do
door dominique28 Jan 14, 2012 om 23:32
Huishouden & energie

Nefit topline compact hrc cv ketel problemen

Hallo allemaal

Zo'n maand geleden heb ik zelf mijn cv ketel vervangen.
Op advies van een kennis hebben wij gekozen voor een nefit topline compact.

Nu hebben we echter problemen met de cv ketel.
De druk was namelijk helemaal terug gelopen naar 0. Nadat ik hem weer had bijgevuld liep de druk binnen enkele minuten weer naar 0. Nadat ik alle leidingen heb gecontroleerd, ben ik erachter gekomen dat het pentec overstort ventiel zachtjes drupte. Ik heb toen een paar keer het ventiel opengezet om hem schoon te spoelen, waarna het niet meer drupte. Nadat de cv weer op druk was liep de druk niet meer af, maar juist op als de verwarming geactiveerd is. De druk liep op tot 3,4 bar en het overstort ventiel werd geactieveerd. Met de cv hebben we ook alle toebehoren vervangen en snap nu eigenlijk niet wat het probleem is. Het ennige wat niet vervangen is is de dak doorvoer, Hiervoor hadden we ook een nefit dus alles paste precies op de bestaande dakdoorvoer.

Verder heb ik ook alle inbedrijfstelling voorschiften gevolgd
Ik ben natuurlijk geen specialist maar heb alles wel goed en netjes aangesloten. Overigens geeft de ketel ook geen storing aan op bijvullen na.

Om een lang verhaal kort te maken,
Hoeveel druk moet ik hebben als de cv warm is?
Waarom bouwt hij druk op?

Met vriendelijke groet,

Dominique

.

8285 7 Rapporteer

freya
door freya - Jan 15, 2012 om 11:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dominique28,

Een beetje schommelen doet de druk altijd wel. Er is altijd wel een verschil tussen koude en warme toestand, maar veel zal het toch niet mogen zijn. Je schrijft dat de druk oploopt tot 3,4bar maar je schrijft niet hoe hoog de druk was in koude toestand.

En is het expansievat ook vervangen/getest?

m.vr.gr. Freya

do
door dominique28 - Jan 15, 2012 om 22:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Freya,

Vandaag ben ik weer bezig geweest, want de druk stond op 0bar in koude toestand. Er zat een lek in de kelder die ik verholpen heb, ook heb ik alle koppelingen op het zolder vervangen, omdat er op sommige oxidatie zat. Het expasie vat is nieuw, maar vandaag er toch maar even af gehaald en gekeken. Er zat geen water in en ik kon met mijn vinger het membraam een beetje indrukken. Het membraam heeft wel tegendruk, maar getest is het niet. Ook heb ik 2 kogel kranen gemonteerd op de aanvoer en de retour van de cv. Hiermee hoop ik te testen of de druk in de cv ketel of in het systeem weg loopt, dit heb ik echter nog niet geprobeerd.

Nadat alles voor elkaar was, heb ik het systeem gevuld en het warmte bedrijf ingeschakeld. Mijn start druk was 2bar. Helaas liep de druk weer op. Ik heb toen het systeem op bedrijfs temperatuur laten komen (85 graden) door steeds een beetje te ontluchten en dus de druk te verlagen. Toen het systeem op 85 graden was heb ik het systeem op 2,4 bar gezet en het warmte bedrijf uitgeschakeld. De druk is nu weer omlaag gelopen tot onder de 0,7 waarna de ketel in zijn beveiliging schiet, omdat er bij gevuld moet worden.

Gelukkig hebben we ook een hout kachel :-)

In mijn beleving moet het expansie vat niet goed zijn.
Deze zit op de toevoer leiding net na het overstort ventiel (rode).
Die regelt toch de druk?

Groetjes Dominique

freya
door freya - Jan 16, 2012 om 11:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dominique28:

Een drukverval in het leidingsysteem tussen warme en koude toestand van 2,4bar naar 0,7bar lijkt natuurlijk nergens op. Bij mij is het drukverschil ongeveer 0,3bar. Momenteel in koude toestand ongeveer 1,5bar en in warme toestand 1,8bar. De temperatuur van het water hou ik wel wat lager, dat geeft wat minder fluctuaties en je radiatoren worden niet zo extreem heet.
En wat het drukvat betreft, ik neem ook aan dat wanneer de installatie 'op temperatuur' is, de toevoerleiding van het drukvat ook enigszins warm wordt?

Kortom, ik zou eens beginnen met een wat lagere watertemperatuur en ook vooral in het begin veelvuldig (en op verschillende plaatsen), de boel goed ontluchten.

Freya

qw
door qwerty10 - Jan 16, 2012 om 13:12
36 Antwoorden / 21 Vragen

Heb je gecontroleerd of er wel tegendruk in het expansie vat aanwezig is?
Andere zijde van membraan, waar geen cv water komt.
Als het goed is moet er een ventiel zitten waar je dit kunt controleren.
Op andere zijde membraan mag er geen druk op staan.

mvg

Qwerty10

do
door dominique28 - Jan 17, 2012 om 20:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

zo we zijn weer een paar dagen verder. ik heb alles meerdere keren ontlucht, en het gaat gelukkig al beter. de druk loopt iig niet zo veel meer op (max 2,6 bar).
In gekoelde toestand was hij vanmorgen 1,5bar, toen heb ik hem op 2,2 gezet en ben naar mijn werk gegaan. morgenochtend ga ik weer kijken. hij staat nu voluit om alles een keer goed warm te krijgen en te ontluchten. Het expansie vat is dicht bij de toevoer warm, maar word geleidelijk kouder (lauw) vlak bij het expansie vat.

wat betreft het ventiel, daar mag ik toch niet aan zitten, anders ben ik mijn druk kwijt.

Ga morgen ook proberen om de temperatuur iets lager te krijgen zodat hij iets minder schommelt.

Voor zover bedankt voor de hulp, toch mooi dat de doe het zelver zo nog een heel eind komt.
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Met vriendelijke groet,

zonnewind
door zonnewind - Feb 9, 2012 om 00:17
222 Antwoorden / 61 Vragen

Het wil ook nog wel eens helpen er een vakman bij te halen. Het zelf instaleren is met de huidige, computer gestuurde apparatuur best nog wel een ingewikkelde zaak.

1paul
door 1paul - Feb 9, 2012 om 16:09
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u wel de automatische ontluchting van de ketel gebruikt toen u deze installeerde???

De ketels van tegenwoordig ontluchten vaak automatisch mits u dit programma doorloopt in uw geval is het zeer waarschijnlijk lucht in het systeem welk dit alles veroorzaakt, wat u ook kunt doen is goed warm stoken met alle platen open, daarna als alles warm is de kranen allemaal dicht zetten en af laten koelen, dan de platen allemaal een voor een ontluchten en het systeem weer bijvullen...

Als u dit gedaan heeft kunt u dit nog een keer herhalen als u dit wilt dan is het meeste zo niet alle lucht wel verdreven uit uw systeem, na de winter kunt u dit nog een keer herhalen...

Succes...