de eelco
door de eelco May 5, 2014 om 12:04
Huishouden & energie

Moet je mee werken om je nieuwehuurhuis aantepassen ...

een kennis van me heeft een aantal maanden geleden een nieuwe huurhuis betrokken.
het is een hoekwoning met een extra raam aan de zijkant (kopsekant)..
nu hebben ze een brief van de woningbouwvereniging gekregen dat ze de raam dicht willen maken omdat achteraf blijk dat de raam direct uitkijkt op de achtertuin van een nog te bouwen woning.
als de raam dicht word gemaakt dan hebben ze nog maar 1 raam waar daglicht doorheen komt zodat het een donkerehol gaat worden
als ze dit hadden geweten hadden ze de woning nooit aanvaart..
mijn vraag is,,moeten ze mee werken en gewoon maar alles slikken en pikken of hebben ze toch nog een inspraak hierin.
opnieuw verhuizen is geen optie.

1743 56 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 5, 2014 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja. Het pand is van de wbv, dus het raam mogen ze verwijderen.

de eelco
door de eelco - May 5, 2014 om 12:20
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 5 mei 2014, 12:18]Ja. Het pand is van de wbv, dus het raam mogen ze verwijderen.

bedankt voor de snelle reactie...
ik zal het doorgeven ...

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt mij niet. Dat andere huis moet nog gebouwd gaan worden, dan moeten ze daar maar voorzieningen treffen.

Dus niet zomaar mee akkoord gaan. Dit is een ernstige vermindering van het woongenot.

sw
door swat1500 - May 5, 2014 om 12:54
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een wettelijk voorschrift dat binnen een bepaalde afstand een raam geen zicht mag geven op het erf van een ander. Het raam hoeft echter niet verwijderd te worden. Er kan ook gebruik worden gemaakt van blinderende, lichtdoorlatende folie. Het raam mag echter niet meer open kunnen. Ventilatierooster is natuurlijk wel toegestaan.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat "zicht" op dat erf was er dus al. Nu wordt daar een nieuwe woning gebouwd. Ligt wel een beetje anders.

de eelco
door de eelco - May 5, 2014 om 13:35
607 Antwoorden / 92 Vragen

bedankt iedereen voor het mee denken.
de woningbouwvereniging komt morgen bij ze praten.
ik heb ze in ieder geval de telefoonnummer gegeven van het juridische loket .
misschien komt er een koopwoning en hebben die mensen geklaagd terwijl mijn vrienden dachten dat er een steeg kwam naast hun woning.
misschien is er helemaal niks aan te doen maar is dan bijvoorbeeld huurverlaging een optie want de woongenot word toch wel behoorlijk aangetast .
maar niet alleen door de woongenot verlaging maar misschien ook doordat de woning dan minder punten heeft..

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houden ze dan nog el hun "achteruitgang" als dus blijkbaar het hele grondstuk dat aan hun woning grenst verkocht is?

de eelco
door de eelco - May 5, 2014 om 13:46
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 5 mei 2014, 13:39]Houden ze dan nog el hun "achteruitgang" als dus blijkbaar het hele grondstuk dat aan hun woning grenst verkocht is?

ja zeker tijger1...alleen wel vanaf de andere kant van het blok((12 woningen))...

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat ze vooralsnog nergens mee akkoord gaan.

hutch
door hutch - May 5, 2014 om 15:43
4517 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 5 mei 2014, 12:54]Het raam hoeft echter niet verwijderd te worden. Er kan ook gebruik worden gemaakt van blinderende, lichtdoorlatende folie.
Hier dacht ik ook aan, maar folie is m.i. geen optie, omdat folie eenvoudig te verwijderen is.

Een andere optie is nieuwe isolerende beglazing te plaatsen, met aan de buitenzijde ondoorzichtig (gefigureerd) glas. Aan de binnenzijde dan gewoon glas.
Dergelijke beglazing is (in principe) niet meer te verwijderen.

Zodoende kan men blijvend niet meer naar buiten kijken en er blijft toch nog licht naar binnen komen.

Mocht de WBV moeilijk doen, is een aanvullende optie om aan bedoelde beglazing een deel mee te betalen, al hoewel dat altijd nog veel goedkoper is, dan dichtmetsen (o.i.d.).

fl
door flessebon - May 5, 2014 om 15:53
418 Antwoorden / 7 Vragen

Belachelijk. Wie was er nu het eerst? Zou maar snel juridisch advies inwinnen.

marc-o
door marc-o - May 5, 2014 om 16:13
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Ze hebben het huis aanvaardt met extra raam dan mogen ze wiegeren om het weg te laten halen anders zou de woningeigenaar de huur moeten verlagen

ib
door ibizaman - May 5, 2014 om 16:18
29 Antwoorden / 0 Vragen

@ Flessebon

Dat heeft er compleet niks mee te maken wie er het eerste was, het is beide nieuwbouw alleen het ene staat al de andere niet.
Er is dus schijnbaar een ontwerpfout gemaakt welke nu boven tafel komt.
Daar de bouw ook gebonden is aan de wet moet het aangepast worden, het lag wat anders als dit nieuwbouwhuis er al 10 jaar stond en er een nieuw bestemmingsplan kwam voor de andere nieuwbouw dan hadden die andere woningen aangepast moeten worden.
Gezien de vraag is er 1 bestemmingsplan waarvan 1 deel huurhuizen die al gebouwd zijn en 1 deel koop die nog gebouwd worden.
Dus mogen ze het aanpassen 1 huis is nl goedkoper dan heel de andere bouw die nog moet starten om te gooien dat kost meer geld

tijger1
door tijger1 - May 5, 2014 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

Het zou me ook verbazen als er geen steef tussen die tuin en de zijkant van dat huis moet komen. Anders hebben die lui geen achteruit.

tenormin
door tenormin - May 5, 2014 om 19:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zou er zelf niet blij mee zijn als er een raam in mijn woning werd dichtgemetseld. Vraag me af of bij het kadaster een en ander op papier staat, hoe dingen 'mogen'. WBV heeft destijds toch toestemming gekregen om zo te bouwen: met raam?

ib
door ibizaman - May 5, 2014 om 19:27
29 Antwoorden / 0 Vragen

De woning heb je in bruikleen dus als de wbv dat dicht metselt om welke reden dan ook is dat hun recht.
Alleen in dit geval zal er 1 bestemmingsplan zijn geweest voor heel deze week koop en huur met alle tekeningen ingediend door de architect etc, nu na het bouwen van fase1 ziet men voor men aan fase 2 begint een grote fout en die wil men nu herstellen.

Als het 2 bestemmingsplannen waren dan stond huurhuis er al veel langer en was er niks aan de hand geweest

Cookies
door Cookies - May 5, 2014 om 19:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt als huurder wat dit punt betreft weinig tot niets in de melk te brokkelen. Een huurverlaging lijkt mij wel terecht.

Het idee van Hutch vind ik een supergoed idee. Dat zouden zij nog als alternatief aan de wbv voor kunnen leggen. Kwa prijs zal het weinig verschillen.

pi
door pieterwolters - May 5, 2014 om 20:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens heb je als woningeigenaar in zo'n situatie (even ervan uitgaan dat het raam inderdaad niet klopt) ook niets te willen. Je moet dan ook maatregelen treffen.

En inderdaad, de optie van Hutch is goed. Ik heb ooit ook zoiets gehad en toen hebben we gewoon folie op de ramen geplakt. Probleem opgelost.

fl
door flessebon - May 6, 2014 om 09:07
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dit moet je nooit accepteren. Ibizaman zou dat ook niet doen als hij in die situatie terecht dreigde te komen. Heeft niets met goedkoop of duur te maken maar met recht en fatsoen.

de eelco
door de eelco - May 6, 2014 om 10:05
607 Antwoorden / 92 Vragen

goede morgen en iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden..ik heb zonet met me vrienden gesproken en ze het 1 en ander vertelt wat jullie allemaal hebben aangedragen..
de woningbouwvereniging komt vanmiddag praten met ze dus het krijgt nog een vervolg..
nogmaals mijn hartelijke dank...

boppe1943
door boppe1943 - May 6, 2014 om 10:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Art. 5:50 Vensters en balkon
1. Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.

Ik zou zeker even te rade gaan bij het Juridisch Loket, want inderdaad: de woning van die kennis stond er eerst, dus waarom moet zijn/haar woning worden aangepast. Als het raam inderdaad dichtgemaakt moet worden, dan heeft dat uiteraard wel gevolgen. Er ontstaat dan een daling van het aantal punten waar de huurprijs op gebaseerd is. Huurverlaging zou dan het gevolg moeten zijn. Maar laat de woningbouwvereniging voorlopig maar met opties komen voor een bevredigende oplossing.

de eelco
door de eelco - May 6, 2014 om 13:52
607 Antwoorden / 92 Vragen

ben net gebeld door me kennis en de woningbouw komt om 2 uur langs.....

Cookies
door Cookies - May 6, 2014 om 14:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........dus waarom moet zijn/haar woning worden aangepast........

Het is niet zijn/haar woning, het wordt slechts gehuurd.

hutch
door hutch - May 6, 2014 om 17:53
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Ben benieuwd wat er uitgekomen is.

boppe1943
door boppe1943 - May 6, 2014 om 19:09
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 6 mei 2014, 14:07]........dus waarom moet zijn/haar woning worden aangepast........

Het is niet zijn/haar woning, het wordt slechts gehuurd.

Zeker. Dat blijkt ook uit het antwoord. Toch?

ib
door ibizaman - May 6, 2014 om 19:33
29 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op dinsdag 6 mei 2014, 10:36]
Ik zou zeker even te rade gaan bij het Juridisch Loket, want inderdaad: de woning van die kennis stond er eerst, dus waarom moet zijn/haar woning worden aangepast. Als het raam inderdaad dichtgemaakt moet worden, dan heeft dat uiteraard wel gevolgen. Er ontstaat dan een daling van het aantal punten waar de huurprijs op gebaseerd is. Huurverlaging zou dan het gevolg moeten zijn. Maar laat de woningbouwvereniging voorlopig maar met opties komen voor een bevredigende oplossing.

Dat hoeft compleet geen gevolgen te hebben ramen kunnen ook op andere manieren verduisterd worden bv met lamellen aan de buitenzijde zodat zonlicht nog steeds binnenkomt dat gebeurt op steeds meer dichtbevolkte gebieden.
En waarom haar woning aangepast moet worden heb ik je al eerder uitgelegd, gezien het verhaal is dit 1 bestemmingsplan met een aantal fasen, d.w.z. huurhuizen en koophuizen, de huurhuizen staan er al en de koop moeten gebouwd gaan worden.

Daar de bouwtekeningen en alles al geheel klaar zijn is het vele malen duurder dan heel het ontwerpplan om te gooien voor 1 huis waar het raam net verkeerd zit, dit betekend veel oponthoud nieuwe tekeningen nieuwe aanvragen etc. dus is het een erg simpele afweging die men maakt nl het huurhuis aanpassen aan het oorspronkelijke plan en dat is wat er nu gebeurd.
Het kan goed zijn dat ze het kozijn verplaatsen noem maar op.
Dit is gewoon een kosten/baten analyse en omdat dit een huurhuis is hebben ze niks met de huurder maar met de verhuurder te maken.
Uiteraard zal de bewoner een onkostenvergoeding krijgen voor evt. ongemak maar thats it

tenormin
door tenormin - May 6, 2014 om 19:40
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Laten we even het antwoord van de eelco afwachten; de WBV zou vanmiddag immers langskomen bij zijn kennis.

de eelco
door de eelco - May 7, 2014 om 08:44
607 Antwoorden / 92 Vragen

goede morgen iedereen.
de woningbouwvereniging wil gewoon dat de raam word dicht gemaakt.
me kennisen hebben een nieuw huurcontract aangeboden gekregen maar dat hebben ze geweigerd op te tekenen.
nu is het aan de woningbouw om verdere stappen te onder nemen want er was volgens de woningbouw totaal geen ruimte voor verlaging van de huur en/of andere compensaties.
ik denk dat dit uit eindelijk wel in de rechtbank word uitgevochten.

word vervolgd....

ib
door ibizaman - May 7, 2014 om 08:57
29 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=de eelco schreef op woensdag 7 mei 2014, 08:44]goede morgen iedereen.
de woningbouwvereniging wil gewoon dat de raam word dicht gemaakt.
me kennisen hebben een nieuw huurcontract aangeboden gekregen maar dat hebben ze geweigerd op te tekenen.
nu is het aan de woningbouw om verdere stappen te onder nemen want er was volgens de woningbouw totaal geen ruimte voor verlaging van de huur en/of andere compensaties.
ik denk dat dit uit eindelijk wel in de rechtbank word uitgevochten.

word vervolgd....

Een rechter kan ook niet om het bestemmingsplan heen, als de rechter een uitspraak doet houd ie ook rekening met de impact.
1 huis met problemen of een 100 tal woningen aanpassen dan zal de eerste toch moeten buigen.
Dat een kleiner raam dichtgemaakt word zal niet zo'n grote impact hebben op het zonlicht.
We hebben het hier niet om de voor of achtergevel het complete raam.
Ik heb zelf ook een hoekhuis en daar zit aan de zijkant ook geen raam dat was toen nog niet eens en toch heb ik genoeg licht binnen dat kleine raampje bepaalt nl niet het zonlicht dat doen je voor en achtergevel.
Dus je kan naar de rechter maar die oordeelt in het algemeen belang, je gaat dat geheid verliezen.

zoekster
door zoekster - May 7, 2014 om 09:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=de eelco schreef op woensdag 7 mei 2014, 08:44]goede morgen iedereen.
de woningbouwvereniging wil gewoon dat de raam word dicht gemaakt.
me kennisen hebben een nieuw huurcontract aangeboden gekregen maar dat hebben ze geweigerd op te tekenen.
nu is het aan de woningbouw om verdere stappen te onder nemen want er was volgens de woningbouw totaal geen ruimte voor verlaging van de huur en/of andere compensaties.
ik denk dat dit uit eindelijk wel in de rechtbank word uitgevochten.

word vervolgd....

Als ze het tot een rechtszaak willen laten komen is het heel belangrijk dat ze nu al de wbv aangetekend schriftelijk hun tegenvoorstellen doen. Bijv. de huurverlaging of de optie van Hutch met de isolerende beglazing en dat het raam dan niet meer open kan.
Zodat je buren het zo kunnen presenteren dat zij zelf willen meewerken aan een oplossing en dat de wbv zich onredelijk onbuigzaam heeft opgesteld.
Altijd de brief dateren en verzoeken om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen.

Even bij het juridisch loket langsgaan om de brief te laten zien, kan geen kwaad. Als je buren door de wbv worden gedaagd om voor de rechter te verschijnen, komen ze misschien nog in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. (hangt af van hun inkomen, ook dat kan het juridisch loket hun vertellen)
Omdat het een zaak wordt voor de kantonrechter, mogen ze zichzelf ook zonder juridische steun verdedigen. Dan kost het niets.

Het onverstandigste is een afwachtende houding aannemen en dan denken dat het wel gaat lukken als je bij de rechter je zegje gaat doen.

ib
door ibizaman - May 7, 2014 om 09:25
29 Antwoorden / 0 Vragen

Huurverlaging hoeft de WBV niet aan mee te werken daar het een extra raampje is, zoals TS stelt dat er veel minder zon binnenkomt klopt nl niet.
TS krijgt licht binnen via voor en achterzijde dat kleine raam zal niet zo'n impact hebben daar het in de meeste hoekhuizen er tegenwoordig niet eens inzit.
Je praat hier niet over een woning die al jaren staat maar een woning die er net staat dat maakt een heel verschil

tijger1
door tijger1 - May 7, 2014 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ibizaman

Misschien de vraag even lezen? Als dat raam dicht is, is er nog maar één raam. U hebt toch niet de tekening van het huis? Kent u de maat van het raam in kwestie?

zoekster
door zoekster - May 7, 2014 om 09:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ibizaman schreef op woensdag 7 mei 2014, 09:25]
TS krijgt licht binnen via voor en achterzijde dat kleine raam zal niet zo'n impact hebben daar het in de meeste hoekhuizen er tegenwoordig niet eens inzit.

Knap dat je dit allemaal weet zonder de afmetingen van het raam te kennen en de woning te hebben gezien.

boppe1943
door boppe1943 - May 7, 2014 om 13:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Goedemiddag de eelco, bedankt voor uw terugkoppeling. Het is een tegenvaller dat de wbv uw kennissen niet wil compenseren en dat men hun ook niet tegemoet komt met een andere oplossing dan dichtmetselen. Goed dat zij geen nieuw huurcontract hebben getekend. Ik zou het probleem verder proberen op te lossen met behulp van b.v. het Juridisch Loket. Misschien is er wel een in uw woonplaats, dan kunt u daar even langs. Eerste hulp bij recht is ook een optie en tenslotte nog de Rijdende Rechter. Krijgen we weer eens iets anders te zien dan de geijkte burenruzies. Kopieer onderstaande links even naar de adresbalk. Succes verder.

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/content/aanmelden-recht-regio

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/content/uw-conflict-aanmelden-rijdende-rechter

de eelco
door de eelco - May 8, 2014 om 10:19
607 Antwoorden / 92 Vragen

woningbouw heeft vanmorgen gebeld en heeft gezegd dat ze tot dinsdag de tijd krijgen om vrijwillig het nieuwe contract te tekenen anders gaan ze stappen ondernemen.
heb de situatie gisteren eens goed bekeken en het is heel eenvoudig te verklaren waarom de woningbouw deze stugge houding heeft.
naast hun woning is een grote vrije kavel te koop ((een zogenaamde top locatie )) en daar willen ze de hoofd prijs voor dus moet de raam van me vrienden wijken voor het grote geld.
zonet een jurist gesproken en die heeft al aangegeven dat het vechten tegen de bierkaai is.
dus zo gaat het in nederland.
in ieder geval ongelofelijk bedankt voor alle antwoorden ..
ik hoop hier over een bepaalde periode een eind antwoord te kunnen geven maar het ziet er niet al te best uit..

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 10:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een pessimist die jurist. Ik zou niet zomaar opgeven zonder er flink voor te knokken. Ik zou het op de manier die ik heb aangegeven aanpakken, vandaag de aangetekende brief de deur uit, zodat hij nog voor dinsdag bij de wbv binnen is.

Maar goed, dat is natuurlijk aan die kennis van je.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2014 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

Schandelijke zaak.

Laat uw vrienden zich niet zo maar bij de zaak neerleggen maar hulp zoeken. Misschien is er wel een gemeentelijke ombudsman. Ook kunnen zij zich wenden tot de Woonbond of tot Rechtswinkel. Klik hier

tijger1
door tijger1 - May 8, 2014 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor Woonbond, klik hier

Cookies
door Cookies - May 8, 2014 om 10:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 8 mei 2014, 10:27]Wat een pessimist die jurist.

Ik vind de jurist meer een realist. Knokken heeft alleen zin als er kans op winnen bestaat. Die is hier vrijwel nihil. Er zijn zoveel hoekwoningen zonder raam aan de zijkant, daar valt prima in te wonen.

Vraag me wel af of de betrokkenen het alternatief van Hutch nog bij de wbv naar voren hebben gebracht.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2014 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard zijn er genoeg hoekwoningen zonder zijraam, maar daar gaat het niet over. Die kennis wordt ernstig in zijn woongenot aangetast door verwijdering van dat raam. Het is blijkbaar geen doorzonkamer.

Ook de pressie die uitgeoefend wordt is onfatsoenlijk, zeker vanuit een woningbouwvereniging.

Men hoeft niet over zich te laten lopen.

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 10:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 8 mei 2014, 10:35][quote=zoekster schreef op donderdag 8 mei 2014, 10:27]Wat een pessimist die jurist.

Ik vind de jurist meer een realist. Knokken heeft alleen zin als er kans op winnen bestaat. Die is hier vrijwel nihil. Er zijn zoveel hoekwoningen zonder raam aan de zijkant, daar valt prima in te wonen.

Vraag me wel af of de betrokkenen het alternatief van Hutch nog bij de wbv naar voren hebben gebracht.
Maar je zegt het al. Vrijwel nihil. Niet onmogelijk! Je moet voor elke kans knokken. Ik neem aan dat die kennis nog jaren in die woning blijft wonen.

En juist die tip van Hutch moet je schriftelijk inbrengen en dan maar eens zien wat de wbv daar voor antwoord op heeft. Waarom bij voorbaat het hoofd in de schoot leggen? En waarom een vermindering van woongenot accepteren zonder huurverlaging?

Mijn motto: not without a good fight!

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 10:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In Ilse en Waylon geloofde een paar weken geleden toch ook niemand?

(geintje)

Cookies
door Cookies - May 8, 2014 om 10:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Die kennis wordt ernstig in zijn woongenot aangetast door verwijdering van dat raam. .......

En met dat 'ernstig' ben ik het niet eens. Laat ik het zo zeggen: ik zou het niet leuk vinden, maar zal er echt niet minder woonplezier door krijgen.

boppe1943
door boppe1943 - May 8, 2014 om 11:38
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw vrienden moeten zich niet onder druk laten zetten en nu zo snel mogelijk juridische hulp inschakelen. De belangen voor de wbv zijn groot, vandaar die pressie. Het dreigement van de wbv om stappen te ondernemen als uw vrienden het nieuwe huurcontract niet ondertekenen is gewoon bluf. Huurders hebben namelijk huurbescherming en dat betekent dat de verhuurder niet zomaar de huur mag opzeggen. Dat moet namelijk 3 maanden van tevoren schriftelijk gebeuren. Vervolgens moet de huurder daarmee akkoord gaan. Gebeurt dat niet, dan loopt het huurcontract gewoon door. De verhuurder kan daarna naar de rechter stappen om het huurcontract te laten ontbinden. Daar moet verhuurder dan wel zwaarwegende redenen voor hebben.

De huurder heeft verplichtingen en rechten. De verplichtingen zijn:
1. de huur op tijd betalen;
2. hij moet noodzakelijke REPARATIES gedogen en gering dagelijks onderhoud verrichten. Bij oplevering moet hij het gehuurde inleveren in de staat waarin het gehuurde zich bevond toen huurder het betrok.

De rechten zijn o.m.:
Huurgenot. Als de huurder minder huurgenot heeft van het gehuurde, dan heeft hij recht de huur te verminderen of te verrekenen.
Daarvoor kan men het beste de rechter of de huurcommissie inschakelen.

Kijk ik bij de gegevens van de Huurcommissie dan vind ik een adres in Den Haag (Postbus 16495, 2500 BL Den Haag, fax 0703754200), maar voor geschillen verwijst de Huurcommise naar het Juridisch Loket.

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 12:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een jurist kost geld. Je bent gauw zo'n 80 tot 120 euro per uur kwijt.

Ik zou het voorlopig op eigen houtje doen. Niets mis mee. Lid worden van de woonbond is wel een goed idee.

boppe1943
door boppe1943 - May 8, 2014 om 12:17
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Advies van het Juridisch Loket is gratis en wordt gefinancierd door de overheid. Er zijn 30 vestigingen in NL. Daar kun je zo heen, zonder afspraak te hoeven maken. Je wordt aan de balie door een jurist te woord gestaan. Men heeft ca. 10 minuten de tijd voor een advies. Bij gecompliceerde en langdurige zaken wordt een vervolgafspraak gemaakt, dan heeft men meer tijd. Bellen kan ook (0900-8020, 20 cent p.m.).

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 12:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O bedoelde je dat. Ja, dat is zo. Ik kreeg het idee dat advies bij het juridisch loket al was ingewonnen omdat de eelco het had over een jurist die zei dat het kansloos was.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als je bij het JL met een kluitje in het riet wordt gestuurd, je niet over hoeft te gaan tot het zelf inschakelen van een (meestal dure) jurist, maar ook zelf aan de bak kunt. Eventueel met behulp van de woonbond.

tijger1
door tijger1 - May 8, 2014 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 8 mei 2014, 10:52].........Die kennis wordt ernstig in zijn woongenot aangetast door verwijdering van dat raam. .......

En met dat 'ernstig' ben ik het niet eens. Laat ik het zo zeggen: ik zou het niet leuk vinden, maar zal er echt niet minder woonplezier door krijgen.

Dat ligt maar helemaal aan de indeling van de woning en hoe klein het ene raam is dat nog overblijft.

de eelco
door de eelco - May 9, 2014 om 09:56
607 Antwoorden / 92 Vragen

mijn vrienden zijn en stel en leven van 40 euro leefgeld dus centen voor een advocaat is er niet.
ze zijn langs geweest bij het juridische loket en daar zeide ze dat het moeilijk gaat worden en ze werden door verwezen naar een advocaat maar ondanks dat het een gesubsidieerde advocaat is moeten ze toch een eigen bijdragen betalen en dat kunnen ze niet dus dat houwt meteen weer op.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2014 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ibizaman schreef op vrijdag 9 mei 2014, 10:07]Maar wel centen om te verhuizen naar nieuwbouw.
Kortom dit verhaal stinkt

Schandelijke opmerking.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2014 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@de eelco

Maar wilde het JL niet eens helpen om een brief te schrijven?

de eelco
door de eelco - May 10, 2014 om 09:30
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 9 mei 2014, 10:27]@de eelco

Maar wilde het JL niet eens helpen om een brief te schrijven?

nee helaas niet..
volgens de woningbouw is dat een gewone bouw fout en dient dan ook hersteld te moeten worden.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2014 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan Rechtswinkel of Woonbond.

zoekster
door zoekster - May 10, 2014 om 09:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch is het van belang dat uw buren dit schriftelijk aangaan met de wbv, als ze er nog voor willen knokken. Een brief hoeft niet door een jurist te worden geschreven. Het moet dan wel een brief zijn die inhoudelijk goed is en er taalkundig fatsoenlijk uit ziet.
Je mag gerust de brief hier plaatsen, dan kijken wij wel of hij zo op de post kan.

Als je iets lastigs voor elkaar wilt krijgen, moet je er ook veel moeite voor doen.

de eelco
door de eelco - May 10, 2014 om 09:42
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 9 mei 2014, 10:24][quote=ibizaman schreef op vrijdag 9 mei 2014, 10:07]Maar wel centen om te verhuizen naar nieuwbouw.
Kortom dit verhaal stinkt

Schandelijke opmerking.

ok...deze reactie van ibizaman heb ik niet kunnen lezen omdat hij alweer verwijdert is.
ibizaman misschien hebben mijn vrienden vele jaren op de wachtlijst gestaan omdat de woning waarin ze zaten ((particulier) werd verkocht.
na zo,n 5 jaar op de lijst te hebben gestaan werd eindelijk een woning toegewezen maar ondertussen is mijn vriend werkeloos geworden en zijn vriendin werkt als zzp,er in de thuiszorg((in plaats van zo,n 38 uur in de week werkt ze nu nog maar zo,n 5 tot 7 uur per week)) en zij heeft geen recht op een ww uitkering omdat ze zelfstandig werkt dus zijn ze langzamerhand blut geraakt en de rekeningen bleven gewoon komen.
dus ibizaman misschien ff een advies voor de rest van u leven,,EERST FF NADENKEN VOORDAT JE EEN REACTIE GEEFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!......

voor iedereen die wel een goede en normale reactie heeft gegeven nogmaals hartelijke dank en een prettig weekend...

boppe1943
door boppe1943 - May 10, 2014 om 10:17
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=de eelco schreef op vrijdag 9 mei 2014, 09:56]mijn vrienden zijn en stel en leven van 40 euro leefgeld dus centen voor een advocaat is er niet.
ze zijn langs geweest bij het juridische loket en daar zeide ze dat het moeilijk gaat worden en ze werden door verwezen naar een advocaat maar ondanks dat het een gesubsidieerde advocaat is moeten ze toch een eigen bijdragen betalen en dat kunnen ze niet dus dat houwt meteen weer op.

Dat valt tegen. Ik had gedacht/gehoopt dat het JL zich meer zou inspannen. Maar eigenlijk wordt al gauw verwezen naar een (gesubsidieerde) advocaat. Goed om te weten. Ik heb het even opgezocht: Gehuwden en samenwonenden met een fiscaal inkomen onder € 25.200 betalen een eigen bijdrage van € 196 en dat loopt al snel op naarmate het inkomen een beetje hoger is. Tja, wat resteert u nu nog? Blijkbaar wil de wbv niet meewerken aan oplossingen zoals hierboven aangedragen. Resteert nog de tip van Tenormin om navraag te doen bij het Kadaster. Of ga eens na of de gemeente waarin uw vrienden wonen een gemeentelijke Ombudsman heeft die kan helpen. Zie:

"Wat doet de Ombudsman?
De gemeente speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven van de burger. De gemeente verleent allerlei diensten en voert taken uit op het gebied van wonen en welzijn. Daarbij kan wel eens iets fout gaan: de burger krijgt bijvoorbeeld geen antwoord op brieven of telefoontjes, wordt onfatsoenlijk behandeld of ontvangt gebrekkige of onjuiste informatie.

Klacht
Als u zoiets overkomt, kunt u een klacht indienen bij de Gemeentelijke Ombudsman. Deze biedt in de eerste plaats een luisterend oor en stelt - kosteloos - een onderzoek in naar de gang van zaken. Klachten moeten immers verholpen worden. Ook de gemeente - die streeft naar een optimale dienstverlening - hecht daar veel waarde aan."

De Rijksoverheid verwijst op haar site naar het JL bij klachten over woningcorporaties, maar ik zie ook als voorbeeld: "Uw woningcorporatie wil uw woning slopen i.v.m. herstructurering...enz." Het advies is dan om contact op te nemen met de klachtencommissie van de woningcorp. of met de gemeente. Weliswaar wordt alleen het zijraam gesloopt, maar het lijkt me de moeite waard om toch even de gemeente te raadplegen.

Ondanks alles, ook u een prettig weekend.