mu
door mutti Feb 13, 2006 om 15:19
Huishouden & energie

Happy sofa ?

heb bankstel gekocht bij Happy Sofas , eenmaal thuis toch twijfels over de aankoop , meteen gebeld om te anuleren ,( een uur na aankoop) Verkoper zegt dat dat niet kan , staat in hun algemene voorwaarden zegt hij.Algemene voorwaarden?? die staan niet op de aankoopbon en die hebben wij ook niet op een andere manier gekregen of zijn er op attend gemaakt. Een ietsiepietsie service ontbreekt hier volgens mij.op site van de SER (sociaal economische raad) staat dat verkoper verplicht is de algemene voorwaarden te geven en de koper er van te voren op attend moet maken wat daar in staat, maar ja wat schiet je er mee op als de verkoper dat niet weet??

698 11 Rapporteer

user123
door user123 - Feb 13, 2006 om 17:19
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog nooit van Happy Sofa gehoord. Waar zit dat precies ?

mu
door mutti - Feb 13, 2006 om 17:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

In Roermond (Limburg)

user123
door user123 - Feb 13, 2006 om 22:46
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Da's een bv in oprichting, vandaar dus.

Helaas voor u : Koop is koop. Dat hoeft niet eens in de voorwaarden te staan, dat is gewoon wettelijk geregeld (wet koop op afstand uitgezonderd, deze is echter niet van toepassing)

De verkoper is inderdaad verplicht de voorwaarden bij de aankoop te overhandigen wanneer de verkoper deze wil kunnen toepassen.

Toepassing van die voorwaarden kan nu dus niet meer, wanneer u wilt annuleren bijvoorbeeld kan de verkoper nooit refereren aan zijn voorwaarden maar moet hij de normale wettelijke regelingen volgen.

Overigens begrijp ik niet  waarom u binnen 1 uur al weer spijt heeft van uw aankoop. Een bankstel koop je niet omdat je je verveelt.

Waarom is dat nu dan toch gebeurd ?

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 14, 2006 om 23:48
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem zal wel zitten in de wijze van verkopen en het gevoel dat na de aankoop is achtergebleven. Happy Sofa lijkt me net zo'n type bedrijf als Seats and Sofas waar agressief afgetrainde verkopers orders er doorheen drukken en klachten niet serieus afhandelen.

Het zijn cash and carry winkels met doorgaans aantrekkelijk geprijsde meubels. Op de algemene voorwaarden kan men zich pas beroepen als deze voor het sluiten van de overeenkomst aan u ter hand zijn gesteld. Boek 6 artikel 236 en 237 BW zijn gewijd aan de zwarte en grijze lijst voorwaarden en bij aankopen van consumenten kan men geen beroep doen op onredelijke bezwarende bedingen voortvloeiend uit die voorwaarden.

user123
door user123 - Feb 14, 2006 om 23:58
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Quote ". Happy Sofa lijkt me net zo'n type bedrijf als Seats and Sofas waar agressief afgetrainde verkopers orders er doorheen drukken en klachten niet serieus afhandelen."

Waarop baseert u dat ?

mu
door mutti - Feb 15, 2006 om 13:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

idd , helemaal mee eens , dat zijn van die winkels waar het woordje service niet in het woordenboek staat.Ze hebben mischien wel het recht om niet te anuleren , maar mij maken ze niet wijs dat de order op een zondag al naar de fabricant is gestuurd , en juist dan komt dat ene woordje van pas.al hadden ze maar eerst om de reden van anuleren gevraagd , had al meteen anders geklonken als alleen maar "nee daar kunnen we niet aan beginnen

rooijm
door rooijm - Feb 15, 2006 om 13:47
62 Antwoorden / 6 Vragen

Ik sluit me aan bij User123, koop is koop.

Vervelend als je twijfels hebt achteraf, maar dan is het helaas te laat. Nadenken moet voordat u de handtekening zet en niet daarna helaas.

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 16, 2006 om 10:38
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik bij winkels "fancy" namen op de gevel zie prijken dan kun je bijna op je klompen aanvoelen wat voor een type winkel het is. Met name in de meubelbranche is het verstandiger om op basis van kwaliteit te kopen. Bij voldoende winkels kun je ook terecht voor een kleinere beurs en wordt je ook nog als een klant beschouwd en niet als een target waarop gescoord moet worden.

Als je ooit een verkoopcursus hebt gedaan dan weet je precies waar Abraham de mosterd haalt. Een goede verkoper toont interesse in de klant en speelt daar handig op in door hem een passens advies en bijbehorend product te verkopen. De klant moet tevoren wel goed over een aankoopbeslissing hebben nagedacht en bij dat soort van winkels als Happy Sofa of Seats and Sofas worden veel argeloze klanten overrompeld door de unieke kans op korting waarvoor ze nu direct een koopbeslissing moeten nemen. Eenmaal in de auto komt al de twijfel en thuisgekomen komt de kater van het nare gevoel dat men zich beet heeft laten nemen.

Een koop is en blijft een koop en als je handelingsbekwaam bent dan moet je de gevolgen van het zetten van een handtekening kunnen overzien. Bezint eer ge begint is het devies.

li
door linuxdon - Jan 25, 2007 om 00:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wilde hier vandaag een bank kopen, de eigenaar stond erbij (het is een kleine zaak) toen de verkoop overeenkomst erbij werd gepakt. Hij werd zowaar kwaad toen ik vroeg om de algemene voorwaarden, dit terwijl hier wel naar werd verwezen in de verkoop overeenkomst.

Ze zeiden dat ze de algemene voorwaarden nergens hebben liggen. "Normaal staan ze achterop de verkoop overeenkomst", zei de verkoopster. Maar daar stonden ze dus niet. Ook gingen ze niet akkoord met het doorhalen van de verwijzing.

Uiteindelijk werd de eigenaar zo kwaad dat hij zei dat hij liever geen bank verkocht dan ons de algemene voorwaarden te laten lezen. Volgens hem kon ik beter een hypotheek af gaan sluiten als ik algemene voorwaarden wilde hebben, het ging volgens hem immers om "slechts" een bankstel (1400,-) en niet om een bedrijfsovername.  Ik heb ze bedankt voor de moeite (om de sfeer nog een beetje te redden) en we zijn zonder aankoop vertrokken. Vraag mij af wat er in die voorwaarden zou kunnen staan dat het daglicht niet kan dragen..

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 25, 2007 om 23:54
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Verlate reactie op een oude topic ?

Voorwaarden van winkelsof bedrijven voor consumentenkoop mogen niet onderedelijk bezwarend zijn. Bij rechtszaken zal de rechter voorwaarden die toch in het nadeel van nadeel zijn opgesteld terzijde stellen, zodat er dus geen beroep op gedaan kan worden. Toch bluffen veel winkels en bedrijven mensen af onder verwijzing naar voorwaarden. Tevoren moeten ze al zijn overhandigd en niet pas na sluiten van een koop.

li
door linuxdon - Jan 26, 2007 om 20:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wilde het toch even kwijt voor mensen die het in de toekomst eventueel kan helpen.

Had het trouwens nog nagezocht bij de KvK. In tegenstelling tot wat de verkoopster zei zijn er helemaal geen algemene voorwaarden gedeponeerd. Daar is dus glashard over gelogen.

Het vervelende zou uiteindelijk kunnen zijn bij een garantiekwestie etc. dat je aan moet gaan tonen dat je inderdaad nooit de voorwaarden hebt ontvangen. Dan wordt het dus woord tegen woord. Als er nooit voorwaarden zijn gedeponeerd kunnen ze natuurlijk alles verzinnen dat ze maar willen.

Ook al zou je als consument in het voordeel zijn, dan zou ik me absoluut niet in die positie willen bevinden!