ma
door mailman Jan 12, 2013 om 12:51
Huishouden & energie

Geluidsoverlast, wat kan ik doen?

Sinds anderhalf jaar heb ik bovenburen die het niet zo nauw nemen met de woonomgeving. Ik wil niet weten hoe het er bij hen IN huis uitziet, het gaat me echter om door hen veroorzaakte geluidsoverlast.

Die bestaat uit regelmatige huiselijke ruzies, grove scheldpartijen die een minuut of 20 tot een half uur aanhouden, tot keiharde muziek, soms overdag, soms 's avonds.

Nu zullen mensen wellicht wijzen op passages in een huishoudelijk reglement, bijvoorbeeld geen luidruchtige muziek of boor- en timmerwerkzaamheden na een bepaalde tijd in de avond.

Last hebben van door anderen veroorzaakt geluid is in mijn ogen subjectief, ik ben van mening dat je daar geen tijd aan kunt verbinden. Je mag om 19.55 uur je huisgenoten verrot slaan of schelden, als je je om 20.05 maar stil houdt. Dat is natuurlijk te belachelijk voor woorden.

De tijd van 20.00 uur staat bijvoorbeeld helemaal niet in het huishoudelijk reglement. Sterker nog: ooit stond er een tijd aangegeven in dat reglement, maar in een recentere versie daarvan is die passage vervallen.

Ik ben van mening dat ik niet HOEF te klagen, wanneer ik iets hoor, en dat dit dus een recht is. Wanneer een medeflatbewoner om 12.00 uur 's middags zijn of haar huisgenoot verrot scheldt, zou ik daar dan niets van mogen zeggen omdat het midden op de dag is?

Ik ben er zelf al eens op aangesproken door medebewoners, maar ik kon ze ervan overtuigen dat dat niet bij mij was, en vervolgens lieten die mensen me met rust. Ik weet echter waar de overlast vandaan komt, maar als ik er iets van zeg, is dat merkwaardig genoeg niet bevorderlijk voor de verstandhouding in deze flat. Dus in feite kan ik weinig.

Om die reden is naar de politie gaan ook geen optie. Maar wat kan ik wel doen om zonder veel risico iets aan die geluidsoverlast te doen?

1952 7 Rapporteer

ma
door mailman - Jan 12, 2013 om 14:42
84 Antwoorden / 9 Vragen

Het is al eerder aangekaart, ja, inderdaad bij de woningstichting. Zij zeggen dat ik me moet vervoegen bij de VVE.

De flat is gekocht van de woningstichting, die echter wel de beheerder is van het complex.

Men is ervan op de hoogte bij de VVE, maar zij hanteren vooralsnog ook een grens qua tijd.

Ik zei al: alsof je je huisgenoten verrot mag schelden VOOR een bepaalde tijd, als je hem of haar maar met rust laat NA die tijd. Dat is gewoon een beetje raar, en kan niet de bedoeling zijn.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2013 om 14:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je hebt recht op ongestoord woongenot. Heb je dit al bij de woningbouwvereniging aangekaard? Daar is de afdeling maatschappelijk werk voor om te bemiddelen tussen jou en de driftige mensen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2013 om 14:55
2638 Antwoorden / 35 Vragen

In principe is het wenselijk om nooit iemand verrot te schelden. Daar aan zulk driftig gedrag weinig te doen is kan de VVE alleen maar een grensstelling kwa tijd aangeven. Je kunt er natuurlijk altijd wat van zeggen. Het is de toon die de muziek maakt. Doe je best om de mensen te overtuigen dat dit zeer hinderlijk is. Maar, er zijn situaties waar je alleen maar door te verhuizen onderuit komt. Dat is natuurlijk de laatste optie.

Zwemmer

ma
door mailman - Jan 12, 2013 om 15:01
84 Antwoorden / 9 Vragen

Verhuizen is dus niet de optie waar ik aan denk. Kost me veel te veel geld, en zeker in deze tijd is een flat onverkoopbaar.

Overigens verwijst de VVE in dit verband naar een grensstelling qua tijd, zoals jij dit noemt, die niet (meer) is opgenomen in het Huishoudelijk Reglement, dat voor iedereen hier geldt, koper of huurder.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2013 om 15:25
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De wijziging van regelgeving duidt erop dat men de teugels in deze zaken meer wil laten vieren. Daar sta je dan. En de andere bewoners, wat doen zij eraan? Anders toch maar polshoogte nemen bij de politie hoe hierin te handelen.

ma
door mailman - Jan 12, 2013 om 15:34
84 Antwoorden / 9 Vragen

Ik werd er zelf al eens op aangesproken, omdat mensen dachten dat het bij mij was, maar omdat ik hen ervan kon overtuigen dat ik alleen woon, en ook maar zelden muziek draai (en zeker niet zo hard), wilden ze graag van me aannemen dat ik het niet was. Ze hebben namelijk ook al eens samen met mij voor de woning gestaan, waar het geluid duidelijk vandaan kwam. Zonder aan te bellen, overigens, maar men was daardoor wel ervan overtuigd dat ik de boosdoener niet was.

Niemand wil ruzie met andere bewoners, dus het is lastig om op deze manier iets aan het probleem te doen. Heb je eenmaal de politie ingeschakeld, dan heb je immers elf ook geen leven meer.

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2013 om 15:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De politie kan er gaan praten zonder precies te zeggen wie hen daarom verzocht heeft. Dat gebeurt anoniem, daar kun je je van te voren van verzekeren. Ze zullen het over overlast gemeld door "de bewoners" hebben denk ik. Maar ook dat kun je eerst met de politie bespreken. Misschien kent de politie ook een minder "bedreigende" instantie om in te schakelen.

Zwemmer