thunderbird
door thunderbird Dec 25, 2018 om 10:00
Huishouden & energie

Knallende centrale verwarming

Goede dag,
Ik zit met een probleem, misschien weet iemand een oplossing.
Wat is het geval, ik heb veel last van knallende radiatoren in mijn centrale verwarmingsinstallatie.
De ketel gaat 's nachts uit en om negen uur 's morgens gaat hij weer aan en dan eerst de heetwatervoorraad opwarmt en dan begint meteen het knallen in de radiatoren. De radiatoren die ik voornamelijk hoor staan altijd dicht daar ik een houtkachel stook. Als het water opgewarmd is gaan de andere radiatoren warm worden en dan lijkt het wel een drumband, tikken en knallen in de radiatoren die altijd dicht staan die ook op een andere leiding zitten. de leidingen splitsen zich naar twee richtingen, in 1 richting zitten de herrieschoppers,die dus altijd dicht staan. Ik hoop dat iemand mij een oplossing biedt.
De ketel is een: Viessmann Calora 055 op olie.
                        Mvg. Koos

19750 8 Rapporteer

pe
door peentjes - Dec 25, 2018 om 10:04
421 Antwoorden / 0 Vragen

Knakken kan mi alleen maar door lucht in de radiatoren. Ik zou ze allemaal ontluchten en vervolgens kijken of er voldoende water in zit. Anders bijvullen

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2018 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou om te beginnen ook die radiatoren die altijd dicht staan eens openzetten. Dan kunt u kijken/horen of dat geknal ook optreedt. Misschien zit er wel lucht in die niet gebruikte leidingen of radiatoren.

Controleer ook eens de de bevestigingen van die leidingen, of ze niet te strak ergens doorheen lopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 25, 2018 om 10:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ontluchten en beginnen bij de radiator waarvan de bovenkant de hoogste positie heeft. Als het goed is heeft u een ontluchtingssleuteltje.
Let wel op het water dat er na de ontsnapte lucht uitkomt want dat kan zwarte substantie bevatten.

Als het 'klappen' aanhoudt na het ontluchten of als er geen lucht in de radiatoren blijkt, dan kan het expansievat defect zijn geraakt.

De druk op de ketel dient maximaal 2 bar te zijn, nooit minder dan onder de rodre streep (ca. 1 bar) (en nooit meer dan ca. 2 al geeft de groene streep meer ruimte aan)

Thijs12
door Thijs12 - Dec 25, 2018 om 10:23
558 Antwoorden / Vragen

Alles open zetten en ontluchten. Dan moet het over gaan. Ook bij expansievat en ketel niet vergeten. Lucht zit altijd op hogere punten.

Ge
door Genee - Dec 25, 2018 om 11:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het knallen kan ook veroorzaakt worden doordat de de leidingen ‘smorgens bij het opwarmen erg heet worden en uitzetten maar daar te weinig ruimte voor hebben.
Probeer eens ‘smorgens de temperatuur met een tussenstap op te voeren en niet meteen van nachttemperatuur naar 20 graden.
U kunt ook de muurbevestigingen van de hoofdleidingen eens wat losser draaien waardoor de leidingen makkelijker uit kunnen zetten.

gerbera
door gerbera - Dec 25, 2018 om 12:28
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Het "knallen" komt niet van de radiatoren maar wordt veelal veroorzaakt door "losse" leidingen in kombinatie met afgesloten radiatoren. De leidingen worden dan te snel opgewarmd waardoor deze gaan werken en het lijkt dat de radiatoren knallen. Zou dus aan de "knallende" kant zeker 1 radiator opendraaien zodat de opwarming wat trager verloopt. Losdraaien van muurbeugels heeft geen nut want deze zijn, bij een juiste montage, voorzien van een rubberen of kunstof ring die er voor zorgt dat de leiding kan uitzetten. Zou eerder maar eens kijken of er voldoende beugels aangebracht zijn, gemiddeld zitten die tussen de anderhalf en 2 meter. Lucht in de radiator kunt u controleren door te voelen of de plaat geheel warm wordt dus ook aan de kant waar de aansluiting niet zit.

Ge
door Genee Dec 25, 2018 om 12:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er kunnen natuurlijk ook muurbeugels zonder rubber of plastic ring gebruikt zijn.

gerbera
door gerbera Dec 25, 2018 om 13:45
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Dit schrijf ik, bij een juiste montage,

dus als die ringen niet in de muurbeugels zitten is er sprake van onjuiste montage, die horen er gewoon tussen te zitten. Zitten ze er niet dan hangen de leidingen los in de beugel als er originele beugels zijn gebruikt.

Ge
door Genee Dec 25, 2018 om 14:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera, er zijn allerlei soorten muurbeugels te koop ook zonder rubber of plastic ring.

gerbera
door gerbera Dec 25, 2018 om 15:48
7382 Antwoorden / 14 Vragen

We hebben het over muurbeugels speciaal voor de cv leidingen, en ja ik weet dat er héél veel muurbeugels bestaan maar voor de cv is er maar 1 type nml met ring en worden er andere, niet kunstof, gebruikt wil ik die cv monteur niet over mijn vloer hebben.

thunderbird
door thunderbird - Dec 25, 2018 om 13:38
87 Antwoorden / 52 Vragen

Beste allemaal,
Ik heb de installatie ontlucht, dat was niet nodig er zat geen lucht in. Toen heb ik de ophangbeugels van de radiator losser gezet en nu is het euvel verholpen, tjongejonge wat een rust.  Iedereen hartelijk bedankt voor de tips en ik wens jullie fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar.
                        Vriendelijke groeten,  Koos

gerbera
door gerbera Dec 25, 2018 om 13:49
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de terugmelding, een stille kerst en 2019 toegewenst. Fijn dat het is opgelost.

tijger1
door tijger1 Dec 25, 2018 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, snel opgelost. Weer een probleem uit de wereld.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla Dec 25, 2018 om 17:47
51 Antwoorden / Vragen

Stille kerst ??? Is wel saai hoor.