ja
door janjaap_1 May 14, 2007 om 20:25
Huishouden & energie

Olie/wax, olie/zeep of lak

wij zijn er nog niet over uit wat we op onze nieuw te leggen eiken parketvloer willen. we hebben nu een maple osmovloer en zijn daar helemaal niet tevreden over (bewerkelijk, ziet er altijd uit of er iets aan gedaan moet worden). parketwinkels hier raden allemaal olie aan, maar ook dat lijkt me vrij bewerkelijk, zeker olie met zepen.bovendien hoor ik van verschillende mensen dat er veel op zichtbaar is en snel vlekkerig wordt. lak dan maar? hoe kwetsbaar is lak voor beschadigingen door krassen van stoelpoten en hakken? wie heeft er ervaring mee of kan er iets over zeggen.

1720 2 Rapporteer

zu
door zula - May 23, 2007 om 13:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

De uitstraling van een houten vloer zal met de producten verschillend zijn.

Olie,het voordeel is dat je het plaatselijk kunt bijwerken. Een nadeel is dat je het met intensief gebruik meerdere keren per jaar moet bijhouden. Dat zelfde geldt voor zeep of wax. Verwacht niet dat als je een vloer lakt dat je geen onderhoud meer hebt. Het voordeel is dat je watervlekken (morsen van vocht) niet ziet dit in tegenstelling met de andere opties. Maar dat kun je zoals gezegd weer plaatselijk bijwerken. Krassen zie je ook op een gelakte vloer ook de putten van bv naaldhakken afhankelijk natuurlijk van de soort hout. Vuren is zacht eiken een stuk harder. Je kunt krassen op een gewaxte gezeepte of geoliede vloer ook weer makkelijkker "bijwerken" maar het blijven natuurlijk krassen. Putten is een ander verhaal. Als je een spiegelgladde vloer wilt houden moet je niet kiezen voor hout. Tenminste als je niet tegen een krasje of een putje kunt! Voor welke uitstraling je "gaat" zou ik je aanraden dit te bekijken op grotere vlakken. Misschien bij vrienden kennissen of zo. Heel veel succes!

te
door technico - Jun 4, 2007 om 20:30
7 Antwoorden / 5 Vragen

Elke behandeling van hout heeft onderhoud nodig. Welke je ook neemt, normaal komt het minimaal 1x per jaar op een onderhoudsbeurt. Over OSMO zijn de reacties bij ons in de winkel zeer uiteenlopend. De kwaliteit van hardwax wordt bepaald door onder ander het toevoegen van kiezelzuur. Hierdoor wordt de hardwax harder en vochtbestendiger, maar glans dan ook meer. Eeen normale lijnzaadolie moét je zepen, anders trket het vuil redelijk snel in het hout. Ook hier gemiddeld 1x per jaar een onderhoudsbeurt. Bij lak is het grote nadeel de glans, en hoe donkerder de houtsoort hoe beter de krassen te zien zijn. (Krasjes slaan wit uit).

Indien de angst voor krassen en deukjes groot is, zou u moeten overwegen om een laminaat aan te schaffen. Tegenwoordig kennen de wat duurdere merken zeer realistische motieven.