Di
door Dikoz Mar 9, 2023 om 14:33
Huishouden & energie

Netbeheer kosten elektriciteit 70% gestegen?

Klopt het dat de netbeheerkosten voor een 80 ampère aansluiting (VVE) in 2023 met bijna 70% stijgen? Ik haal uit de folders bij Stedin:
Transpotvergoeding 2022: €2.038
2023: €3.436 ofwel €1400 per jaar hoger?
Kan ik midden in het jaar in capaciteit teruggaan bijvoorbeeld naar  63 A?  Wij gebruiken veel minder, maar misschien met laadpalen in de toekomst wat meer.

1042 6 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2023 om 18:49
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dikoz,

U kunt meer informatie vinden in de volgende link :

https://www.liander.nl/nieuws/2022/11/28/nieuwe-tarieven-netbeheerkosten-2023-bekend

mi
door miraltje - Mar 9, 2023 om 19:04
462 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt niet zomaar teruggaan in capaciteit, er zal eerst een installateur de installatie moeten nazien. mogelijk is deze aansluiting nodig indien er liften in het complex aanwezig zijn die deze capaciteit vereisen.

Iv
door Ivo W - Mar 9, 2023 om 21:15
734 Antwoorden / Vragen

Die capaciteit kan in principe op elk moment veranderd worden door de netbeheerder.

Wel twee waarschuwingen:
- laat eerst onderzoeken (meten) of uw VVE inderdaad voldoende heeft aan een lagere aansluitwaarde. Dit kan door gedurende enige dagen de piekbelasting in de stroom afname te monitoren.
Het zou vervelend zijn als de verlaging wordt uitgevoerd en vervolgens blijkt dat wanneer 's avonds alle verlichting brandt en de lift(e) gebuikt wordt/worden steeds de hoofdzekeringen doorbranden.

- gezien de huidige status met overvolle stroomnetten is het niet vanzelfsprekend dat u nadat een verlaging van de capaciteit is gerealiseerd, er in de toekomst weer verhoogd kan/mag worden. Als het net in de straat/wijk 'vol' zit, dan kan een aanvraag voor een capaciteitsverhoging jarenlang in de wachtrij geparkeerd worden. En dat belemmert inderdaad de aanleg van eventuele laadpalen op het terrein van de VVE.

Di
door Dikoz - Mar 10, 2023 om 12:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden, ik begrijp dat ik voorzichtig moet zijn met het verlagen van de capaciteit van de aansluiting, zeker als we ook nog iets willen doen met laadpalen in de garage.

Maar mijn eerste vraagdeel heeft nog niets bruikbaars opgeleverd. Ook de link naar Liander geeft geen concrete getallen. Het lijkt wel alsof de leveranciers de hoge netbeheerkosten willen verdoezelen. Ook mij eigen leverancier (Greenchoice) geeft geen getallen (wel op de rekening over 2022).

Dus blijft de vraag: zijn die netbeheerkosten voor een VVE met een 80 ampère aansluiting inderdaad 70% verhoogd? Of kijk ik misschien naar de verkeerde tabellen? zie  https://www.acm.nl/nl/publicaties/voorstel-stedin-voor-tarieven-2023-regionaal-netbeheer-elektriciteit

Mabelle
door Mabelle - Mar 10, 2023 om 12:36
457 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom kijk je niet gewoon op de site van Stedin? Daar staan zowel de oude als de nieuwe tarieven duidelijk vermeld.
https://www.stedin.net/tarieven

ro
door ronny530 - Mar 10, 2023 om 13:26
2796 Antwoorden / 41 Vragen

De netbeheerkosten zijn bij deze capaciteit met 1400 euro verhoogd maar waarom dat zo is wordt niet duidelijk dus lijkt het mij verstandig om die vraag bij de netbeheerder neer leggen. De aansluitcapaciteit is van toepassing op het aantal verbruikers in het gebouw denk dan aan liften, verlichting e.d. die veel stroom verbruiken en is veelal gebaseerd op de situatie vanaf de bouw van het complex. Het is m.i. een goed plan om middels een extern bureau een onderzoek naar de benodigde aansluit capaciteit te laten doen zonder de latere aanleg van laadpalen omdat die niet door iedere eigenaar gebruikt zullen worden.