kriekra
door kriekra Jan 5, 2013 om 17:21
Huishouden & energie

Kunstkerstboom in klilo?

Mijn kunstkerstboom valt van ellende uit elkaar, dus ik wil 'm weggooien. Er zitten ook nog lampjes in, die vast zitten aan de boom. Hij past in de kliko, het gedeelte voor restafval. Mag ie daar ook in? Ik kan er op de site van mijn gemeente en via google niets over terug vinden. Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt voor de adviezen.

10416 36 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2013 om 17:30
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat het officieel niet mag, echter hier mag met sinds kort (weer) b.v. olie, verpakt in plastic flessen, weer wel in de ondergrondse container doen (wat dus anders is dan uw kliko, dat begrijp ik). Wilde vorige week mijn elektrische waterkoker in container doen, maar dat mag niet, kortom, met die lampjes mag het dus niet. Dus aan u de keuze: burgelijkelijke ongehoorzaamheid of keurig bij depot afleveren.

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2013 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kriekra,

Heb je niet de mogelijkheid om dat ding bij de stort aan te bieden?
M.i. valt dit onder grof huishoudelijk afval.
Normaal gesproken mogen 'elektrische zaken' niet in de kliko.

Met vr.gr.

dc
door dcz - Jan 5, 2013 om 17:54
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 5 jan 2013, 17:30]Denk dat het officieel niet mag, echter hier mag met sinds kort (weer) b.v. olie, verpakt in plastic flessen, weer wel in de ondergrondse container doen (wat dus anders is dan uw kliko, dat begrijp ik). Wilde vorige week mijn elektrische waterkoker in container doen, maar dat mag niet, kortom, met die lampjes mag het dus niet. Dus aan u de keuze: burgelijkelijke ongehoorzaamheid of keurig bij depot afleveren.

En waarom zou een kunstboom niet in de kliko mogen? Gewoon in hapklare brokken de kliko in, geen haan die er naar kraait. Kunt u me ook vertellen wat er schadelijk is aan een kunstboom?
Of komen straks de excuses weer dat je niet goed hebt gelezen....

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2013 om 18:13
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 jan 2013, 17:54][quote=tenormin schreef op zaterdag 5 jan 2013, 17:30]Denk dat het officieel niet mag, echter hier mag met sinds kort (weer) b.v. olie, verpakt in plastic flessen, weer wel in de ondergrondse container doen (wat dus anders is dan uw kliko, dat begrijp ik). Wilde vorige week mijn elektrische waterkoker in container doen, maar dat mag niet, kortom, met die lampjes mag het dus niet. Dus aan u de keuze: burgelijkelijke ongehoorzaamheid of keurig bij depot afleveren.

En waarom zou een kunstboom niet in de kliko mogen? Gewoon in hapklare brokken de kliko in, geen haan die er naar kraait. Kunt u me ook vertellen wat er schadelijk is aan een kunstboom?
Of komen straks de excuses weer dat je niet goed hebt gelezen....

Elektrische lampjes (wat dus NIET mag) over het hoofd gezien? Maar DCZ heeft het weer voor elkaar, toch? Nee, er zal geen haan naar kraaien, en dat weet kriekra ook wel maar hij/zij is wel bezig met het milieu anders werd de vraag niet gesteld.

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2013 om 18:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dcz,

.....Of komen straks de excuses weer dat je niet goed hebt gelezen.......

Er zitten ook nog lampjes in, die vast zitten aan de boom.!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2013 om 18:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

OT
Zijn we het al weer met elkaar eens. ;-)

carolienvdb77
door carolienvdb77 - Jan 5, 2013 om 18:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

zou de boom inderdaad of zelf naar de stort brengen of op laten halen door grof vuil.. afhankelijk van de gemeente waarin je woont natuurlijk
een kunstboom is wel degelijk schadelijk voor het milieu dus zou hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen

dc
door dcz - Jan 5, 2013 om 19:07
439 Antwoorden / 1 Vragen

Wijs mij even waar het wettelijk verbod op weggooien van kerstlampjes staat...zijn we roomserdan de Paus...

jo
door jorisw - Jan 5, 2013 om 19:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 jan 2013, 19:07]Wijs mij even waar het wettelijk verbod op weggooien van kerstlampjes staat...zijn we roomserdan de Paus...

Oh, ben je tegenwoordig roomser dan de paus al je aan het milieu denkt?

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij wordt je VERZOCHT om bepaalde lampen niet in de kliko voor rest afval te doen. Maar hier in Rotterdam is er zeker geen verbod.

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2013 om 19:31
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 5 jan 2013, 18:14]@tenormin,

OT
Zijn we het al weer met elkaar eens. ;-)

O.T. U heeft toch niet per ongeluk "goede voornemens" gemaakt?

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jorisw schreef op zaterdag 5 jan 2013, 19:28][quote=dcz schreef op zaterdag 5 jan 2013, 19:07]Wijs mij even waar het wettelijk verbod op weggooien van kerstlampjes staat...zijn we roomserdan de Paus...

Oh, ben je tegenwoordig roomser dan de paus al je aan het milieu denkt?

Er wordt gevraagd waar het verbod staat. Denken aan het milieu heeft daar niets mee te maken.

Bijvoorbeeld: hier kan je centraal gebruikte olie inleveren, daarvoor staat een speciale container bij de supermarkt. Dan kunnen ze het redelijk simpel hergebruiken. Maar het mag, ook in een kannetje uiteraard, in de kliko.

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2013 om 19:46
16860 Antwoorden / 108 Vragen

tijger1, 't heeft wel met het milieu te maken, waarom zou er dan zoveel gescheiden worden.

dc
door dcz - Jan 5, 2013 om 19:57
439 Antwoorden / 1 Vragen

En uiteindelijk flikkeren ze bij de vuilverbranding alles weer bij elkaar en is alles voor niets geweest...

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 5 jan 2013, 19:46]tijger1, 't heeft wel met het milieu te maken, waarom zou er dan zoveel gescheiden worden.

De vraag van dcz was: of het MOET, of dat het MAG. Dus of er een VERBOD. Is om lampjes in de kliko te doen.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dcz schreef op zaterdag 5 jan 2013, 19:57]En uiteindelijk flikkeren ze bij de vuilverbranding alles weer bij elkaar en is alles voor niets geweest...

Inderdaad in Rotterdam wordt daarna alles verbrand.

kriekra
door kriekra - Jan 5, 2013 om 20:01
204 Antwoorden / 64 Vragen

Iedereen vriendelijk bedankt voor de reacties. Ik ga maandag wel even bellen met de gemeente. Van de website vd gemeente wordt ik in ieder geval niet veel wijzer, je moet onderscheid maken tussen electrische apparaten en overig afval. Maar bij electrische apparaten denk ik eerder dat ze wit- en bruingoed bedoelen. En onder die categorie valt de boom niet.

kriekra
door kriekra - Jan 5, 2013 om 20:07
204 Antwoorden / 64 Vragen

Was net niet volledig.
Iedereen vriendelijk bedankt voor de reacties. Ik ga maandag wel even bellen met de gemeente. Van de website vd gemeente wordt ik in ieder geval niet veel wijzer, je moet voor het laten ophalen van grof vuil onderscheid maken tussen electrische apparaten en overig afval. Maar bij electrische apparaten denk ik eerder dat ze wit- en bruingoed bedoelen. En onder die categorie valt de boom niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2013 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat komt omdat ze bij de elektrische apparaten ten eerste kijken of er nog iets bruikbaars bij zit voor de kringloopwinkel en ten tweede, als dat niet het geval is of de materialen kunnen worden gerecycled.

Dus het zal wel overig afval zijn.

alexishoop
door alexishoop - Jan 6, 2013 om 11:03
562 Antwoorden / 6 Vragen

alleen zorgen dat je geen naam en adresgegevens mee weggooit, want je kan wel degelijk een boete krijgen als het traceerbaar is ;)

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 6 jan 2013, 11:03]alleen zorgen dat je geen naam en adresgegevens mee weggooit, want je kan wel degelijk een boete krijgen als het traceerbaar is ;)

Grote onzin. Het mag in de kliko, maar ze hebben het liever apart.

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2013 om 12:14
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zondag 6 jan 2013, 11:03]alleen zorgen dat je geen naam en adresgegevens mee weggooit, want je kan wel degelijk een boete krijgen als het traceerbaar is ;)

Ja, heel grote kans dat je je naam en adres in de kerstboom hangt. ;-))

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 12:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 6 jan 2013, 12:14][quote=alexishoop schreef op zondag 6 jan 2013, 11:03]alleen zorgen dat je geen naam en adresgegevens mee weggooit, want je kan wel degelijk een boete krijgen als het traceerbaar is ;)

Ja, heel grote kans dat je je naam en adres in de kerstboom hangt. ;-))

Natuurlijk, de kerstman moest toch weten waar hij de cadeautjes brengen moest en voor wie. Lol

diumenge
door diumenge - Jan 6, 2013 om 12:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote]Gooit u een kunstboom weg, doe die dan bij het huisvuil. Dan verdwijnt de boom meestal in de afvalverbrandingsinstallatie van de gemeente. bron

Over de in de boom aanwezige kerstverlichting is weinig te vinden. Maar kliko of grofvuil, het verdwijnt waarschijnlijk toch wel in de afvalverbrandingsinstallatie.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 6 jan 2013, 12:34]@tijger1, jij bent wel goed je best aan 't doen om je score op te vijzelen, zeg. Je weet toch dat die *** niets betekenen? En de kerstboom was "klaar" dus de presentjes gaan niet mee de kliko in.

[edit redactie - off topic]

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2013 om 13:43
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie - off topic]

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick2
Ik gaf antwoord aan carole.83 en nee dat was niet wat tenormin bedoelde, zie haar volgende reactie.

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien daarvan, ik maak mijzelf geen "ëxpert van de week" en tot topantwoord benoemd worden doet de Ts. Heb ik ook geen invloed op.

dearagain
door dearagain - Jan 6, 2013 om 19:20
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in onze regio (en dat is de grootste regio in dit kikkerlandje) komt uiteindelijk van al het afval ongeveer 60% gewoon in de verbrandingsoven terecht

*het heeft dus geen enkele zin om "milieubewust" te scheiden

kriekra
door kriekra - Jan 7, 2013 om 13:44
204 Antwoorden / 64 Vragen

Ik heb de gemeente gebeld: de boom hoort niet bij het restafval, maar valt onder de categorie grof huisvuil. Deze info is hopelijk voor anderen ook bruikbaar.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2013 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kriekra schreef op maandag 7 jan 2013, 13:44]Ik heb de gemeente gebeld: de boom hoort niet bij het restafval, maar valt onder de categorie grof huisvuil. Deze info is hopelijk voor anderen ook bruikbaar.

Dat kan dus weer voor elke gemeente verschillen.

jokeromy
door jokeromy - Jan 7, 2013 om 13:47
32 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet gewoon even de gemeente bellen ?die weten wat wel en niet kan.en waar het afval {kunstkerstboom met lichtjes} aangeboden kan worden

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2013 om 14:12
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jokeromy schreef op maandag 7 jan 2013, 13:47]Waarom niet gewoon even de gemeente bellen ?die weten wat wel en niet kan.en waar het afval {kunstkerstboom met lichtjes} aangeboden kan worden

Dat heeft krieka dus gedaan;-)

mbrv4ever
door mbrv4ever - Jan 7, 2013 om 16:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente Breda geeft elke jaar een afval kalender.
waar op staat wat wel en niet mag weggegooid kan worden in de losse of ondergrondse afvalbakken.
we hebben voor elke type afval een container staan glas,karton en papier,plastic en aardwerk.
en glas werk. aangezien een kunstboom van plastic is en de vraag hier ook bij of deze oud is of nieuw (wegens giftige stoffen die nog werden gebruikt in de oude versies ).
Nee dan is het niet toegestaan om deze in de containers te dumpen en moet die gewoon worden aangeboden bij de grofvuil.
net zoals olie en verf aan geboden moet worden dicht verpakt in de chemobox mits er geen box is ook dus ingepakt en aangeboden bij de gemeente afval service.

dit heeft dus wel alles te maken met het vervuilen van de natuur waar Nederlanders zo wie zo goed in zijn.

en anders denk ik dat de gemeente wel een info nummer heeft of een website met die informatie.

ki
door kinnie - Jan 8, 2013 om 12:56
36 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom belt u niet even met de gemeente/milieudienst/milieustraat (wat van toepassing is)?

tenormin
door tenormin - Jan 8, 2013 om 13:10
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kinnie schreef op dinsdag 8 jan 2013, 12:56]Waarom belt u niet even met de gemeente/milieudienst/milieustraat (wat van toepassing is)?

Waarom worden eerder gegeven antwoorden niet even gelezen, dis is al diverse malen geadviseerd PLUS dat krieka (de TS) zelf al heeft geschreven dit te hebben gedaan!!