cr
door creadia Mar 12, 2004 om 16:19
Huishouden & energie

IJken van een meter van de nuon

Ik zit er over te denken om aan de hand van mijn energie nota van jaren mijn meter te laten ijken. Ik vermoed nu dat mijn meter al jaren een hoger verbruik registreerd dan dat het verbruik is. Maar hoe gaat dat het ijken van de meter in het werk. als dit door een medewerker van de nuon gebeurt is dit dan eerlijk??en zijn de kosten als het ongegrond is echt 700 euro??? en als ik wel gelijk heb weet dan iemand van jullie hoe dat verder gaat met terug betalen van teveel betaalde gelden???

5045 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ik weet alleen dat de eiking gebeurd bij het eikwezen en dat de kosten zo zijn dat het op ongelijk gaat . Dat houd in dat heb jij gelijk draait nuon voor de kosten van het eiken op en heeft de nuon gelijk zijn de kosten voor jou.
Maar blijkt dat de meter niet goed is zal nuon je terug moeten betalen suc6 ermee.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als aanvulling op hulpje.Besef wel goed dat er jaarlijks van alle metingen (ijken) minder dan 0,5 % in het "voordeel" van de klant zijn.Het kost inderdaad rond de 700 euro en als het blijkt dat u meter defect is wordt er een herfactuur opgemaakt

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je nou dat van alle ijkingen in heel nederland maar 0.5 of te wel een half procent terecht is. En hoe kan ik anders controleren of de meter wel klopt, wij hebben al jaren een onwijs hoog elektra verbruik. Kan ik soms een controle meter achter de echte meter plaatsen dan.Hoe los je zulke problemen nou eigenlijk op. Ieder jaar weer een toren hooge rekening van de nuon. Nu weer een bijbetaling van 500 euro en het leuke is we hebben dit jaar zonnepanelen en plaats van minder meer verbruik. veel meer.Hoe kan ik anders controleren of een en ander wel goed is. Ik heb geen verstand van meters en je gaat er al jaren vanuit dat jij dan maar minder moet gebruiken je koopt voor 100 euro spaar lampen ook dit jaar. Ik weet het niet meer. maar wat is dan het verbruik van een gezin van 2 volwassenen 1 kind van 16 in een huur rijtjes huis die echt al jaren op alles wat stroom kost let. en ongeveer 6 a 7 trommels met was draaid. daar moet toch iemand mij antwoord op kunnen geven??????????

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om een gemiddeld verbruik aan te kunnen geven zijn er meer gegevens nodig, maar een gemiddeld verbruik geeft meestal alleen maar meer verwarring. Wat is uw stroomverbruik eigenlijk? Ik verbruik tussen de 6 en 7000 KWh, maar kook elektrisch en heb een close-in boiler en een elektrische douchekachel een diedvrieskist ens. wanneer u een zonneboiler heeft voor warmwater kan dat inderdaad betekenen dat u meer stroom gaat verbruiken, want in de meest gevallen zit daar een pomp in net als in de cv-ketel. Wanneer een dergelijke pomp (ook die van de cv) het hele jaar draaid (24 uur per dag) levert dat op jaarbasis ongeveer 550 KWH op. Dus zorg dat deze pomp geschakeld is. Veel plezier

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraagd wat mijn verbruik is dat is dit jaar 7000 kwh. Ik heb geen elektrische boiler ik koop op gas ik stook in mijn hele huis op gas. Ik heb dit jaar een meer verbruik van 1000 kwh. vergeleken met vorig jaar en niets nieuws in huis gekocht. Alleen zonne panelen op het datk gekregen en misschien een wasje in de maand meer gedraaid maar dat is het.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zoals ik al melde hebben slechts 0,5 % van alle klanten die hun meter hebben laten ijken recht van spreken gehad.Waar u oa de oorzaak kunt gaan zoeken is een defecte koel/vries kast indien de thermostaat hiervan defect loopt u verbruik enorm op, in elke elektra hobby winkel kunt u een verbruik meter kopen 35,00 euro deze kunt u tussen elke verbruiker van u doen en op die manier het verbruik aflezen en aan de hand daarvan uitrekenen (globaal) of uw verbruik wel klopt.U geeft tevens aan dat u zonnepanelen heeft sinds dit jaar hierin kan wel iets fout gaan qua meting u zou namelijk een zogenaamde retour stand moeten hebben op u meter, misschien verstandig om hierover wel even contact te zoeken met het CCC van de Nuon en te vragen of er een hercontrole kan plaats vinden qua standen, u krijgt dan een medewerker op bezoek die de standen opneemt en misschien dat daar iets fout in is gegaan, dit kost u overig niets.Mijn tip van de verbruiks meter wordt vaak in de praktijk gebruikt door klanten met vaak als resultaat dat ze de veroorzaker van het probleem zelf vinden en dit veel geld scheelt.Groet: GeryMocht u deze meter niet kunnen vinden kijk dan even op www.bots.nl dit is de importeur via welke u een verkoop punt in u omgeving kunt vragen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohja foutje van mijn kant het adrs van dat bedrijf is: http://www.botselec.nl/

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrijdag avond: 23.00 uur za morgen: 9.00 uur 4 kwh. " 11.45 uur 2.5 kwh nu halen we er uit de koelkast en de diepvries er uit en "leven" gewoon door maar niet wasmachiene en de droger. wel zuigen en water koken. " 15.45 uur 3.5kwh om deze tijd halen we ook het bed erbij uit maar blijven wel gewoon doorleven maar niet wassen en drogen. za avond 21.00 uur 4 kwh. nu stoppen we de diepvries en de koelkast er weer in met de wasmachine het bed blijft uit.ik heb dus in 24 uur van eigenlijk gewoon leven met een radio en tv en een lampje aan een verbruik van 14 kwh.dus mijn vraag is wat kan ik er nog meer uithalen. moet ik de ketel nog proberen?????

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt inderdaad een redelijk hoog verbruik, maar u hebt ook redelijk wat energie-vretende toestellen (waterbed) U zou u energiebedrijf kunnen vragen om een elektronische meter te plaatsen. U hebt dan een nieuwe meter, u kunt daarop veel meer aflezen dan een "ouderwetse" draaiende meter. U kunt dan bijvoorbeeld ook aflezen wat het gebruik op dat moment is. Daar zijn vermoedelijk wel kosten aan verbonden, maar die zijn lager dan de meter laten ijken. Wanneer ze dat niet wille, zou u een dubbeltariefmeter (nachtstroom) kunnen laten plaatsen. Ook daar zijn kosten aan verbonden, maar u hebt dan een nieuwe meter, en u hebt op bepaalde tijden een laagtarief. Wel eerst even kijken of u niet al een dubbeltariefmeter hebt, want dan krijgt u geen nieuwe meter, dan worden alleen de beide telwerken afzonderlijk berekend. U ziet er zijn wel mogelijkheden om de kosten voor het ijken te omzijlen, maar het is afhankelijk van wat u nu heeft voor een meter.
PS
Wannneer u het waterbed er lang uitlaat, krijgt u een hoog watergebruik. U moet dan namelijk 's nachts meerdere malen naar het toilet.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo blij met al jullie tips alleen kan ik er niet veel mee. Een dubbel tarief meter heb ik al jaren. Achteraf gezien ook al jaren een hoog energie verbruik. Ik denk al vanaf dat ik deze meter heb en inderdaad een waterbed verbruik is redelijk alleen als ik hem er een paar uur uit doe is het verbriuk niet schrikbarend lager. Ik heb in de 24 uur zonder wassen drogen en waterbed een verbruik van 24 kwh. Ik heb dan niets aan wat stroom vreet dat hebben we ook gecontroleerd iedere keer een verdacht apparaat uitgeschakeld meter opnemen 4 a 5 uur later weer inschakelen en een ander apparaat er weer uit. meter opnemen en na 4a5 uur meter weer inschakelen. Het is toch vreemd dat er dan niets schrikbarend uitkomt. Zelfs de ketel met pomp hebben we er een nacht uit gehad. Ik heb geen elektrische boiler of verwarmings apparaten. Deze nacht alleen al zonder de verwarmingsketel en pomp dus alleen datgene wat een ieder snachts aan heeft een verbruik van 5 kwh. over 10 uur. iIk blijf erbij dat het heel veel is. Mijn buurvrouw heeft een verbruik over 24 uur van 7 kwh. en in een nacht ongeveer 1.5 kwh.
We blijven het vreemd vinden. En achter af is dit dus al vanaf het plaatsen van deze meter. Ruim 10 jaar geleden. Nu is mijn vraag ook nog als we besluiten de meter te laten ijken en we hebben gelijk heoveel jaar terug kunnen we teveel betaalde kosten terug vorderen?????/

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mogelijk om door een eletro instalatie buro een tussen meter te plaatsen.
Deze meter komt dus tussen nuon meter en uw stoppen kast in. Fotografeer bijde meters in 1 foto met bv een krant met datum en doe dat na 1 maand weer, er kan geen verschil in verbruik zijn, de tussen meter gebruikt namenlijk geen stroom.
Als er wel verschil is kunt u de nuon laten komen . Die moeten dan uw meter eiken.
veel geluk

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eeen tussenmeter plaasten kost bijna net zoveel als het ijken van een meter dus dit is zeker geen optie. indien blijkt dat u meter afwijkt krijgt u het te veel betaalde en niet verbruikte energie terug betaald, de Nuon is verplicht u tot minimaal 3 jaar terug dit te verekenen, bij een defecte meter willen ze hier vaak 5 jaar van maken als uw jaar rekeningen ook een afwijkend verbruik laten zien.Het beste kunt u vd week even contact opnemen met het CCC van de Nuon om daar de kosten na te vragen en vraag dan gelijk of ze dit schriftelijk aan u willen bevestigen kan hierover later nooit een misverstand over bestaan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem inderdaad even contact op met nuon. Vaak zijn er namelijk meerdere manieren om een meter te laten ijken, met verschillende tarieven. Volgens mij is 700 euro de duurste mogelijkheid die er is. Informeer even naar de verschillende mogelijkheden met de verschillende kosten erbij. Heel veel succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op deze site en kijk eens of je hier wat mee kan.
http://www.natuurlijkenergie.nl/opencms/opencms/meterkast/index.html
Ik kwam erachter dat mijn mijn apparatuur ik dagelijks 18 kwh verspil aan niks.....

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Geri,
Wil je je eigen antwoord hierboven nog eens goed nalezen. Ik ben ook op die pagina geweest en er zit echt een fout in die bereking. Als jij een verspil verbruik hebt van 18 kwh. Hoeveel stroom verbruik heb je dan op jaar basis want je verspilt al 18x365 dagen is 6570 kwh. en het normale verbruik van een gezin is in nederland ongeveer 3500 kwh dus dan staat er op je rekenig een verbruik van 10070 kwh. Ik ben blij dat ik die rekening niet hoef te betalen. Een dubbel verspil verbruik per dag.
Echt antwoord geven in deze rubriek is prima daarom stel ik ook een vraag en ik reken op antwoorden die me helpen maar dit is geen hulp dit is klakkeloos iets over nemen van een pagina zonder na te gaan of het wel eens echt kan. Ik vind dit jammer. Je jaaagd eerst wel mensen de schrik op hun lijf met zon antwoord.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gery,
De gegevens die men hier geeft klopt geen hol van! Het zou niet best zijn als dat zo was wat daar staat. Ze geven voor het gemak 1KWH per toestel dat in de slaapstand staat. PURE ONZIN! men probeert op deze manier de mensen dusdanig te laten schrikken dat ze deze toestellen uitzetten. Een normaal koffieapparaat 1KWH in de slaapstand???? Waar zou dat ding dat moeten laten? Het apparaat is een puur ohmse verbruiken, heeft geen slaapstand en gebruikt dus ook niets!
Men heeft het misschien over andere exotische koffiezetters, maar dat moet men dan wel even vermelden. Hiermee worden mensen weer totaal op het verkeerde been gezet! Zonde
Vr Gr Techneut

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ijken van een meter moet je echt als allerlaatste optie zien. Zoals ik al eerder op deze site heb aangegeven kunt je zelf al controleren of de meter misschien kapot is. Kost je geen geld alleen tijd, wel slim het het met zijn tweeen te doen. Haal ALLE stekkers uit de stopcontacten, vergeet hierbij niet de vrieskist in de schuur bijv.. Na een paar minuten MOET de meter stil gaan staan. Is dat niet het geval kan het zijn dat uw meter kapot is of er wordt afgetapt. Staat de meter wel stil stop dan 1 voor 1 alle stekkers weer in het stopcontact. Kijk tussen door steeds hoe de meter reageert op dat apparaat. Het kan zijn dat bij 1 apparaat de meter in eens veel sneller gaat draaien/lopen. Dat apparaat is dan debet aan je hoge verbruik. Je zou er dan voor kunnen kiezen om dat apparaat te vervangen of gewoon niet meer te gebruiken. Kijk verder eens op de Nuonsite. Staat veel informatie op over hoe je energie kan besparen. Succes.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat je ook kan doen om er achter te komen of de meter goed is je moet dan alle stekkers van alle elektrische verbruikers uit de stopkontakten halen zorgen dat er ook niks met het elektrisch verbonden is en de meter ook stil staat.

dan noteer je de meterstand.

neem een elektrische verbruiker die zo'n beetje 1 a 2Kwh aan vermogen verbruikt, dat toestel laat je vevolgen een uur aanstaan, naar dat uurtje zet je de gebruiker uit als het goed is, is de meter bij een verbruiker van 1 Kw ook 1 cijfer opgeschoven.

ik heb dat op het werk gedaan met een elektrische olie gevulde radiator van 2,5 Kwh en de uitslag naar dat verbruik bleek de meter het netjes te doen.

ik hoop dat ik je hiermee kan helpen, heb je in iedergeval een kleine indicatie of de meter het goed doet.