st
door stiemsma Feb 26, 2004 om 22:39
Huishouden & energie

Naheffing Essent E1750,-(!)

Voor twee weken geleden ontvingen wij in ons studentenhuis (5 bewoners)een naheffing van Essent van maar liefst E1750,-! Of we dat even kunnen betalen..Kijkend naar onze banksaldo's en ons inkomen is dat vrij onmogelijk.
We doken in deze naheffing om ons te verbazen over het enorme bedrag wat we voor alleen het gasverbruik moesten betalen. Wij zouden volgens Essent ons verbruik van gas per maand ver-12-voudigt hebben! RARA hoe kan dat? Van ongeveer 250 kuub per jaar gestegen naar 3800 kuub per jaar!! En het gekke is dan ook nog dat het volgens de gasmeter (die zich in het pand hiernaast bevindt )klopt.

Nu is het zo dat ons verbruikspatroon niet is gewijzigd. We koken op gas, hebben een kleine keukengeiser en op drie kamers staat een gaskachel. Deze kachels hebben we pas laat in het jaar 2003 aan gezet want het bleef redelijk lang warm. En we staan echt niet de hele dag onder de douche of te koken voor hele weeshuizen. Kortom:we snappen er geen snars van!!

Voorgaande jaren kregen we zelfs geld terug en hadden we een laag maandbedrag wat we moesten betalen.

We willen niet betalen voordat duidelijk is geworden of dit alles klopt. Maar kan dat wel? En hoe moeten we Essent aanpakken om ervoor te zorgen dat ze alles gaat nazoeken??

HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Femke en haar huisgenoten

1127 4 Rapporteer

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 12:52
91 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is je begin van 250 kuub per jaar een beetje erg laag.
Je geeft al op dt jullie met minimaal 3 mensen zijn die koken??
Ook heb je op 3 kamers een apparte gaskachel.
Kijk ik in mijn eigen situatie dan zijn de volgende gegevens van belang.
1) ik woon alleen. 2) ik heb een combi ketel. mijn verbruik is ongeveer 1600 kuub per jaar.
In jullie situatie is het niet vreemd om dit maal 2,5 te nemen zodat ik op 4000 kom. jullie zitten hier onder dus lijkt het mij niet verkeerd.
Laat Essent wel jullie maand bedrag naar een redelijke waarde omhoog schroeven zodat je volgend jaar niet voor verrassingen komt te staan. Suc6.

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 12:52
91 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ik nog te vermelden dat je met essent wel een regeling kunt treffen waar bij je even voor moet stellen dat jullie als het kan per maand een €350 extra proberen te betalen om de achterstand in te lopen lukt dit niet ga dan voor €250. dat is of in 5 of in 7 maanden de achterstand wegwerken. Essent kan hier mee accoord gaan. probeer wel op hun sympathie te spelen omdat de eerste maand bedragen veel te laag waren in geschat en het niet hun bedoelling kan zijn geweest om daar een fout mee te maken. nogmaals suc6.

pb
door pbiemans - Apr 16, 2004 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Femke, ik ben een student in Tilburg en ons studentenhuis heeft precies hetzelfde probleem! Ook een verbruik dat met 50% is gestegen op zowel gas als elektra terwijl we niet substantieel meer zijn gaan verbruiken. Hoewel ik het begrijpelijk vind dat men denkt dat de oorzaak hierin ligt, is dit bij ons wel degelijk niet het geval. Achteraf is hier wat mij betreft niet veel aan te doen. Het plaatsen van een apparaatje naast de Essent-teller dat het werkelijke verbruik registreert misschien? Verder zijn de prijzen per eenheid gas en elektra onbeschoft veel gestegen. Dat is van den zotte als je het mij vraagt. Zijn er echt geen mensen die weten wat we kunnen doen???

trancetycoon
door trancetycoon - Apr 16, 2004 om 12:52
29 Antwoorden / 2 Vragen

allereerst is 250 kuub veel te weinig als jaarverbruik voor 3 gaskachels en 1 fornuis. 3800 is redelijk normaal voor een studentenhuis, omdat men daar meer stookt dan in een gemiddeld huis.
zorg dat alle voorschotten zijn betaald zodat een betalingsregeling mogelijk is.
vraag desgewenst een hoogverbruik aan bij essent zodat je zelf het verbruik kunt bijhouden.