fl
door florisvs Mar 24, 2010 om 15:31
Huishouden & energie

Halve belading vaatwasser

Ik heb een huis gekocht en wil er een nieuwe keuken in zetten.
Ik overweeg er ook een vaatwasser in te zetten.
Maar als 1-persoons huishouden heb ik niet zo'n grote 60 cm vaatwasser (ca. 12 couverts) nodig, die krijg ik niet snel genoeg vol. Ik denk daarom meer aan een kleinere vaatwasser van 45 cm breed (ca. 9 couverts).
Maar er zijn ook grote vaatwassers met de functie 'halve belading'. Wie heeft daar ervaring mee? Kan ik gebruik met 'halve belading' echt zien als ca. 6 couverts met ook de helft van het waterverbruik en dus ook de helft van het water dat hoeft te worden opgewarmd? Dus is een wasbeurt met een grote vaatwasser met halve belading voordeliger dan een wasbeurt met een kleinere vaatwasser (uit milieuoogpunt, wat ik het belangrijkste aspect vind)?
Of heeft wassen met een grote vaatwasser met halve belading weer andere nadelen? (Behalve dat het meer ruimte in de keuken inneemt). Het prijsverschil tussen een grote en een kleinere vaatwasser vind ik niet groot genoeg om alleen daarom een kleinere te nemen.

Ik verwacht dat ik de vaatwasser ongeveer 2 keer per week zal gaan gebruiken met een gemiddelde belading van 2 pannen, 4 borden, 2 bekers en wat bestek.

9767 10 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 24, 2010 om 16:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem twee kleine vaatwassers. Geen spullen terugzetten in de kastjes. Uit de schone gebruiken en terug in de "vuile" totdat die vol is. En dan de andere kant op.

Vladja

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 24, 2010 om 16:09
1163 Antwoorden / 60 Vragen

+-5 jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie. Ik heb goed om me heen gekeken wbt kleine vaatwassers en kwam tot de conclusie dat er destijds maar 1 goed model op de markt was, de AEG Favorit. Hier ben ik zeer tevreden over.

De (goedkopere) modellen vd concurrenten kwamen niet zo goed uit de tests. Wellicht is dat inmiddels verandert, maar deze AEG is gewoon goed....

Sorry, geen ervaring met grote machines!

magicscanman
door magicscanman - Mar 24, 2010 om 19:28
261 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verwacht dat ik de vaatwasser ongeveer 2 keer per week zal gaan gebruiken met een gemiddelde belading van 2 pannen, 4 borden, 2 bekers en wat bestek.

Voor deze hoeveelheid ,koop je toch geen vaatwasser !!!!!

mvg

macwouter
door macwouter - Mar 25, 2010 om 00:49
825 Antwoorden / 9 Vragen

Wij hadden ons vakantiegeld binnen en zijn bij It,s een miele gaan halen.Maar Ja we zijn maar met tweeën dus wij met een grote tas naar blokker. Dus hup de tas vol met platte en diepe borden flink wat kop en schotels er bij en een hoop bestek. Geen pannen want die wassen wij handmatig iedere dag. En je raad het,de machine draait maar een keer in de week. Een te grote vaatwasser hoeft geen probleem te zijn je moet er alleen geen pannen in zetten want dan is ie iedere dag al vol.

stacey
door stacey - Mar 25, 2010 om 01:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er mis met zelf die paar dingtjes gewoon ff afwassen ?

Spaart hoop extra te koppen servies om het apparaat vol te krijgen
en daarbij milieu- en energie kosten .............

Of ben ik nu zo ouderwets met m`n 40+ en m`n `2 persoons gezin` ...........?!

fl
door florisvs - Mar 25, 2010 om 01:20
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het is geen probleem het beetje afwas met de hand te doen. Maar ik wil graag een complete keuken, en ik vind dat een vaatwasser daar bij hoort. En in de toekomst zou de hoeveelheid afwas kunnen toenemen, en dan kan het wel prettig zijn een vaatwasser te hebben.
Maar ik krijg nu de machine dus niet snel vol, en ik ga ook geen extra servies kopen om het te vullen (en het gaat mij ook meer om de pannen).
Of ik nu een vaatwasser neem hangt vooral af van de efficiëntie bij halve belading.

Dus nogmaals mijn vraag, wie heeft er ervaring met de functie 'halve belading', zoals een aantal vaatwassers heeft?

stacey
door stacey - Mar 25, 2010 om 09:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--De optie 'halve belading' zorgt ook voor een reducering van het water- en stroomverbruik, echter dient u deze optie alleen te gebruiken bij een kleine hoeveelheid vaat-- Kieskeurig Info

Je zou ook even kunnen zoeken naar revieuws over de wasmachine die je op het oog hebt, wellicht krijg je daar meer info over deze en andere functie van gebruikers.

Succes,

duif2
door duif2 - Mar 25, 2010 om 09:37
371 Antwoorden / 116 Vragen

Als je denkt dat in de toekomst de hoeveelheid afwas nog zal toenemen kan je toch beter direct een grote kopen?
Anders kan je later een grotere niet meer kwijt omdat in je keuken een 60 cm plaats is voor de vaatwasser.
Kan je alles opnieuw verbouwen....

magicscanman
door magicscanman - Mar 25, 2010 om 11:47
261 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de ruimte hebt kun je er beter een van 60 cm plaatsen. hoe groter hoe mooier !!!

mhofman
door mhofman - Mar 27, 2010 om 17:52
530 Antwoorden / 93 Vragen

Weet wel is luxe,maar heb zelf ook een vaatwasser.Een miele g1225scbw,is erg zuinig in water en stroom en de vaat prima schoon.Als je dan ook nog nachtstroom gebruikt!.Hoop dat je er wat aan hebt,ik in elk geval wel. Groet mhofman.