44
Huishouden & energie

Gebruik vloerverwarming

Ik heb een vraag over mijn verbruik van stroom. in mijn nieuwbouw woning heb ik geen gas alles gaat via stroom...nu heb ik ook vloerverwarming. maar eigenlijk geen uitleg gehad over hoe dit nu t beste werkt. moet ik hem snachts lager zetten, de een zegt ja ander nee. vindt het op sommige plekken in mijn huis net alsof de vloerverwarming het bijna niet doet. verder lijkt het alsof de ketel heel vaak en lang aanstaat...krijg geen gehoor op mijn vragen..nu las ik hier iets over de cv dokter.. heeft die misschien antwoord op mijn vragen. Alvast bedankt!!

10775 34 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 11, 2013 om 11:09
4517 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=nicole71 schreef op woensdag 11 dec 2013, 10:44]in mijn nieuwbouw woning heb ik geen gas alles gaat via stroom......... verder lijkt het alsof de ketel heel vaak en lang aanstaat... .....nu las ik hier iets over de cv dokter..
???? Heeft u nu wel of geen gas?

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 11:17
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe is de isolatie vloer?
Daar valt eventueel flink op te besparen door achteraf extra laag op aan te laten brengen.

Wel is vloer verwarming lekker maar ook langzaam opwarmen dus te laag zetten en je zit urenlang de volgende dag met koud huis en koude voeten.

Een Hout kacheltje erbij en je kunt wel bij verwarmen tegen relatief lage kosten en zo snel warmte krijgen.
Als alternatief voor Hout en veel hakken en sjouwen is ook een palletkachel mogelijk, die korrels zijn voor gehele dag erin te doen en in voor en najaar voor meerdere dagen.
Die kosten vanaf €1895,- en met schoorsteen op €2500,-
Dit is goedkope leuke vuurtje dus leuke en voordeliger dan stroom...

Stroom betekende dat ze elders warmte maken voor stroom en die dure stroom die vervoerd moest worden weer omzetten in warmte.
Dat is dus 3x energie verlies, opwekken, transport en weer omzetten.. dus directe gestookte is voordeliger en de pelletkachel verdien je bij voldoende gebruik weer terug.

ni
door nicole71_1 - Dec 11, 2013 om 11:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee ik heb geen gas..
en helaas een huurwoning...energiezuinig...met warmte terugwinning ed. maar heb mijn ketel en of boiler nog nooit zo vaak aanhoren slaan als in dit huis. en omdat het een huurwoning is is dus helaas het palletkacheltje ook geen optie.

Wil graag weten of het normaal is dat deze zo vaak aanslaat en waarom de vloer in de badkamer niet warm is zoals in het toilet...
voor mijn gevoel werkt het of is het niet optimaal afgestelt allemaal

ph
door philip36 - Dec 11, 2013 om 12:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u antwoord wilt van een vakman kunt u uw vraag ook stellen op het forum van Klusidee.

http://www.klusidee.nl/Forum/

tu
door tukker 39 - Dec 11, 2013 om 20:35
8 Antwoorden / 2 Vragen

Bij vloerverwarming op gas, zet je de verwarming nooit onder 16,5 C anders duurt het te lang voordat je de juiste temperatuur hebt. Het lang opstoken van warmte kost altijd veel meer tijd en geld .Dit geldt ook voor andere hitte bronnen.

tu
door tukker 39 - Dec 11, 2013 om 20:48
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben vergeten te vermelden dat in de verschillende ruimtes zoals de kamer altijd een hogere temperatuur berekent wordt dan bv de gang of slaapkamers. Dus als de thermostaat laag staat zijn deze ruimtes stukken koeler of soms koud.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2013 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die ketel wordt toch door gas verwarmt?

ni
door nicole71_1 - Dec 12, 2013 om 08:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee ik heb helemaal geen gas in mijn woning, alles gaat op elektrisch.

sl
door slobberbone - Dec 12, 2013 om 09:15
508 Antwoorden / 2 Vragen

Bij LTV verwarming zeker vloerverwarming zou ik nooit meer dan 2 graden verlaging aanhouden omdat het traag is in de opstart.

Zou het gewoon eens testen en kijken wanneer hij weer op temperatuur is.

Heeft u een warmtepomp of blokverwarming ?

sl
door slobberbone - Dec 12, 2013 om 09:17
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 11 dec 2013, 11:17]Hoe is de isolatie vloer?
Daar valt eventueel flink op te besparen door achteraf extra laag op aan te laten brengen.

Wel is vloer verwarming lekker maar ook langzaam opwarmen dus te laag zetten en je zit urenlang de volgende dag met koud huis en koude voeten.

Een Hout kacheltje erbij en je kunt wel bij verwarmen tegen relatief lage kosten en zo snel warmte krijgen.
Als alternatief voor Hout en veel hakken en sjouwen is ook een palletkachel mogelijk, die korrels zijn voor gehele dag erin te doen en in voor en najaar voor meerdere dagen.
Die kosten vanaf €1895,- en met schoorsteen op €2500,-
Dit is goedkope leuke vuurtje dus leuke en voordeliger dan stroom...

Stroom betekende dat ze elders warmte maken voor stroom en die dure stroom die vervoerd moest worden weer omzetten in warmte.
Dat is dus 3x energie verlies, opwekken, transport en weer omzetten.. dus directe gestookte is voordeliger en de pelletkachel verdien je bij voldoende gebruik weer terug.

Huurwoning vraag dan om zonnepanelen is goedkoper dan hout stoken en veel schoner en niet schadelijk voor ieder zijn gezondheid.

ni
door nicole71_1 - Dec 12, 2013 om 09:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

kijk daar gaan we al....in ieder geval geen blokverwarming. is een hele nieuwe wijk. een eco wijk...wtw geen gas een boiler van 2 meter hoog vloerverwarming etc. maar geen uitleg....heb de vloerverwarming op 20,5 staan maar omdat ik er nu meer op let viel het me gisteren op dat het zelf bijna 22 gr in huis was.....dat is toch raar...stook dat ding maar door dan...
zal inderdaad ook eens informeren naar zonnepanelen maar wil eerst toch meer duidelijkheid hebben over mijn instalatie in huis.

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2013 om 16:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met verwijzing naar philip36, lees even hier (klik) of je vraag ertussen staat en stel anders je vraag nog eens op dat forum.
Lag er geen boekje over e.e.a. bijv. in de meterkast? Je zou anders eens bij buren kunnen vragen of zij een instructieboekje hebben en of zij dezelfde problemen hebben.

jantje7
door jantje7 - Dec 12, 2013 om 16:28
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik begrijp uit uw verhaal dat uw woning wordt verwarmd met grondwater.
Kijk even KLIK HIER of dit is wat u bedoeld.

Dan kunnen we misschien beter uw vraag beantwoorden.

jantje7

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 12, 2013 om 16:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De vloer is altijd iets koeler dan de rest...
Bij normale radiatoren is dit het geval maar ook vloerverwarming moet je niet te hoog zetten omdat het anders erg warm kan worden.

Warmte stijgt en is er in de badkamer voldoende in de vloer gedaan als je het niet zo warm kreeg?
Jammer, mooi nieuwe goed geïsoleerd huis en dan geen instructie....

sl
door slobberbone - Dec 12, 2013 om 16:56
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=nicole71 schreef op donderdag 12 dec 2013, 09:22]kijk daar gaan we al....in ieder geval geen blokverwarming. is een hele nieuwe wijk. een eco wijk...wtw geen gas een boiler van 2 meter hoog vloerverwarming etc. maar geen uitleg....heb de vloerverwarming op 20,5 staan maar omdat ik er nu meer op let viel het me gisteren op dat het zelf bijna 22 gr in huis was.....dat is toch raar...stook dat ding maar door dan...
zal inderdaad ook eens informeren naar zonnepanelen maar wil eerst toch meer duidelijkheid hebben over mijn instalatie in huis.

Vreemd je gaat ergens wonen maar je weet geen hoed van de rand :(

Hier ook eco/bio maar daar kwam het wel op neer dat je stookkosten altijd duurder waren dan een zuinige HR ketel.

Je hebt dan wel een zonnecollector voor je boiler neem ik aan ?

pino123
door pino123 - Dec 12, 2013 om 18:41
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zelf vloerverwarming. De vloer warmt langzamer op dan een reguliere radiator, maar warmt langer door na het afslaan van de thermostaat.

ni
door nicole71_1 - Dec 13, 2013 om 09:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee geen zonnecollector hier....
en vreemd, naja zijn mooie huizen en werden als energie zuinig aangeduidt en het klonk allemaal goed. en het is ook goed. geen getocht meer wat ik in mijn andere woning wel had leuke wijk etc. alleen valt dit me wat tegen.

ka
door katelijntje - Dec 13, 2013 om 12:29
28 Antwoorden / 3 Vragen

als u geen gas hebt hoe kan her dat u wel een ketel/boiler heeft. deze zijn er alleen als er gas wordt verbruikt.
Ik heb ook geen gas en dus ook geen boiler/ketel. Vind het dus vreemd

zoekster
door zoekster - Dec 13, 2013 om 12:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=katelijntje schreef op vrijdag 13 dec 2013, 12:29]als u geen gas hebt hoe kan her dat u wel een ketel/boiler heeft. deze zijn er alleen als er gas wordt verbruikt.
Ik heb ook geen gas en dus ook geen boiler/ketel. Vind het dus vreemd
Elektrische boiler!

Nog nooit van gehoord?

ka
door katelijntje - Dec 13, 2013 om 12:44
28 Antwoorden / 3 Vragen

Nog nooit van gehoord.

zoekster
door zoekster - Dec 13, 2013 om 12:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=katelijntje schreef op vrijdag 13 dec 2013, 12:44]Nog nooit van gehoord.
KLIK

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2013 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@katelijntje

Kijk dan maar eens hier klik, dan gaat er een wereld voor u open.;-)

tolsma1945
door tolsma1945 - Dec 13, 2013 om 13:58
229 Antwoorden / 6 Vragen

ik stel voor om toch maar de vraag aan de echte vakman voor te leggen,want de meeste antwoorden slaan helemaal nergens op,zij kunnen zeker ook de vraag niet lezen,en anders naar de verhuurder.

zonnetje69
door zonnetje69 - Dec 13, 2013 om 15:37
37 Antwoorden / 0 Vragen

@Nicole71

We zitten bijna in hetzelfde schuitje. Ik woon ook in zo'n nieuwbouwwoning, maar dan met stadsverwarming, geen ketel dus, maar twee pompen die de vloerverwarming regelen (1 voor de benedenverdieping en 1 voor de rest van het huis). In het begin ook heel veel problemen gehad. Nog steeds is niet alles opgelost. Dat de temperatuur "doorschiet" komt doordat het warme water de vloer en dus de ruimte nog een tijd doorverwarmt. De thermostaten zijn kennelijk nog niet zo geavanceerd dat ze daar goed op inspelen. Ook schiet hier de temperatuur door, als de ruimte boven de woonkamer ook verwarmd wordt. Dan heb je namelijk niet alleen vloer-, maar ook plafondverwarming...

Het niet warm worden van een vloer kan verschillende oorzaken hebben. Hier waren (en niet alleen bij mij) verschillende thermostaten verkeerd aangesloten. Dus zette ik bijvoorbeeld de thermostaat in de grote slaapkamer aan, dan werd het in de badkamer lekker warm, maar de slaapkamer bleef koud. Om het in de slaapkamer warm te krijgen moest ik de badkamerthermostaat hoog zetten. Verder kunnen er luchtbellen in het systeem zitten waardoor het warme water niet goed doorstroomt en hele stukken vloer niet verwarmd worden. Ineens kunnen die, dat is mijn ervaring in ieder geval, ook weer weg of misschien verplaatst zijn. Ook kan de pomp of het verdeelsysteem niet goed afgesteld zijn waardoor ruimtes niet goed opwarmen. Als er maar een beetje warm water doorstroomt wordt het wel iets warmer, maar vaak niet genoeg. Zowel de aanvoer als de afvoer van het warme water moet goed geregeld zijn. In het begin werd het hier bij niemand warm, doordat overal de afvoer bijna dicht zat. Dan kan de pomp nog zo hard pompen, maar stroomt het gewoon niet door. Ook de doorvoer (richting vloerverwarmingspomp) vanaf de stadsverwarming bleek bijna dicht te zitten.

Door alle trammelant die we hier gehad hebben, heb ik ook veel van die technische lui over de vloer gehad en volgens hen is het het beste om de temperatuur 's nachts maximaal 2 graden lager te zetten. Dit ook omdat vloerverwarming in tegenstelling tot een gewone CV-installatie de boel maar héél langzaam verwarmt. Hier is dat niet echt een optie, want de pompen beginnen bij het aanslaan ieder keer zo hard te loeien dat ik rechtop in mijn bed zit.

Het leek een prachtig verhaal voordat we hier kwamen wonen, maar al met al toch het gevoel van (of eigenlijk in) een koude kermis thuis te zijn gekomen. Niets energiebesparing, sterker nog, een vermenigvuldiging van de energiekosten (stadsverwarming is in tegenstelling wat wordt beweerd wél meer (duurder) dan anders (gas) en niet zo'n beetje ook) terwijl ik van een nauwelijks geïsoleerde woning met gedeeltelijk dubbelglas ben verhuisd naar een woning met een A-energielabel met alles erop en eraan. En dan werkt het dus ook nog eens niet naar behoren. Beneden gaat het nu wel, maar boven laat 1 graadje opwarming minstens 6-8 uur op zich wachten. Als ik aan mijn desktop wil zitten, moet ik eigenlijk een paar dagen van tevoren de verwarming vast aanzetten...

De klachten waren/zijn hier in het nieuwbouwproject universeel. Tot op heden heb ik nog niemand gesproken die geen problemen heeft (gehad) met de vloerverwarming.

sl
door slobberbone - Dec 13, 2013 om 15:46
508 Antwoorden / 2 Vragen

Nou hoop ik niet dat de boiler in zijn geheel verwarmd wordt door elektra want dan wordt je nota ook behoorlijk hoog.

Welke wijk moeten wij denken, ben wel nieuwsgierig geworden ?.

defries
door defries - Dec 13, 2013 om 17:12
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees helaas alleen maar kommer en kwel.
Om met de vraag te beginnen, ik heb zelf vloerverwarming in een goed geïsoleerde woning. Ik kom niet aan de thermostaat. Reden de nachtverlaging van de temperatuur (i.g. ik de thermostaat wel laag zou zetten) is tamelijk gering (goed geïsoleerde woning), terwijl het opwarmen zeer langzaam gaat. Voordeel zou wel kunnen zijn, dat je een aangenaam warme vloer hebt, op het moment dat je 's ochtends de 'kachel' weer hoog zet. Dus die 2 graden is zo gek nog niet; zelf zou ik het bij 1 a 1/2 graad laten.
Het is te gek voor woorden als je geen instructie krijgt over alle systemen in huis als je een splinternieuwe woning betrekt. Het absurde is, dat wanneer je een nieuwe auto koopt, men er een instructieboek bijkrijgt van enige cm's dikte en bij een nieuwe woning, -tig keer duurder, zoek je het zelf maar uit. Dus de verhuurder aan zijn hoofd blijven zeuren.
En inderdaad er gaat veel mis in de bouw, door gebrek aan vaklui, betrokkenheid, gebrek aan beroepseer en gebrek aan vol(af)doende controle. In zo'n situatie sta je dan wel als (betrekkelijke) leek met je mond vol tanden, domweg omdat je geen weet van de dingen hebt.

labren
door labren - Dec 13, 2013 om 22:43
862 Antwoorden / 0 Vragen

NEE de vloerverwarming moet je continu op 1 stand laten staan om zo zuinig mogelijk te kunnen stoken , je zet hem op de temperatuur die U het lekkerste vindt en daar laat je hem op staan

pl
door plop60 - Dec 14, 2013 om 03:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Nicole 71,
ben geen deskundige, maar een goede kennis van mij, werkzaam in de cv branche, heeft mij, bij de aanschaf/aanleg van vloerverwarming het vlg geadviseerd ( en ook als zodanig ingesteld) stel de temp. in op jouw gevoelswarmte ( bij mij 19%) en laat die temp zo staan, dag en nacht, het verwarmen van een betonvloer, kost gewoon erg veel tijd en daarmee energie. De radiatoren bij mij zijn bijverwarming. Mijn woning ( inhoud ca 375 kuub) vraagt hiermee nog geen 1300 kuub gas op jaarbasis, gerekend naar de afgelopen winter. Moet er wel bijvertellen dat ik (als het toch wat te kil wordt_ gebruik maar van een kas"kachel"die geen afvoer behoeft. Die zorgt er voor dat in relatief korte tijd er een extra graadje bij komt.

labren
door labren - Dec 14, 2013 om 07:21
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zonnetje69 schreef op vrijdag 13 dec 2013, 15:37]@Nicole71

We zitten bijna in hetzelfde schuitje. Ik woon ook in zo'n nieuwbouwwoning, maar dan met stadsverwarming, geen ketel dus, maar twee pompen die de vloerverwarming regelen (1 voor de benedenverdieping en 1 voor de rest van het huis). In het begin ook heel veel problemen gehad. Nog steeds is niet alles opgelost. Dat de temperatuur "doorschiet" komt doordat het warme water de vloer en dus de ruimte nog een tijd doorverwarmt. De thermostaten zijn kennelijk nog niet zo geavanceerd dat ze daar goed op inspelen. Ook schiet hier de temperatuur door, als de ruimte boven de woonkamer ook verwarmd wordt. Dan heb je namelijk niet alleen vloer-, maar ook plafondverwarming...

Het niet warm worden van een vloer kan verschillende oorzaken hebben. Hier waren (en niet alleen bij mij) verschillende thermostaten verkeerd aangesloten. Dus zette ik bijvoorbeeld de thermostaat in de grote slaapkamer aan, dan werd het in de badkamer lekker warm, maar de slaapkamer bleef koud. Om het in de slaapkamer warm te krijgen moest ik de badkamerthermostaat hoog zetten. Verder kunnen er luchtbellen in het systeem zitten waardoor het warme water niet goed doorstroomt en hele stukken vloer niet verwarmd worden. Ineens kunnen die, dat is mijn ervaring in ieder geval, ook weer weg of misschien verplaatst zijn. Ook kan de pomp of het verdeelsysteem niet goed afgesteld zijn waardoor ruimtes niet goed opwarmen. Als er maar een beetje warm water doorstroomt wordt het wel iets warmer, maar vaak niet genoeg. Zowel de aanvoer als de afvoer van het warme water moet goed geregeld zijn. In het begin werd het hier bij niemand warm, doordat overal de afvoer bijna dicht zat. Dan kan de pomp nog zo hard pompen, maar stroomt het gewoon niet door. Ook de doorvoer (richting vloerverwarmingspomp) vanaf de stadsverwarming bleek bijna dicht te zitten.

Door alle trammelant die we hier gehad hebben, heb ik ook veel van die technische lui over de vloer gehad en volgens hen is het het beste om de temperatuur 's nachts maximaal 2 graden lager te zetten. Dit ook omdat vloerverwarming in tegenstelling tot een gewone CV-installatie de boel maar héél langzaam verwarmt. Hier is dat niet echt een optie, want de pompen beginnen bij het aanslaan ieder keer zo hard te loeien dat ik rechtop in mijn bed zit.

Het leek een prachtig verhaal voordat we hier kwamen wonen, maar al met al toch het gevoel van (of eigenlijk in) een koude kermis thuis te zijn gekomen. Niets energiebesparing, sterker nog, een vermenigvuldiging van de energiekosten (stadsverwarming is in tegenstelling wat wordt beweerd wél meer (duurder) dan anders (gas) en niet zo'n beetje ook) terwijl ik van een nauwelijks geïsoleerde woning met gedeeltelijk dubbelglas ben verhuisd naar een woning met een A-energielabel met alles erop en eraan. En dan werkt het dus ook nog eens niet naar behoren. Beneden gaat het nu wel, maar boven laat 1 graadje opwarming minstens 6-8 uur op zich wachten. Als ik aan mijn desktop wil zitten, moet ik eigenlijk een paar dagen van tevoren de verwarming vast aanzetten...

De klachten waren/zijn hier in het nieuwbouwproject universeel. Tot op heden heb ik nog niemand gesproken die geen problemen heeft (gehad) met de vloerverwarming.

stadsverwarming is een stuk duurder , ook in het verbruik is het duurder

zonnetje69
door zonnetje69 - Dec 15, 2013 om 13:18
37 Antwoorden / 0 Vragen

@labren

Heel veel duurder inderdaad. Alleen al het vaste bedrag per maand (exclusief verbruik) is, denk ik, ongeveer het dubbele van het bedrag wat ik voorheen voor het hele gasgedeelte van de energierekening kwijt was (inclusief verbruik dus). Daarbovenop komt nog het verbruik voor verwarming en warm water en tamelijk duur elektrisch koken. Al met al zal het algauw neerkomen op zo'n 3 keer de kosten die ik voorheen met een gasaansluiting had. Da's dus niet een beetje, maar héél veel meer dan anders.

Als het even kan in mijn volgende woning dus geen stadsverwarming meer...

pino123
door pino123 - Dec 15, 2013 om 14:17
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 13 dec 2013, 22:43]NEE de vloerverwarming moet je continu op 1 stand laten staan om zo zuinig mogelijk te kunnen stoken , je zet hem op de temperatuur die U het lekkerste vindt en daar laat je hem op staan

Tuurlijk joh.... Een kachel die uitstaat verbruikt niets, wat een zot advies. Niet opvolgen dit, grootst mogelijke onzin.

pino123
door pino123 - Dec 15, 2013 om 14:20
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=labren schreef op zaterdag 14 dec 2013, 07:21][quote=zonnetje69 schreef op vrijdag 13 dec 2013, 15:37]@Nicole71

We zitten bijna in hetzelfde schuitje. Ik woon ook in zo'n nieuwbouwwoning, maar dan met stadsverwarming, geen ketel dus, maar twee pompen die de vloerverwarming regelen (1 voor de benedenverdieping en 1 voor de rest van het huis). In het begin ook heel veel problemen gehad. Nog steeds is niet alles opgelost. Dat de temperatuur "doorschiet" komt doordat het warme water de vloer en dus de ruimte nog een tijd doorverwarmt. De thermostaten zijn kennelijk nog niet zo geavanceerd dat ze daar goed op inspelen. Ook schiet hier de temperatuur door, als de ruimte boven de woonkamer ook verwarmd wordt. Dan heb je namelijk niet alleen vloer-, maar ook plafondverwarming...

Het niet warm worden van een vloer kan verschillende oorzaken hebben. Hier waren (en niet alleen bij mij) verschillende thermostaten verkeerd aangesloten. Dus zette ik bijvoorbeeld de thermostaat in de grote slaapkamer aan, dan werd het in de badkamer lekker warm, maar de slaapkamer bleef koud. Om het in de slaapkamer warm te krijgen moest ik de badkamerthermostaat hoog zetten. Verder kunnen er luchtbellen in het systeem zitten waardoor het warme water niet goed doorstroomt en hele stukken vloer niet verwarmd worden. Ineens kunnen die, dat is mijn ervaring in ieder geval, ook weer weg of misschien verplaatst zijn. Ook kan de pomp of het verdeelsysteem niet goed afgesteld zijn waardoor ruimtes niet goed opwarmen. Als er maar een beetje warm water doorstroomt wordt het wel iets warmer, maar vaak niet genoeg. Zowel de aanvoer als de afvoer van het warme water moet goed geregeld zijn. In het begin werd het hier bij niemand warm, doordat overal de afvoer bijna dicht zat. Dan kan de pomp nog zo hard pompen, maar stroomt het gewoon niet door. Ook de doorvoer (richting vloerverwarmingspomp) vanaf de stadsverwarming bleek bijna dicht te zitten.

Door alle trammelant die we hier gehad hebben, heb ik ook veel van die technische lui over de vloer gehad en volgens hen is het het beste om de temperatuur 's nachts maximaal 2 graden lager te zetten. Dit ook omdat vloerverwarming in tegenstelling tot een gewone CV-installatie de boel maar héél langzaam verwarmt. Hier is dat niet echt een optie, want de pompen beginnen bij het aanslaan ieder keer zo hard te loeien dat ik rechtop in mijn bed zit.

Het leek een prachtig verhaal voordat we hier kwamen wonen, maar al met al toch het gevoel van (of eigenlijk in) een koude kermis thuis te zijn gekomen. Niets energiebesparing, sterker nog, een vermenigvuldiging van de energiekosten (stadsverwarming is in tegenstelling wat wordt beweerd wél meer (duurder) dan anders (gas) en niet zo'n beetje ook) terwijl ik van een nauwelijks geïsoleerde woning met gedeeltelijk dubbelglas ben verhuisd naar een woning met een A-energielabel met alles erop en eraan. En dan werkt het dus ook nog eens niet naar behoren. Beneden gaat het nu wel, maar boven laat 1 graadje opwarming minstens 6-8 uur op zich wachten. Als ik aan mijn desktop wil zitten, moet ik eigenlijk een paar dagen van tevoren de verwarming vast aanzetten...

De klachten waren/zijn hier in het nieuwbouwproject universeel. Tot op heden heb ik nog niemand gesproken die geen problemen heeft (gehad) met de vloerverwarming.

stadsverwarming is een stuk duurder , ook in het verbruik is het duurder

Nog zo'n onzinnige opmerking. Je verbruik is niet hoger door de stadsverwarming. Je verbruik is hoger aangezien jij de dag en nacht je kachel aan laat staan.

Stadsverwarming kan duurder zijn, hoeft niet, is afhankelijk van de woonplaats.

labren
door labren - Dec 15, 2013 om 16:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

de kosten en de verbruiks kosten die je betaalt aan stadsverwarming zijn een stuk duurder

labren
door labren - Dec 15, 2013 om 16:59
862 Antwoorden / 0 Vragen

het is namelijk mijn werk