Be
door BergAn Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas niks, dus opnieuw Energie Direct verwittigd. Daarop kreeg ik een telefoonnummer van Enexis om dit op te lossen. Pas 27 Februari werd er bij ons een nieuwe meter geplaatst. Ik vroeg hoe dit afgewikkeld zou worden vanwege de stand van de meter. Zij vertelden dat er een soort van harde schijf in zat die nog uitgelezen kon worden. Helaas ook dat klopte niet. Twee dagen na plaatsing van de meter kreeg ik al van Energie Direct een geschat verbruik. Maar dat was waarschijnlijk veel hoger dan wanneer we niet op vakantie waren geweest. Enexis gemaild, zij beweerden dat Energie Direct de meterstanden altijd afwikkelt, dat zij de verantwoordelijke partij in deze zijn. Energie Direct heb ik een aantal keren benadert, zij beweren dat Enexis dit doet en dat ze een schatting mogen maken. Kortom, niemand geeft het juiste antwoord. Wat mij nog het meeste stoort is de manier waarop je van hier naar daar wordt gestuurd en van het feit dat WIJ er niks aan konden doen dat de meter stuk was. Je bent aan hun overgeleverd met de "slimme" meter en loopt tegen een muur. Wat nu? Iets voor Kassa om dit op te nemen?

2737 9 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 25, 2024 om 12:31
2071 Antwoorden / Vragen

Uw energieleverancier heeft niets met de meter te maken, die is van de netbeheerder, die leest hem uit of vraagt de standen op en geeft die door aan de leverancier. Nou is het een goede vraag wat je energieleverancier dan moet doen als de meter kapot is en ik weet het niet zeker maar ik denk dat ook de schatting van de netbeheerder komt en de energieleverancier simpelweg afrekent wat de netbeheerder schat.
Vervolgens denkt u dat de schatting niet klopt, dat is natuurlijk per definitie waar want het betreft een schatting, ik lees alleen niet over hoeveel u dan denkt dat de schatting te hoog is en of het sop de kool uberhaupt waard is.

A van Kampen
door A van Kampen - Apr 25, 2024 om 13:17
22 Antwoorden / Vragen

Welke meter was defect en vervangen?
En hoe verwarmt u uw huis (gas, elektrisch of stadswarmte)?
Ook wanneer een niet slimme meter defect is, zijn er geen correcte standen.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2024 om 14:48
3161 Antwoorden / 0 Vragen

energie direct mag inderdaad die schatting maken en hebben dit ook gedaan, u bent het niet eens met deze schatting omdat u op vakantie was en dus zult u bezwaar moeten maken, eerst bij de leverancier zelf en daarna bij de geschillencommisie, hier zijn wel kosten aan verbonden trouwens..

kijk naar uw jaarafrekeningen van afgelopen jaren en naar de jaarafrekening van dit jaar en welk verschil daarin zit, heeft u een goede indicatie of dit lonend zal zijn en of er nu werkelijk zoveel verschil in zit als u denkt!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 15:25
2071 Antwoorden / Vragen

Dus u weet zeker dat de leverancier en niet de netbeheerder over de schatting gaat?

1paul
door 1paul Apr 26, 2024 om 07:37
3161 Antwoorden / 0 Vragen

yep Henk, de netbeheerder die faciliteert de leverancier levert en gaat over het verbruik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 10:03
2071 Antwoorden / Vragen

Als ze over de standen gaan kunnen ze ook prima een schatting van de stand faciliteren. Je geeft me een redenering, ik zocht het antwoord eventueel met een referentie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 10:08
2071 Antwoorden / Vragen

Leest u dit eens: Link

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 10:09
2071 Antwoorden / Vragen

.

1paul
door 1paul Apr 27, 2024 om 07:56
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Henk in verreweg de meeste gevallen is er een zogenaamde meteropnemer, vaak is dit een dochterondernemer van de netbeheerder! Kan ook zijn trouwens dat ze in dienst zijn, werken voor het bedrijf dat de energie levert.

Vond het wel een intresante link trouwens die je hebt gevonden, hieruit blijkt of zou blijken dat uiteindelijk toch de netbeheerder verantwoordelijk is in ieder geval bij het wisselen van een meter en dat is ook logisch eigenlijk, de netbeheerder is er op dat moment niet bij..

Dit zou 2 dingen betekenen in onderhavig geval, of TS betaald niet meer dan de meter aangeeft en de rest zal de leverancier bij de netbeheerder moeten claimen of de leverancier krijgt niet al zijn centjes!!

Ik denk zomaar dat daarom de leverancier mag schatten wat het verbruik geweest zou zijn als de meter gewoon had gewerkt en dit gewoon in rekening mag brengen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 27, 2024 om 19:48
2071 Antwoorden / Vragen

Een meteropnemer die werkt voor een energie leverancier? Lastig want er zijn heel veel energieleveranciers en dan moeten die allemaal een meteropnemer hebben in plaats dat de netbeheerder dat voor iedereen in een keer regelt. Het zijn dit soort antwoorden waarvan ik me afvraag of ik mensen nog serieus kan nemen of maar terzijde moet schuiven als niet op niveau.

1paul
door 1paul Apr 28, 2024 om 07:26
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Henk je verdraait wat ik geschreven heb en daar heb ik weer moeite mee..

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2024 om 15:42
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als de schatting te hoog is uitgevallen krijgt u na het eind van de periode het teveel betaalde terug en wordt er een nieuwe schatting voor de volgende tijd gemaakt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 16:01
2071 Antwoorden / Vragen

Dat is de schatting van het voorschot, heeft hier helemaal niets mee te maken.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 25, 2024 om 16:54
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een tussendoortje.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 25, 2024 om 18:57
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bergan,

U bent helaas de dupe geworden van de marktwerking bij de energie-voorziening.

Ik raad u om zich erbij neer te leggen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 19:26
2071 Antwoorden / Vragen

WTF man? Een kapotte meter heeft echt helemaal niets te maken met marktwerking. Ook "meters van de overheid" kunnen kapot.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 25, 2024 om 20:11
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Homer Henk,

Let een beetje op uw woorden....;<))

Wat ik bedoel te zeggen, is dat men nu afhankelijk is van 2 partijen : de netbeheerder en de energieleverancier.

Vroeger bestond dat uit 1 bedrijf : de gemeente/ overheid .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 22:28
2071 Antwoorden / Vragen

Ahh ja, en als dan de meter kapot was gegaan hadden ze niet het verbruik geschat en hadden ze dat geschatte verbruik niet vermenigvuldigd met het tarief en dan hadden ze niet om betaling verzocht? Hartstikke logisch.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 26, 2024 om 01:28
1770 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk Homer,

Dat bedoel ik niet.

Voor de marktwerking in de energievoorziening hadden consumenten maar met 1 partij te maken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 12:13
2071 Antwoorden / Vragen

Het zal je verbazen maar dat begrijpt echt iedereen, wat niemand, of in ieder geval ik niet, begrijp(t) is wat dat uitmaakt voor het probleem waar we het hier over hebben.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 26, 2024 om 12:54
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Lees de tekst van TS nou even goed :

Het probleem is, dat de 2 partijen naar elkaar wijzen.

TS/de consument is door deze marktwerking de dupe.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 26, 2024 om 15:11
2071 Antwoorden / Vragen

Ik snap het, "het grote probleem" is niet dat TS vindt dat het verbruik te hoog is ingeschat en dat hij dat niet hard kan maken maar dat hij niet weet bij welke partij hij dat dan niet hard moet maken want ze wijzen naar elkaar. En dat is allemaal de schuld van "Marktwerking" en dat is niet eerlijk, oh nee ;-)

Thijs12
door Thijs12 - Apr 25, 2024 om 19:11
545 Antwoorden / Vragen

Schatting is de enigste manier. Natuurlijk vergelijken met andere jaren in dezelfde periode.
En dat valt nu jammer genoeg helemaal verkeerd.
Als ze niet bereid zijn om rekening te houden met bewijsbaar niet thuis geweest te zijn gedurende een gedeelte van die periode houdt het waarschijnlijk op.
Nog gelukkig dat er een slimme meter is. Anders was de schatting misschien nog onbetrouwbaarder over een nog veel langere periode geweest.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 25, 2024 om 19:27
2071 Antwoorden / Vragen

Bewijsbaar? Als je het kan bewijzen moet je naar de kantonrechter gaan dan krijg je gegarandeerd gelijk.

Thijs12
door Thijs12 Apr 25, 2024 om 21:25
545 Antwoorden / Vragen

Als je hard kunt maken dat je niet thuis bent is het natuurlijk toch nog geen bewijs dat er minder verbruikt is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2024 om 10:25
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Uit uw vraag meen ik af te leiden dat uzelf van de meterstand voor uw vakantie en ook daarna heeft gecontroleerd/genoteerd en op basis daarvan heeft geconstateerd dat die defect was. Dat betenet m.i. dat u in feite niets in rekening gebracht zou kunnen worden maar dat geldt dan wel voor de berekening van de definitieve eindafrekening. Men mag een schatting maken voor het voorschotbedrag dat normalitetr maandelijks wordt gevraagd. Echter herhaald, de eindafrekening is bepalend.  Indien die afrekening naar uw mening foutief is en u er ook met uw leverancier (daar ontvangt u de nota van,  daar heeft u de overeenkomst mee, van/met  de niet de netbeheerder kan het zinvol zijn om dit de benutten: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/. Gelet op de door u genoemde periode zal er ondanks het feit dat u de thermostaat op 15 graden heeft gezet waarschijnlijk wel energie gebruikt zijn ,zowel gas als electra omdat de ntemeperatuur toen wel relevant lager was.

clio23
door clio23 - Apr 26, 2024 om 12:26
49 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Ik schrijf elke week de stand op en merkte dat die minder was dan zou moeten. Gemeld dat de meter stuk was, vervangen. Was zomer dus de meter loopt alleen als ik warm water gebruik (stadsverwarming). De tijd dat de meter niet gelopen had werd verrekend als een maand winterverbruik. Naar de geschillen commissie gestapt, leverancier wist niet hoe snel hij moest corrigeren.

wi
door wilhelmina59 Apr 26, 2024 om 15:26
516 Antwoorden / 0 Vragen

lol, zegt het voort.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 27, 2024 om 19:54
2071 Antwoorden / Vragen

Dat is het voordeel als je inderdaad een goed verhaal hebt, dan krijg je gelijk. Wat intrigeert is dat mensen dat niet als normaal ervaren of omgekeerd, als je geen verhaal hebt krijg je geen gelijk. Logisch toch?