muzicaro
door muzicaro Jan 9, 2012 om 17:23
Huishouden & energie

Nuon, wat moet je daar nu mee?

Ik ben 26 jaar klant van Nuon voor gas en electriciteit. Ik ben ook altijd wel tevreden geweest en heb nooit eerder de behoefte gehad over te stappen.
Toen de Consumentenbond kwam met het Energiecollectief heb ik me daarbij aangesloten en het resultaat was dat het zeer de moeite waard zou zijn om over te stappen naar Energiedirect. Dat heb ik dus gedaan. De overstapservice heeft dit voor mij geregeld.

Kortgeleden werd ik door Nuon gebeld. Zij hebben gezien dat ik vertrek als klant en willen me graag als klant behouden. Een mooi aanbod lag voor mij klaar. Graag wilde ik hun voorstel vergelijken met de prijzen van Energiedirect en heb afgesproken dat ze mij de volgende dag zouden terugbellen.

Ik heb de prijzen vergeleken en de verschillen waren niet groot. Maar het bleek ook dat ik binnen 7 dagen na dagtekening van de brief van Energiedirect nog zou kunnen afzien van de overstap. Inmiddels waren we bijna een maand later, dus de overstap terug naar Nuon zou ook extra kosten gaan betekenen.
Bovendien staat het mij erg tegen dat ik, na 26 jaar klant te zijn geweest, nu pas een aanbieding krijg om mij als klant te behouden en gedurende die 26 jaar nooit een aantrekkelijk voorstel heb gehad om mij als klant blij te maken en te behouden.

Toen ik, zoals afgesproken, werd teruggebeld door Nuon heb ik mijn bezwaren gemeld. Tot mijn grote verbazing werd mij duidelijk gemaakt dat Nuon het niet nodig vindt om mij gedurende de 26 jaar voorstellen te doen om mij als klant te behouden. Als ik niet tevreden was had ik zelf maar moeten klagen bij hen. Dan zouden ze met een beter prijsvoorstel zijn gekomen. Dat betekent dus dat ik gedurende die 16 jaar dus blijkbaar altijd te veel heb betaald en dat het bovendien ook mijn eigen schuld was omdat ik zelf niet geklaagd had.
Over de opzegkosten was men duidelijk: Nuon wilde die ook voor mij betalen en ze kwamen zelfs opnieuw met een nog beter voorstel om mij als klant terug te winnen.

Ben ik blij dat ik daar ben opgestapt als klant!

1955 6 Rapporteer

eva369
door eva369 - Jan 10, 2012 om 09:19
308 Antwoorden / 2 Vragen

alle energiemaatschappijen doen dit. en alle kabel maatschappijen. en alle andere abonnementen die langer lopen. nieuwe klanten krijgen korting. bestaande krijgen niets.

muzicaro
door muzicaro - Jan 10, 2012 om 09:44
53 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Eva,
Dat weet ik natuurlijk ook wel. Waar het om gaat is dat je het dus blijkbaar aan jezelf te wijten hebt dat je geen korting krijgt als je al lange tijd klant bent. Volgens Nuon had ik moeten bellen als ik niet tevreden was. Dan had ik wel eerder korting gekregen. Als je dat achteraf hoort voel je je wel een beetje belazerd al die jaren.

Als dit voor alle energiemaatschappijen, kabelmaatschappijen enz. geldt betekent dat dus dat je elk jaar het bedrijf waarvan je klant bent moet bellen om te melden dat je niet tevreden bent met hun prijzen en dat je korting van ze wil en dreigt weg te gaan als je die korting niet krijgt.

Al die maatschappijen nemen veel te vanzelfsprekend aan dat iemand gewoon klant blijft zonder ooit daar voordelen van te ondervinden.
De Consumentenbond bijvoorbeeld, biedt haar abonnees af en toe een gratis tijdschrift aan. Mijn kapper biedt zijn klanten af en toe een korting aan als dank dat zij vaste klanten van hem zijn. Je voelt je als klant dan gewaardeerd en bent veel meer geneigd klant te blijven.
Grote bedrijven, zoals o.a. die energiemaatschappijen, zouden dat ook eens moeten gaan doen. Ze zouden zich veel klantvriendlijkermoeten opstellen.

freya
door freya - Jan 10, 2012 om 10:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=muzicaro schreef op dinsdag 10 jan 2012, 09:44]....
Als dit voor alle energiemaatschappijen, kabelmaatschappijen enz. geldt betekent dat dus dat je elk jaar het bedrijf waarvan je klant bent moet bellen om te melden dat je niet tevreden bent met hun prijzen en dat je korting van ze wil en dreigt weg te gaan als je die korting niet krijgt.
....
Inderdaad, daar komt het wel op neer. Elk jaar weer je abonnement voor TV, internet, telefoon, (vast/mobiel), elektra, gas, krant en wat al niet meer dreigen op te zeggen (of daadwerkelijk overstappen) en je kunt een hoop geld besparen. Of je al die administratieve rompslomp, de tijd die je erin moet steken, de kans op fouten bij overstap, de mogelijk tegenvallende resultaten enz. voor lief wil nemen is natuurlijk je eigen keus......

Freya

switchcompany
door switchcompany - Jan 27, 2012 om 11:52
12 Antwoorden / 0 Vragen

De markt is al een tijdje vrij en grote partijen als Nuon hebben klanten geworven in een tijd dat je maar kon kiezen voor 1 partij. Tegenwoordig is dat anders (goed dat u bent overgestapt!). Het is natuurlijk te gek voor woorden dat leveranciers geen aanbieding doen om klanten te behouden. Dankzij deze klanten zijn ze zo groot geworden.

Om duidelijk te maken dat het zo niet langer kan hebben toezichthouders in Belgie en Engeland verplicht gesteld dat energieleveranciers (en dus ook de oude traditionele) op hun factuur melden dat de klant op vergelijkingssites tarieven en voorwaarden kunnen vergelijken. Ik vind dat een goede zaak. Dat dwingt partijen om na te denken over de klant en het behoud daarvan. En moet leiden tot een betere klantwaardering!

Bart
www.energievergelijken.nl

di
door digitalwater - Dec 1, 2012 om 19:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat weet je.
Zo gaat dat bij alle bedrijven. Stukje eigen verantwoordelijkheid.

Supermarkten zullen ook niet zeggen dat iets volgende week in de aanbieding is als je het nu koopt.

Ik zeg: niet zo janken en wakker worden.

ew
door ew - Dec 1, 2012 om 20:54
116 Antwoorden / 12 Vragen

Alle bedrijven waar ik een contract heb lopen bel ik minimaal 1 x per jaar voor een aanbieding.

Vorige week was de KPN aan de beurt. Nu heb ik weer een mooie aanbieding bij het verlengen van 1 jaar.

Onze Vodafone abo,s laat ik bv weer doorlopen zonder actieve contactverlenging aangezien ik deze twee jaar geleden zeer scherp in de prijs heb afgesloten. Als ik deze zou oversluiten kost mij dit €54 pj extra. Daarbij heb ik nog een databundel van 1GB. Dat zou ik nu niet meer voor elkaar krijgen. Een telefoon koop ik dus wel los als het nodig is. :-)

Zo doe ik dat zelfs met de abo,s op tijdschriften.

Maar schroom ook niet om een abo op te zeggen als de aanbieding niet bevalt.