iels83
door iels83 Feb 19, 2023 om 16:38
Huishouden & energie

Mogen sleutels van ramen passen bij de buren?

Mijn vraag is of het mag dat alle huurwoningen hier in de buurt dezelfde sleutel hebben voor de ramen in het huis, dus ook die van de beganegrond (slot is wel inpandig.)
Is dat niet juist inbraak gevoelig, zou de verhuurder van deze huurwoningen (sociale huur) hierop aangesproken moeten worden en kan er vervanging van "niet massaal" sluitwerk met een individuele sleutel door huurder gevraagd/geëist worden?
Alvast bedankt!

7608 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 19, 2023 om 16:43
1798 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Iels83,

Het antwoord op uw vraag is : ja,dit is normaal.

Mijn ervaring is ,dat de sleutelmaker die sleutels ook al kant en klaar heeft liggen.

Als U pas in de huurwoning bent gekomen en u bent niet de 1ste bewoner,raad ik u aan om de deursloten te laten vernieuwen.

Ook die van uw berging .

JMA2
door JMA2 Feb 20, 2023 om 00:19
129 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet zeker dat de deursleutels niet bij de buren gaan passen. Het raamslot waar het hier over gaat zit aan de binnenzijde van de woning. Je zal dus eerst moeten inbreken om vervolgens de ramen open te zetten? Dus ander slot voegt niets toe

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 20, 2023 om 00:32
1798 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JMA2,

Ik spreek helaas uit ervaring......:<((

Er woonde een oude mevrouw in mijn woning,die een kopie van haar sleutels had gegeven aan haar buren.

Toen ik er pas kwam wonen,was mijn fiets op een dag foetsie......

Direct toen alle sloten vernieuwd.

Later kwam ik erachter, dat mijn buurman de fiets had gestolen......ik kwam hem tegen in de algemene ruimte....gewoon weer meegenomen en niets gedaan verder om de relatie niet te verstoren met de buurman......

ha
door harrybre Feb 20, 2023 om 11:41
240 Antwoorden / Vragen

Wees blij, dat er een slotje opzit. Menig wat ouder huis heeft een sompele sluiting zonder slot.
Maar wat let u, om er een paar eigen sloten op te zetten?

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2023 om 16:54
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik was blij dat de raamsleutels van mijn buren ook op die van ons pasten!

Je moet trouwens wel eerst door de voordeur naar binnen kunnen natuurlijk, de voordeursleutels mogen niet gelijk zijn, om de vraag te beantwoorden: Ja, dit mag.

me
door mein33 - Feb 19, 2023 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is geen buur die bij u binnenkomt om uw ramen open te maken met zijn/haar sleuteltje.
Zo goed als alle binnenhuisraamsluitingen die in de bouwmarkt te koop zijn, zijn voorzien van eenzelfde sleuteltje.
Het sluiten met een slotje is er voor om de gaatjesboorders een kans te ontnemen, of om er voor te zorgen dat de kinderen het raam van binnenuit niet open kunnen maken.
Als ik u zou zijn, dan zou ik mij meer zorgen maken over de sloten in de voor- en/of achterdeur, aangezien die waarschijnlijk makkelijk zijn te openen middels de zgn. Roemeense methode.

getty
door getty - Feb 19, 2023 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie het probleem niet als het binnensleuteks betreft.

pi
door piet limburg Feb 21, 2023 om 18:54
232 Antwoorden / 15 Vragen

Precies.....
Het probleem is...dat er geen probleem is

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2023 om 18:12
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, alle raamsleuteltjes passen in ieders woning. Maar hier is het alleen van binnen te gebruiken, natuurlijk niet buiten. Ik neem aan dat u uw eigen ontgrendelingssleutel van de entree deur heeft? Die iedere bewoner krijgt. Ook alle voordeuren hebben een eigen sleutel, alleen de ramen niet.

Topantwoord

sira
door sira - Feb 19, 2023 om 19:00
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Het is standaard af fabriek dat raamsloten of afsluittbare krukken dezelfde sleuteltjes hebben, toch vallen ze onder het "politiekeurmerk", mits u ze er niet in laat zitten, maar buiten het zicht legt of hangt.

tenormin
door tenormin Feb 19, 2023 om 21:13
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, die sleuteltjes van ramen zijn waardeloos. Bij renovering, alweer 12 jaar geleden, werkte het wel, nu al jaren niet meer. Die van de keuken al helemaal niet. Maar als je dacht dat dit het probleem van een WBV is? Nee hoor, ze doen er niets aan. Een van ramen op galerij kan zo opengedrukt worden, ook al vielen ze toen onder politiekeurmerk. Hier is alles versloft: de buitenkant van alle flats zijn nu in handen van de VVE. Conclusie: die doen niets aan buitenkanten.

sira
door sira Feb 19, 2023 om 21:44
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Bedoel je dat ze niet meer goed werken?

Ik heb geen raamsloten, wel een grote Duitse Herder, maar 1 à 2 keer per jaar loop ik alle deursloten na en spuit er WD40 in.
Dat ik WD40 gebruik is eigenlijk uit gemakzucht, want grafietpoeder is voor cilindersloten beter.

Heb je dat al eens gedaan met de raamsloten? Cilindersloten drogen na verloop van tijd uit waardoor de sleutel steeds moeilijker om te draaien is.

tenormin
door tenormin Feb 19, 2023 om 21:48
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Nee joh, het zijn kleine k*t sleuteltjes, in tegenstelling tot de rest van de deuren. Maar kan het inderdaad wel eens proberen, hoewel, dit zijn geen cilindersloten, maar nogmaals, leesbovenstaande, haha. Ik antwoord alleen maar omdat ik heb gekeken, geen bericht dat je hebt geantwoord. Ik las gisteren dat Gerrit afscheid heeft genomen? Althans, las een commentaar. Alleen, alweer niets in de enveloppe. Heerlijk, deze site.

me
door mein33 Feb 20, 2023 om 09:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Tenormin,

Een druppeltje W40 doet inderdaad wonderen. ;-))

Thierryv
door Thierryv - Feb 19, 2023 om 21:20
1 Antwoorden / Vragen

Sleutels van raam hendeltjes zijn allemaal universeel. Deze zijn enkel en alleen om de vergrendeling van de hendel los te maken.
Van buitenaf krijg je zo'n raam nooit zomaar open.
Vaak zitten deze hendels ook op draaikiepramen, dan kan hendel op slot wanneer deze op de kiepstand staat
Op kiepstand zijn die ramen anders wel zo open gemaakt met touw en een stukje pvc buis.

rj
door rjw - Feb 20, 2023 om 07:51
3294 Antwoorden / 5 Vragen

kan jij met jouw sleutel inbreken bij de buren?

Ja
door JannyBoe - Feb 20, 2023 om 08:53
531 Antwoorden / Vragen

Hallo, u vraagt of dat mag en dan kom je in regels en wetten terecht. Die zijn voor zover ik na kan gaan niet te vinden.
Sowieso zou ik in eerste instantie contact opnemen met de verhuurder en het voorleggen.
Eens kijken wat deze daarover zegt en wat de (on-)mogelijkheden zijn.

Topantwoord

mo
door mof - Feb 20, 2023 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De sloten zijn inpandig, de ramen kunnen dus worden afgesloten zodat een inbreker niet een klein gaatje in het raam kan maken/snijden om met zijn hand de klampen te openen en vervolgens de woning te betreden. of via een andere opening met bijvoorbeeld een touwtje of haakje de klamp open te trekken. De meeste woningen hebben geen sloten op de ramen dus daar kan dit wel. Er is dus een verlaagd risico op inbraak in plaats van een verhoogd risico want nu moet een inbreker eerst het slot kunnen openen. Het risico zou nog lager kunnen zijn als inderdaad iedere woning verschillende sleutels zouden hebben. Want als er veel sleutels in de omloop zijn wordt de kans dat een inbreker er eentje in handen krijgt groter. Maar nog steeds geldt: door het aanbrengen van sloten wordt het inbraakrisico in principe verkleind. Sloten op ramen zijn bij de wet niet verplcht. Het is een service van de verhuurder.

rj
door rjw Feb 21, 2023 om 21:01
3294 Antwoorden / 5 Vragen

En daarnaast kan je het nog gebruiken om te voorkomen dat (kleine) kinderen de ramen kunnen openen. Dat was voor mij destijds een reden om de ramen op de slaapverdieping van sloten te voorzien.

lo
door lovewinnie - Feb 22, 2023 om 20:28
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Slot zich toch aan de binnenkant. En ja dat klopt. Is een standaard sleutel.
Kan met een sleutel al mijn ramen openen en ook die van de buren als ze zou willen lenen.