yo
door youdid Dec 12, 2008 om 11:39
Huishouden & energie

Kosten electrische kachel

Ik wil graag in mijn slaapkamer 's avonds ongeveer een uurtje per dag een electrisch kacheltje aanzetten voor het slapen gaan.

Mijn vraag is of dit erg veel geld gaat kosten op jaarbasis. Dus zeg dat ik dit ongeveer 150 uur per jaar zou doen (dit is dus minus de warmere dagen en een grove berekening) is het qua kosten nog te behappen. Aangezien deze stroom schijnen te vreten.

47890 3 Rapporteer

freya
door freya - Dec 12, 2008 om 19:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo youdid,

Dat is best uit te rekenen hoor, maar dan zul je wel eerst moeten weten wat precies het verbruik van je electrische kachel is. Dus hoeveel Watt is het kacheltje?
Daarnaast zul je op je energienota even moeten kijken wat je betaalt voor een kiloWattuur (kWh). Neem dan niet alleen de verbruikskosten, maar ook de transportkosten.

voorbeeldje:
Stel dat de kachel 1500W is. (is 1,5 kW)
Stel dat de kWh prijs totaal €0,18 is.
Stel het totaal aantal uren per jaar is 150.
De rekensom wordt dan:

150 (uur) x 1,5 (kW) x 0,18 (kWh prijs) = €40,50 per jaar.

(pas de getallen aan jouw situatie aan)

m.vr.gr. Freya

yo
door youdid - Dec 12, 2008 om 19:25
18 Antwoorden / 44 Vragen

bedankt, daar heb ik al genoeg aan. een globale schets van wat ik ongeveer kwijt zou zijn, is voor mij meer dan zat. Hier kan ik trouwens wel mee leven, met deze kosten. Inderdaad, 1500 is ongeveer het stroomverbruik van die electrische kachels, zag ik op het internet. Dus dit is nog geen eens zo gek qua berekening.

Bedankt!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 13, 2008 om 01:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag youdid,

Aannemende dat je een hekel hebt jezelf in een steenkoude slaapkamer om te kleden in nachtkleding (heb ik ook) zou ik geen kacheltje van het convector type, al dan niet met olie gevuld, nemen. Dat duurt namelijk aanmerkelijk langer dan een uur om de kamer iets behaaglijker te krijgen.
Neem dan liever een ventilatorkacheltje. Die zijn vaak ook goedkoper. Je kunt de warme luchtstroom op je richten tijdens het omkleden. Het kacheltje hoeft dan alleen aan te staan tijdens het omkleden. Dat spaart energie en dus ook geld.

Is bovenstaande niet je reden, doch om het bedgoed op iets hogere temperatuur te brengen voor je erin duikt, kun je toch beter een elektrische onderdeken (laagspanning) onder je hoeslaken en molton leggen. Die e-deken schakel je een uurtje voor het slapen gaan in. Desnoods met een schakelklok, als je een vergeetachtig type bent. Dat houd je bedgoed ook droger. Als je in bed stapt schakel je de deken uit.
Het kost nóg minder energie dan een kacheltje.

Op deze manier slaap ik binnen 5 à 10 minuten. Maar misschien wil je dat juist niet ;-). Dan het ventilatorkacheltje maar iets anders opstellen en langer dan een paar minuten aanlaten.....

Hardware ERror MAN.