H.
door H.A.J.vanderPloeg Feb 3, 2009 om 11:44
Huishouden & energie

Hoog gasverbruik

Dit jaar kwam een man van Eneco mijn meters opnemen, omdat ik dat ieder jaar keurig bijhoud, dacht ik dat de man een fout gemaakt had bij het aflezen van de gasmeter.Heb dit jaar een gasverbruik van meer dan 1600m3, terwijl ik andere jaren tussen de 1050 en 1150m3 gebruik. dit jaar ruim 500m3 meer verbruikt, terwijl ik alleen ben, en niet iedere dag een maaltijd kook maar af en toe ook kant en klare maaltijden in de magnetron klaarmaak.Navraag bij Eneco gedaan, maar het is correct, als ik mijn gasmeter wil laten nakijken, kan dat alleen via Energie lease, die er een aardig bedrag voor vragen, vroeger bij een zo absurd hoog verbruik, kwam er iemand van het GEB langs om de gasmeter te controleren, deze is bij mij de laatste 20 jaar niet geijkt of nagekeken. Weet iemand om de hoeveel jaar zoiets moet gebeuren? En moet dit dan door mij of door de Eneco betaald worden, ik woon in een huurwoning.

868 5 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Feb 3, 2009 om 12:49
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als u gasmeter gecontroleerd wordt op u verzoek moet u de kosten betalen, als de meter geen afwijkingen heeft, mocht het zo zijn dat de meter wel stuk is zijn de kosten voor rekening van Eneco, maar in de meeste gevallen is dat niet zo, dus controleer eerst zelf enkele dagen de meterstanden,en zet bijvoorbeeld alles uit op gasgebied en kijk dan of de meter dan toch loopt, voor u zich nog meer kosten op de hals haalt waar u geen warmte voor krijgt.

Succes er mee.

kiran
door kiran - Feb 3, 2009 om 15:19
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@hilde11

Bij een méér verbruik van ca. 500m3 lijkt het mij niet aan de meter te liggen. Zou niet laten ijken, gaat u rond de €500,- kosten. Alleen als de meter inderdaad defekt zou wezen krijgt u het geld terug.

"Omdat ik ieder jaar dat keurig bijhoud, dacht ik dat de man een fout gemaakt had bij het aflezen".

Wat zijn de meterstanden die u zelf opgenomen heeft, en die van de meteropnemer? Misschien dat daar de fout zit. Hou ook rekening met: het ene jaar is het andere niet [kouder] en dan stook je ook meer dan anders.

knoop4x9
door knoop4x9 - Feb 3, 2009 om 15:20
533 Antwoorden / 0 Vragen

Haalo Hilde,hou er rekening mee dat we wel met een hele koude winter zitten,dus het gebruik zal hoger zijn dan normaal.Hoe is de ligging van de woning,wat is het bouwjaar(is te informeren bij een wijkcentrum)is de woning voldoende geisoleerd?Woningen voor de oorlog hebben aan de tuinzijde meestal geen spouwmuur.Verder zou ik Eneco vragen een nieuw type gas meter(er zit waarschijnlijk noch een heel oud type,Eneco perst dan ook de gasleiding af zodat je weet dat je geen gaslek hebt.

Sukses    Nico

di
door digioma - Feb 4, 2009 om 14:38
646 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn echtgenoot noteert iedere 1e van de maand het energieverbruik van de maand ervoor. Dat doet hij al 30 jaar. Dit najaar en de afgelopen maand hadden wij een extreem hoog verbruik. We weten ook de oorzaak... de koopwoning naast ons staat al meer dan acht maanden leeg; onverkoopbaar, te duur, verkeerde verbouwingen. Op advies van de makelaar heeft de eigenaar in oktober wat ramen in het huis open gezet vanwege vocht en muffe lucht. Die ramen stonden ook open tijdens de vorst van afgelopen weken. Gevolgen... ijskoude tussenmuur waar vroeger tegen gestookt werd en schimmelvorming onderaan bij onze muur. Om onze huiskamer op temperatuur te houden moeten we dus harder stoken. Zou dat mogelijk bij de steller van deze vraag ook het geval kunnen zijn van 't verhoogde gasverbruik?

ma
door makker008 - Feb 15, 2009 om 23:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ben zelf ook geconfronteerd met een onverklaarbare toename van het gasverbruik. In 2007 verbruikte ik 1509 m3, in 2008 werd dit 2521 m3, een toename van 67%. En dan ben ik ook nog de hele maand november op vakantie geweest, waarbij de verwarming en boiler geheel uitgeschakeld hebben gestaan, dus maar 11 maanden gebruik, in plaats van 12 in 2007. Van 1 december tot nu zit ik al op 1332 m3. ik moet toegeven het is koud geweest, maar toch.

Bovendien was ik in de winkel bij mijn loodgieter en dit kwam ter sprake. Hij zei, dat is ook sterk, u bent al de 4e vandaag met dit verhaal.

Ik zou bijna gaan denken dat de Nuon het gas verdunt of zo.

Enige suggesties? ik heb een Nefit HR ketel met indirect gestookte Boiler. Altijd goed onderhouden. 14 jaar oud.

Wie?

bedankt en groet

Mark