yp
door ypeij Mar 6, 2010 om 19:50
Huishouden & energie

Hoge rekening door ongevraagde capaciteisverhoging

Eind maart 2009 is bij ons, door Enexis, de de kWh-meter, op ons verzoek, vervangen door een andere. Zonder ons te vragen of in te lichten is door de monteur de capaciteit van 3 x 25 A naar 3 x 50 A verhoogd. Dit bemerkten we toen we de jaarafrekening over 2009 ontvingen. Over de transport van elektriciteit tot 30 maart moesten we 0,4557 €/dag betalen daarna 2,5965 €/dag bijna 6 maal meer. Hierdoor kwam onze afrekening 930 € hoger uit. Om de capaciteit weer terug te zetten naar 3 x 25 A moet ik 60 € betalen. Dit is de wereld op zijn kop. Hoe kan ik kosteloos de capaciteit terugzetten en het door ons teveel betaald bedrag weer terugkrijgen?

2827 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ypeij

Dat zal niet meevallen om dat kosteloos terug te draaien. Lukt dat niet, dan kun je altijd een klacht indienen bij de GeschillenCommissie Energie en Water in Den Haag, met als reden dat je vooraf onjuist of zelfs niet bent geïnformeerd door de monteur.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2010 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

--4.Wat kan ik doen aan mijn gestegen netwerkkosten sinds ik volgens het capaciteitstarief betaal?

In enkele gevallen komt het voor dat het capaciteitstarief nadelig is. Dit betekent dat de totale netwerkkosten ten opzichte van 2008 en eerder zijn gestegen. Na het raadplegen van een installateur is het mogelijk om uw aansluitwaarde te laten verlagen, waardoor uw kosten ook zullen dalen. Een installateur adviseert u over de aansluitwaarde die het best bij uw situatie past.

Tot en met april 2010 geldt een coulancetarief voor het verlagen van uw aansluitwaarde. Normaal kost dit ongeveer € 150,- (inclusief btw). Alle netbeheerders hebben met de overheid afgesproken dat een verlaging van de zekeringwaarde in deze periode € 59,50 (€ 50,- + btw) kost. Dit is dus in heel Nederland gelijk. Naast een gereduceerd tarief betalen wij het bedrag dat u te veel heeft betaald vanaf 1 januari 2009 voor de hogere capaciteit terug. Lees Meer

Kostenloos meter teruggezet weet ik niet, maar voor die 60,- kun je alvast wel het teveel betaalde terugkrijgen, dat scheelt al een eind, en dat zou ik snel doen, na juni 2010 kost het zo`n E 150,-- kun je later nog in de strijd gaan voor de 60,-- als het echt hun fout bleek.......

Maar meter werd op jou verzoek vervangen, heb je wellicht per abuis iets verkeerd doorgegeven waardoor je zelf Meer Capaciteit had aangevraagd wellicht ?

Succes,

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 01:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ypeij,

De monteur zal ook de hoofdzekeringen vergroot hebben van 3 x 25 Amp. naar 3 x 35 Amp. of 3 x 50 Amp. omdat die capaciteit nodig zou zijn voor het verbruik in je huis. Je vraagt toch niet voor niets om een zwaardere meter? Of wel????

Wanneer je een sauna, jacuzzi of andere grootverbruiker laat installeren, kan het zijn dat daar zwaardere zekeringen voor nodig zijn. Wanneer daar b.v. 20 Amp. zekeringen voor gebruikt zijn, dan zijn 25 Amp. hoofdzekeringen niet meer selectief en die moeten daarom vergroot worden. Bij hoofdzekeringen van 35 Amp. hoort tegenwoordig dat verhoogde capaciteitstarief van bijna €1000,- per jaar. Je betaalt dit tarief naar de hoogste stroom welke je aan het stroomnet KUNT onttrekken, ook al is dat maar 1 keer per jaar!

Met dergelijke grootverbruikers moet je je terdege afvragen of je zaken niet gelijktijdig kunt gebruiken. Dus b.v. niet stofzuigen/koken/strijken/wassen/drogen wanneer de grootverbruiker aan moet. Of een gasgestookte grootverbruiker nemen i.p.v. een elektrische. Misschien kon je dan toch nog met 25 Amp. toe. Anders moet je die tariefsverhoging voor lief nemen.

Wat had je voordien voor een metercapaciteit??? En waarom vroeg je om vervanging van die meter??? Geef aub meer info.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op zondag 7 mrt 2010, 01:32: Dag ypeij,

De monteur zal ook de hoofdzekeringen vergroot hebben van 3 x 25 Amp. naar 3 x 35 Amp. of 3 x 50 Amp. omdat die capaciteit nodig zou zijn voor het verbruik in je huis. Je vraagt toch niet voor niets om een zwaardere meter? Of wel????

Wanneer je een sauna, jacuzzi of andere grootverbruiker laat installeren, kan het zijn dat daar zwaardere zekeringen voor nodig zijn. Wanneer daar b.v. 20 Amp. zekeringen voor gebruikt zijn, dan zijn 25 Amp. hoofdzekeringen niet meer selectief en die moeten daarom vergroot worden. Bij hoofdzekeringen van 35 Amp. hoort tegenwoordig dat verhoogde capaciteitstarief van bijna €1000,- per jaar. Je betaalt dit tarief naar de hoogste stroom welke je aan het stroomnet KUNT onttrekken, ook al is dat maar 1 keer per jaar!

Met dergelijke grootverbruikers moet je je terdege afvragen of je zaken niet gelijktijdig kunt gebruiken. Dus b.v. niet stofzuigen/koken/strijken/wassen/drogen wanneer de grootverbruiker aan moet. Of een gasgestookte grootverbruiker nemen i.p.v. een elektrische. Misschien kon je dan toch nog met 25 Amp. toe. Anders moet je die tariefsverhoging voor lief nemen.

Wat had je voordien voor een metercapaciteit??? En waarom vroeg je om vervanging van die meter??? Geef aub meer info.

Hardware ERror MAN.

Dat was dus niet het geval. Er is een andere elektronische kWh-meter geplaatst ter vervanging van een disfunctionerende kWh-meter dus geen zwaardere!!!

ve
door verwijderd - Mar 7, 2010 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

ypeij schreef op zondag 7 mrt 2010, 11:04:
hrdwerrorman schreef op zondag 7 mrt 2010, 01:32: Dag ypeij,

De monteur zal ook de hoofdzekeringen vergroot hebben van 3 x 25 Amp. naar 3 x 35 Amp. of 3 x 50 Amp. omdat die capaciteit nodig zou zijn voor het verbruik in je huis. Je vraagt toch niet voor niets om een zwaardere meter? Of wel????

Wanneer je een sauna, jacuzzi of andere grootverbruiker laat installeren, kan het zijn dat daar zwaardere zekeringen voor nodig zijn. Wanneer daar b.v. 20 Amp. zekeringen voor gebruikt zijn, dan zijn 25 Amp. hoofdzekeringen niet meer selectief en die moeten daarom vergroot worden. Bij hoofdzekeringen van 35 Amp. hoort tegenwoordig dat verhoogde capaciteitstarief van bijna €1000,- per jaar. Je betaalt dit tarief naar de hoogste stroom welke je aan het stroomnet KUNT onttrekken, ook al is dat maar 1 keer per jaar!

Met dergelijke grootverbruikers moet je je terdege afvragen of je zaken niet gelijktijdig kunt gebruiken. Dus b.v. niet stofzuigen/koken/strijken/wassen/drogen wanneer de grootverbruiker aan moet. Of een gasgestookte grootverbruiker nemen i.p.v. een elektrische. Misschien kon je dan toch nog met 25 Amp. toe. Anders moet je die tariefsverhoging voor lief nemen.

Wat had je voordien voor een metercapaciteit??? En waarom vroeg je om vervanging van die meter??? Geef aub meer info.

Hardware ERror MAN.

Dat was dus niet het geval. Er is een andere elektronische kWh-meter geplaatst ter vervanging van een disfunctionerende kWh-meter dus geen zwaardere! De metercapaciteit was daarvoor 3 x 25 A!

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ypeij:

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoordt waarom je zelf gevraagd hebt om een andere meter. Goed , de oude meter was defect, maar ontdekte je dat zelf???

De capaciteitsverhoging en bijbehorende tariefering heeft alleen te maken met de hoofdzekeringen. In principe niet met de meter. Wanneer je een 100 Amp. meter hebt en de hoofdzekeringen zijn slechts 25 Amp. dan kun je nooit over langere tijd veel meer dan 25 Amp. aan het elektriciteitsnet onttrekken, want dan gaan de zekeringen stuk. Dat is dus geen capacitetsverhoging. Er is alleen een andere meter geplaatst. Dat deze toevallig een hogere stroom kan meten dan de vorige meter, doet niet ter zake.

Wanneer de hoofdzekeringen nog steeds 3 x 25 Amp. zijn, dan is er administratief iets fout gegaan waardoor je in een hogere tariefgroep bent geplaatst. Daar kun je met goed gevolg bezwaar tegen maken.

H.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op maandag 8 mrt 2010, 00:32: @ ypeij:

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoordt waarom je zelf gevraagd hebt om een andere meter. Goed , de oude meter was defect, maar ontdekte je dat zelf???

De capaciteitsverhoging en bijbehorende tariefering heeft alleen te maken met de hoofdzekeringen. In principe niet met de meter. Wanneer je een 100 Amp. meter hebt en de hoofdzekeringen zijn slechts 25 Amp. dan kun je nooit over langere tijd veel meer dan 25 Amp. aan het elektriciteitsnet onttrekken, want dan gaan de zekeringen stuk. Dat is dus geen capacitetsverhoging. Er is alleen een andere meter geplaatst. Dat deze toevallig een hogere stroom kan meten dan de vorige meter, doet niet ter zake.

Wanneer de hoofdzekeringen nog steeds 3 x 25 Amp. zijn, dan is er administratief iets fout gegaan waardoor je in een hogere tariefgroep bent geplaatst. Daar kun je met goed gevolg bezwaar tegen maken.

H.

De oude kWh-meter is vervangen omdat deze meer dan twee maal zo hard draaide dan behoorde. Dat merkte ik omdat het verbruik en dus ook de jaarafrekening veel hoger lag dan de jaren er voor.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ypeij:

Begrepen. Je kunt dat versneld draaien ook makkelijk vaststellen met b.v. een ventilatorkacheltje.
Hoe reageerden ze op het bezwaar tegen de hogere tariefgroepindeling?

Overigens kun je op je eigen topic ook reageren zonder de knop

deze reactie: . Dan komen niet steeds de verhalen mee die er toch al stonden.

Wanneer je gewoon in het lichtblauwe veld onderaan onder Reactie: aangeeft aan wie je adresseert met b.v. @ xxxx dan is dat duidelijk genoeg en dan klop je de rest daaronder. Dat is dan duidelijk genoeg.

Heeft er nog een financiele correctie plaatsgevonden n.a.v. de te snel draaiende meter? Of merkte je het zeer snel al?

H.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het toetsen van de oude kWh-meter heb ik mbv een AVO-meter en een energiemeter van de Gamma uitgevoerd op basis van een Ohmse belasting van 2000 Watt. Daaruit bleek, na foutcorrectie, dat de kWh-meter meer dan twee maal te hard draaide.
Ik heb daarover een klacht ingediend bij de commssie Energie en Water, en heb sinds kort een klacht aan toegevoegd betreffende het ongevraagd verhogen van capaciteit van het netwerk.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ypeij:

Perfetto! Dan zal het wel goed afgehandeld worden.
Goed uitrekenen sinds wanneer ongeveer de te snel is gaan draaien, a.d.h.v. vorige jaarrekeningen moet dat kunnen. Dan kun je gefundeerd om verrekening of terugbetaling vragen. Succes!

H.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de meter te snel draaide kwam ik pas achter toen ik de jaarrekening in 2009 kreeg. Er was sprake van in totaal 7000 kWh meer verbruik dan bijvoorbeeld het voorgaande jaar. Normaal hou ik wekelijks bij hoeveel gebruikt wordt, op basis daarvan maakte en nog steeds trends van de verbruiken, echter doordat mijn vrouw ernstig ziek werd is dat gedurende 2008 er in geschoten.