wolf59
door wolf59 Sep 7, 2006 om 15:17
Huishouden & energie

Netbeheer

In juni voor gas en elektra overgestapt naar intergas over dit bedrijf nog geen klachten. Maar ik zit in het gebied waar nuon of zoals de netbeheerder heet continuon het beheer heeft. Krijg nu van nuon een termijn bedrag a € 42.23 alleen al voor het netbeheer. Kan dit zo hoog zijn om alleen maar stroom en gas te transporteren. Nu ben ik omgerekend duurder uit dan toen ik klant was van nuon. Hoezo vrij geven van de markt

881 4 Rapporteer

freya
door freya - Sep 7, 2006 om 15:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wolf59,

'Netbeheer' wil natuurlijk méér zeggen dan alleen maar het transporteren van elektriciteit en gas. Zoals het woord al zegt, het 'net' moet natuurlijk wèl 'beheerd' worden. Kabels, installatieruimte's, transformatoren die de spanning omlaag transformeren enz. (voor gas geldt natuurlijk iets vergelijkbaars)

Zo zie je maar, je bent niet altijd goedkoper uit als je overstapt. De aanbieders die je véél beloven kijken alleen maar naar de prijs van een m3 gas en naar de kWh voor elektra en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Sep 7, 2006 om 15:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vrijgeven van de markt geldt voor de levering van gas en electra, dus kubieke meters en kilowatt-uren. Dat gas en electra moet natuurlijk wel door de bestaande leidingen die in dit geval dus eigendom van Continuon zijn, het is gewoon niet mogelijk om voor elke aanbieder een eigen netwerk van leidingen in de grond aan te leggen. Zoveel ruimte is er domweg niet in de grond en het zou alleen maar onbetaalbaar worden.

Nuon heeft overigens bij monde van hun directie gevlaimd dat het tarief voor netbeheer hetzelfde is voor Nuon als voor andere aanbieders. Dát mag dus geen verschil maken.

De vraag is dus wat Intergas berekent.

wolf59
door wolf59 - Sep 8, 2006 om 22:08
10 Antwoorden / 9 Vragen

Dat het netbeheer geld kost snap ik maar het bedrag van ruim €42 staat niet in verhouding met de geleverde dienst. Toen ik nog gas had van Nuon betaalde ik €57. per maand als ik dan die 42 eraf haal zou ik dus voor gas maar €15 per maand betalen dus het verhaal dat het voor Nuon klanten het zelfde is gaat volgens mij niet op. Ik snap nu die woeker winsten steeds beter

edwardus
door edwardus - Sep 9, 2006 om 10:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk op je eindafrekeningen wat je betaalt voor de levering, pas dan kun je iets gefundeerds zeggen over de verschillende tarieven.