Ma
door Martijn79! Sep 26, 2018 om 07:23
Huishouden & energie

Lekkage

Hallo,

Ik merk sindskort dat mijn watermeter doorloopt, en na wat meer onderzoek dat er meer dan 1000 liter water per dag uit de leiding loopt. Waarschijnlijk een leidinglek. Echter zijn er nergens in huis vochtige plekken te bekennen, een kruipruimte hebben we niet, dus daar kan ik niet kijken.
In eerste instantie dacht ik gelijk aan een lek in de CV leiding. Aangezien wij gebruik maken van stadsverwarming, heb ik mij laten vertellen dat het doordraaien van de watermeter (drinkwater) hier niet zoveel mee te maken kan hebben, dus de lekkage ergens anders moet zitten. Kan iemand dit beamen? Ook lopen er geen toiletten in huis door, alle kraantjes staan ook dicht. Weet iemand mss waar deze lekkage vandaan kan komen, 1000 liter p/d is toch een hoop water....

11404 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 26, 2018 om 08:56
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Buitenkraan? Badkamer?
In deze link  staan meer mogelijkheden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1783105

na
door nacnud - Sep 26, 2018 om 09:22
1 Antwoorden / Vragen

Dag Martijn,

Het systeem dat jouw huis verwarmt (dus al het water in de radiatoren) is een gesloten systeem wat je alleen af en toe moet bijvullen. Dit zit dus niet aangesloten op de watermeter. Het drinkwater dat uit de kranen komt gaat wel langs de watermeter. Jouw CV ketel kan trouwens wel beide systemen apart verwarmen zodat je warm kunt douchen en ook je huis kunt verwarmen.

Als je ziet dat de watermeter doorloopt dan dan heeft dat dus niets te maken met jouw verwarmingssyteem, maar alleeb met het drinkwater.

Heb je misschien een buitenkraan? Het kan zijn dat deze ooit bevroren is en een lek heeft veroorzaakt in de (spouw)muur.

Mvg
Nacnud

ha
door harrybre Sep 26, 2018 om 13:28
240 Antwoorden / Vragen

"wij gebruik maken van stadsverwarming".  Dus een apart cu=ircuit, waarbij water uit het Net het huis instroomt en er weer wordt uitgepompt.
U haalt een EIGEN C.V. systeem aan.
Is er niet een lek in de kruipruimte, waardoro ongemerkt water wegstroomt ?

Ik zou die meter laten vervangen.

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2018 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen kruipruimte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2018 om 10:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Meetr dan 1000 liter per dag moet opvallen! Anders gezegd, water kruip 'waar het niet kan gaan' maar komt uiteindelijk altijd ergens te voorschijn. Zeker zo'n grote hoeveelheid.
Het kan dus goed mogelijk zijn dat de watermeter defect is. Dat komt weliswaar weinig voor maar wat niet kan is nooit gebeurt.

Mijn advies: neem contact op met het waterbedrijf en vraag of de meter gecontroleerd kan worden.

Als u geen kruipruimte heeft, is het dan een etage woning? In dat geval, doe ook navraag bij buren hoewel een lekkage van > 1000 litert per dag door hen zou moeten zijn opgemerkt.

panter22
door panter22 - Sep 26, 2018 om 10:19
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een huurhuis, bel de verhuurder.
Na de meter is lekkage voor rekening van de huiseigenaar.
Heb je de hoofdkraan van de waterleiding dichtgedraaid en loopt de watermeter door?
Dan is er mogelijk iets mis met de meter. Bel het waterleidingbedrijf

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2018 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is een hele flinke plons water wat er per dag doorgaat als u echt niets gebruikt. Als u echt alles gecontroleerd hebt en nergens een zwembad kunt vinden, zou ik maar per omgaande een loodgieter inschakelen.

Het telwerk van de watermeter draait alleen maar als er water passeert, dus als er niets gebruikt wordt en de meter loopt op, moet het ergens flink lekken, dat kan niet anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 26, 2018 om 17:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ook een watermeter kan stuk zijn. Als al gezegd is 1000 liter wel heel veel en dat zal echt opvallen.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 26, 2018 om 11:04
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als u ècht 1.000 liter per dag "kwijt raakt", dan zou ik u adviseren: draai de hoofdkraan dicht en waarschuw (via de verhuurder) een loodgieter. Uw waterrekening zal sky-high worden, ga maar vast sparen.

di
door divert Sep 27, 2018 om 11:16
16 Antwoorden / 0 Vragen

Sky high valt ook wel mee. 1000 liter water kost ongeveer 50 cent. Mijn gezin gebruikt ruim 3000 liter water per week.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kuub water kost ongeveer een euro. En het is niet erg als je echt een kuub per dag gebruikt, wel veel, maar als het “verdwijnt”moet dat gestopt worden.

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 26, 2018 om 11:58
509 Antwoorden / Vragen

1000 liter ! water gebruik na de meter nergens terug kunnen vinden of horen stromen lijkt onzin , zou ik haast zeggen .Maar als het klopt ,heb een behoorlijke zwembad onder je huis en kan je op een gepeperde eindafrekening rekenen. Als er 1000 liter water lekt hoef niet opzoek te gaan naar vochtplekken,maar naar een zwembad.Ik vermoed dat je 2 of 3 nullen in war bent en / of de meter niet goed leest,.

mo
door mof - Sep 26, 2018 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik duizend liter per maand, ongeveer. Douche elke dag, let verder niet op watergebruik. Een kuub per dag is eeeeeeeerg veel!
het enige dat ik kan bedenken is een lek ergens waar het  direct de grond of riool inloopt.
anders zou u zeker ergens nattigheid moeten voelen!
weet u zeker dat niet illegaal wordt afgetapt? Er zijn normaalgesproken twee kranen in de waterleiding. Een hoofkraan voor de meter en een aftapkraan erna. Als u de aftapkraan dichtdraait, loopt de meter dan nog? Dat zou niet moeten kunnen tenzij het lek tussen meter en aftapkraan zit. Als u de hoofdkraan dichtzet en een tijdje dichthoudt, loopt uw waterleiding dan leeg als u de hoogstgelegen kraan openzet?
ga dan steeds een lager gelegen kraan openzetten totdat er water in de leiding blijft dat niet weggelopen is. Het lek moet dan in het gedeelte zitten dat wel is leeggelopen.

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2018 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Één kub per maand? Dat is wel bitter weinig. Standaard wordt één kub per week voor één persoon gerekend.

di
door divert Sep 27, 2018 om 11:18
16 Antwoorden / 0 Vragen

Een kuub per maand is 33 liter per dag.... Het kan misschien wel, maar dan douche je niet thuis en ga je thuis ook niet naar de WC :-)

ti
door tinekeswart - Sep 26, 2018 om 16:41
3 Antwoorden / Vragen

Ik zou als ik jou was iemand van de stadsverwarming bellen , misschien weten die ies.

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2018 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De drinkwaterleiding heeft helemaal niets met stadsverwarming van doen.

ro
door ron503 - Sep 26, 2018 om 17:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Warm water gaat wel via de watermeter omdat het water door een apparaat in huis wordt verwarmd. Als u alle tapkranen dicht draait en de meter gaat stil staan dan is er geen sprake van lekkage. Als test kunt u de warm water kraan open draait en de watermeter gaat draaien weet u waarom u 1000 liter water verbruikt.

he
door henkie.penkie - Sep 26, 2018 om 18:41
150 Antwoorden / 0 Vragen

Een van de mogelijkheden is dat het overstort ventiel dat tussen de toevoer van het warmwater toestel (Boiler)  gemonteerd zit dat dit defect is en zodoende het water via het overstort pijpje in het riool wegloopt. Dit kan blijven hangen zodat dit overstort ventiel dat bij tegedruk openslaat . Dat dit door slijttage is blijven hangen en zodoende het water via de afvoer die meestal onder het overstort gemonteerd zit afvoert. Normaal komt hier ongeveer een liter of vijf of minder uit..
Het overstort ventiel dient om tegendruk tegen te gaan zodat deze niet te hoog op loopt in het warmwaterreservoir.

diumenge
door diumenge - Sep 26, 2018 om 19:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stortbak die blijft doorlopen misschien?

vu2615
door vu2615 - Sep 26, 2018 om 22:11
81 Antwoorden / 3 Vragen

Als eerste zou ik de hoofdkraan dichtdraaien en alleen even losdraaien om water te gebruiken, scheelt iig een hoop water. Als de hoofdkraan dicht is, moet de meter stilstaan. Vaak zitten er twee kranen: een voor de watermeter en een na de watermeter, de kraan direct NA de watermeter diuchtdraaien. Het kan zijn dat dit wat moeite kost omdat dit soort kranen practisch nooit gebruik worden. Nu moet de meter stilstaan. Zo niet dan is of de hoofdkraan niet dicht, valt te controleren door een willekeurige kraan in huis open te draaien: blijft hier water uit komen dan is de hoofdkraan niet dicht, komt er geen water uit dan is de hoofdkraan dicht en moet de meter stilstaan. Blijft deze toch doordraaien dan het wterbedrijf bellen. Maar zoals eerder opgemerkt, met 1000l/dag moet je welhaast ergens een zwembad hebben. Zijn er mogelijk verzakkingen in de woning of hele natte plekken in de tuin (als u een benedenwoning heeft)? Woont u in een appartement oid dan zou ik eens bij de buren (boven/naast/onder) navraag doen. Met 1000l/dag zouden deze zich denk ik al gemeld hebben. Nog even een laatste vraag: welk cijfer van het telwerk ziet u lopen? De laatste (rode) geven de liters aan; de zwarte het aantal kubieke meters.

Ge
door Genee Sep 26, 2018 om 22:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zit de hoofdkraan niet voor de watermeter?
Hoe moet het waterbedrijf anders de watermeter kunnen vervangen?

gerbera
door gerbera Sep 27, 2018 om 11:38
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@genee, Vaak zitten er twee kranen: een voor de watermeter en een na de watermeter,

@vu2615, de kraan achter de watermeter is een zgn aftapkraan, deze sluit de waterleiding niet af maar laat het water uit de leidingen lopen als daar aan gewerkt moet worden.

brainless
door brainless Sep 27, 2018 om 11:41
324 Antwoorden / 0 Vragen

Hier zit hij voor de watermeter.
Hier hebben ze die kraan vervangen (ivm lekken) en dan bevriezen ze de waterleiding voor en na de kraan.
Dan kunnen ze hem zonder problemen er tussen uit halen.

gerbera
door gerbera Sep 27, 2018 om 12:27
7382 Antwoorden / 14 Vragen

De hoofdkraan zit altijd voor de meter. Evenals bij gas en bij elektra de hoofdzekering.

jantje7
door jantje7 - Sep 28, 2018 om 14:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk heeft u een boiler waarvan het overdrukventiel defect is en er constand water doorlekt rechtstreeks de afvooer in. De 40 liter per uur kan daar wel mee overeen komen.