lg
door lgf May 20, 2011 om 14:04
Huishouden & energie

Infrarood verwarming: ervaring consumenten, informatie experts

Beste lezers,

Wij gaan een huis bouwen en zijn opzoek naar een goede vloerverwarming die zuinig en flexibel is. Na dagen surfen op het web kan ik niet veel vinden over infrarood vloer- of plafondverwarming.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met infraroodverwarming en wat zijn de positieve en negative punten?
2. Wat zijn de kosten voor installarie en of gebruik?

met vriendelijke groet, LGF

2670 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 20, 2011 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....DUBBELPOST.....

Antwoorden hier.

ve
door verwijderd - May 22, 2011 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kwam deze vraag al eerder tegen.........dan dus ook het zelfde antwoord..........

Er wordt over infrarood verwarming op diverse websites de grootste onzin geschreven.
In wezen is "gewone" conventionele verwarming (radiatoren of vloerverwarming) aangesloten op uw cv of stadsverwarming ook een vorm van infraroodverwarming.
Verdiep u eerst eens in "infrarood" verwarmen: alles wat warmte uitstraalt (dus ook een radiator of vloerverwarming) is een vorm van infrarode warmtestraling
Om uw huis bijvoorbeeld geheel met infrarood panelen te verwarmen is afhankelijk van de oppervlakte/inhoud van uw huis.
Bedenk wel dat het meestal een vorm van elektrische verwarming is die onder deze noemer wordt aangeboden. Dat is nog steeds niet goedkoop in gebruik.

Is er een gasaansluiting beschikbaar dan verdient conventionele (vloer)verwarming aangesloten op de CV of stadsverwarming (of warmtepomp!!) nog steeds de voorkeur boven elektrisch verwarmen met infrarood verwarmingspanelen. Er zijn echter situaties te bedenken waarin infrarood verwarming de voorkeur heeft, maar de te verwarmen oppervlakte is wel erg belangrijk. (met dat soort panelen extra verwarmingspunten creeeren is vaak wel zinvol)
Wekt u zelf elektriciteit op, dan is het natuurlijk erg zinvol om wel elektrisch te verwarmen en de opgewekte elektriciteit niet nog eens om te zetten in warm water. Dan komt (elektrische) infra roodverwarming wel in aanmerking, maar ook in die situatie is goed rondkijken het advies. (en juist googlen, want er staat genoeg info op diverse sites)
Zet de aanschafkosten en het energieverbruik af tegen conventionele verwarming (vloerverwarming heeft dan de voorkeur boven radiatoren: energiezuiniger), dan komt u er zelf wel achter, of raadpleeg een leverancier die diverse systemen levert en u een goed advies kan geven.
Raadpleeg niet alleen een leverancier die alleen maar infrarood verwarming aanbiedt, zoals de reactie hierboven, die duidelijk voor eigen parochie preekt en met allerlei drogredenen (en woorden die nergens op slaan en niemand begrijpt, zoals: "biogenetische infraroodverwarming"..........) zijn product aan de man probeert te brengen.........

ve
door verwijderd - Dec 7, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vorig najaar een paneel laten plaatsen en het bevalt me heel goed. De cv kon daar op de laagste stand.
De stralingswarmte is heerlijk comfortabel en ik kreeg ± 600,- retour van energiebedrijf. Ik had zelf niet verwacht dat ik zoveel goedkoper zou zijn, toch is het zo en de warmte is veel aangenamer dan die van cv.