mathijs_b
door mathijs_b Nov 4, 2016 om 21:21
Huishouden & energie

Mag verhuurder na 30 jaar van mij ongeveer een complete renovatie van de woning

We hebben 30 jaar gehuurd gezeten. De huur is onbetaalbaar geworden (meer dan verdubbeld)  en nu moeten we noodgedwongen vertrekken.

De verhuurder eist van ons dat we zowat alles renoveren. Krasje op de deur: deur laten schilderen. Behang stukje los, hele muur behangvrij maken anders € 15 per vierkante meter betalen.

We kregen er meteen een prijslijst bij; trapbekleding verwijderen (losliggend) kost € 375, vloerbedekking woonkamer verwijderen kost € 1200, binnendeur schoonmaken € 26, schoonmaken badkamer: € 118 enz. enz.
Als ik alles zou laten doen ben ik vele duizenden Euro's kwijt. Dus zelf aan de slag, maar als het de verhuurder niet bevalt moet ik toch betalen.
Dit betekent dus dat we na 30 jaar de woning moeten opleveren zoals we hem ontvangen hadden. Er worden geen gebruikssporen geaccepteerd. Sterker nog; toen we de woning 30 jaar geleden kregen was het een behoorlijke puinhoop waar we veel geld en tijd in gestoken hebben om die een beetje netjes te maken.

Vraag: Kan een verhuurder verlangen dat er geen gebruikssporen zijn na 30 jaar en als die er toch zijn enorme bedragen eisen om het op te knappen? Gewone werkzaamheden als spijkers verwijderen, gaatjes dichtmaken enz. vind ik acceptabel maar wat deze verhuurder doet is absoluut onacceptabel.
Zou het nut hebben mijn rechtsbijstand in te schakelen? Ik ga ze in ieder geval na het weekend bellen.

26215 14 Rapporteer

getty
door getty - Nov 4, 2016 om 21:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is ook heel normaal dat de vloeren kaal worden opgeleverd als de nieuwe bewoners het niet wil overnemen. Dus u moet inderdaad alle vloerbedekking verwijderen.

mathijs_b
door mathijs_b Nov 4, 2016 om 21:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

Logisch dat die vloerbedekking verwijderd wordt. Maar een badkamer schoonmaken is zeer subjectief. Ik kan die 5x schoonmaken maar als de verhuurder het niet schoon genoeg vindt, mag ik € 117 betalen.

Helemaal belachelijk is dat het behang er 100% perfect uit moet zien anders € 600 boete. En dat per vlak! Dat kan dus oplopen tot € 10.000. En als ik de keuken wel schoon vind en de verhuurder niet? Boete € 1000.

Krasje op de deur? Dat wordt na die 30 jaar niet geaccepteerd en ik moet het schilderen betalen.

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2016 om 21:35
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Ben toch bang dat alles, ondanks je 30-jarig geleden contract, je alles "als toen" moet opleveren. Althans, dat doen achterlopende WBV -'s. Tegenwoordig zijn de meeste met de tijd meegegaan. Maar nog steeds: ze mogen het in de zeer verouderde toestand nog steeds eisen: lees: henzelf geld besparen. Ben bang dat ook ik, helaas, met de dooddoener moet komen: verzamel iedereen die je hebt en laat je helpen. Als toevoeging: hier in de flat is onlangs een man overleden wiens flat eigenlijk het mooist was t.o.v. iedereen. Maar een container buiten bewees dat alles wat hij in 40 jaar had veranderd, verbeterd, eruit was gesloopt. En die container ging niet vol weg maar buitenstaanders namen deuren en alles mee want heel veel mensen konden het gebruiken. Denk dat de erven de hoofdprijs hebben moeten betalen om alle mooie dingen die de WBV heeft verwijderd. En nu staat de flat in de verkoop!

eclipse
door eclipse Nov 4, 2016 om 22:13
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Tenormin, Hoi, schandalig  he, Ik heb het hier in de straat ook gezien, het lag nog  niet in de container of  er liep al iemand mee weg..de  buurtbewoners liepen gewoon de woning  in en namen mee wat ze konden,  Ik heb geadviseerd zo`n inboedel opkoper te bellen. scheelt weer een container voor de deur..triest dat dit zomaar ken, Hoe moet je nu aan spullen komen van Ca  30 jaar terug ? kunnen ze wel zeggen ja meneer maar dan had  U dat moeten bewaren ? t enige wat er in die gele bak lag was  een oud  keukenblok..Mja.... hoop dat die man eruit komt....

tenormin
door tenormin Nov 5, 2016 om 00:16
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat je @Mathijs-B bedoelt? Dat hij eruit komt. Mijn voorbeeld is dood. ☻

simon55
door simon55 - Nov 4, 2016 om 21:37
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan mijn woning niet opleveren in de staat  als dat ik er toen kwam wonen , de deuren liggen al jaren bij grofvuil zo niet die zijn er niet eens meer en ook geen idee waar ik nog die oude rmmel kan kopen

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2016 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Behang hoeft er uiteraard niet helemaal perfect uit te zien. En wat is schoon? Bel uw rechtsbijstand en laat u helpen. Hebt u een opname staat van 30 jaar geleden?

ja
door jackyh - Nov 4, 2016 om 21:44
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geloof nooit dat de verhuurder dat na 30 jaar nog mag eisen. Geeft hij dan ook een vergoeding voor alles wat u hebt opgeknapt cq. hebt vernieuwd. Zou beslist de rechtsbijstandverzekering inschakelen want dit kan echt niet.

eclipse
door eclipse - Nov 4, 2016 om 21:59
1561 Antwoorden / 370 Vragen

mathijs_b, Hallo, wat een schandalig uitgangspunt, maar helaas heeft de verhuurder  DEELS gelijk   KLIK , dat het oneerlijk is bewijst de nieuwe regel van 2003, Ik denk dat je er beter aan doet er een titel aan vast te binden  ( advocaat) zodat deze op juridische  gronden ken corresponderen met die   kl******* , Normaal zou je een overeenkomst met de nieuwe huurder  kunnen sluiten, die zijn vaak al blij als er al wat ligt, maar dat schijnt  niet zo t zijn ? vroeger hadden we nog  het granieten aanrecht, ik hoop dat je deze nog  hebt  liggen, een oude geiser uit  de kringloop winkel, ?? wat wil die verhuurder nu ? een afgeleefd  kraakpand ? of een nette woning, waarvan U de gaatjes in de muren hebt  gedicht, En besef  dat als U een nieuwe woning  betrekt  de huur zonder subsidie is he, dus zit je tegen de 650/800 euro, Ik weet uiteraard niet waarom U noodgedwongen moet vertrekken, maar hoop dat U dan maar in een betonnen flat woont, dan zijn de muren zo klaar , ook kunt  u uw deel van de boedel verkopen aan zo `n opkoper, die trekken de vloer er wel af hoor als het inorde is, behang  gaat makkelijk op beton, gesausd ? nou ja ff de roller erover. maar ga aub naar de rechtsbijstand, ik hoop dat er forumleden zijn die U een beter advies kunnen geven als mijn link, en als je inboedel verzekerd is , er kan altijd  wat vallen toch !! niet dat ik u wil aanmoedigen, normaal is scheuren en gaten vullen en glad  schuren, niet slopen naar de jaren 70 , dan eist U maar dat de verhuurder alleen binnenkomt  met lang  haar en een broek met wijde pijpen, stinkend  naar de wiet...... sterktte  en haal aub de  rechtsbijstand  erbij...

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 4, 2016 om 22:06
7226 Antwoorden / 3 Vragen
eclipse
door eclipse Nov 4, 2016 om 22:20
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@sjoppie, kijk even naar 2003, daar loopt  ts  tegenaan, Ik had  dezelfde link en dan ga je lezen, en toen werd ik verwezen naar 2003  en daar begint  de ellende voor meneer ....is positief geschreven hoor  :-) we hebben dezelfde link..  :p

sjjoppy
door sjjoppy Nov 5, 2016 om 02:26
7226 Antwoorden / 3 Vragen

@eclipse, De regels voor het herstellen in de oude staat gelden alleen voor huurcontracten die zijn afgesloten op of na 1 augustus 2003. TS woonde er 30 jaar dus ver vóór 2003. Daaruit maak ik op dat er gebtuiksporen in de woning achter mogen blijven. Verder heeft @Zoekster in duidelijke taal gereageerd waar TS wat mee  kan.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 4, 2016 om 22:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u (het liefst onafhankelijke) getuigen die de staat waarin u de woning aantrof kunnen bevestigen? Bijv. buren, kennissen? Of foto's? Als ik zo die prijzen zie, dan lijkt het erop dat verhuurder er een slaatje uit wil slaan. U vindt echt wel goedkopere werklieden die het tapijt voor minder dan 1200 euro eruit willen halen.
Het moet er gewoon redelijk netjes en schoon uit zien. Maak ook zelf foto's als u de woning oplevert. Dat heeft u wat achter hand mocht het tot een juridische strijd komen. Uiteindelijk zal de verhuurder naar de rechter moeten als u niet wil betalen voor onredelijke eisen. Doe zoveel mogelijk schriftelijk, denk vooruit. Zodat u uw zaakjes goed voor elkaar heeft mocht het tot een gang naar de rechter komen.

Het is zeker aan te raden uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Dan laat u meteen al zien dat u zich niet laat piepelen.

marita5
door marita5 - Nov 4, 2016 om 22:29
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs - B

Heeft u een huurcontract afgesloten voor 1 augustus 2003? Dan is het oude huurrecht is van toepassing.

Er zijn twee situaties:

  • Er is een opnamestaat. Als er een beschrijving is van de staat waarin u de woning kreeg bij het begin van de huur, moet u de huurwoning in die toestand achterlaten, zoals daarin staat beschreven. Normale slijtage speelt daarin geen rol. In een beschrijving staat precies omschreven hoe u de woning kreeg opgeleverd. Het is een soort inspectierapport.
  • Er is geen opnamestaat. Als er geen beschrijving is van hoe u de woning destijds kreeg bij het begin van de huur, moet u de woning bij ontruiming ‘in goede staat’ achterlaten. Dit is niet eenduidig en hangt af van wat als redelijk wordt gezien. Als u van mening bent, dat u destijds de woning niet in goede staat kreeg bij het begin van de huur, dan is het aan u om dat te bewijzen. Als u dit niet kunt bewijzen, zult u toch herstelkosten voor het terugbrengen in algemene goede staat, moeten betalen.

Wijzigingen in de huurwoning

Als u als huurder wijzigingen in de huurwoning heeft aangebracht, mag de verhuurder vragen om dit weer in oude staat terug te brengen. Dit mag de verhuurder alleen doen als het redelijk is. Wat wel en niet mag, kan dus per situatie verschillen. Factoren die van belang zijn:

  • is het een objectieve verbetering;
  • is het een kleine wijziging;
  • hoe lang heeft de huurovereenkomst geduurd;
  • was er de mogelijkheid om de aangebrachte wijzigingen door de nieuwe huurder over te laten nemen
  • Moet ik een rekening voor herstelkosten zomaar betalen?

    Het kan voorkomen dat u uw huurwoning niet achterlaat in een goede staat (afhankelijk van wanneer uw huurovereenkomst is afgesloten). Dan mag de verhuurder de kosten, die voor het herstel moeten worden gemaakt, aan u doorberekenen. Daarbij gelden wel bepaalde voorwaarden:

  •

    • de verhuurder moet na opzegging van de huur op tijd de woning inspecteren en duidelijk aangeven wat er precies hersteld moet worden.
    • de verhuurder moet u eerst de kans geven om de gevraagde herstelwerkzaamheden zelf uit te voeren.
    • eventueel in rekening gebrachte kosten moeten redelijk zijn. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet de volledige kosten van vernieuwing in rekening brengen als er een beschadigde deur vervangen moet .
    • Bron : Juridisch loket
  • Het heeft zeker nut om de rechtsbijstand in te schakelen , deze verhuurder stelt belachelijke eisen .

hutch
door hutch - Nov 5, 2016 om 08:00
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Zo te lezen huurt u van een particulier, die er criminele regels er op na houdt. Iets in de 'oude' staat terug brengen is ok, maar wel relatief gezien.
In mijn ogen spoort die persoon niet helemaal.

U heeft inderdaad rechtsbijstand nodig. Ik zou het zeer vreemd vinden als een rechter, mocht het zover komen, helemaal met die persoon meegaat.

Succes en sterkte met dat figuur.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 5, 2016 om 12:09
641 Antwoorden / 77 Vragen

We zitten inderdaad bij een  "particuliere" verhuurder, maar wel ongeveer de grootste van het land.
Ik vind het meer dan belachelijk dat een krasje op de deur na 30 jaar huren volledig voor kosten van de huurder komt.
De huizen worden niet meer verhuurd maar verkocht. En dat verkoopklaar maken mag de laatste huurder dus doen.

zoekster1
door zoekster1 Nov 5, 2016 om 12:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een krasje is normale slijtage, daar zal de verhuurder u niet op kunnen pakken. Is de eerste letter van de verhuurder toevallig een R? Ik zeg het nogmaals: maak foto's van hoe u het achterlaat, zodat u later bewijs heeft dat u aan uw verplichtingen heeft voldaan.

mathijs_b
door mathijs_b Nov 5, 2016 om 12:43
641 Antwoorden / 77 Vragen

Zie mijn volgende bericht

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 5, 2016 om 12:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik (TS) heb de gespreksnotitie over de oplevering nog eens bekeken.
Nu blijkt dat de verhuurder (V te M) het steeds had over "de koper wil gladde muren, de koper accepteert geen krasjes op de deur".

We zijn dus verplicht om na 30 jaar de woning waar we zo'n € 200.000 huur voor betaald hebben verkoopklaar op te leveren.

Nee, niet bezemschoon met gaatjes dicht en en gordijnenrails weg, maar echt in nieuwstaat.
Ik heb nooit een huurcontract afgesloten met de koper, maar een huurcontract met de verhuurder. Maar nu mag ik van de verhuurder voor de hele "renovatie" t.b.v. verkoop opdraaien.....

zoekster1
door zoekster1 - Nov 5, 2016 om 12:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk wil de verhuurder dat.  Maar hij is de verkoper van de woning en hij moet maar zien dat hij de woning in topstaat aflevert aan de koper. Het is net alsof u zijn wil als een beval ervaart, een plicht, maar u heeft rechten en plichten, niet alleen maar plichten. Maak u dus niet al te druk, na het weekend even met de rechtsbijstand bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 6, 2016 om 12:41
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen uw verhuurder vraagt is in alle opzichten volledig in strijd met alle redelijkheid! Daarmee dus inderdaad niet acceptabel. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die in en zo niet, vraag info bij het Juridisch Loket in uw omgeving..

Zie ook de al gegeven wettelijke aspecten m..b.t. huurovereenkomst voor 2003 afgesloten.
Het enige dat van u kan worden verwacht is het verwijderen van vloerbedekking, trapbekleding, dichten van gaten etc. zoals u zelf noemt maar bijv. geheel behangvrij maken omdat er iets los zit, te gek voor woorden. M.i. dat stuk geoon vast lijnem met houtlijm. Van niemand kan/mag verwacht worden dat hij/zij bouwbehang (aannemend dat dat aanwezig was bij aanvang van de huur resp. dat behang aanwezig was) moet verwijderen.